Inloggen

View Full Version : Ligt dit aan de geluidskaart ?



Dribbel_
18 december 2010, 19:21
Met mijn opnames maak ik gebruik van het droge signaal van m'n gitaren en die laat ik in Adobe Audition dan met een VST (Guitarrig) meelopen zodat er een amp simulatie in zit.

Ik heb nu een redelijk groot project en er draait nu iets van 18x een VST mee en dan merk ik dat mijn computer het lastig gaat krijgen. Hij blijft haperen en krijgt rare kraken tussendoor.

Ik heb dit probleem nu een beetje als ik mijn Toneport UX1 als geluidskaart heb aanstaan. Als ik hem op de onboard geluidskaart van m'n computer zet slaat ie helemaal over de kop en is er alleen nog maar gekraak.

Maar dit verwerken ligt dit aan de geluidskaart, of aan de computer zelf. Als het aan de geluidskaart ligt is het waarschijnlijk slim een externe aan te schaffen oid. Als dit het geval is wat zijn dan aanraders ? :) Alvast bedankt

paulusdeBKB
18 december 2010, 20:33
Het is moeilijk om op grond van de informatie die je geeft een houtsnijdende analyse te maken. Ik waag toch een poging (vraag me niet waarom, ik heb geen idee).

In het algemeen:
Het klinkt alsof je een probleem hebt met je audio drivers.
Als je geluidskaart een consumentenmodel is dat standaard werd meegeleverd met de computer, stop dan met wat je aan het doen bent en scharrel ergens 100 euro vandaan om een eenvoudige ingebouwde geluidskaart te kopen, of een USB-model. Met een geluidskaart die bedoeld is voor home recording ga je veel betere resultaten boeken. Kijk eens op de website van je favoriete muziekwinkel voor ideeën.

Hoe meer VST's, des te meer rekenwerk je processor moet verzetten en des te meer geheugen de plug-ins nodig hebben. Rekenwerk kost clock cycles en dus tijd, en die tijd ga je merken als vertraging, stotteren, sputteren, weggevallen frames etc. Je zou kunnen proberen de audio buffer wat op te schroeven (weet niet uit mijn hoofd hoe dat ook alweer moet); dat zou wel eens kunnen helpen, al zul je dan wat meer latency (vertraging) op de koop toe moeten nemen.

Als het echt aan het aantal tegelijkertijd gebruikte VST's ligt, overweeg dan een aantal tracks waaraan je toch niets meer wilt veranderen, te 'bouncen'. Je maakt dan gewone audio van het oorspronkelijke signaal + bewerkingen. Je compu hoeft dan alleen nog maar de samples af te spelen, en niet meer per kanaal 44.000 keer per seconde te berekenen wat de bedoeling is. Nadeel: op het moment dat je dit doet, leg je een aantal keuzes min of meer vast.
Voordeel: op het moment dat je dit doet, leg je een aantal keuzes min of meer vast. Immers, door alles altijd maar editable te houden, loop je de levensgrote kans dat je eindeloos blijft pielen om het nog beter te krijgen.

Tot zover, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dribbel_
18 december 2010, 21:44
Bedankt voor je reactie :)

Even nog wat informatie over mijn systeem is wel handig denk ik.

Ik draai op 64 bit (6 gig RAM) met een I7 processor
7200 rpm
2800 MHz

Hier staan de complete specs
http://www.vergelijk.nl/desktop/hp/hpe_020_intel_core_i7_860_6gb_1_5_tb_nvidia_geforc e_gt230_1535mb_tot_3/specs.rhtml

Je zou dus zeggen dat hij wel wat aan zou moeten kunnen. Dus daarom vind ik het ook lastig inschatten of het nou daaraan ligt of aan de geluidskaart.

Terminus
18 december 2010, 22:51
Heb je al geprobeerd de buffer size aan te passen? Ook is 18x Guitar Rig (ik weet niet hoe veel die VST's waar je het over hebt trekken maar GR als voorbeeld) erg zwaar en zou ik niet verwachten dat een PC dat aan kan.

Dribbel_
18 december 2010, 23:29
Ja het is Guitar Rig, ik ga ze denk ik maar gewoon wegschrijven zodat ze niet als VST meelopen, heb de goeie sound toch eigenlijk al gevonden dus dat scheelt :)

Erik70
19 december 2010, 13:31
wat je ook zou kunnen doen..

als je meerdere gitaartracks hebt waar dezelde guitarrig-instellingen op staan (identieke geluiden dus) deze tracks door een bus te sturen en daar 1x guitarrig op zetten ipv een guitarrig voor elke track afzonderlijk.

Mocht je sonar gebruiken dan kan je de tracks ook freezen ipv bouncen. Effect is vergelijkbaak met het grote verschil dat het omkeerbaar is, je kunt dus altijd unfreezen naar originele track, aanpassen en weer freezen. Weet niet of andere DAW's zoiets ook hebben.

oja...onboardgeluidskaarten in combinatie met homerecording = no go !

gelet op de specs van je pc moet het zeker haalbaar zijn dit op te lossen.

Dribbel_
19 december 2010, 19:50
Ik had het idee dat als je het over een bus zet het geluid toch anders is dan los.

Ja ik ben sowieso van plan te gaan kijken nog voor een goeie externe geluidskaart :)

Hebben jullie tips daarvoor waar ik op moet letten qua specificaties want er zijn zoveel verschillende in zoveel verschillende prijsklasses....

Terminus
19 december 2010, 21:01
De discussie 'wat is een goede geluidskaart' is al vaak genoeg gehouden op dit forum dus daar ga ik persoonlijk niet verder op in.
Overigens is Guitar Rig op een bus zetten en alles met hetzelfde geluid daardoor gooien alleen effectief als je geluiden 100% clean zijn en geen compressie gebruiken. Anders verandert het geluid.
Ik zelf zet bijna al mijn ampsims op een bus, omdat ik meestal slaggitaren 100% L en 100% R doubletrack. Als je dan de stereostand gebruikt op al je ampsims meuk gebruik je dan wel net zo veel CPU als 2x hetzelfde maar je hoeft niet iedere keer je settings te kopiëren om hetzelfde geluid ook op de andere track te krijgen. Indirect wordt je tone beter omdat je veel makkelijker kan experimenteren.

Dribbel_
19 december 2010, 22:26
Okee thnx ik zal er eens naar kijken! :)