PDA

View Full Version : Welke aankoop voor Satriani-sound? Gitaar, amp, effecten...



Matthijs24
19 december 2010, 11:51
Hallo mensen,

Ik wil een meer Satriani-achtige sound krijgen. Zijn sound van de laatste jaren, zoals in dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=4mE2aIUnevI&feature=related
(geweldige jam op het einde trouwens:crazyhappy:)

Maar welke aankoop moet ik doen? Geen dingen zeggen als: Het zit alleen in dew vingers. Dat is onzin want het heeft voor een groot deel ook met de gear te maken. Op youtube zijn er lesfilmpjes van Satriani waar zijn sound ook verschrikkelijk is.

Wat ik nu voor gear heb:

Fender Mex Strat
Blues Jr.
Boss DS-1
Boss SD-1
Boss FBM-1
Boss CS-3
Vox Wah-Wah

De CS-3 gebruik ik eigenlijk nooit.

Maar welke aankoop is verstandig om dichter bij zijn sound te komen? Een pedaal wat meer op zijn sound lijkt (satchurator)? Een nieuwe gitaar (JS model)?. Graag wat tips. Want ik wil niet allemaal nieuwe pedalen kopen als blijkt dat een gitaar meer verschil zou maken. In ieder geval zou een gitaar met een fret meer wel handig zijn. Sommige nummers kan ik niet spelen omdat ik een fret te kort heb. Maar graag wat tips:cooler:.

Brewskie
19 december 2010, 12:14
Nou, die DS-1 is in ieder geval goed. Verder een Marshall Plexi, Digitech Whammy en een octaver.

Kijk hier anders even naar. Dat is een setup uit 2007.

http://www.uberproaudio.com/who-plays-what/105-joe-satriani-guitar-gear-rig-and-equipment

Matthijs24
19 december 2010, 12:20
Bedankt voor de link. Die twee effecten hoeven nog niet. Het gaat meer om zijn gewone sound zonder die effecten die hij maar bij een paar nummers gaat. Dus meer om clean + distortion. Vooral met distortion.

Matthijs24
19 december 2010, 19:01
Maar wat is het handigst om nu te kopen? Meer/betere effecten? Of een gitaar? Of iets anders? Als je mijn situatie van nu ziet, wat is het best?

lollol
19 december 2010, 19:27
Ik zou een gitaar met humbuckers kopen (of alleen een humbucker)

Terminus
19 december 2010, 20:19
Inderdaad, een humbucker of een gitaar met humbuckers. Het liefst ook met een zwevende Floyd Rose. Een Wah heb je al, de rest is toch echt gewoon high gain en tone in de vingers. Het geluid dat Satriani meestal gebruikt verschilt niet veel met dat van Vai of zo veel andere mensen die high gain lead spelen. Hooguit zou ik een Wah doen die meer klinkt als die van Satch of een High Gain versterker.

Matthijs24
19 december 2010, 20:41
Ik denk ook dat ik voor een Humbucker gitaar ga. Maar de gain van Satch valt wel mee vind ik. Bij dat filmpje gebruikt hij bijvoorbeeld niet echt veel gain. Eigenlijk heeft hij altijd zn distortion uit pedalen gehaald (daarom de pedalen-vraag) maar de laatste tijd haalt hij het vooral uit zijn Marshall versterkers. Ik denk dat het wel moet lukken met mijn Blues Jr. en mijn distortion pedalen. Dus ik ga voor een Ibanez JS ofzo. Andere tips/suggesties zijn erg welkom!:ok:

Erik70
20 december 2010, 10:52
Een humbucker is zeer wenselijk om zo'n sound te benaderen. I.d.d. zijn geluid is juist NIET high-gain. In tegendeel zelfs. Zijn geluid is gebaseerd op een hard werkende marshall(achtige) versterker die net over het randje wordt gejaagd door een distotionpedaaltje waarvan de level hoog staat en de drive erg laag. Zijn geluid komt dus niet uit dat pedaaltje, maar it de intercatie tussen het pedaal en versterker. Staar je dus niet blind op welk pedaal hij gebruikt want deze truc kan met heel veel verschillende drive/distortionpedalen gedaan worden.
Zorg dat je niet te veel treble/hoge tonen er in draait. Ook een delay-pedaaltje zou erg lekker zijn om een wat ruimtelijker effect te krijgen.

