PDA

View Full Version : Mex of USA strat?



RockinRein
18 december 2010, 22:05
Hey allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe (of 2e handse) gitaar.

Ik was er snel achter dat ik een stratocaster wou, en het liefst van fender zelf.

Dus wat winkeltjes langs geweest (Feedback Apeldoorn, en vandaag Kees Dee) bijde erg toffe winkels trouwens!

Ik kwam (qua budget) uit bij een Mexicaanse Strat. (+/- 450 euro nieuw)

Nu kwam ik vandaag bij Kees Dee een 2e handse USA strat tegen uit '01, voor 500 euro. Blonde kleurtje, met hier en daar (helaas) aardig wat lakschade. Maar wat me eigenlijk tegenstond was de Rosewood toets.

Nu zit ik erg te twijfelen over de gitaren. De Mex. heeft wel een maple hals, en dat vind ik toch wel fijner. Maar die USA is (iig op papier) wel beter, en zeker niet duur.

Qua spelen erop vond ik het erg moeilijk om de verschillen te benoemen, op de hals na.

Zou iemand me kunnen helpen met kiezen? bijv. tips geven waarop ik kan letten? ik heb in mn leven nog maar een gitaar gehad, en vind (objectief) vergelijken nog verrekte lastig.

Rein

Tankman
18 december 2010, 22:08
De belangrijkste tip is toch wel: Ga voor wat JIJ het prettigst vindt. Je geeft zelf al aan dat de rosewood toets van de USA je minder aanstaat dan het maple van de Mex.

Ik heb een paar weken terug Mexican Standards met USA Standards zitten vergelijken. Ik vond de Mexicans eigenlijk helemaal niet slechter dan de USA modellen. De USA had 22 frets tegen de 21 uit Mex, wat ik toch wel prettiger vind. Het geluid van allebei is gewoon goed.

Ik zou in dit geval voor de Mexican Strat gaat. Voordat Charvel weer in the picture kwam bij mij, was een Fender Mexican met Floating Tremolo een van de gitaren die ik overwoog. Gewoon goed spul!

RockinRein
18 december 2010, 22:11
Ik vond qua spelen niet heel veel verschil zitten tussen de 2 gitaren.

Een gloed nieuwe USA speelde wel beter, maar das redelijk buiten mn budget.

en qua geluid kan ik het erg moeilijk (zelf) bepalen.

FTI
19 december 2010, 10:50
Hoi,

Natuurlijk moet je afgaan met wat het prettigst is om te spelen en geluid... maar mocht er toch weinig verschil in zitten dan zou ik toch voor de USA gaan. Die 500 euro waarde zal 'ie gewoon blijven houden; mocht je hem op den duur willen verkopen.

Trouwens lakschade kan best z'n charme hebben. ;)

Suc6.

Rutger Molenberghs
19 december 2010, 13:34
€500 lijkt mij weinig voor een USA strat, zeker omdat ze door een handelaar verkocht wordt. Lijkt mij geen USA standard maar een highway one. Dat zou ook de lakschade verklaren (highway one's hebben een zeer dunne laklaag).

Ik denk trouwens niet dat je voor €500 een USA standard gaat vinden. Die gaan tweedehands toch voor net iets meer (tussen €650 en €700 moet doenbaar zijn). Dus probeer elke strat uit die je kan vinden en oordeel dan zelf over wat je gaat kopen. Ligt de gekozen gitaar buiten budget, dan wordt het wat langer sparen.

RockinRein
19 december 2010, 13:55
hmm, highway one... Zou goed kunnen, de laklaag was erg dun. Je kon het hout er doorheen zien.
Het serie nummer begon trouwens met Z19 als ik het goed herinner. Dacht dat die Z voor standard stont?

Wat is het verschil tussen een highway one, en een standart?

JohnLord
19 december 2010, 15:29
De Z staat voor zero, oftewel de gitaar is tussen 2000 en 2010 gebouwd. Zo staat E voor eighties en N voor nineties.

Pepe
19 december 2010, 15:40
hmm, highway one... Zou goed kunnen, de laklaag was erg dun. Je kon het hout er doorheen zien.
Het serie nummer begon trouwens met Z19 als ik het goed herinner. Dacht dat die Z voor standard stont?

Wat is het verschil tussen een highway one, en een standart?

Waarom niet even bij Fender op de site kijken? Zelf iets doen.

RockinRein
19 december 2010, 17:06
De Z staat voor zero, oftewel de gitaar is tussen 2000 en 2010 gebouwd. Zo staat E voor eighties en N voor nineties.

Ah, oke bedankt ;) ik had al op een site gekeken met een uitleg over die serie nummers, maar het was me nog niet helemaal duidelijk geworden.

Het is idd denk ik een Highway One, door de dunne lak.

@Pepe, je hebt gelijk. Ik heb ook al aardig wat research gedaan ed, maar er zijn zo veel verschillende modellen, dat ik door de bomen het bos niet echt meer zie. Ik ben helaas geen expert op dit gebied, maar doe mn best om dr wat van te snappen ;)

http://i486.photobucket.com/albums/rr228/ChrisWinsemius/tweed12strat.jpg
Dit is toch wel cool, qua lak. Alleen zijn dit meer slijtplekken dan lakschade puntjes...

Pepe
19 december 2010, 17:30
Het punt is, er zijn meerdere highways en dan heb je ook nog verschillende series daarin.
Fender heeft meerdere thin skin gitaren. De eerste cijfers van het serienummer wijst in combinatie met nitrolak, matte finish en ping hardware al veel meer naar de Highway en bij dit soort vragen krijg je vaak klok en klepel antwoorden.

RockinRein
19 december 2010, 20:24
Maar opzich is er niks mis met een Highway One toch?

Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon de knoop moet doorhakken, en kiezen voor een van bijde :P want kwil nu wel erg graag een strat op mn kamer :strat:

geert1976
19 december 2010, 20:30
Maar opzich is er niks mis met een Highway One toch?

Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon de knoop moet doorhakken, en kiezen voor een van bijde :P want kwil nu wel erg graag een strat op mn kamer :strat:

Nee, niets mis mee, ik het zelf een HW-1 Tele en die is prima waarvoor ik hem nodig heb.

Rutger Molenberghs
20 december 2010, 15:20
Met een highway one is inderdaad niks mis. Maar ik zou niet willen dat je denkt een American standard gekocht te hebben, terwijl het iets anders is. Helpt je ook om de gevraagde prijs in het juiste perspectief te plaatsen.

