PDA

View Full Version : Effectenvoeding



Crazy_Redd
18 december 2010, 22:49
na even op het forum rondgekeken te hebben wat betreft voeding voor pedalen (met name daisy chains) ben ik heel erg gaan twijfelen.

ik wil namelijk na lang gekloot en veel gebrom van de adapter die ik nu gebruik een fatsoenlijke powersupply gaan gebruiken

en met kerst in zicht is dit een mooie gelegenheid om maar eens rond te kijken.
ik heb al een daisy chain, maar deze werkte niet icm met de adapter die ik nu gebruik (adapter waarmee je tussen verschillende voltages kan schakelen)

nu zat ik sterk na te denken over de one-spot van visual sound, maar ik lees goede en slechte dingen hierover. de ene heeft wel storing en de ander weer niet?

aangezien ik allemaal pedalen van boss gebruik leek het me ook een slim plan om de adapter van boss te gebruiken. is dit misschien een beter idee? om deze te gebruiken icm de daisy chain die ik nu al heb?

de pedalen waar het om gaat zijn: BD-2 (13ma), OS-2 (12ma), CH-1(15ma) en de GE-7(7ma). verder heb ik nog een wah maar deze heeft een aparte adapter. en een RC-2 maar deze staat niet continu op mn board dus een voeding hiervoor is niet noodzakelijk.

wat denken jullie?

DemolitionColorScheme
18 december 2010, 22:54
Een One-Spot is geen 'goede adapter' - het is gewoon een cheape adapter waarmee je kunt daisy-chainen. Als je een goede adapter wilt moet je er eentje zoeken met geïsoleerde outputs, zoals de Burkey Flatliner SIX of the Voodoo Labs PedalPower 2+
De kans is wel groot dat je deze dingen duurt vindt als je van plan was om een One-Spot te kopen.

Tankman
18 december 2010, 22:55
Hij is niet goedkoop..maar wel cheap?:seriousf:

EJPostema
18 december 2010, 23:12
ik heb zelf deze: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-DCT-200-Multi-Power-Supply-/art-GIT0019066-000

Werkt prima, trekt 1700 mA. Is ook veelvoudig instelbaar, met verschillende spanningen etc. Trekt ook je wah-pedaal

Mr. Dynamite
18 december 2010, 23:27
HOE kan dat ding nou zo goedkoop zijn?!
Ik bedoel, 1600 mA, 12 geïsoleerde outputs en dat voor 50 euro!?

Waarom zijn die trex, voodoo lab, cioks dingen dan zoveel duurder?
Oke goedkopere componenten, maar zo veel verschil?

Crazy_Redd
19 december 2010, 01:23
ik heb zelf deze: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-DCT-200-Multi-Power-Supply-/art-GIT0019066-000

Werkt prima, trekt 1700 mA. Is ook veelvoudig instelbaar, met verschillende spanningen etc. Trekt ook je wah-pedaal

deze is inderdaad wel erg goedkoop in vergelijking met de andere powersupply's die ik gezien heb. sommigen zijn onderand 4 keer zo duur

maar zijn het werkelijk geisoleerde uitgangen? heb je totaal geen last van ruis whatsoever?

google is erg slecht in het vinden van info over dit apparaat

Midwolda
19 december 2010, 09:16
Het onderstaande bord kan ik op twee manieren via daisychains voeden:
een 300mA PSA voor de onderste en een 300mA psa voor de bovenste rij
òf een 500mA PSA (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Accessoires/Spanningsnetadaptors/Boss-PSA-230S-Netzteil-extern-In-AC-100-240V-Out-9V-500mA/art-ACC0002831-000) voor de onderste rij en dan de bovenste rij voeden vanuit de PSM-5.
Ik heb pas echt problemen met ruis (nog niet eens brom) als ik de drives ver open zet.
Het hele bord gaat raar doen als ik een niet-gestabiliseerde voeding gebruik.
Mijn ervaring: het loont bij Boss-pedaaltjes echt om te experimenteren met voedingen en volgordes,
daisychains en extra 9v out's, wel of niet gestabiliseerd en/of geïsoleerd etc.
Uiteindelijk doen ze toch wel wat jij wilt. ;)

http://img801.imageshack.us/img801/7318/pb300005.jpg

Die Fame voeding vind ik ook erg interessant. Dat kan toch haast niet fout?
Schakelbaar, kabeltjes erbij, 30 dagen nietgoedgeldterug, 3 jaar garantie... :ok:

Buzzel
19 december 2010, 11:21
Als ik die Fame zo zien denk ik 'hoe kan dat', zo'n Voodoo of Burkley kosten een klein fortuin en de Fame, 'maar' 49 euro. Ik vraag me dan af of deze voeding echt betrouwbaar is.

