PDA

View Full Version : waarom is de hals breder bij de body dan bij de kam?



adrinalino
19 december 2010, 19:23
Hallo allemaal, ik ben van plan een gitaar zelf te bouwen. Ook de hals wil ik zelf bouwen. Ik vroeg me af waarom alle halzen smaller zijn bij de kam dan bij de body. Iemand een verklaring hiervoor?

Um abraço,

Adriano.

G.G.
19 december 2010, 19:31
Hallo allemaal, ik ben van plan een gitaar zelf te bouwen. Ook de hals wil ik zelf bouwen. Ik vroeg me af waarom alle halzen smaller zijn bij de kam dan bij de body. Iemand een verklaring hiervoor?

Um abraço,

Adriano.

portugees? Het antwoord geef je stiekum al : abraco.


Je moet met je hand de hals een knuffel kunnen geven.... Als ie te breed is gaat dat niet.

Yoshida
19 december 2010, 19:50
Mijn take op het verhaal is dat de frets aan het eind van de hals (topkam) verder uit elkaar staan waardoor je vingers meer moeten stretchen, en dus scharnieren. Een andere verklaring kan zijn dat je met je linkerhand meerdere snaren tegelijk aanraakt, soms alle zes, terwijl je met rechts per snaar wil kunnen spelen of gewoon lekker breed strummen. Hoe dan ook ik zou het niet anders willen.
No offense: beetje een vraag als waarom is water nat of waarom is de lucht blauw.

barno
19 december 2010, 20:11
heeft te maken met de fretafstanden. dus waar frets verder van mekaar staan wordt dat gecompenseerd door snaren die dichter bij mekaar staan, anders zou het nemen van akkoorden te moeilijk worden daar.

BLUEWEY
19 december 2010, 23:19
Heeft ook met de stevigheid te maken. Achterin(brugkant) is ie breder/dikker, dus steviger aldaar.

Jilles
19 december 2010, 23:53
Wat dachten jullie van tokkelen?
Als de snaren bij de brug even dicht bij elkaar zouden staan als bij de topkam, zou het tokkelen volgens mij een (nog groter) gemierenneuk worden.

BLUEWEY
20 december 2010, 00:10
Tokkelen ???..., dacht dat dat voor kippen was... :D :chicken: (= grapje.., dus nie persoonlijk Jilles..)

edit; 'k begrijp persoonlijk verdullemes goed wat je bedoeld Jilles, want zit zelf net zo goed met dat mierengeneuk. Heb daarom 'n paar maanden geleden al besloten om de snaren van m'n nieuwbouw brug 'n mm per snaar ofzo verder uit elkaar te plaatsen, dan de 'standaard maat'.., moet dat nog ff precies uitzoeken... hopen dat het helpt.., wie weet..

Maar over kippen gesproken..., ze weten wel hoe 't moet..haha
maar vond jouw reden ook weldegelijk doeltreffend !

Javaca
20 december 2010, 06:37
Bij de voorlopers van de gitaar (luit, barokgitaar) zou je de frets er anders niet op krijgen.
Je knoopt de 5e fret in de 3e positie vast en schuift hem dan door naar z'n plaats. Hierdoor wordt de fret om de hals geklemt.

http://www.frets.com/fretspages/History/Diaz1590/DiazViews/fk4.jpg http://www.gamutstrings.com/Merchant2/graphics/00000001/frets.jpg

Little Jay
20 december 2010, 10:03
No offense: beetje een vraag als waarom is water nat of waarom is de lucht blauw.

Hahaha! Ik vind het juist wel een hele goede vraag eigenlijk, want theoretisch is het natuurlijk helemaal niet nodig. Dus de verklaring ligt 'm denk ik ook in het praktische (ruimte voor de vingers) en uit constructie-oogpunt. Wat Javaca toevoegt wist ik helemaal niet, dus het is waarschijnlijk ook ook nog eens historisch zo gegroeid.

En juist datgene wat door iedereen altijd als vanzelfsprekend wordt genomen moet je toch in twijfel trekken? Dat heet wetenschap.... en anders hadden we nu nog steeds gedacht dat de aarde plat was..... :D

Dootch
20 december 2010, 11:46
En juist datgene wat door iedereen altijd als vanzelfsprekend wordt genomen moet je toch in twijfel trekken? Dat heet wetenschap.... en anders hadden we nu nog steeds gedacht dat de aarde plat was..... :D

Inderdaad, zoals George Patton (nee, is geen gitaarbouwer) het ooit zei:

"Als iedereen hetzelfde denkt dan wordt er niet goed nagedacht"

Broodjekaas
21 december 2010, 12:23
Ik denk dat het een compromis is tussen twee dingen:

1. Je wilt voor controle het liefst de snaren zo ver mogelijk van elkaar, zodat je doeltreffend de desgewenste snaar indrukt, terwijl je niet per ongeluk een andere snaar erbij neemt.

2 Je moet natuurlijk wel bij de snaren kunnen komen, en om akkoordengrepen te vergemakkelijken moeten ze weer wat dichter bij elkaar bij de frethand. De tokkel/strum hand heeft weer wat meer bewegingsvrijheid, dus daar kun je weer meer van ding 1 meepikken.

Sanderltd
21 december 2010, 13:02
Ik denk dat bovenstaande redenering, zowel als die van Javaca goed in de buurt komen.
Enerzijds zal het een ergonomische verklaring hebben, maar anderzijds ook een historische. :)

Ik zou zelf trouwens ook denken dat een hals steviger wordt bij de hiel wanneer hij breder is. Als de hals overal zo dun zou zijn als aan de topkam, lijkt het mij minder stevig worden?

showband
21 december 2010, 13:52
had een rickenbackerbas (4001) niet gewoon een rechte hals?

Gewoon om de discussie te spicen. ;)

Sanderltd
21 december 2010, 19:11
Zelfs al zou dat zo zijn, dan is die hals niet smaller aan de hiel, maar gewoon breder aan de topkam! :jam:

e!
21 december 2010, 20:36
Ik denk ook dat een combinatie van ergonomie, speelcomfort en krachtverdeling het antwoord vormt:

- Verlopende fretafstand
- Verschil tussen de optimale snaarafstanden voor de respectievelijke speeltechnieken van de linker en de rechter hand
- Optimalisering van de curve die de hals onder de snaarspanning moet maken
- Het feit dat de grootste belasting van de hals zich bij de hiel manifesteert, wat het mogelijk maakt om de hals aan de topkam wat smaller te maken

Educated guessing, maar 't zal er denk ik allemaal wel wat mee te maken hebben.

No offense: beetje een vraag als waarom is water nat of waarom is de lucht blauw.
Lijken mij allemaal prima vragen, zij het voor 't off topic forum. Ik vraag mij dus af wat precies je punt is.

adrinalino
23 december 2010, 19:28
He bedankt allemaal voor de antwoorden!

Het was een vraag over de constructie van n gitaar en dat leek me hier het beste thuis passen.

Dat je hand draait naarmate je m verder van je lichaam afhoudt draait leidt ertoe dat de uitslag van je vingers verandert. Om die gelijk te houden is het versmallen van de hals een goede optie. Uiteraard kun je het buigpunt van je hals ook bepalen door de dikte te variëren. Zal er ook wel mee te maken hebben.

Zoals gezegd wil ik wat verschillende opties al bediscussiëren voordat ik aan het zagen sla.

Um abraço, (ik zit nu in Brazilie)

Adriano.