Ik vraag met trouwens af of ze je in die winkel niet geïnformeerd hebben over het exacte model van die Fender. Zou vreemd zijn van die winkelier.

Muchachooo
20 december 2010, 15:27
ik ben juist anti-maple :P

Kim Wilson
20 december 2010, 15:44
Tip: kijk eens bij de Classic series. Made in Mexico, en echt heel veel waar voor z'n geld. En ook de Highway One is een prima gitaartje.

RockinRein
20 december 2010, 16:06
nja, heb in de winkel niet heel veel navraag gedaan, dat american standard had ik zelf opgemaakt uit het type nummer. Dat bleek helaas niet waar te zijn.

Classic's MiM, daar ga ik ook eens naar kijken! Ik kom eigenlijk overal alleen de standard tegen.

ohja, weet iemand toevallig of er een website is met alle (uitgebreide) info/specs van mexican strats? Ik kan weinig vinden

humbucker
20 december 2010, 16:14
http://www.fender.com







:chicken:

ateng
20 december 2010, 17:15
De mex is goedkoper dan de USA vanwege (onder anderen) de lage produktie kosten... toch?
Is er ook bezuinigd op materiaal zoals goedkopere potmeter, schakelaar, tuners enz.
Heb nooit een mex gehad dus daarom mijn vraag hier over. Heb wel eens een mex getest en qua sound niet slecht maar voelt wel goedkoper aan... of zit dat tussen mn oren ;)

RockinRein
20 december 2010, 17:28
De mex is goedkoper dan de USA vanwege (onder anderen) de lage produktie kosten... toch?
Is er ook bezuinigd op materiaal zoals goedkopere potmeter, schakelaar, tuners enz.

Ja, dat klopt. De hals is wel hetzelfde, maar oa de body word in Mexico gemaakt, en wel meer onderdelen. Ook word hij in mexico in elkaar gezet.
En ook de electronica is minder, en de pickups.

@Humbucker: ja, daar had ik al gekeken, maar daar staan de mexicaanse niet op.

Muchachooo
20 december 2010, 18:09
MIM's zijn door mexicanen in mexico gemaakt, Made in USA zijn door mexicanen in de USA gemaakt.

volgens mij is er vrij weinig verschil qua materiaal.

geert1976
20 december 2010, 18:50
MIM's zijn door mexicanen in mexico gemaakt, Made in USA zijn door mexicanen in de USA gemaakt.

volgens mij is er vrij weinig verschil qua materiaal.

Daar vergis jij je even heel erg in, zoals al eerder werd aangegeven, is de electronica minder, evenals de pups, ook vind ik de afwerking en de brug ook van veel mindere kwaliteit

humbucker
20 december 2010, 18:54
Ja, dat klopt. De hals is wel hetzelfde, maar oa de body word in Mexico gemaakt, en wel meer onderdelen. Ook word hij in mexico in elkaar gezet.
En ook de electronica is minder, en de pickups.

@Humbucker: ja, daar had ik al gekeken, maar daar staan de mexicaanse niet op.

http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%C2%AE&series=Classic+Player

én

http://www.fender.com/products/search.php?section=guitars&series=Classic

D-string
20 december 2010, 19:20
@Humbucker: ja, daar had ik al gekeken, maar daar staan de mexicaanse niet op.

Aangezien je het ook over de MIM standard had (in mijn geval is het dan een oudere versie), zal ik de informatie plaatsen van de MIM standard 2005 die ik heb. Deze informatie kun je opvragen bij Fender adhv het serienummer:



Date: 7/18/2005
Model Name: Standard Stratocaster®
Model Number: 013-4600-(Color#) and 013-4602-(Color#)
Series: Standard Series
Body: Alder
Neck: Maple, Modern “C” Shape,
(Satin Polyurethane Finish)
Fingerboard: Rosewood (p/n 013-4600) or Maple (p/n 013-4602), 9.5” Radius (241 mm)
No. of Frets: 21 Vintage Style Frets
Scale Length: 25.5” (648 mm)
Width @ Nut: 1.650” (42 mm)
Hardware: Chrome
Machine Heads: Fender®/Ping® Standard Cast/Sealed Tuning Machines
Bridge: Vintage Style Synchronized Tremolo
Pickguard: 3-Ply White
Pickups: 3 Standard Single-Coil Strat® Pickups (Ceramic Magnets)
Pickup Switching: 5-Position Blade:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Middle Pickup
Position 3. Middle Pickup
Position 4. Middle and Neck Pickup
Position 5. Neck Pickup
Controls: Master Volume,
Tone 1. (Neck Pickup),
Tone 2. (Middle Pickup)
Colors: (506) Black,
(519) Sage Green Metallic,
(529) Blue Agave,
(532)* Brown Sunburst add $50.00,
(575) Midnight Wine,
(580) Arctic White,
(Polyester Finish)
Strings: Fender® Super Bullets® 3250L, Nickel Plated Steel, (.009 to .042), p/n 073-3250-003
Unique Features: Vintage Styling
Source: Mexico
Accessories: None
U.S. MSRP: $527.99
NOTICE: Product Prices, Features And Specifications Are Subject To Change Without Notice
INTRODUCED: 1/1991
DISCONTINUED: 1/2006
DISCONTINUED COLORS: (573) Midnight Blue, (1/2002)
(502) Lake Placid Blue (1/98),
(525) Crimson Red Metallic (1/98),
(509) Candy Apple Red (For Musician’s Friend Only in 10/1998)
(521) Natural (For Musician’s Friend Only in 3/1999)
COMMENTS:
WRENCH SIZES: Truss Rod Wrench #0038467000 (3/16” Hex)
Saddle Height Adjustment Wrench #0050919000 (Hex 1.5mm)

lefthandstrat
20 december 2010, 19:27
Maar opzich is er niks mis met een Highway One toch?

Ik denk dat ik binnenkort maar gewoon de knoop moet doorhakken, en kiezen voor een van bijde :P want kwil nu wel erg graag een strat op mn kamer :strat:

Wat maak je je druk. Je hebt een budget (blijkbaar?) van minstens 500 euro en je kniest over een afgeragde highway one of een mexicaan. Ten eerste is een Strat modulair, hetgeen wil zeggen dat je er zo'n beetje alles aan kan upgraden, veranderen, verbouwen etc. Er is geen gitaarmodel waar zoveel upgrades voor te krijgen zijn als voor een Strat. Je kan dus voor 500 euro een prachtige gloednieuwe Strat kopen en op termijn eraan verbouwen wat je maar wilt. Om je kosten te besparen: Bij deze een mooie aanbieding bij een zaak die ik niet ken, maar waar wel een hele mooie Strat staat voor iets boven de 600 euro, voorzien van 2 Texas Specials en een Seymour Duncan Pearly Gates in de brug (hij is er ook in andere kleuren).