Ik heb geen idee van je budget, maar als je je fender-amp kan inruilen voor een marshall (wel buizen hè..) dan ben je helemaaal het heertje ;-)

En in tegenstelling tot wat je zelf beweert: onderschat ook zeker het "het zit in je vingers"gehalte niet !!

Matthijs24
20 december 2010, 11:21
Oke bedankt. De versterker gaat nog niet gebeuren, heb ik net nieuw:soinnocent:. Die past wel beter bij de muziek die ik over het algemeen speel. Ik zal gaan sparen voor een humbucker gitaar. Ik moet toch nog effecten kopen. Kan ik het gelijk zijn eigen pedalen kopen, dan weet ik dat ik het beste koop en is kleine moeite. Thnx mensen

Madcow
25 december 2010, 22:39
En wat dacht je van een humbucker die je kan omsplitten naar single coil? Gaat je zo rond de 100 euro kosten (met inbouwen) Goedkoper dan een volledig nieuwe gitaar.

Matthijs24
25 december 2010, 22:46
Klopt, maar ik vind een nieuwe gitaar sowieso wel handig. Speelde pas op een Ibanez, kon ik veel makkelijker snel op spelen. En de Satriani scream is niet te doen op mijn strat. Hij ontstemd, de brug gaat niet ver genoeg. En dan heb ik ook nog een reserve. Ik kan op mijn Stratje dan 011's zetten voor het blueswerk en op de Ibanez 009. Blijf nu de hele tijd wisselen en twijfelen over snaardiktes. Dus ik ga toch voor een andere gitaar:rockon:... Denk ik.

toneblo
26 december 2010, 06:52
Wat een vraag ook weer zeg...
Waarom denk je dat Satriani zijn spullen als signatures uit brengt?

Dus: 3x Peavy JSX ( met bijbehorende cabs ) zijn signature Ibanez gitaar, een paar boosters en een whammy.
Dan moet je in principe toch wel heel dicht in de buurt zitten..

Bram+
26 december 2010, 09:32
Mooie tweedehands JS1000 scoren (die zijn er doorgaans in overvloede), of tweedehands JS100 en dan de pickups en tremolo vervangen, maar dan ben je niet per definitie goedkoper uit.

Terminus
26 december 2010, 11:56
Wat een vraag ook weer zeg...
Waarom denk je dat Satriani zijn spullen als signatures uit brengt?

Dus: 3x Peavy JSX ( met bijbehorende cabs ) zijn signature Ibanez gitaar, een paar boosters en een whammy.
Dan moet je in principe toch wel heel dicht in de buurt zitten..

Dat is alweer zijn oude rig, tegenwoordig speelt hij op gemodde Marshall JVM's. Wat het modwerk precies inhoudt weet volgens mij niemand.

Matthijs24
26 december 2010, 12:41
Wat een vraag ook weer zeg...
Waarom denk je dat Satriani zijn spullen als signatures uit brengt?.

Waarom moeten mensen nou zo reageren:seriousf:?
Ik weet dat hij die signature dingen uitbrengt maar ik kan toch niet al die dingen gelijk kopen:seriousf:? Ik vraag wat ik het beste kan kopen om bij zijn sound in de buurt te komen. Dat betekend niet dat ik gelijk 1000den euros uit kan geven aan alle JS-spullen. Want ik kan wel een JS gitaar kopen maar misschien kon ik gewoon veel beter een pedaal kopen om bij zijn sound in de buurt te komen. Dan heb ik het voor niets gekocht. Dan kan ik toch het beste voor de zekerheid informatie vragen hier op wat ik het beste kan kopen en wat ik het best als eerst kan kopen om bij zijn sound in de buurt te komen?

Hier Satriani over zijn set-up van zijn laatste toer:
http://www.youtube.com/watch?v=D-aXH3KOJEQ

sandert1978
5 januari 2011, 10:14
Joe heeft lange tijd ook over de 6100-serie van Marshall gespeeld, oftewel de blauwe 30th anniversary. Boss DS-1 en wah-pedaal ervoor, goeie delay in de loop. dit was volgens mij half jaren '90 het grootste deel van zijn live set-up. Wat nu vanuit VOX als zijn signature producten op de markt wordt gezet, zijn hele elementaire geluidspedalen.