Mr. Dynamite
19 december 2010, 11:29
Ik vind het wel een erg interessant apparaatje :crazyhappy:
Je hebt wel 30 dagen retour, en 3 jaar garantie.. k snap het niet hoe het kan :seriousf:

Buzzel
19 december 2010, 11:30
Ze hebben er vertrouwen in:seriousf:

Einzeln
19 december 2010, 11:30
Ik geloof niet dat hij geisoleerd is. Hadden ze toch wel op het kastje gestanst als dat zo was.

Mr. Dynamite
19 december 2010, 11:31
Ja dat wel, maar het staat toch echt in de beschrijving. Dat zet je er toch niet zomaar neer?
Of bestaat er ook nog iets als een fake isolated output ofzo? :dontgeti:

Einzeln
19 december 2010, 11:41
Ja dat wel, maar het staat toch echt in de beschrijving. Dat zet je er toch niet zomaar neer?
Of bestaat er ook nog iets als een fake isolated output ofzo? :dontgeti:
Staat het in de handleiding?

Mr. Dynamite
19 december 2010, 11:45
Ik zo het niet weten, die link naar de handleiding werkt hier niet :dontgeti:

Buzzel
19 december 2010, 11:48
Het is ook geen link, maar gewoon een plaatje:dontgeti: Ik kan ook geen site vinden van Fame waar misschien een handleiding op staat.

In de beschrijving staat dat de outputs geisoleerd zijn, lijkt het mij toch waar ze kunnen toch niet liegen

Einzeln
19 december 2010, 11:52
Ja je moet inloggen en dan werkt ie. Volgens de handleiding in 3 talen heeft hij geisolleerde uitgangen.

EJPostema
19 december 2010, 11:59
Hij heeft geisoleerde uitgangen.

Hij is idd erg goedkoop. Ik heb de gok gewaagt, ik gebruik hem nu een paar maanden en naar volle tevredenheid.

Ik moet wel zeggen dat ik nog bezig ben mijn pedalboard volledig te krijgen, ik heb er nog niet meer dan 4 pedaaltjes op gehad (allemaal boss). maar nog geen last van ruis etc.

Hij komt trouwens zeer volledig. Ik heb genoeg kabels om twee tot drie van deze powersuply's te koppelen aan mijn pedalen :'p

Verder is het apparaat zeer uitgebreid. Het voltage is bij sommige uitgangen regelbaar.

Buzzel
19 december 2010, 12:51
Ik wil toch al eens een redelijke voeding kopen, misschien koop ik deze dan wel. Hoe is het met de degelijkheid gesteld dan?

driftkop
19 december 2010, 12:58
Past die Fame onder een pedalenbord? Hij lijkt me wat te groot daarvoor. Die andere zijn misschien compacter, met speciale trafo's. Verder is-tie 'Made in China', dus tel uit je winst.

EJPostema
19 december 2010, 14:37
@ Buzzel, De voeding zit een een stevige metalen kast. Geen plastic omhulsing dus. Ik denk dat die wel wat kan hebben.

@ driftkop. Hij lijkt erg groot, maar het valt wel mee. Ik durf je niet te zeggen of hij onder een pedaltrain past oid. Die heb ik zelf namelijk niet. Ik weet de maten niet precies, maar hij is ongeveer een centimeter of 4 hoog

lollol
19 december 2010, 14:51
Volgens de site is hij 117x111x68 mm (WxDxH)

Nielsje
19 december 2010, 17:04
HOE kan dat ding nou zo goedkoop zijn?!
Ik bedoel, 1600 mA, 12 geïsoleerde outputs en dat voor 50 euro!?
Waarom zijn die trex, voodoo lab, cioks dingen dan zoveel duurder?
Oke goedkopere componenten, maar zo veel verschil?

Ik denk dat we hier gewoon te maken hebben met een kopie. Ik zal me d'r eens in gaan verdiepen (moet wel, want sinds de voedings FAQ verschenen is, is er wel weer wat nieuws verschenen, moet hem eens updaten :)).
Het merk Fame zie ik overigens steeds vaker opduiken, misschien een Behringer-like iets?


Hij heeft geisoleerde uitgangen.

Hij is idd erg goedkoop. Ik heb de gok gewaagt, ik gebruik hem nu een paar maanden en naar volle tevredenheid.

Ik moet wel zeggen dat ik nog bezig ben mijn pedalboard volledig te krijgen, ik heb er nog niet meer dan 4 pedaaltjes op gehad (allemaal boss). maar nog geen last van ruis etc.