Succes ermee:ok:

Voor de link, zie: http://www.laenenmusic.nl/contents/nl/p4079_Fender_Stratocaster_Deluxe_Lonestar.html
http://www.laenenmusic.nl/contents/media/p4079_fender_strat_deluxe_lonestar_main.jpghttp://www.laenenmusic.nl/contents/media/p4079_fender_strat_deluxe_lonestar_detail2.jpg

RockinRein
20 december 2010, 20:54
@lefthandstrat: bedankt voor de link! is idd niet erg duur. Maar heeft wel weer een rosewood toets, en een Hum bij de bridge. Ik heb liever een maple toets, en een S/S/S layout.

@D-string: thx voor de info!

@Humbucker: de classic's had ik idd gezien, maar dat zijn toch American made versies? die een stuk duurder zijn dan een nieuwe mex, of vergis ik me hierin?


Ik las trouwens net ook iets over die Highway One. Die heeft sinds 2006 een upgrade gehad, en dus de info die op de Fender site staat is voor de modellen vanaf 2006. Kben aan het kijken wat de verschillen zijn, maar zo heel drastish zal dat niet zijn denk ik.
Ik nijg nu wel iets meer naar de mex, en indien nodig later wat upgrades.

Kim Wilson
20 december 2010, 21:05
Ik weet niet waarom, maar over het algemeen wordt bij USA's wel beter hout gebruikt. Ze zijn resonanter, het klopt even iets beter. Dus simpelweg een paar andere pickups erin kwakken maakt een goedkope strat niet ineens net zo goed als een USA strat. Het is meer dan elektronica, het is de hele gitaar. Er zijn heel veel aspecten die de klank van een gitaar maken.

De Highway's zijn wel heel lekker, een vol en rijk geluid. De Classics zijn idd MIM, maar wel een behoorlijk stuk ge-upgraded t.o.v. de Standards. En een paar honderd euro goedkoper dan de Highway.

Hendriks
20 december 2010, 21:15
Ik weet niet waarom, maar over het algemeen wordt bij USA's wel beter hout gebruikt. Ze zijn resonanter, het klopt even iets beter. Dus simpelweg een paar andere pickups erin kwakken maakt een goedkope strat niet ineens net zo goed als een USA strat. Het is meer dan elektronica, het is de hele gitaar. Er zijn heel veel aspecten die de klank van een gitaar maken.

De Highway's zijn wel heel lekker, een vol en rijk geluid. De Classics zijn idd MIM, maar wel een behoorlijk stuk ge-upgraded t.o.v. de Standards. En een paar honderd euro goedkoper dan de Highway.

Kim heeft weer eens gelijk , de stukken hout van een USA zijn ook beter dan die van een mex.
Die classic serie is zeker leuk voor het geld, persoonlijk zou ik die liever hebben dan een HW1 , weet ook niet precies waarom , voelt gewoon beter aan. Vergeet ook niet dat de ene classic de andere niet is , kan per exemplaar enorm verschillen.

vulvasonic
20 december 2010, 21:31
@RockinRein; de gitaren op fender.com zijn alleen Amerikaans als het erbij staat. Als het er niet bij staat is het in 90% van de gevallen (of meer) Mexicaans. De Amerikaanse Classics heten letterlijk 'American Classic'. Die zijn vrijwel identiek aan de 'Classics', maar dan net even iets beter in vrijwel ieder detail. Je moet er dan ook wel een bedrag van rond de €1700,- voor neerleggen. Dit type wordt tevens vaak aangeduid met AVRI (= American Vintage Re-Issue).

Ook in Japan worden nog steeds Fenders gemaakt, maar (en daar kan ik me in vergissen) deze zijn niet bedoeld voor de Europese markt. Je vindt ze ook niet op fender.com (weest vrij om mij te corrigeren, heren!). Er lopen hier wel gasten rond die een Japannertje rechtstreeks hebben laten overkomen. Misschien is iets in die markt nog wel interessant. Ik geloof echter dat de mogelijkheden met de Amerikaanse en Mexicaanse series aardig zijn gedekt.

jerome
20 december 2010, 21:41
Precies, Fender Japan Stratjes, daar zitten zulke lekkere gitaartjes tussen!
Leuk hè, ben je er bijna uit, komen er een paar forummers met nog een derde stroming... ;)

Overigens zou je ook eens naar een gebruikte Fender Japan Contemporary Strat kunnen kijken, geweldige Stratjes die je regelmatig voor rond de €500 zie staan...

vulvasonic
20 december 2010, 21:55
Domme vraag dan wellicht, maar heb jij dan een linkje naar een site waar het volledige Japanse aanbod te bekijken is (en dan niet de Japanse site zelf)?

RockinRein
20 december 2010, 22:32
Ja idd, erg leuk als mensen nieuwe ideeen aandragen :soinnocent:
Erg tof, dus bedankt mannen! maar maakt t niet makkelijker :P

Mja, kan nogsteeds tussen de bomen het bos niet meer zien. Zo veel verschillen! :???: niet normaal.

Maar ik vraag me altijd af, maar het nou echt zo veel uit? tuurlijk tussen een gitaar van 3-4000 euro en een van een paar honderd zit wel verschil. Maar of het verschil tussen een HW1 en een Mex Stand echt zo groot? Ik krijg meer het gevoel dat het op papier anders is, maar je echt n expert moet zijn wil je zo'n verschil opmerken. (correct me if I'm wrong) Zoniet, zouden jullie misschien wat tips kunnen geven waar ik op zou kunnen letten, om een gitaar te vinden die bij me past?

Ik krijg meer het gevoel dat ik een gitaar moet kopen waardoor ik een smile op mn gezicht krijg als ik m zie, en dr op speel, en verder niet te moeilijk over moet doen (door naar alle cijfertjes te kijken enzo)

D-string
20 december 2010, 22:48
Waarschijnlijk zul je nu horen dat er maar één manier is om daar achter te komen en dat is testen.

Zelf zoek ik al een hele tijd naar een tele en tijdens het testen merkte ik al duidelijk de verschillen, maar ik zoek echt naar een gitaar waar ik echt verliefd op word. Bedenk wel dat de liefde mogelijk niet eeuwig is, waar je nu naar zoekt is mogelijk helemaal iets anders dan wat je volgend jaar zoekt.