In de kern komt zijn huidige set-up volgens mij ook niet heel anders uit dan toen. Goede distortion, Wah-pedaal, goeie delay, Marshall-buizenamp en een gitaar met humbucker welke met overtones en harmonics overweg kan. En dan blijft de Ibanez JS-serie(niet de JS-100) toch wel erg verleidelijk. De zaken als Whammy en de POG zijn niet direct noodzakelijk, tenzij je die natuurlijk er gewoon bij wil.

Ik heb ooit zijn muziek lange tijd op zolder zitten oefenen en speelde toen over een Boss DS-1, Dunlop JH-1, Marshall JCM900 combo en een Ibanez JS-1. Buiten de techniek kwam de sound toch echt dicht in de buurt, zeker ook live.

Voordeel is dat de spullen hierboven, voor niet teveel geld(ok, ieder zijn budget) 2e hands te verkrijgen zijn. Daarnaast heb je een redelijke universele set-up voor als je andere (rock)muziek wil spelen. Maar ja, als je een JS-signature om je nek hebt hangen op een podium, verwacht men, of linksom of rechtsom, ook wel wat Satriani natuurlijk;-)

peterdeflem
7 februari 2011, 10:16
Natuurlijk heb je een Marshall nodig. Een satchurator pedaal uit de winkel... bah, vergeet het. Klinkt als shit! Ben zelf een Satriani fan sinds zijn eerste cd.
Speel zelf 25 jaar gitaar.
De meeste gear die hij gebruikt is gemod. Je zal met boetiekpedalen nooit zijn sound halen, dus laat je geen zand in de ogen strooien!
Het is pure marketing.
Een goed voorbeeld: In ZIJN Peavey JSX zat een transfo van een Marshall.
De JSX verkocht als warme broodjes... Duidelijk?

Satriani gebruikte destijds een Keely Boss ds1. http://www.robertkeeley.com
Dat was zijn beste sound voor mij.
Nu gebruikt hij een (zwaar gemodde) Satchurator. Vond zijn vroegere sound véél beter.
Ik speel zelf met een JCM 2000 TSL die behoorlijk gemodificeerd is, richting de 6100. Pedaaltjes: Digitech Whammy, Dunlop Crybaby 535Q, Fulltone ultimate octave, Voodoolab Proctavia, Boss ds1 (keeley) Boss Turbo Distortion (als een heel nummer met wah wordt gespeeld vb summer song) Tube screamer, rechtstreeks in het cleane kanaal van de amp. Bespaar niet op een goede voeding zoals bvb een Voodoolab Pedal Power, je pedalen klinken echt beter met dit spul! Op het pedalboard van Mr Satriani zie je deze ook. Mijn Distortion pedalen zijn allen gemod.

In de effectloop: Boss DD2, Boss DD7, en een Boss Super chorus.

Nog iets belangrijk: Ga niet verder op de sound van zijn cd's. Deze zijn opgenomen in een studio en door bvb Cubase zwaar geshaped. Ook live cd's die zijn opgenomen... kan je echt niet op verder gaan.
De gitaarsound wordt volledig bewerkt in de studio.
Ook op huiskamervolume zal je in de verste verte niet in de buurt komen. Die Marshall moet open worden gedraaid! Geef hem op z'n duvel! Een Powerbrake is dé oplossing...

Een "droge" opname kan je hier zien: http://www.youtube.com/watch?v=Kry6MlguvDI

Met mijn huidige setup en mijn JS 2400 kom ik hiermee heel aardig in de buurt.
Je hebt wel degelijk een gitaar nodig met een basswood body.
Geeft meer diepte en meer midden.

Een superadresje om je boeltje te laten modden is:
http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/intro.htm

Deze man neemt echt de tijd om naar je te luisteren wat je juist wil. Ik was voorheen al in zoveeeeeel winkels geweest. Rik is een goochelaar.
BTW: Ik heb geen enkele verbinding met hem, spreek alleen uit mijn ervaringen.

Hopelijk heb je er wat aan.

Greets

Matthijs24
20 februari 2011, 12:15
Bedankt, ik denk eigenlijk niet dat hij de Satchurator heeft gemod. Het ligt er ook aan hoe je hem instelt en welke combinatie van spullen je gebruikt. Gitaar met Humbucker kan ik van mijn lijstje afstrepen. Ik ga er nog andere Pick-ups en een Floyd Rose in zetten. En ondertussen wat mooie pedalen kopen.