Hij komt trouwens zeer volledig. Ik heb genoeg kabels om twee tot drie van deze powersuply's te koppelen aan mijn pedalen :'p

Verder is het apparaat zeer uitgebreid. Het voltage is bij sommige uitgangen regelbaar.

Nice dat je er blijk mee bent! Zou je wat voor mij (ons) willen doen?
Even de behuizing losmaken en een foto van de binnenkant schieten? Kunnen we wellicht zien wat voor trafo e.d. gebruikt is, en misschien zelfs bepalen waar 'ie op lijkt. Oh, en misschien de afmetingen zonder pootjes ;)
Het ding doet jammer genoeg geen 24V, maar dat valt wel te verdubbelen vanaf de 12V.

Ze hebben ook een simpele versie: klikkerdeklik (http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Fame-Sweet-Tone-Chrome-Tank-CT-10-Pedal-Power/art-GIT0018629-000?recId=4b8f9392-b5a2-4fc3-9aee-a1374dc60796&campaign=EPOQ) Het voordeel van dat ding ontgaat me even, behalve de afmetingen.
Oh wacht, meer stroom!

Buzzel
19 december 2010, 17:38
Zou deze voeding ook een goede concurrent voor de veel duurdere T-rex en voodoo lap voedingen?

p.s. Nielsje mooie band website :ok:

lollol
19 december 2010, 17:46
@Nielsje: Fame is het "huismerk" van musicstore, net als Harley Benton van Thomann;)

Nielsje
19 december 2010, 18:04
@ Buzzel: Dank! Of deze voeding een goede vervanging biedt: geen idee. Met heel veel dingen is het: alle waar naar z'n prijs. Zo zijn alle drive pedalen boven de 100 euro (+/-) allemaal wel goed (qua bouwkwaliteit), maar wordt het gewoon een smaak kwestie. Bij pedalen van +/- 30 euro moet het uit de lengte of de breedte komen.

Dit is nu de goedkoopste voeding met geïsoleerde uitgangen. Eerder waren dat de Schizophrenic, en de Fuel Tank Junior. Ik lees op enkele fora dat het ding niet 11.7 cm is, maar 17, nogwat. Daarmee valt 'ie qua afmetingen in de Burkey range. (= groot), maar zo te zien geen rechtstreekse kopie.
Op het moment blijft het nog even gissen, ik moet ook eerlijk bekennen dat ik de ontwikkeling qua voedingen de laatste tijd niet echt meer volg, en dus niet weet of er wel iets anders waarvan dit een kopie zou kunnen zijn. Het lijkt me gewoon onwaarschijnlijk dat je met een 'budgetmerk', zo'n high-end product neer zet, voor weinig geld en eigen ontwikkeling. Maar, dat is ook gissen.

@ Lollol: thanks!

EJPostema
19 december 2010, 18:26
afmetingen zijn circa: 10.5x17x6 (lxbxh) Dit is zonder pootjes.

Ik zal hem binnenkort voor je open schroeven.

EDIT: voor de duidelijkheid, de maten zijn in centimeters :P

@Buzzel, ik vind hem een waardig alternatief voor de duurdere versies. Ik moet zeggen dat ik er totaal geen verstand van heb. Ik heb ook geen ervaringen met de andere powerplants.
Je moet dus zelf weten hoeveel je aan mijn mening hecht :P Hij doet iig goed wat hij moet doen en is ruim instelbaar.

Ik heb gewoon de gok genomen omdat ik sowieso geen geld had voor een duurdere powersupply en die gok is bevallen. Maargoed ik denk dat je beter bij de kenners kan zijn voor een goed advies.

@Nielsje, ik moet eerlijk zeggen dat ik 150 euro voor een voeding wel duur vind... Ik ben niet zo'n techneut. Maar als je de lijn nu een heel zwart wit trekt... (waarschijnlijk te zwart wit). Een PC voeding kost ook nog maar 20 euro. En voor 80 euro heb je eentje die een twee vidkaarten trekt.
Zo'n apparaat moet ook alles omtoveren naar een paar volt etc...

Buzzel
19 december 2010, 18:40
Ik denk dat een computer voeding toch iets anders in elkaar steekt. En de echte goeie betaal je alsnog in de 80, 100 of meer voor

Crazy_Redd
20 december 2010, 00:31
ok ik weet genoeg! deze ga ik (laten) bestellen!

met de kerst krijg ik het pas waarschijnlijk, maar tegen die tijd zal ik eens wat foto's nemen en uiteraard mn ervaring ermee beschrijven.