Zoals al aangegeven is het geen garantie dat een dure gitaar beter is dan een goedkope, dit door de exemplarische verschillen. Neem hier nog bij dat je mogelijk volgend jaar iets anders mooi vindt en ik kan je eigenlijk alleen maar te adviseren om een dure gitaar te komen als je het zelf kan horen.

Zelf merk ik dat mijn oren nog met sprongen beter worden en ik elke keer dat ik een tele test weer beter opneem wat ik hoor en een betere afweging kan maken. Wat langer ik kan wachten, wat beter mijn keuze zal worden.

Mijn advies is dan ook, testen en zien of je het verschil kan horen. Zelf heb ik mijn gas voor een tele wat kunnen onderdrukken door de MIM strat te kopen waar ik net over heb geschreven.

Ik zag dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2513552&postcount=1) van jou waarin je aangeeft dat je een slechte amp hebt. Bedenk wel dat een goede gitaar op een slechte amp nooit geweldig zou klinken.

Mijn MIM std was €250 incl. accessoires (tas, snaren, etc) in bijna nieuwstaat. Of je het nu ook voor deze prijs kan vinden weet ik niet, maar dat je hiermee geld over zal houden voor een (buizen)amp weet ik zeker.

jerome
20 december 2010, 23:23
Domme vraag dan wellicht, maar heb jij dan een linkje naar een site waar het volledige Japanse aanbod te bekijken is (en dan niet de Japanse site zelf)?

Maar ik bedoelde eigenlijk Japanse Fender Stratjes uit de tijd dat er nog geen sites bestonden... ;)
Jij hebt/had toch ook een Fender Japan Contemporary 22 ?

Maar dit zijn wel leuke sites over Fender Japan gitaartjes in Europa.
Die gasten importeren regelmatig Fenders uit Japan
http://www.mijfenders.com/
http://www.fareastguitars.co.uk/

vulvasonic
20 december 2010, 23:32
De prijzen zeggen absoluut iets over de kwaliteit, maar niet alles. Ik heb het al vaker geschreven, maar de Mexicaanse Classic moet je vergelijken met de veel duurdere (en betere) American Vintage Reissue. De American Standard zit daar qua prijs tussenin, maar is ook feitelijk een heel andere gitaar met een eigen feel en een eigen, moderner geluid. Dit betekent dat voor jouw wensen de duurdere American Standard niet per se beter is dan (bijvoorbeeld) de Classic van Mexicaanse makelij.

En dus is het inderdaad een kwestie van uitproberen en ontdekken wat het best bij je past.

De Highway serie zit zowel qua prijs als qua specificaties een beetje tussen het 'vintage' spul en het 'modernere' spul in. Misschien is dat precies wat je zoekt en misschien is het voor jou vlees noch vis. Dat zijn dingetjes die je echt zelf moet testen.

Nogmaals, in grote lijnen klopt het zeker wel dat de kwaliteit oploopt naarmate de prijs oploopt, maar persoonlijke voorkeuren spelen minstens zo'n grote rol als je budget. En natuurlijk, een strat is en blijft een strat. De looks, de feel, de sound, het gaat om details, maar het concept is steeds hetzelfde. En dat geldt ook voor de vele strat kopieën.

vulvasonic
21 december 2010, 00:47
Maar ik bedoelde eigenlijk Japanse Fender Stratjes uit de tijd dat er nog geen sites bestonden... ;)
Jij hebt/had toch ook een Fender Japan Contemporary 22 ?

Maar dit zijn wel leuke sites over Fender Japan gitaartjes in Europa.
Die gasten importeren regelmatig Fenders uit Japan
http://www.mijfenders.com/
http://www.fareastguitars.co.uk/

Ik heb inderdaad twee Japanse strats (hoewel de witte door z'n specs nauwelijks nog een strat te noemen is). Ik heb 5 strats gehad, waaronder 3 Amerikanen: die Sienna Sunburst (1982, non-trem 'Smith'), een backup voor die gitaar (exact dezelfde specs, maar dan in Cherry Sunburst) en een zwarte American Standard, allemaal met een 1-piece maple neck. De Jappen vond ik lekkerder. De Sienna strat heb ik eigenlijk alleen uit sentimentele overwegingen gehouden (was mijn eerste 'volwassen' gitaar). Ik heb nooit veel geluk gehad met strats. Hoewel ik die naturel gelakte Jap met Kahler van m'n leven niet weg zal doen. Dat ding is volledig naar mijn hand gezet.

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/Fenders_Gibsons.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/GitaarFamilie.jpg

Ik moet nodig eens nieuwe foto's maken. :nervous:


Deze (niet de mijne, maar wel dezelfde) heb ik verkocht voor een telecaster:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/fender1989americanstratocasterstd_0.jpg


En dit was mijn Cherry non-trem Smith (ook niet de mijne, doch identiek):

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/fender-stratocaster-dan-smith-1982.jpg

RockinRein
21 december 2010, 17:00
Ik ga waarschijnlijk morgen terug naar die winkel die de HW1 heeft staan, en ook die mex. Bij mijn weten heeft hij geen classics staan.

Zijn er dingen waarop ik kan letten qua afwerking van de nieuwe gitaren, en qua slijtage van de 2e handse?

Ik weet iig dat de frets ge/versleten kunnen zijn (begint eraan te komen bij mn eigen gitaar) maar wat kan er nogmeer mis zijn?

BLUEWEY
21 december 2010, 17:47
Nog ff 'n kleine toelichting w.betr. mijn ervaring, na dit alles gelezen te hebben.

Kocht in januari '07 mijn 1e Strat-Mex nieuw bij 'n winkel (€550,-). Merkte al vrij snel dat er iets niet deugde.., de intonatie!
Schrik niet..; 54 valse noten op dat ding !! Kon ik natuurlijk niet mee leven. Ding tot 2x toe terug naar die winkel, maar hield er uiteindelijk toch nog 35 valse aan over. Kreeg dus te horen dat "dat normaal was"..., ja ja.., m'n neus !!!

Ben toen bij de Voght in Budel uitgekomen voor afstelling v.h. ding, maar die vroeg €185,- voor dat klusje en na de nodige twijfels toch maar daar gelaten. Onderweg kreeg ik "last van m'n pik", want kon niet goed wennen aan dat bedrag van €185,- wat n.b. 1 derde v.h. aankoopbedrag is. Na eenmaal goed en wel 10 minuten thuis te zijn, heb ik die gast gebeld, dat ik 'r toch weer kom ophalen, gezien de onkosten die me aan het hart gingen. Hij nie blij.., maar ikke wel..., enigszins dan...

