PDA

View Full Version : Mic voor Vox amp?



Fenderwim
19 december 2010, 14:31
Ik ga een nieuwe Vox buizen amp kopen en de meest gebruikte mic voor het opnemen van instrumentele gitaar muziek in mijn genre is de Shure SM57.

Het gaat hierover een clean gitaar sound met flink wat echo.

Soms wordt ook de SM 58 gebruikt, hoewel dit eigenlijk een vocal mic is.

Mijn vragen wat is jullie visie hierop en eventueel suggesties voor alternatieven.

Alvast bedankt

Wim

marter544
19 december 2010, 19:20
Werkt zeker prima, maar ik vind het zelf vaak erg fijn om ook nog een condensator mic op een metertje afstand te zetten, dat geeft een wat natuurlijkere, ruimtelijkere klank imo.

ThaBluesBreaker
20 december 2010, 01:16
Goed ding schijnt, veel mensen heb hem ik ga hem volgende week bestellen.

Han S
20 december 2010, 12:15
Ik vraag me af of de SM57 nog altijd de meest gebruikte gitaarmic is en of hij dat uberhaupt wel geweest is. Het is wel een mic waar heel veel verschilende meningen over zijn, maar tegenwoordig zijn er heel veel budget mics te koop die het uitstekend doen. Ik hoorde een opname van een contrabas, was gedaan met een Behringer mic van een paar tientjes en klonk uitstekend.

Ik heb één SM57 en die wordt alleen gebruikt als sommige mensen daar per sé om vragen. Als je een SM57 koopt, neem dan wel een originele want er zijn klonen die niet of nauwelijks van de echte zijn te onderscheiden.

Terminus
20 december 2010, 17:14
Ik denk wel degelijk dat de SM57 het meest gebruikt is en was. Als je op een forum dat niet Gearslutz is kijkt naar wat daar aangeraden en gebruikt wordt zie je 9/10 keer de SM57 (of soms 58, al dan niet met het kapje erop) langskomen.

muziekschuur
20 december 2010, 17:23
Sennheiser 906
Sennheiser md421 (samen met een SM57 is een klassieke opnameset)
Beyer Dynamic TGX47 (77 euro)

Ik zou de Beyer nemen of de SM57. Of doe eens gek. Neem ze allebei.

Han S
20 december 2010, 17:35
Ik denk wel degelijk dat de SM57 het meest gebruikt is en was. Als je op een forum dat niet Gearslutz is kijkt naar wat daar aangeraden en gebruikt wordt zie je 9/10 keer de SM57 (of soms 58, al dan niet met het kapje erop) langskomen.

Hoezo 'niet gearslutz'? Op al die forums zitten meer amateurs dan vakmensen en vooral de amerikanen hypen hun SM57. Maar zo langzamerhand komen ze er achter dat de Beyer M201 al meer dan 40 jaar een stuk beter presteert op alle toepassingen waarvoor je een SM57 denkt nodig te hebben.

vincent136
20 december 2010, 18:12
Allemaal smaak mensen. Een 57 is een goede microfoon, de m201 is goed,de md421 is goed, het is gewoon maar wat je zoekt en wat je wilt.

Ik geloof best dat de M201 veel beter is dan een SM57. Is het niet gewoon zo, net zoals met gitaren en bassen, dat er in de prijsklasse van 1000-1500 euro veel betere instrumenten zitten dan een Fender, maar dat men toch die Fender koopt omdat hij bekend, vertrouwd en 'cool' is? Is dat niet net zo met een 57? Iedere PA-boer heeft er minstens 2. Heb nog nooit een PA-boer gezien met een M201. Een beetje PA-boer ligt niet wakker van die 80 euro duurder per microfoon, dat zal het probleem niet zijn.

Terminus
20 december 2010, 18:13
Hoezo 'niet gearslutz'? Op al die forums zitten meer amateurs dan vakmensen en vooral de amerikanen hypen hun SM57. Maar zo langzamerhand komen ze er achter dat de Beyer M201 al meer dan 40 jaar een stuk beter presteert op alle toepassingen waarvoor je een SM57 denkt nodig te hebben.

Ik bezoek Gearslutz al tijden niet meer (ik vind dat het zijn naam iets te veel eer aan doet en je dus vrij weinig hebt aan de tips daar als je niet bereid bent veel geld uit te geven) maar als er ergens vooral de duurdere opties zouden worden aangeprezen is het daar wel. Ik kon zo snel geen recente topics over microfoons op gitaarcabs vinden, maar ik neem aan dat je gelijk hebt. Bij deze dus: alle fora, ook Gearslutz.

Han S
20 december 2010, 19:39
Allemaal smaak mensen. Een 57 is een goede microfoon, de m201 is goed,de md421 is goed, het is gewoon maar wat je zoekt en wat je wilt.

Ik geloof best dat de M201 veel beter is dan een SM57. Is het niet gewoon zo, net zoals met gitaren en bassen, dat er in de prijsklasse van 1000-1500 euro veel betere instrumenten zitten dan een Fender, maar dat men toch die Fender koopt omdat hij bekend, vertrouwd en 'cool' is? Is dat niet net zo met een 57? Iedere PA-boer heeft er minstens 2. Heb nog nooit een PA-boer gezien met een M201. Een beetje PA-boer ligt niet wakker van die 80 euro duurder per microfoon, dat zal het probleem niet zijn.

PA boeren zitten vaak vast aan gewoonten en dus gebruiken ze nog steeds SM57 en 58's, terwijl er heel veel microfoons bij zijn gekomen die erg goed presteren en weinig kosten.

Ik begrijp dat een PA man liever geen MD441 of M88 op zijn bek ziet vallen, maar als hij nou eens alle SM57 en 58's vervangt door MD421/441's en Beyer M201 en M88's dan heeft hij ineens veel minder moeite om een goed geluid neer te zetten.

De SM57 en 58 is geen slechte microfoon hoor, het werkt nog altijd goed, maar het probleem zit in de off axis response. Die is bepaald niet fraai, om het netjes uit te drukken. Als je een 57 op de snare zet en de drummer gaat hard op de hihat, dan zit je behoorlijk in de problemen. Die hi hat blijft te hard en klinkt als een bak knikkers.

Je pakt een M201, zet die in dezelfde klem en je probleem verdwijnt als sneeuw in de tropenzon. De 201 kost ongeveer 2.5 maal de SM57.

En als je de SM58 vervangt door een MD441 of een M88 dan word je helemaal blij en gelukkig en de zanger(es) ook. Maar er zijn tientallen microfoons die het prima doen, zelfs als ze maar 20 euro hebben gekost.