PDA

View Full Version : Welke versterker?



Luxor
19 december 2010, 16:23
Bonjour luitjes,

Ik zal me eerst ff voorstellen (1e post op dit forum), ik ben Luxor en speel nu een maandje of 2 elektrisch gitaar.

Ik zit een beetje te kijken naar nieuw gear. Mijn volgende gitaar zal waarschijnlijk een MIM. Die keuze was niet zo moeilijk.

Maar daar hoort ook een versterker bij, en daarin zie ik door de bomen het bos niet meer. Buizen, stack, combo, top. Ik snap er niks van.

Ik zat dus een beetje te zoeken. Ik wil iets waar ik jaren mee vooruit kan, het hoeft niet veel effecten te hebben, want ik wil toch met pedaaltjes gaan werken. En het hoeft ook geen 5000 euro te kosten:soul:

Ik kwam uit op deze versterker:
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MG100HFX-412A-Half-Stack

Lijkt mij een hele betaalbare versterker, maar wat is nou het voordeel van deze ten opzichte van bijvoorbeeld deze:
http://www.rockpalace.com/product/Marshall-MA100C

Wat is nou verstandig om te kiezen? Ik wil er lang plezier van hebben en ik moet me er in de toekomst, als ik er zeg maar "echt verstand van" krijg, niet aan gaan ergeren.

Help aub.

Mr. Dynamite
19 december 2010, 16:27
Die 2 die je daar aankaart in ieder geval NIET.

Verder zul je even een budget vast moeten stellen. Geef ons ook een impressie wat je er mee gaat spelen (stijl). En in welk verband je gaat spelen, thuis of misschien in de nabije toekomst een band?

Jasper.
19 december 2010, 16:28
Die Marshall MG halfstack is een transistortop. NIET DOEN! Klinken nergens naar. Die MA is een stuk beter denk ik maar ik ken hem verder niet. Is buizen geloof ik. Nou kán transistor wel goed zijn hoor, maar deze MG serie moet je links laten liggen.

Wat voor muziek speel je? Welke sounds van welke gitaristen vind je goed? Wat mag het budget zijn?

Luxor
19 december 2010, 16:34
Mark knopfler is mijn grootste held, en die muziek vind ik ook heel vet om te spelen, net als pink floyd, creamk, john mayer. Dat soort muziek.

Ik viel alleen op die marshall stack omdat alle podiumartiesten ook zo'n big ass versterker hebben. En een aparte top/kabinet wordt heel vaak als beter aangekaart.

Budget is ong 600-700 euro.

robert-gitarist
19 december 2010, 16:38
Hmm voor dat soort werk zou ik denk ik eerder een leuke Fender versterker aanschaffen? Goed overdrive pedaaltje er voor en gaan met die handel.

Half stack of full stack is niet altijd beter hoor ;) Combo's kunnen minstens zo goed zijn. Kwestie van smaak. Ligt ook een beetje aan de speaker(s) die in een betreffende combo zitten.

Mr. Dynamite
19 december 2010, 16:41
Ik zou denk ik met die stijl niet voor een marshall half stack gaan. Eerder voor een leuke fender bassman ofzo. Of een leuke fender buizen combo, hier ben ik niet zo in thuis.

Luxor
19 december 2010, 18:03
Maar zijn dit ook goede versterkers om in de toekomst mee op het podium te staan? En zijn dit een beetje neutrale versterkers waarmee je dmv pedalen ook iets stevigere muziek kan spelen?

lollol
19 december 2010, 18:04
Maar zijn dit ook goede versterkers om in de toekomst mee op het podium te staan? En zijn dit een beetje neutrale versterkers waarmee je dmv pedalen ook iets stevigere muziek kan spelen?

Er wordt net al gezegd dat ze zoiezo al niet goed zijn:soinnocent:
En ik zou voor dit soort muziek inderdaad voor een Fender met buizen gaan, zoals:
http://www.thomann.de/nl/fender_blues_junior.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_pro_junior_iii.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_blues_junior_iii.htm

En kijk ook tweedehands voor:
http://www.thomann.de/nl/fender_deluxe_vintage_modified.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_reissue_blues_deluxe_gitarrencombo.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_hot_rod_deluxe_iii.htm

En als het perse een stack moet zijn:
http://www.thomann.de/nl/fender_bandmaster_vintage_modified.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_bandmaster_212_vm.htm

Luxor
19 december 2010, 18:08
Ik had het over die fender versterkers, sorry dat ik niet helemaal duideijk was:p

lollol
19 december 2010, 18:12
Ik had het over die fender versterkers, sorry dat ik niet helemaal duideijk was:p

Dat ligt net aan het type:soinnocent:

G.G.
19 december 2010, 18:56
Erg herkenbare openingspost. Iedereen heeft dit in het begin waarschijnlijk meegemaakt. Ik denk terug aan 1990 of 1991. Ik wilde veel, groot en hard op mijn slaapkamertje en kwam thuis met een groete Peavey 412 cab en een Kustom 100 watt top. Waarom die top? Hij had binnen mijn budget het meeste vermogen en (toen net zo belangrijk) de meeste knoppen.