Toen heb ik vlak daarop uiteindelijk na de nodige info her en der vandaan gehaald te hebben, de stoute schoenen aangetrokken en ben zelf dat ding gaan intoneren. De eerste sessie kostte me 3 uren en ik was wel ff totaal helemaal gaar naderhand !! Kon geen noot meer horen !!
De 2e sessie de volgende dag wederom 3 uren aan het pielen geweest, met als uiteindelijke resultaat dat het ding wel ff z.g.a. helemaal zuiver was !!

Als dat ding nou eenmaal echt goed zuiver is.., en goed is afgesteld.., heb je mijns inziens zonder meer 'n vet gitaartje in je handen, die niet erg veel onder doet voor een "echte", alhoewel de kwaliteit v.d. ene die van de andere niet is, zoals al voorheen vermeld.

Als de kwaliteit van die Am. goed is en dus goed is afgesteld en geintoneerd en je kunt of wilt er zelf niets aan doen qua afstelling e.d. zou ik voor die Am. gaan als ik jou was.
Zuiverheid staat boven alles.., als je 't mij vraagt. Als ik 1 valse noot hoor.., blokkeren m'n fikkers en dan houdt het op bij mij. Een zuivere gitaar speelt stukken lekkerder :ok:

Na 1,5 jaar heb ik toen 'n ander Stratje v.e. vriend van me over gekocht, een Jap uit 1985. Was oorspronkelijk wit met maple toets en witte element kapjes, maar die vriend was bassist en heeft die gitaar gedurende jaren uitgeleend aan zijn gitarist(v.d. band..) en die heeft er weer actieve elementen van Reflex opgezet, met zwarte slagplaat.
Inmiddels is dat ding helemaal te gek vintage white geworden en volgens mij zit er ook zo'n Kahler brug op als bij Vulv. ZEER mooie brug met fijnstemmers en de naam Fender erin.
Die gitaar was dus z.g.a. perfect afgesteld !! Stond er versteld van !!
De kwaliteit van die Jappen uit die jaren schijnt erg goed te zijn.

Na verloop van tijd heb ik de 2 halzen van die 2 Stratjes verwisseld en heb toen de "kick van m'n leven" ervaren. Dat bleek dus n.l. de gouden zet te zijn, gezien die Jappenhals een veel betere sustain bleek te hebben dan die Mex hals, waardoor beide gitaren in kwaliteit stukken beter werden.
Die actieve Reflex elementen van die Jap, waren eigenlijk te licht voor die gitaar, omdat die een maple toets heeft. Nu met die rosewood toets erop, komen die act. elementen veel beter tot z'n recht... vind ik !
Die Mex heb ik wel helemaal "verbouwd" zoals je wel zult zien, want had witte slagplaat met witte element kapjes en witte knoppen. Vond ik afschuwelijk..
Die Jap heb ik 'n nieuwe zwarte slagplaat gegeven en aluminium knoppen v.e. oude versterker op gezet..

Dus Rein.., met 'n Strat kun je alle kanten op..., maar pas op wat je koopt !!
En hou je ervan om zelf nu al of ooit es aan zo'n ding te gaan sleutelen, wens ik je veel kick plezier. Pas op wat je doet.., want je kunt ook veel meer verneuken dan je lief is en dat zal natuurlijk veel meer geld gaan kosten.
Een Strat is wel een erg leuke gitaar om aan te sleutelen e.d. en persoonlijk vind ik ze nog altijd de vetste sounds geven aller tijden.

>>> Rhett Tyler & The Early Warnings > My Passion(CD) > Cold Wind Blowin' ...,
vette tip!!! :mmmm: <<<

http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TRDoMBgEO5I/AAAAAAAAAyE/CciufSkYRdo/s512/SL371231.JPG

http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TRDoOoAym6I/AAAAAAAAAyI/E6tXZb_WHzo/s512/SL371232.JPG

http://lh6.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TRDoUU5E0zI/AAAAAAAAAyQ/VFI6cccMgoQ/s640/SL371234.JPG
3x raden hoe deze gitaar heet... :soinnocent:

http://lh5.ggpht.com/_ylM7SNP9CrE/TRDoRUIT-HI/AAAAAAAAAyM/u_HFqND9AGo/s640/SL371233.JPG

RockinRein
21 december 2010, 19:18
Dat zijn idd zonbeetje de redenen waarom ik voor een strat kies ;)

Hardstikke leuk aan een gitaar sleutelen, maar eerst eens wat kennis opdoen :P

Vind't toch wel erg moeilijk om een keuze te maken...

BLUEWEY
21 december 2010, 19:23
Dat zijn idd zonbeetje de redenen waarom ik voor een strat kies ;)

Hardstikke leuk aan een gitaar sleutelen, maar eerst eens wat kennis opdoen :P

Vind't toch wel erg moeilijk om een keuze te maken...

Dan is mijn beste advies wat ik je verder kan geven; neem rustig je tijd..,
Er is erg veel keus..., en het moment bepaald wel wanneer je toe moet grijpen

suc6 jongen ;)

Wabbie
21 december 2010, 19:29
Gevoel achterna gaan in geval van twijfel! Ik heb twintig jaar lang gespeeld op een aftandse Mexican Standard uit '90. In de loop der jaren wel de elementen en elektronica vervangen, maar de originele elementen en elektronica hebben het toch zeker een jaartje of 15 uitgehouden en prima gefunctioneerd.
Ik heb eigenlijk pas sinds kort mijn MiM Standard als hoofdgitaar vervangen door een veel duurdere SRV strat. Kwalitatief is die wel veel beter dan mijn Standard, maar dat neemt niet weg dat ik op mijn Standard toch 20 jaar lang met plezier heb gespeeld, en daar gaat het tenslotte toch ook om!

joskedentweede
21 december 2010, 19:49
Ik vind het toch altijd gevaarlijk om Mexicaanse Standardss en Amerikanse HW1 te vergelijken met Amerikaanse Standards.
Ik speel er regelmatig op als ik in de muziekwinkel ben en tot nu toe kon er geen enkele van die gitaren tippen aan mijn Amerikaanse standard. Het is heel leuk om te zeggen dat als die twee goedkopere gitaren goed afgesteld zijn wel lekker klinken. Dat is zo, maar toch voelen ze nog steeds heel anders aan.
Ik ben ook een van de eerste om te zeggen dat ik veel te veel heb betaald voor mijn gitaar, maar ik heb daar geen spijt van. Toen was het voor mij mogelijk om deze gitaar te betalen en dat had ik er ook voor over. Ik heb ook al wat intonatieproblemen gehad en dat heb ik zelf gefixed in minder dan een uur. Persoonlijk vind ik de Amerikaanse Standards veel klantvriendelijker, je kan er heel gemakkelijk aan sleutelen.

