PDA

View Full Version : Meten conditie condensatoren



JoVe
19 december 2010, 21:49
Is er een manier om de conditie van een condensator te meten?

Momenteel heb ik een Marshall JCM 800 2204 uit 1988 thuis staan met nog de originele LCR voedingscondensatoren er in, ook uit ’88 dus. Op zich klinkt de versterker prima. Het enige is dat hij misschien iets meer bromt dan zou moeten. Ik vroeg me dus af of ik de voedingscondensatoren kan doormeten op lekken of capaciteitsverlies.

Ik heb sinds kort een oscilloscoop, waar ik nog een beetje mee moet leren omgaan. Kan deze hierbij van nut zijn? Kan ik hiermee bijvoorbeeld de ‘ripple’ op de B+ meten?

Joost.

nico verduin
19 december 2010, 22:01
Is er een manier om de conditie van een condensator te meten?

Momenteel heb ik een Marshall JCM 800 2204 uit 1988 thuis staan met nog de originele LCR voedingscondensatoren er in, ook uit ’88 dus. Op zich klinkt de versterker prima. Het enige is dat hij misschien iets meer bromt dan zou moeten. Ik vroeg me dus af of ik de voedingscondensatoren kan doormeten op lekken of capaciteitsverlies.

Ik heb sinds kort een oscilloscoop, waar ik nog een beetje mee moet leren omgaan. Kan deze hierbij van nut zijn? Kan ik hiermee bijvoorbeeld de ‘ripple’ op de B+ meten?

Joost.
Capaciteits meter voor de capaciteit en een ESR meter voor de ESR. Op een scope kun je zien hoeveel AC ripple er op de voedingslijn zit. Brom an ook ontstaan door slechte buisjes, uit balans zijnde eindbuizen, slechte grounding...

JoVe
20 december 2010, 16:48
De capaciteitsmeter van mijn DMM had wat moeite met het bepalen van de waarde deze condensatoren.

Om de ripple in beeld te krijgen moet ik de scoop bij de input op AC zetten en een 10:1 probe gebruiken neem ik aan, toch? De input van de scoop is 400 Vp-p.

nico verduin
20 december 2010, 18:00
De capaciteitsmeter van mijn DMM had wat moeite met het bepalen van de waarde deze condensatoren.

Om de ripple in beeld te krijgen moet ik de scoop bij de input op AC zetten en een 10:1 probe gebruiken neem ik aan, toch? De input van de scoop is 400 Vp-p.Dat kan prima zo.....

master99
22 december 2010, 16:43
.. De input van de scoop is 400 Vp-p.

Da's niet mis; wat voor een scoop is dat zeg?

nico verduin
22 december 2010, 16:50
Buizenscope waarschijnlijk. Philips buizen scopes zoals de PM3021 (geloof ik) kan 600V op de ingangen hebben.

JoVe
22 december 2010, 18:21
Het is een Hameg HM 605.

nico verduin
22 december 2010, 19:59
Het is een Hameg HM 605.Helaas die ken ik niet.

cluseau
22 december 2010, 23:06
Buizenscope waarschijnlijk.


Zijn hele fijne scoopjes, volledig torren/IC's en ik meen ook uitgerust met een componenten tester. De max spanning is trouwens niet goed overgekomen. 400Vpp is de maximaal toelaatbare spanning op de ingangsbus. Wat je in werkelijkheid kan weergeven hangt af van de ingangsverzwakker. In geval van een 605 is dat 20V/cm. Aangezien je 8cm tot je beschikking hebt kun je dus maximaal 160V op je scherm weergeven. Bij gebruik van een 1:10 kabel wordt dat dan 1600V voor een vol scherm.

Frans.

master99
23 december 2010, 12:09
Gisteren ondervonden dat de twee van de 5 meetprobes aan het uiteinde van mijn linkerhand een ingangsspanning van 230V netspanning niet verdragen. Gelukkig zaten de betreffende meetprobes aan dezelfde hand. Oef !

cluseau
23 december 2010, 12:18
Gisteren ondervonden dat de twee van de 10 meetprobes aan het uiteinde van mijn linkerhand een ingangsspanning van 230V netspanning niet verdragen. Gelukkig zaten de betreffende meetprobes aan dezelfde hand. Oef !

Erik, ik meet altijd met een zwevende scoop. Als je de scoop aard loop je het gevaar sluiting te maken met spanningvoerende delen. Kijk nu ook je kabeltje even na he! Zijn trouwens niet goedkoop hoor.

Frans.

master99
23 december 2010, 13:15
Het zat effe anders. Ik wilde even een los euro chassideel passen op een euro steker. Ik pak dus de eerste de beste euro steker die onder mijn werkbank ligt, en steek deze in het chassideel ... snot-ver-de-snotver ... zat het andere eind van de euro steker nog in het stopcontact &*(^*&%

Mijn scope hangt gelukkig niet aan een scheidingstrafo, dat levert niet zo'n veilige situatie op. Mijn DUT (Device Under Test) hangt wel aan een scheidingstrafo, en is geaard via de massa van de scoop. .. zo zou jij het mij vast ook leren ;)

cluseau
23 december 2010, 13:25
Het zat effe anders. Ik wilde even een los euro chassideel passen op een euro steker. Ik pak dus de eerste de beste euro steker die onder mijn werkbank ligt, en steek deze in het chassideel ... snot-ver-de-snotver ... zat het andere eind van de euro steker nog in het stopcontact &*(^*&%

Mijn scope hangt gelukkig niet aan een scheidingstrafo, dat levert niet zo'n veilige situatie op. Mijn DUT (Device Under Test) hangt wel aan een scheidingstrafo, en is geaard via de massa van de scoop. .. zo zou jij het mij vast ook leren ;)


Tja Erik, het blijf een riskant beroep, hoe ervaren je ook bent

Frans.

master99
23 december 2010, 13:45
Tja, iemand moet het doen voor die arme muzikanten :makeup:

JoVe
23 december 2010, 16:29
Gisteren ondervonden dat de twee van de 5 meetprobes aan het uiteinde van mijn linkerhand een ingangsspanning van 230V netspanning niet verdragen.

Dat is zuur. De probes die ik heb, zouden in 1:1 stand 200 volt moeten kunnen hebben en in 10:1 stand 600 volt. Moet genoeg zijn om de B+ te meten, lijkt me. Helaas staat de Marshall van de openingspost niet meer hier. Maar m'n eigen versterker zal binnenkort ook maar eens moeten geloven aan een uitgebreide meting met de scoop.