Theroses
20 februari 2011, 16:49
Bedankt, ik denk eigenlijk niet dat hij de Satchurator heeft gemod. Het ligt er ook aan hoe je hem instelt en welke combinatie van spullen je gebruikt. Gitaar met Humbucker kan ik van mijn lijstje afstrepen. Ik ga er nog andere Pick-ups en een Floyd Rose in zetten. En ondertussen wat mooie pedalen kopen.

hij gebruikt het pedaal zelf niet meer legt hij uit in een interview :
http://www.youtube.com/watch?v=YVrfLE94_a4
hij gebruikt nu gewoon distortion van een marshall die gemod is.
in het filmpje zie je al zijn pedalen etc..
succes ;)

Matthijs24
20 februari 2011, 19:06
Hee, ja dat wist ik wel maar ik denk niet dat hij ooit een gemodde Satchurator heeft gebruikt. Hij heeft 26 prototypes afgewezen dus ik denk niet dat hij dan ook nog een gemodde gaat gebruiken. Zelf kan ik niet mijn amp gebruiken voor die distortion dus ik koop denk ik toch een Satchurator. Heb het filmpje ook al 1000 keer bekeken:chicken:

Theroses
20 februari 2011, 19:19
Hee, ja dat wist ik wel maar ik denk niet dat hij ooit een gemodde Satchurator heeft gebruikt. Hij heeft 26 prototypes afgewezen dus ik denk niet dat hij dan ook nog een gemodde gaat gebruiken. Zelf kan ik niet mijn amp gebruiken voor die distortion dus ik koop denk ik toch een Satchurator. Heb het filmpje ook al 1000 keer bekeken:chicken:

haha ja maarja t is altijd leuk om een eigen sound aan een liedje te geven, dat is de reden dat ik gitaar ben gaan spelen ^^

toneblo
21 februari 2011, 03:14
Wil jij je eerst even verdiepen in zijn amp, de jsx, die heeft een post en pre gain regeling waarmee je behoorlijk goed sustain uit de amp kunt halen zonder dat ie als een lege zak chips klinkt..




Ik denk ook dat ik voor een Humbucker gitaar ga. Maar de gain van Satch valt wel mee vind ik. Bij dat filmpje gebruikt hij bijvoorbeeld niet echt veel gain. Eigenlijk heeft hij altijd zn distortion uit pedalen gehaald (daarom de pedalen-vraag) maar de laatste tijd haalt hij het vooral uit zijn Marshall versterkers. Ik denk dat het wel moet lukken met mijn Blues Jr. en mijn distortion pedalen. Dus ik ga voor een Ibanez JS ofzo. Andere tips/suggesties zijn erg welkom!:ok:

Erik70
21 februari 2011, 20:24
Hee, ja dat wist ik wel maar ik denk niet dat hij ooit een gemodde Satchurator heeft gebruikt. Hij heeft 26 prototypes afgewezen dus ik denk niet dat hij dan ook nog een gemodde gaat gebruiken. Zelf kan ik niet mijn amp gebruiken voor die distortion dus ik koop denk ik toch een Satchurator. Heb het filmpje ook al 1000 keer bekeken:chicken:

Nou joh, dan geloof je het toch niet.....Dus jij denkt echt dat meneer Satriani al die moeite neemt om 26 prototypes te proberen en dan vervolgens een "made-in China-versie" van een paar tientjes op zijn pedalenboard legt??
Geloof nou hen die dat al gezegd hebben: Alles wat hij gebruikt is gemod naar zijn wensen. Het pedaal dat jij en ik in de winkel kunnen kopen (of de amp.. of de gitaar..) is slechts uiterlijk het zelfde.
Maar zoals gezegd.. hij haalt zijn geluid uit de hard werkende amp in combinatie met een pedaal. Echt waar... alleen de Satchurator gaat je wens niet vervullen.

Matthijs24
21 februari 2011, 21:43
Het is niet echt een ding van een paar tientjes, het is een relatief duur distortionpedaal, en ik denk toch gewoon dat hij het nu heeft zoals hij het wil.

harrie-beton
21 februari 2011, 22:11
Je speelt niet zo lang toch?