De Mexicaanse Classic Players en Classics zijn dan weer een heel ander verhaal, maar die heb ik nog niet genoeg getest om daar echt een oordeel over te vellen. Ze speelden wel veel beter dan Mex. Standards en HW1 modellen, maar de kwaliteit per model verschilde enorm.

De modellen die ik echt waar voor het geld vind zijn de Japanse Fenders, de kwaliteit en de prijs zijn in een soort evenwicht. Ze spelen en klinken goed!

Ik zou je aanraden om toch maar eens op zoek te gaan naar een classic, of om door te sparen. Zeker als je al een gitaar hebt vind ik een Mexicaanse Standard geen stap in de goede richting, maar dat is mijn mening.

Jonathan

Wabbie
21 december 2010, 19:54
Waarom zou een American Standard makkelijker te intoneren zijn dan een MiM Standard? Sowieso snap ik niet wat er lastig is aan intoneren, met een beetje handigheid doe je dat in een kwartiertje op een strat.

Ik denk inderdaad dat je over het algemeen kunt zeggen dat een American Standard beter is dan een MiM Standard. Classic players moet je vergelijken met de duurdere AVRI serie.

joskedentweede
21 december 2010, 19:57
Waarom zou een American Standard makkelijker te intoneren zijn dan een MiM Standard? Sowieso snap ik niet wat er lastig is aan intoneren, met een beetje handigheid doe je dat in een kwartiertje op een strat.

Ik denk inderdaad dat je over het algemeen kunt zeggen dat een American Standard beter is dan een MiM Standard. Classic players moet je vergelijken met de duurdere AVRI serie.

Geen idee, ik dacht ook dat dat op elke gitaar hetzelfde ging, maar als ik hoor dat je 6 uur moet intoneren aan een Mex dan weet ik het ook wel hoor!

Wabbie
21 december 2010, 20:10
Ik intoneer ook mij Mex in een kwartiertje. 6 uur intoneren is wel heel extreem.

Kim Wilson
21 december 2010, 21:14
Ik heb de HW1 naast de USA Standard, de Mex Classic Player en de Mex Standard getest (Tele's weliswaar), en qua klank is het een kwestie van voorkeur tussen de HW1 en de USA. De Mex Std moet het sowieso afleggen. Qua afwerking vond ik de HW1 niet zo bijzonder. Qua klank wel. Heel vol geluid, heel breed en lekker resonant. De afwerking van zowel de USA Std en de Mex Classic was prima. Het prijsverschil was voor mij te groot tussen deze beide gitaren. Ze doen weinig voor elkaar onder, en op dat moment was het ook een kwestie van voorkeur. De Baja (Classic Player) vond ik lekker klinken en op een dusdanig hoog niveau van afwerking staan, dat ik niet zoveel meer wou betalen voor een USA Std.

De AVRI vond ik trouwens wel echt veel beter dan de Classic Player, maar die lag behoorlijk buiten mijn budget destijds.

joskedentweede
21 december 2010, 21:16
Ik intoneer ook mij Mex in een kwartiertje. 6 uur intoneren is wel heel extreem.

Ja, ik las het hier net op het forum, en ik heb ook al gehoord dat de mexican standards niet volledig op punt te krijgen zijn, maar dat kan ook een urban legend zijn!

Het enige wat ik weet uit eigen ervaring is dat ik de feel van mijn american standard prefereer boven een mexican standard of een HW1.

Kim Wilson
21 december 2010, 21:25
Is dat op basis van één HW1 en één Mex Std? Want die schijnen exemplarisch nogal te verschillen.

RockinRein
21 december 2010, 22:27
@Jonathan, dankje voor je mening! Maar op een gegeven moment is er gewoon een grens qua budget, en dat betekent (vaak) ook een grens aan de kwaliteit.
Ik bedoel, er is altijd baas boven baas.

En ook ben ik denk ik nog niet op het punt dat ik echt die extra 100en euro's uit een duurdere gitaar kan halen. Ikzelf kan nog moeilijk het verschil in klank horen. Dat groeit met de jaren/ervaring. En stel dat ik nu een gitaar van 1000 euro koop, dan is mn geld potje leeg, en moet ik weer een flinke tijd sparen voor een nieuwe amp. Hoe duur de gitaar ook mag zijn, het klink altijd minder op mijn amp. Ik zoek nu meer iets wat simpelweg beter klinkt dan mijn huidige Cortje (omdat ik ook zo af en toe op een podium sta) maar niet gelijk mn bankrekening leegrooft. Maar tegelijkertijd zoek ik iets waarmee ik een tijd vooruit kan. En deze elementen vind ik in een (goedkopere) strat. Goede basis, en indien nodig upgraden.

Over de japanse gitaren, die worden in nederland toch niet verkocht? ik ben er iniedergeval nog geen tegen gekomen.

joskedentweede
21 december 2010, 22:27
Ik heb meerdere HW1's en Mexicanen bespeelt, en het is inderdaad zo dat ze exemplarisch sterk verschillen, maar het kan natuurlijk ook zijn dat mijn Tele ook net exemplarisch heel goed is, daar heb ik geen idee van.

De HW1 speelden mij te stroef, de mexicanen (standards) waren stuk voor stuk heel slecht afgewerkt. Maar de Classic Player, Classic waren dan weer wel heel sterk! Maar ja, het is mijn mening he, elke gitaar is anders, je moet gewoon op de juiste moment op de juiste plaats zijn, maar elke jap die ik tot nu toe in mijn handen had, een stuk of 5, waren echt wel heel goed!

Michael AE
21 december 2010, 22:34
Tsja, ik bljf dit herhalen, maar zo veel mogelijk proberen is het beste advies dat je krijgen kunt.

Je kan niet simpelweg stellen dat een bepaald type gitaar beter is dan het andere type. Helaas verschillen gitaren exemplarisch gewoon te veel van elkaar. Elk stuk hout klinkt anders en dan moet er ook nog eens een gitaar van in elkaar gezet worden. Er komen er zo veel uit de fabriek dat de verschillen in afwerking ook groot kunnen zijn.

Beter hardware, betere pickups, betere afwerking, beter fretwerk, dat zijn de zaken die je mag verwachten van een duurdere gitaar. Dit wil echter niet zeggen dat ze per definitie lekkerder spelen of lekkerder klinken, of dat die dingen ook daadwerkelijk allemaal beter zijn op de duurdere gitaar. Een goede gitaar is er 1 uit duizenden en als je hem in je handen hebt, voel en hoor je het meteen.