Met een beperkt budget zou ik een lekkere buizencombo kopen met een of twee 12" speakers e niet al teveel fratsen.

Ik kan je nu vertellen: over 20 jaar het je liever een goeie kleine combo dan een slachte halfstack.

Pepe
19 december 2010, 19:08
Je hebt gelijk maar aan de andere kant, tis een goeie manier om de weg naar wat je werkelijk wil en nodig hebt te bewandelen. Je begint met veel voor weinig en werkt zo verder.
Als je alle Marshalls, Boogies en boutiques gehad hebt eindig je met een Deluxe reverb, bij wijze van spreken.
Maar goed, daar moet ieder toch voor zichzelf achterkomen. Ik zou zeggen, kopen en verkopen, de natuurlijke staat van de gitarist.

grayfink
19 december 2010, 19:16
Pepe heeft op zich gelijk, maar die MG is toch wel errug slecht hoor.
Er staat zo eentje in onze repetitie, en het is werkelijk helemaal niks. Zo zonde van het geld.
Er staat trouwens ook een H&K 20th anniv. De voorloper van deze dus: http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_edition_tube_25th_anniversary.htm

En die is 88 keer beter en drie keer luider met zijn 20 wattjes. Tja.

G.G.
19 december 2010, 19:25
Pepe, je hebt helemaal gelijk. Zo is het bij mij ook gegaan. De zoektocht hoorrt erbij.

Mr. Dynamite
19 december 2010, 20:32
Zoektocht hoort erbij, maar ik zou mijzelf liever 300 euro bespaard hebben door geen mg halfstack te kopen met 0 resale waarde. Als iemand meteen een goede amp voor zijn of haar wensen aanschaft heeft hij er achteraf ook meer plezier van.

Ook zul je zien dat de zoektocht toch door gaat. Je stijl veranderd, zo speelde ik vroeger veel meer heavy stuf, en was een recto helemaal het eind. Maar laatst speelde ik er weer op en dan denk je, ja leuk maar niet meer wat ik wil. ;)

Jasper.
19 december 2010, 20:57
@TS: Probeer in ieder geval 2ehands te gaan. Als het dan toch niet bevat kun je het zonder of met weinig verlies weer kwijt.

Luxor
21 december 2010, 20:34
Ten eerste wil ik zeggen: bedankt voor jullie geduldige reacties, dit lijkt me echt een gezellig forum waar leden elkaar echt willen helpen.

Ik weet dat ik misschien een beetje 13 in een dozijn overkom doordat ik gelijk iets groots aanwijs, maar komt doordat ik 9 van de 10 artiesten met een full stack marshall op het podium zie staan:blast:

Dus dan krijg ik zoiets: Goh, als ik op een podium wil staan, ben ik dus op den duur ook zo'n ding nodig.

Bedankt voor jullie adviezen, is er misschien ook een artikel te vinden op internet over verschillende typen versterkers en hun voor- en nadelen hiervan?

Ps. Die fender band-master ziet er wel heeeeeeeel vet uit (sorry dat ik weer op een stack val) Zouden jullie dan een buizen combo nemen of die stack? en waarom? Of valt met zo'n fender buizencombo ook wel op kleine podia te spelen?

Mr. Dynamite
21 december 2010, 20:58
Als jij een stack wilt, prima. Maar koop dan wel een fatsoenlijke.
Met een beetje geluk scoor je een leuke fender top voor dat geld, speakerkast erbij en gaan. Verdiep je er eens wat in, luister wat clips op youtube etc.

Een combo blaast de muren der uit als je hem een beetje open draait :soinnocent:
Verder kun je ook nog een extra speakerkast aansluiten op je combo.

Luxor
21 december 2010, 21:08
Oke, combo is goed dus:D

Dan zal ik me is gaan verdiepen in combo's. Diegene die genoemd werden leken me wel wat. Verdere adviezen zijn altijd welkom.