Ik zou eerst beginnen met een goede gitaar, denk aan 1 met 2 humbuckers. Een mexicaanse strat is niet meteen een Satriani gitaar.

Matthijs24
22 februari 2011, 11:01
Ik dacht dat ik had gezegd dat ik inmiddels een gitaar met een humbucker heb, maar die heb ik dus.

Augusti
24 februari 2011, 09:33
Ik heb de Sachurator pedaal er zit wel degelijk een Satriani sound in, maar je moet deze wel gebruiken met een goede high gain amp.

Een maand geleden heb ik de VOX Big Bad Wah Joe Satriani, daar haal je in de solo's zeker de Satriani sound uit, je kan gewoon veel verschillende instellingen maken, en dat je extra gain kan toevoegen is wel degelijk een pluspunt.

http://www.voxamps.com/images/satriani/bigbadwah/lg_bigbadwah_angled.jpg

En het spijt mij om te zeggen, maar veel van zijn sound zit wel degelijk in zijn vingers hoor.

stratie
24 februari 2011, 10:17
http://www.youtube.com/watch?v=ssZFsZmyKu8

Ik heb deze sound las mn ''satriani sound'' Filmpje is wat oud, misschien zou ik het nu anders doen...maar je snapt t idee. Ik heb overigens alleen een Marshall en een BOSS me50 gebruikt.

kaptan kitarra
24 februari 2011, 11:26
Kan je niks met zo'n Joe Satriani amplug van Vox (http://www.rockpalace.com/product/Vox-AmPlug-Joe-Satriani)?
Het lijkt me niet dat dat nou zo geweldig zal klinken voor die 48 euro...

Maar misschien een idee voor diegenen met een laag budget?
Of is het gewoon een kloteding?

En zou je met een Ibanez RG320DXFM ook zijn geluid kunnen imiteren? D'r zitten 2 humbuckers op.
Ik speel nog maar +/- een half jaartje (sparen voor dat ding gaat me wel minstens zo lang duren) dus ik ben op zoek naar iets dat een stapje omhoog is maar niet te duur.

Bram+
24 februari 2011, 14:29
Geen kloteding, maar wel gewoon een speeltje, geen serieus onderdeel van je set-up.

Een redelijk standaard RG zoals die RG320DXFM zou inderdaad gebruikt kunnen worden om een Satch sound te creëren, maar er zijn veel meer schakels dan alleen de gitaar, zoals ook al aangegeven in deze thread. Als je op zoek bent naar iets als de RG320DXFM zijn er overigens ook andere/betere alternatieven voor ongeveer hetzelfde budget.

kaptan kitarra
24 februari 2011, 19:30
Geen kloteding, maar wel gewoon een speeltje, geen serieus onderdeel van je set-up.

Een redelijk standaard RG zoals die RG320DXFM zou inderdaad gebruikt kunnen worden om een Satch sound te creëren, maar er zijn veel meer schakels dan alleen de gitaar, zoals ook al aangegeven in deze thread. Als je op zoek bent naar iets als de RG320DXFM zijn er overigens ook andere/betere alternatieven voor ongeveer hetzelfde budget.

Aah, oké. Klinkt logisch.

Ja, maar ik ben toch ook wel een beetje op zoek naar een volgende gitaar.
Betere? Zoals in andere merken? Ik ben nog steeds aan het twijfelen, maar toch lijkt mij die snelle nek van zo'n ibanezje me wel wat. En die inleg is ook stoer.

Het gaat me eigenlijk vooral om de snelle, comfortabele hals, de humbuckers en natuurlijk de look.
Edit: Het liefst wil ik d'r ook zo'n floyd rose-type trem bij.

Ik zou graag suggesties ontvangen:).

Bram+
24 februari 2011, 19:44
400 euro voor een RG320DXFM (de prijs bij rockpalace) is een mooi bedrag om te starten op de tweedehands markt. Daar heb je leuke oudere maar zeker niet slechtere Ibanez RG's voor.

Om aan te geven dat ik niet lul:
http://link.marktplaats.nl/417095339 Een witte 1990 RG550. Dat is wat Ibanez betreft praktisch een klassieker: made in Japan, authentieke Wizard hals, originele Edge tremolo en Vintage 7 & 8 pickups, etc. Je kan het veel slechter treffen.
Voor de duidelijkheid: dit is niet eens een budgetgitaar, dit is een model waarop het hele succes van de Ibanez RG gebouwd is. Als ik in de markt was voor een nieuwe RG en ik had 400 euro, had ik 'm vandaag nog opgehaald.