Nu heeft iedereen natuurlijk een andere smaak, maar al eerder zei iemand dat je verliefd moet worden op een gitaar en zo voel ik het ook. Als een gitaar bij je past, laat je hem niet meer los.

Mijn favoriete strat kocht ik nadat ik er in de winkel uren op had zitten te spelen, zonder dat ik het doorhad. Ik kwam vroeg in de middag in die winkel en heb tot sluitingstijd zitten spelen. Toen de verkoper vroeg of ik wilde ophouden en me vertelde hoe lang ik had zitten kloten, wist ik dat ik hem hebben moest.

Soms is het vervelend om in winkels te gaan zitten testen, maar als je aangeeft dat je geld hebt en een goed exemplaar zoekt, doen de meeste handelaren niet moeilijk. Ik geef ook altijd even aan wat ik wel en niet goed vind aan zo'n gitaar en probeer uit te leggen wat mijn wensen zijn. Bovendin vraag ik gerust wat de winkelier zelf vindt en of hij toevallig niet een beter exemplaar in huis heeft. Misschien hebben ze achter de toonbank nog iets liggen dat ze achter de hand houden voor de serieuzere koper en als ze merken dat je echt oprecht interesse hebt en serieus bent, laten ze je die exemplaren ook wat sneller zien. Als je echt iets goeds in handen hebt, meteen een papiertje er omheen en daar opeten. Niet zeuren over prijs, wel of geen draagriem/koffer/etc. of voor die paar tientjes goedkoper toch maar in Duitsland bestellen; dat soort zaken.

Je moet gewoon geduld hebben als je echt iets goeds wilt. Veel testen, veel winkels langs en veel koffie leuten met winkeliers. Tegenwoordig kom ik winkels in en dan komen de verkopers meteen naar me toe met gitaren om te vragen wat ik er van vind. (In de hoop dat ik meteen knaken op tafel leg uiteraard, maar dat is logisch.)

Dus, mijn advies is veel testen en proberen! Je komt er dan vanzelf achter wat je wil en wat je zoekt in een gitaar. Wat voor merkje of typenummer er dan op die gitaar staat is van ondergeschikt belang. Succes!

BLUEWEY
21 december 2010, 22:42
Ik intoneer ook mij Mex in een kwartiertje. 6 uur intoneren is wel heel extreem.

Kijk jongens.., eerlijk = eerlijk.., toendertijd had ik z.g.a. geen internet.., dus dan ben je puur afhankelijk van wat je zoal ter oren komt (als je geen boeken koopt.., zoals ik ..) dus was het 'n kwestie van; Zoek 't maar uit !!
Zodoende was het voor mij puur 'n experiment. Had nog nooit aan zo'n ding gesleuteld en zoals je wel weet..., alle begin is moeilijk.

Toen ik na die 6 uren in totoaal er doorheen was.., was het voor de rest "een fluitje v.e. cent"..., alhoewel..., vergis je niet in de totale "ongesteldheid" waarin zo'n gitaar kan verkeren !
Na 't veranderen van de halzen heb ik natuurlijk wederom moeten intoneren..., maar dan ben je er doorheen.., dan weet je dus hoe het gaat.
Want ik zeg je..., het intoneren is best wel 'n vak apart, vooral als je het heeel precies wilt doen.

Denk dat die Mex van mij door een half bezopen maandagochtend Mex is geassembleerd en de controle ontschoten is door 'n ander half bezopen maandagochtend Mex..., :D .., kan gebeuren.. schijnbaar

Maar heb ondertussen wel ff mooi al 'n paar(3x) keer €185,- bespaard. Al doende leert men. ;)

Morio66
21 december 2010, 23:38
MIM standard en een USA standard staan... classic nog niet geprobeerd..
tussen MIM en USA wereld van verschil, wat niet wil zeggen dat de MIM niet lekker speelt... zitten overigens wel USA pups in..
2de hands USA'er gekocht voor E 650 (met case)..
Ik merk het met name aan de hals en de afwerking..

Zag er vandaag al 2 of 3 voor die prijs..
VB...
http://link.marktplaats.nl/350486167

of

http://link.marktplaats.nl/406528860
Weet niet of het wat is...

RockinRein
22 december 2010, 23:51
@Mario66, thx voor de links! ik kijg zelf ook regelmatig op MP voor een gitaar.

Hoe zit het nu met Japanse fenders? die worden helemaal niet in nederland verkocht toch? Ik kom ze iig nergens tegen.

Midwolda
22 december 2010, 23:56
@Mario66, thx voor de links! ik kijg zelf ook regelmatig op MP voor een gitaar.

Hoe zit het nu met Japanse fenders? die worden helemaal niet in nederland verkocht toch? Ik kom ze iig nergens tegen.

Ik heb er een maand geleden nog èèn verkocht... ze bestaan echt wel hoor.
Zijn met enige regelmaat op Markplaats te vinden.
Perfect afgewerkte instrumenten, voor een prijsje tussen een Mex en een USA in.

Pepe
23 december 2010, 00:07
Ze worden niet meer geimporteerd, een enkele serie daargelaten, omdat ze conflicteren met de Usa en Mex series.
Maar er is genoeg 2e hands aanbod, ze zijn 20 jaar lang hier verkocht.

Nobler
27 december 2010, 11:41
Kocht in januari '07 mijn 1e Strat-Mex nieuw bij 'n winkel (€550,-). Merkte al vrij snel dat er iets niet deugde.., de intonatie! Schrik niet..; 54 valse noten op dat ding !!

De 2e sessie de volgende dag wederom 3 uren aan het pielen geweest, met als uiteindelijke resultaat dat het ding wel ff z.g.a. helemaal zuiver was !!