Buzzel
20 december 2010, 08:18
Hey, Dat zal fijn zijn dan kunnen wij onze mening ook een beetje vormen over deze voeding.

EJPostema
20 december 2010, 16:00
BIj deze wat foto´s.

ZIjn niet allemaal even goed, maar zie maar wat je er mee kan.


http://img90.imageshack.us/img90/7763/p1010358p.th.jpg (http://img90.imageshack.us/i/p1010358p.jpg/)
http://img408.imageshack.us/img408/9770/p1010359h.th.jpg (http://img408.imageshack.us/i/p1010359h.jpg/)
http://img513.imageshack.us/img513/7817/p1010360w.th.jpg (http://img513.imageshack.us/i/p1010360w.jpg/)
http://img8.imageshack.us/img8/2624/p1010361y.th.jpg (http://img8.imageshack.us/i/p1010361y.jpg/)
http://img574.imageshack.us/img574/9640/p1010362.th.jpg (http://img574.imageshack.us/i/p1010362.jpg/)
http://img814.imageshack.us/img814/8344/p1010363t.th.jpg (http://img814.imageshack.us/i/p1010363t.jpg/)

Mr. Dynamite
20 december 2010, 19:21
Nou experts, brand maar los!
Dat ding heeft wel erg mijn interesse gewekt :ok:

Nielsje
21 december 2010, 13:15
afmetingen zijn circa: 10.5x17x6 (lxbxh) Dit is zonder pootjes.

Niet al te klein! Afmetingen op de site van musicstore kloppen dus niet.


@Buzzel, ik vind hem een waardig alternatief voor de duurdere versies. Ik moet zeggen dat ik er totaal geen verstand van heb.
Hehehe, met je tweede zin is je eerste eigenlijk meteen overbodig ;)


@Nielsje, ik moet eerlijk zeggen dat ik 150 euro voor een voeding wel duur vind... Ik ben niet zo'n techneut. Maar als je de lijn nu een heel zwart wit trekt... (waarschijnlijk te zwart wit). Een PC voeding kost ook nog maar 20 euro. En voor 80 euro heb je eentje die een twee vidkaarten trekt.
Zo'n apparaat moet ook alles omtoveren naar een paar volt etc...

Ja, het zijn dure voedingen, dat geef ik zonder meer toe. Maar het probleem is met 'goedkope' voedingen, is dat de omgezette spanning niet altijd schoon is. ..lang verhaal met rimpelstroom en bla bla bla.. Samengevat: als je voeding niet helemaal 'schoon' is, kan je dat gaan terughoren in je setup. Bij drive pedalen kan je door de gain van het ding meer ruis gaan horen, en ook je modulatie pedalen kunnen meer gaan ruizen. Of het goedkoper kan? Vast wel. Of ik het goedkoper kan? Nee, dat betwijfel ik.


Nou experts, brand maar los!
Dat ding heeft wel erg mijn interesse gewekt :ok:

Een ding: ik ben geen expert, maar ik wellicht zit er wat nuttigs in wat ik zeg..

Tja, ik kan er niet veel over zeggen. Er zit een jetser van een trafo in, lijkt me niet een te klein bemeten geval. Wel echt een product wat zowel hier als aan de andere kant van de plas kan functioneren. Eurochassis deel en impedantie schakelaar zitten gewoon aan de behuizing, dus daar komen geen krachten op de print. Wel vind ik de constructie van de twee kleine potmeters ietwat dubieus. Ik kan het niet goed zien, maar volgens mij zitten de pots niets vast geklemd op de behuizing, maar gewoon de print. Daar zou ik dus niet te hard aan trekken.

Verder heb ik nog geen idee waar dit een ripoff van zou moeten zijn, maar het ziet er wel prima uit. Of de voeding net zo goed is als een pedalpower of burkey, daarvoor moet je hem denk aan een scoop hangen.

Buzzel
21 december 2010, 15:02
@Buzzel, ik vind hem een waardig alternatief voor de duurdere versies. Ik moet zeggen dat ik er totaal geen verstand van heb.

Hehehe, met je tweede zin is je eerste eigenlijk meteen overbodig ;)




Op zich wel grappig dat je iets quote wat ik niet gezegd heb ;)

Ik zei:


Zou deze voeding ook een goede concurrent voor de veel duurdere T-rex en voodoo lap voedingen?

Nielsje
21 december 2010, 15:32
Op zich wel grappig dat je iets quote wat ik niet gezegd heb ;)

Dat heb je helemaal goed. De quote is namelijk een deel van een post van EJPostema.