Midwolda
21 december 2010, 21:12
Heb je geen gitarenbroeder in de buurt met een 15 watt buizenversterker in huis?
Vraag maar eens of die even met het volume op 10 bespeeld mag worden...
dan weet je gelijk dat dat genoeg is voor een klein podium.
En wat Dynamite zegt: met een extra speakerkast wordt het misschien niet meteen harder,
maar krijg je wel veel meer en betere spreiding dus dan lijkt het veel meer geluid.
Oh ja, ook nog: stacks zien er leuk uit, totdat je ze moet sjouwen...

Mr. Dynamite
21 december 2010, 21:36
Ah kak, foutmelding bij plaatsen van de post, opnieuw dan :makeup:

@Midwolda
Klopt helemaal. Maar als je bijvoorbeeld je combo nog niet vol genoeg vind klinken is het vaak prettig om er een extra kastje aan te sluiten. Zo heb je ook wat meer push en, inderdaad, meer spreiding. Ook vind meneer het leuk om een brute amp te hebben, nou dat is dus ook op te lossen via combo + cab.
En voor kleinere gigs kun je altijd zeggen ik neem alleen de combo mee.

En zeg nou zelf, een dikke marshall stack, dat klinkt toch als een dijk? :blast:

Luxor
22 december 2010, 20:55
Ik kom dus net weer van gitaarles, en mijn gitaarleraar zei: Als je zo'n beetje 50 watt hebt (buizen dus) dan kun je wel redelijk uit de voeten. Maar net werd gezegt dat je aan 15 watt meer als voldoende hebt.

Snap het ff niet meer?

Pepe
22 december 2010, 21:05
Is uit "de voeten kunnen" beduidend luider dan "meer als voldoende"?

Het een houdt niet in dat het ander niet waar is, wat snap je niet?

macwilliams
22 december 2010, 21:10
Vijftig watt buizen is heel luid, 100watt is niet tweemaal zo luid.
Als je echt het verschil wilt weten zul je toch eens naar een winkel moeten gaan en daar enkele verschillende uitproberen.

15 watt kan al erg hard gaan. Er staat hier op het forum wel ergens een tabel met decibels en hun verhouding tot vermogenstoename.

JohnLord
22 december 2010, 21:18
Als je op behoolijk volume een clean geluid wil, is iets meer dan 15 watt toch wel aan te raden, zonder dat je meteen naar 100 wat toe moet. Dan kun je met 50 watt inderdaad prima uit de voeten.

G.G.
22 december 2010, 21:31
Snap het ff niet meer?

50 watt is niet 3.33 x zo hard als 15 watt.

50 euro is wel 3.33 x zoveel als 15 euro.

Zo werkt het gewoon niet.

Mr. Dynamite
22 december 2010, 22:13
Ga jij maar eens een 5 (!) watt buizen versterkertje bespelen.
Daarna spreken we elkaar wel weer ;) Blaast het behang van de muren af :seriousf:

macwilliams
23 december 2010, 06:40
Ga jij maar eens een 5 (!) watt buizen versterkertje bespelen.
Daarna spreken we elkaar wel weer ;) Blaast het behang van de muren af :seriousf:

Maar of het mooi is, is een tweede.

Basileia
23 december 2010, 07:23
Ga alsjeblieft niet voor de 50 watt buizen om "uit de voeten te kunnen". Ik heb 50 watt buizen, en thuis staat die op 0.75-1 van de 10. Als ik hem op 3 zet is ie luid genoeg voor kleine podia, en op 10 wil ik niet eens weten hoe hard het gaat.

15 Watt is echt meer dan voldoende, want als je die vol opendraait gaat ie ook knalhard, dit heeft met logaritmische schalen te maken, twee keer het vermogen is echt niet twee keer zo luid. Zoek gewoon een leuk versterkertje waarvan de sound je bevalt, liefst een 1 of 2x12 combootje, en ga dan pas naar het vermogen kijken. Ik heb mijn marshall ook om de klank gekocht, en toen besloten dat 100w enigszins veel is voor thuis, dus de 50w gekozen.

Mr. Dynamite
23 december 2010, 10:33
Maar of het mooi is, is een tweede.

Klopt, maar mijn punt was meer dat hij weet dat je met 5 watt alleen al een berg volume hebt. Dan kan hij ook wel inschatten dat je met 50 watt echt wel uit de voeten kan. Voor thuis raad ik een 50 watter sowieso af, tenzij je hem redelijk open kunt draaien. Dan is het juist machtig mooi ;)

signsofzodiac
23 december 2010, 10:57
een verdubbeling van vermogen geeft slechts 3dB volumewinst. Een 50 watt buizen-top en een 100 watt ontlopen elkaar dus qua volume niet veel, maar de 100 watt heeft iets meer "over" waardoor je je versterker minder makkelijk in overdrive drukt. Voor mijn gevoel klinkt een 100 watter vaak wat "groter", alhoewel hele volksstammen graag een lager wattage hebben. Heel grof: voor clean en metal vind ik meer headroom prettig, voor de muziek die jij nastreeft is een beetje eindtrap-overdrive wel prettig. Gelukkig zit er op de meeste versterkers wel een gain knop op om de distortion uit de voorversterker te halen. Anyway, gezien je muzikale voorkeur zit je met een leuke fender buizenbak wel goed. Fenders doen het over het algemeen prima met pedalen.