Zuiverheid staat boven alles.., als je 't mij vraagt. Als ik 1 valse noot hoor.., blokkeren m'n fikkers en dan houdt het op bij mij. Een zuivere gitaar speelt stukken lekkerder :ok:

Na verloop van tijd heb ik de 2 halzen van die 2 Stratjes verwisseld en heb toen de "kick van m'n leven" ervaren. Dat bleek dus n.l. de gouden zet te zijn,

Hierover wil ik toch graag een paar opmerkingen maken:
- als je een gitaar goed kunt intoneren IS het een goede gitaar wat zuiverheid betreft.
- geen enkele gitaar is meteen zuiver als hij klaar is, elke gitaar MOET geïntoneerd worden.
- ik denk dat dat nu juist een van de verschillen is tussen een Mexico Fender en een USA Fender, aan de laatste wordt (als het goed is!) meer tijd besteed, terwijl de eerste toch de budgetversie van de twee is, waarop overal waar mogelijk bezuinigd wordt, dus ook op tijd om te intoneren. Toch biedt een USA gitaar ook geen garantie op een goede intonatie, de kans is alleen groter naarmate de prijs hoger is.
- intoneren is niet makkelijk, dus het verbaast me niets dat je er de eerste keer lang over hebt gedaan. Als je het vaker gaat doen zal het ongetwijfeld steeds sneller gaan. Het hangt natuurlijk ook af van hoe perfectionistisch je bent …
- daarom heb ik mijn vraagtekens bij jouw weerzin tegen één valse noot etc. Je gitaar zal toch ook wel eens gestemd moeten worden, verder is het een gevolg van de indeling van de noten in de toonladder in combinatie met de frets van een gitaar (omdat die vast liggen), dat een gitaar een compromisinstrument is en NOOIT geheel zuiver KAN zijn.
- juist het wisselen van halzen is iets waar ik zeer tegenop zou zien, weer omdat de frets vast liggen, maar de mensuurlengte van de gitaar waar de andere body vanaf komt net iets anders kan zijn, dus grote kans dat je dan een niet intoneerbaar instrument creëert, althans niet met de marges die de brug op de andere body biedt.

BLUEWEY
27 december 2010, 14:11
Hierover wil ik toch graag een paar opmerkingen maken:
- als je een gitaar goed kunt intoneren IS het een goede gitaar wat zuiverheid betreft.
- geen enkele gitaar is meteen zuiver als hij klaar is, elke gitaar MOET geïntoneerd worden.
- ik denk dat dat nu juist een van de verschillen is tussen een Mexico Fender en een USA Fender, aan de laatste wordt (als het goed is!) meer tijd besteed, terwijl de eerste toch de budgetversie van de twee is, waarop overal waar mogelijk bezuinigd wordt, dus ook op tijd om te intoneren. Toch biedt een USA gitaar ook geen garantie op een goede intonatie, de kans is alleen groter naarmate de prijs hoger is.
- intoneren is niet makkelijk, dus het verbaast me niets dat je er de eerste keer lang over hebt gedaan. Als je het vaker gaat doen zal het ongetwijfeld steeds sneller gaan. Het hangt natuurlijk ook af van hoe perfectionistisch je bent …
- daarom heb ik mijn vraagtekens bij jouw weerzin tegen één valse noot etc. Je gitaar zal toch ook wel eens gestemd moeten worden, verder is het een gevolg van de indeling van de noten in de toonladder in combinatie met de frets van een gitaar (omdat die vast liggen), dat een gitaar een compromisinstrument is en NOOIT geheel zuiver KAN zijn.
- juist het wisselen van halzen is iets waar ik zeer tegenop zou zien, weer omdat de frets vast liggen, maar de mensuurlengte van de gitaar waar de andere body vanaf komt net iets anders kan zijn, dus grote kans dat je dan een niet intoneerbaar instrument creëert, althans niet met de marges die de brug op de andere body biedt.


Ben het volledig met je eens Nobler.

Had voor het intoneren al van een gitaarbouwer gehoord, dat de nekjes v.e. strat over het algemeen goed en zuiver zijn, dus wist/hoopte zodoende dat het een kwestie van afstellen zou worden.

En het lijkt ook mij idd zo, dat 'n Custom USA strat goed geïntoneerd de fabriek zal verlaten en zodoende o.a. ook duurder zal zijn. Tijd kost geld..

Het bleek dus uiteindelijk weldegelijk een goede gitaar te zijn want op de 2 buitenste E-snaren na heb ik haar volledig zuiver weten te krijgen. (Ook met die Jappenhals) Vanaf de 14e positie trekken de noten ietsjes of wat op, dus zijn ze een tikkeltje hoger, maar daar valt met gemak mee te leven.
Tja.., op 'n bepaalde manier ben ik wat dat betreft redelijk perfectionistisch te noemen, maar heb ook absoluut ontdekt dat.., hoe zuiverder een instument is.., des te prettiger speelt het voor mij. Op 'n bepaalde manier gaan m'n vingers dan "een eigen weg.." Dat schijnt overigens niet iedereen zo te hebben..

En het wisselen v.d. halzen heb ik ook op goed geluk gedaan, alhoewel ook daar omtrend de nodige info over verzameld, voordat ik eraan begon. Dat ook dat allemaal goed is gegaan.., is miss 'n kwestie van mazzel geweest.., maar als de pockets goed passen, schijnt het qua scale lenght niet zo'n probleem te zijn i.v.m. de verstelbaarheid v.d. zadels e.d.
Wat dat betreft; lang leve de uitvinding v.d. elektrische gitaar !! (en elektronische stem-apparaatjes.., op kabel aangesloten..)

Wabbie
27 december 2010, 15:25
Ik denk heus niet dat de intonatie van een gitaar zoveel gaat uitmaken voor de uiteindelijke prijs van de gitaar. Ik denk wel dat de toleranties die zitten op de plaatsing van de brug/neckpocket/topkam/tuners van een USA kleiner zijn dan die van een Mexicaan.
Ik zou er ook niet standaard vanuit gaan dat de intonatie goed staat bij fabriek af, ze zullen hem eerder globaal intoneren omdat de gitaar toch nog verscheept moet worden. Om een gitaar af te schieten op de intonatie is een beetje belachelijk vind ik, als de gitaar de Quality Control van Fender heen komt kun je er vanuit gaan dat hij wel te intoneren is.

BLUEWEY
27 december 2010, 15:59
De Custom Shop's zul je zelf nog maar weinig aan hoeven doen.., lijkt me zo, ivm de prijs die je ervoor betaald. Dat spreekt voor zich.

Maar de intonatie heeft eigenlijk z.g.a. niets met het verschepen e.d. te maken.., althans zou dat hooguit om 'n fractie v.e. mm gaan. Zo goed als nihil bedoel ik dan.
Iedere gitaar is er 1 appart zoals men wel zal weten, en zo ook de intonatie ervan. Dus zodoende zal er miss toch wel meer tijd in gaan zitten dan algemeen aangenomen wordt.

Tja Wabbie.., in hoeverre die gitaar van mij de Quality Control zuiver is door gekomen, lijkt me wel duidelijk. Maar laten we hopen dat het om een uitzondering is gegaan bij dit Mexicaantje..., still love that thing... :)