PDA

View Full Version : 4-tonen



JV
12 mei 2003, 16:33
als ik het goed begrijp heb je bij de 4 tonen in een standaard majeurladder de volgende akkoorden:

maj7, m7, m7, maj7, 7, m, dim

toch?

dus als ik een c ionisch pak heb ik

cmaj7, dm7, em7, fmaj7, g7, am, bdim

dus ook als ik de arpeggio's pak moet ik zeg maar 5 verschillende leren bij de kerktoonladders, de maj7, m7, 7, m en dim?

ik wil dit weten omdat ik wel eens goed wil leren sweepen en dan wil weten waar ik ze allemaal kan plaatsen op de hals en bij welke akkoorden

taylor
14 mei 2003, 15:44
bdim moet zijn halfdim.

voor de rest klopt je verhaal niet helemaal wat jij opnoemt dat rijtje is de "logische" volgorde van de ladder in akkoorden.(de 7 trapen)

maar je kunt die akkoorden natuurlijk ook in arpegios spelen over de hals net als de akkoorden.

JV
14 mei 2003, 15:51
hmm, ok

maar stel ik heb een akkoordenprogressie 1 5 4, dus cmaj7, g7, fmaj7


dan kan ik terwijl de ritmeman die akkoorden doet gewoon de arpeggio(sweeps) van die akkoorden pakken?

delphiro
14 mei 2003, 20:19
ja, maar dat klinkt vaak saai (tenminste de 1 en de 5 (of 3.. dat weet ik niet zeker) dragen niet veel bij aan de solo omdat ze al in het akkoord zitten. Je kunt beter een akkoord zoeken dat verwant is (zoals amin en c) omdat je dan vaak de 7, 9, 11 of 13 van het akkoord speelt hetgeen het leuker doet klinken.

Vooral veel proberen lijkt me.

taylor
16 mei 2003, 15:48
I IV V bedoelje

ja das dus gewoon cmaj7 als eertse trap dus in principe als je 1 cma7 arpegio(of de noten uit die arpegio) speelt dan maak je al de akkoorden duidelijk(maar das heel basic)

maar dit is veelste moeilijk om zo uiteleggen(in text) dat moet gewoon 1 keer iemand voor doen en hoe het in elkaar zit wat je op trappen kunt spelen enzo dan leer je gelijk goed--->dus ga op les!

JV
16 mei 2003, 20:33
kheb al 4 jaar les :smile:

maar met me leraar doe ik andere dingen. dit is gewoon voor de zelfstudie. maar kzal hem eens om raad vragen hierover

taylor
17 mei 2003, 10:30
ja idd.