PDA

View Full Version : Fender Stage 185 fuzzig



ErikM
18 december 2010, 10:38
Gister viel me op dan mijn Fender versterker op de achtergrond een fuzzig geluid laat horen onafhankelijk van kanaal en volume. Zou het zijn dat ik dan de bias van de eindversterker moet bijstellen? Ik heb een schema waarop staat wat de waarden zouden moeten zijn.

muziekschuur
18 december 2010, 10:44
Volgens mij is de Stage 185 een solidstate bak en heeft biassen daarmee niets te maken.
Ergens een draadje los of een van je twee speakers is naar de speakerhemel.

Frans

cluseau
18 december 2010, 10:55
In tegenstelling tot wat velen denken heeft een transistorbak ook een biasstroom. Deze is bij de bouw ingesteld en zal niet zomaar veranderen tenzij de transistoren verouderen waardoor er andere parameters gaan gelden. In dat geval zou de bias nageregeld kunnen worden. Toch verwacht ik niet dat daar je probleem zit want dat eventuele verlopen is een langdurig proces. Transistoren slijten immers veel langzamer dan buizen. Wat je zelf kan testen beperkt zich tot wisselen van de speakers. In alle andere gevallen zal hij aan de monitor moeten want er zijn voor de gebruiker geen andere uitwisselbare componenten.

Frans.

PS als je me dat schema ff mailt kan ik misschien meer advies geven.

ErikM
19 december 2010, 10:57
Ik heb net het schema naar Cluseau gestuurd, ik ga misschien vandaag nog even op zoek naar een luidspreker die ik er op aan kan sluiten.

ErikM
20 december 2010, 16:06
Uit de grieperige lappenmand even een testje gedaan: op beschaafd nivo met hoofdtelefoon geluisterd. Conclusie: de hemel is weer een knappe speaker rijker... :(

Dus moet ik waarschijnlijk op zoek naar een verse 12 incher, minimaal 80W en met een warme Fender klank als het kan... iemand een idee?

cluseau
20 december 2010, 22:53
.... op beschaafd nivo met hoofdtelefoon geluisterd.....

Erik, in geval van een koptelefoon hoeft hij nauwelijks vermogen te leveren dus dat is geen zekerheid dat het aan de speaker ligt. Heb je nog ergens een vette weerstand liggen van minimaal 4Ohm kun je die even warm stoken door hem parallel aan de koptelefoon aan te sluiten.

Je kan de speaker testen door de conus voorzichtig naar binnen te drukken en weer terug laten komen. Als de spreekspoel zwanger is zul je een schrapend geluid horen. Ennehh bedankt voor het schema.

Frans.

ErikM
21 december 2010, 09:00
Had ik al verteld dat ik de luidspreker niet had uitgeschakeld en met het andere oor wel het fuzzje hoorde? ;-)

Maar ik zal nog even wat experimenten doen vandaag.

nico verduin
21 december 2010, 09:05
Je kan de speaker testen door de conus voorzichtig naar binnen te drukken en weer terug laten komen. Als de spreekspoel zwanger is zul je een schrapend geluid horen.

Frans.
Frans,
JBL's bijv hebben heel gauw die neiging te krassen als je het zo doet. Maar als je ze gewoon gebruikt, niets aan de hand. M.a.w. zeer smalle luchtspleet.

cluseau
21 december 2010, 09:26
Frans,
JBL's bijv hebben heel gauw die neiging te krassen als je het zo doet. Maar als je ze gewoon gebruikt, niets aan de hand. M.a.w. zeer smalle luchtspleet.

Nico, ik vind die met een smalle spleet ook het prettigste (hoger rendement) maar als je het heel voorzichtig doet zal niet krassen. Doet geen pijn. :sssh:

@Erik....nee, dat had je niet verteld, een extra load lijkt me dan overbodig en is hiermee wel aangetoond dat het spleetje toch te nauw is geworden. Heeft Nico weer eens gelijk.

Frans.