Buzzel
21 december 2010, 15:48
He ik ga al dingen quoten die niet gequote zijn :seriousf: excuses daar voor:hippie:

Gitaristt
21 december 2010, 17:36
En? Zijn de experts er al uit of die Fame het proberen waard is of moeten we daar nog even op wachten??;)

Mr. Dynamite
21 december 2010, 18:14
We staan te springen van verwachting ! ! !

Buzzel
21 december 2010, 18:24
Vol verwachting klopt ons hart...O nee dat is sinterklaas.

Crazy_Redd
21 december 2010, 21:24
misschien als ik em binnen heb dat een van jullie eens een kijkje komt nemen? ik heb er zelf ook de balle verstand van. maar vind het het proberen waard.

Mr. Dynamite
21 december 2010, 21:39
Ik denk dat de heren hier al een heel eind kunnen komen met de pics van EJPostma. :ok:

Verder kan je natuurlijk weinig overkomen, bevalt ie niet stuur je hem terug. En garantie heb je ook altijd.. eigenlijk kan er gewoon niks mis gaan :seriousf:

Crazy_Redd
23 december 2010, 02:10
pedaal s besteld! nu maar afwachten tot kerst

muziekschuur
23 december 2010, 02:59
Mijn Harley Benton Powerplant zag er ook al zo degelijk uit vanbinnen. En het lakwerk van het doosje is zeer degelijk.
Mijn voedingen zijn niet geisoleerd. Maar verder een puik dingetje. Alleen mijn Coolcat vibe heeft er geen zin in icm mijn andere pedalen...

SunnMustang
27 december 2010, 11:46
Ik ga m ook bestellen :cheerup:

Maareh, als ie niet bevalt, moet ik wel de verzendkosten van het terugsturen betalen :soinnocent:

Nielsje
28 december 2010, 13:03
...

pff, stelletje zeurkousen..
Dan ga je hem toch fijn halen met de auto?

Crazy_Redd
28 december 2010, 13:15
inmiddels heb ik de voeding binnen! 2 dagen na bestelling kwam het pakketje binnen dus erg snelle levering. ik had ook nog nooit bij musicstore besteld.

Het ding werkt hier echt perfect! compleet ruisloos. echt een verschil als ik kijk naar de adapters die ik gebruikt heb.

de powersupply is alleen erg groot, maargoed voor mij is dat nog geen probleem aangezien ik nog geen vast pedalboard heb waar ik 'm in weg kan werken. misschien dat de grootte van andere powersupply's deze zo duur maakt? dat ze relatief veel in een klein doosje moeten proppen. ik doe maar een suggestie.

verder is de constructie van de behuizing wat aan de gammele kant, de waden zitten niet overal aan de kap vast. de "potmetertjes" zitten niet aan de behuizing zelf nog vast dus die zijn ook wel wat kwetsbaar.

de voeding komt met een stuk of 8 korte en langere snoeren voor de effectenn. en verder nog 2 andere soort snoeren waarvan ik niet kan zien waar deze voor bedoeld zijn. maar wel voor effecten (soort mini jack plug zit aan een kant)

kortom, een erg goede aankoop als het aan mij ligt! prijs kwaliteit ligt zeer goed als je het mij vraagt!

driftkop
28 december 2010, 13:55
de powersupply is alleen erg groot, maargoed voor mij is dat nog geen probleem aangezien ik nog geen vast pedalboard heb waar ik 'm in weg kan werken. misschien dat de grootte van andere powersupply's deze zo duur maakt? dat ze relatief veel in een klein doosje moeten proppen. ik doe maar een suggestie.

Ik denk dat de trafo een belangrijke factor is. De trafo in de Fame op de plaatjes lijkt me een 'off the shelf' model, die trafo in bv een PP is een ringkerntrafo, en ik meen dat die speciaal zijn ontworpen voor de pedalen voeding. En die zijn inderdaad niet alleen fix duurder, maar ook een stuk compacter.

SunnMustang
28 december 2010, 17:09
...

pff, stelletje zeurkousen..
Dan ga je hem toch fijn halen met de auto?

Ga m ook inderdaad met de auto halen, ( ben 17, dus lift mee)
Geen verzendkosten en een dagje Musicstore, ideaal.

Crazy_Redd
1 januari 2011, 13:04
nog andere mensen die 'm besteld hebben?

HaroldA
14 maart 2017, 22:59
nog andere mensen die 'm besteld hebben?

Misschien! Er zit namelijk wel een interessante trafo in ...

http://www.musiker-board.de/attachments/_1050505-jpg.179326