Advies, sowieso: spelen, veel spelen. Vox, Marshall, Boogie, Fender, etc. 10/50/100 watt. Luisteren. Allemaal smaakjes ;).

rudolf
23 december 2010, 11:35
Goh dat ie nog niet voorbij is gekomen:

en natuurlijk testen testen testen. Ga eens een middagje naar een muziekwinkel en test een aantal versterkers uit en laat je eens voorlichten. Je speelt nog maar 2 maanden zeg je. Laat dan de verkoper ook even voorspelen, zodat je zelf goed kan luisteren. Ga een keer op een doordeweekse dag dan is het vaak niet zo druk als in het weekend en hebben ze volop tijd voor je.

Thyrif
23 december 2010, 12:09
Pepe heeft op zich gelijk, maar die MG is toch wel errug slecht hoor.
Er staat zo eentje in onze repetitie, en het is werkelijk helemaal niks. Zo zonde van het geld.
Er staat trouwens ook een H&K 20th anniv. De voorloper van deze dus: http://www.thomann.de/nl/hugheskettner_edition_tube_25th_anniversary.htm

En die is 88 keer beter en drie keer luider met zijn 20 wattjes. Tja.

Die heb ik ook bespeeld laatst, WAUW!
Bij musicstore ook maar 400 euro... Ik denk dat ik er binnenkort maar aan moet geloven.. (en musicstore is makkelijker te betalen met paypal enzo)

En voor de OP: lekker veel uitproberen in de winkels!! En neem een bevriende gitarist mee, die weet misschien beter waar hij/zij op moet letten.
Daarbij is 20 watt buizen ZAT, en meer dan 30 watt echt ruim overdreven. Ook is een kleine combo veel beter te tillen xD 1 of twee 12 inch speakers zijn prima (één is beter te tillen weer)

Nog wat dingen die je wat mij betreft ook zeker mag uitproberen als ze in de buurt te vinden zijn:
Hughes & Kettner Statesman dual84 combo en 20/25th anni combo (klinken beide echt heeeeeel groots!)
Blackstar ht20 combo
Jet City 20 watt combo
Marshall haze
Fender Hotrod?
Egnater Tweaker?
Peavey valveking?

Midwolda
23 december 2010, 12:41
Rivera Clubster? :soinnocent:

muziekschuur
23 december 2010, 14:00
Randall bouwt nu al enige jaren de MTS serie. Verwisselbare cassettes die je in kan prikken om andere sounds te halen uit een 6l6 of el34 eindtrap. Er is dus nu een ultieme versie. En dat is de RM1250.

http://www.randallamplifiers.com/images/stories/products/amplifiers/detail/MTSSeries/small_rm1250.jpg

Fragedallic
23 december 2010, 18:25
Randall bouwt nu al enige jaren de MTS serie. Verwisselbare cassettes die je in kan prikken om andere sounds te halen uit een 6l6 of el34 eindtrap. Er is dus nu een ultieme versie. En dat is de RM1250.

http://www.randallamplifiers.com/images/stories/products/amplifiers/detail/MTSSeries/small_rm1250.jpg

:eek: oh my.....ik wil die footswitch niet zien...

Midwolda
23 december 2010, 18:26
:eek: oh my.....

Hahaha, ja, zo'n reactie had ik ook, :crazyhappy: ik wist even niet meer wat te typen...
Doet me een beetje denken aan de HP7000 modulaire serverblade enclosures op m'n werk.

tommus42
25 december 2010, 13:32
:D, maar hoe zit het dan met de interactie tussen de voor- en eindversterker?

Luxor
26 december 2010, 15:17
Bedankt mensen,

Ik ga binnenkort toch maar eens met een bevriende gitarist langs een grotere zaak (de plaatselijke hier heeft lang niet al de genoemde modellen staan). En dan ga ik ze maar eens proberen (en laten proberen).

Het is de bedoeling dat er direct een multi-effect bijgekocht wordt, dus een versterker met fx-loop is gewenst.

nogmaals bedankt.