Augusti
24 februari 2011, 20:42
400 euro voor een RG320DXFM (de prijs bij rockpalace) is een mooi bedrag om te starten op de tweedehands markt. Daar heb je leuke oudere maar zeker niet slechtere Ibanez RG's voor.

Om aan te geven dat ik niet lul:
http://link.marktplaats.nl/417095339 Een witte 1990 RG550. Dat is wat Ibanez betreft praktisch een klassieker: made in Japan, authentieke Wizard hals, originele Edge tremolo en Vintage 7 & 8 pickups, etc. Je kan het veel slechter treffen.
Voor de duidelijkheid: dit is niet eens een budgetgitaar, dit is een model waarop het hele succes van de Ibanez RG gebouwd is. Als ik in de markt was voor een nieuwe RG en ik had 400 euro, had ik 'm vandaag nog opgehaald.

Ik heb zo een Rode RG550 van '90,inderdaad super hals en speelt ongeloofelijk goed.
Blijft van al mijn gitaren mijn favo, zelfs liever dan mijn Ibanez Petrucci
De foto is niet de mijne, maar wel dezelfde.
Petrucci P2
http://www.edroman.com/guitars/ibanez/Ibapet_232.jpg

RG550 zelfde kleur, alleen wat meer relic ondertussen LOL
http://farm3.static.flickr.com/2590/4034367641_0eb5339103_z.jpg?zz=1

Matthijs24
24 februari 2011, 22:19
Mooie sound Stratie!

Die wah-wah heb ik gisteren nog geprobeerd! Erg leuk ding!

Over die Amplug, hier de meester zelf:http://www.youtube.com/watch?v=LFCtZMlCahs

Klinkt toch wel heerlijk, tuurlijk zit het in de vingers;).
Achja, dat betekend niet dat goede gear ook belangrijk is.

Alleen weet je niet hoeveel van dit geluid komt van de Amplug. Misschien zit er wel van alles tussen. Altijd een raadsel.

kaptan kitarra
26 februari 2011, 12:55
Wat voor snaren gebruikt hij eigenlijk?

Bram+
26 februari 2011, 13:09
Hij staat altijd op de D'Addario-pakjes (http://www.daddario.com/DaddarioArtistDetails.Page?ActiveID=2049&ArtistId=10016), maar ik denk dat je meer hebt aan zijn vingers dan aan dezelfde snaren.

Jan Buurman
26 februari 2011, 13:31
Aah, oké. Klinkt logisch.

Ja, maar ik ben toch ook wel een beetje op zoek naar een volgende gitaar.
Betere? Zoals in andere merken? Ik ben nog steeds aan het twijfelen, maar toch lijkt mij die snelle nek van zo'n ibanezje me wel wat. En die inleg is ook stoer.

Het gaat me eigenlijk vooral om de snelle, comfortabele hals, de humbuckers en natuurlijk de look.
Edit: Het liefst wil ik d'r ook zo'n floyd rose-type trem bij.

Ik zou graag suggesties ontvangen:).

Je hebt een PB-tje...

kaptan kitarra
26 februari 2011, 13:40
Hij staat altijd op de D'Addario-pakjes (http://www.daddario.com/DaddarioArtistDetails.Page?ActiveID=2049&ArtistId=10016), maar ik denk dat je meer hebt aan zijn vingers dan aan dezelfde snaren.

Bedankt:). Ja maar toch;). Het klinkt wel leuk om te zeggen "Ik gebruik dezelfde snaren als Joe Satriani".

Jan Buurman
26 februari 2011, 13:47
Is dit niet iets voor je?

http://i89.photobucket.com/albums/k202/JanBuurman/Iba14.jpg

:sssh:

Bram+
26 februari 2011, 13:50
Ik tip deze: een blauwe RG565 (http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/ibanez-rg-565-lazerblue-met-dimarzo-dp107-79752483.html). Een van de vetste RG's ooit gemaakt mijns inziens en dat voor de luttele vraagprijs van 450 euro. Niet de mijne overigens (had ik wel gewild, maar ik mag geen RG's meer) :D