PDA

View Full Version : hotrod of blues deluxe



fender89
17 december 2010, 20:41
Ik ben op zoek naar een fender amp 40 watter en kwam uit op de hotrod en de blues deluxe. iemand ervaring met deze 2 amps?

guitarguru
17 december 2010, 20:46
Volgens mij zijn er wel meer 40 watters van Fender. Waarom deze twee?

fender89
17 december 2010, 20:52
mijn budget is max 500 euro en belangrijkste is dat ik de bass midd en treble kan regelen. Als je suggesties hebt? Graag! dan kan ik gaan kijken of dat iets is.

ieme
17 december 2010, 20:54
Hot rod deville heb ik gehad, blues deville heb ik nog steeds, dit zijn de 60 watt versies en de hot rod is iets vlakker, de blues reageert beter op verschillende gitaren, de looks van de blues zijn mooier, black tolex op de hotrod en tweed op de blues

guitarguru
17 december 2010, 22:02
mijn budget is max 500 euro en belangrijkste is dat ik de bass midd en treble kan regelen. Als je suggesties hebt? Graag! dan kan ik gaan kijken of dat iets is.

Ahh, dat budget was dan ook nog niet bekend nietwaar? Mijn eigen ervaringen in de 'Fender' hoek liggen echter bij de Peavey Delta Blues. Erg mooie warme ronde cleane toon, met soepele feel en prachtige galm (mooie tweed bekleding ook!). Zou ik ook overwegen..

ieme
18 december 2010, 08:10
mijn budget is max 500 euro en belangrijkste is dat ik de bass midd en treble kan regelen. Als je suggesties hebt? Graag! dan kan ik gaan kijken of dat iets is.

Fender blues deluxe

Aca Ilic
18 december 2010, 19:56
12" vs 15"..? geen eerlijke vergelijking maar.......
zou ik natuurlijk gaan voor PDB ( niet omdat ik het zelf heb, maar omdat ik ze allebei heb kunnen a/b-en).
Als ik twee van deze twee kanaals versterkers vergelijk dan kom ik tot conclusie dat Blues DLX alleen een bruikbaar kanaal heeft ( clean) terwijl beide kanalen bij PDB erg bruikbaar zijn , + natuurlijk dikkere geluid door 15" speaker...
Maar aangezien persoon in kwestie vraagt welke van twee fender amps, dan zou ik geen hotrod pakken. Wil je blues deluxe puur om voor blues te gebruiken dan zou je betere hebben aan Peavey DB ;-)

guitarkid
19 december 2010, 10:47
12" vs 15"..? geen eerlijke vergelijking maar.......
zou ik natuurlijk gaan voor PDB ( niet omdat ik het zelf heb, maar omdat ik ze allebei heb kunnen a/b-en).
Als ik twee van deze twee kanaals versterkers vergelijk dan kom ik tot conclusie dat Blues DLX alleen een bruikbaar kanaal heeft ( clean) terwijl beide kanalen bij PDB erg bruikbaar zijn , + natuurlijk dikkere geluid door 15" speaker...
Maar aangezien persoon in kwestie vraagt welke van twee fender amps, dan zou ik geen hotrod pakken. Wil je blues deluxe puur om voor blues te gebruiken dan zou je betere hebben aan Peavey DB ;-)

+1 !!!! Absoluut de Delta Blues proberen (en/of misschien de Peavey Classic 30). Ik heb ook beide Fender varianten geprobeerd, maar de PDB wint op allen fronten! Ik gebruik 'm op dit moment zeer intensief, met alleen nog een Flowerbooster en ben zeer tevreden!
Vanzelfsprekend even de factor "kwestie van smaak" in acht nemen! ;)

Gr. C.

jutter
19 december 2010, 11:26
Ik zou eerder gaan voor de Peavey Classic 50 2x12. Betere spreiding van je geluid, geschikt voor thuis en live en is te scoren voor 500 euro.

josan
19 december 2010, 11:47
Als je het ding ook voor thuis wilt gebruiken, dan moet je goed op die volumeregeling letten. Die Hotrods hebben een absurde volumeregeling. Standje 1 is al veel te hard om thuis te spelen. Zet je hem lager dan neemt de geluidskwaliteit hoorbaar af. Misschien dat de volumeregeling van die Deville wat minder progressief werkt. Ik heb m'n Hotrod Deluxe om die reden al weer snel verkocht.

driftkop
19 december 2010, 13:11
Die HotRods hebben volgens de meeste gebruikers een goed te gebruiken clean geluid, het overstuurde geluid daarentegen is nauwelijks bruikbaar. Ze zijn erg populair, maar je ziet ze ook heel vaak te koop aangeboden.

Aca Ilic
19 december 2010, 16:58
Die HotRods hebben volgens de meeste gebruikers een goed te gebruiken clean geluid, het overstuurde geluid daarentegen is nauwelijks bruikbaar. Ze zijn erg populair, maar je ziet ze ook heel vaak te koop aangeboden.

....dat is wat ik ook schreef drift, beter een amp waar je beide kanalen goed kunt gebruiken dan een amp met maar een bruikbare kanaal ;-)

driftkop
19 december 2010, 17:21
:grouphug: :seriousf:

ieme
19 december 2010, 20:45
Die HotRods hebben volgens de meeste gebruikers een goed te gebruiken clean geluid, het overstuurde geluid daarentegen is nauwelijks bruikbaar. Ze zijn erg populair, maar je ziet ze ook heel vaak te koop aangeboden.

Overstuurd is wel bruikbaar, echter is t clean erg bruikbaar voor overdrive pedalen...

PT1989
20 december 2010, 10:56
Fender Blues deLuxe gewoon als 1kanaals amp gebruiken , paar pedalen en er voor en knallen!!!

Little Jay
20 december 2010, 11:20
Ik heb mijn Blues Deluxe nu sinds '94 geloof ik en heb 't altijd een prima versterker gevonden. Hij is intensief gebuikt in een soulband, bruiloft- en partijencoverband, bluesband, rock'n'rollband en de laatste jaren in diverse (groove)jazz en funk gezelschappen. Goed clean geluid met altijd voldoende headroom en definitie en 'door-de-mix-heen-prikvermogen'. Slikt elk pedaal.

Wel veel mankementjes mee gehad, maar dat geldt veel minder voor de re-issues denk ik.

Aca Ilic
20 december 2010, 17:54
Fender Blues deLuxe gewoon als 1kanaals amp gebruiken , paar pedalen en er voor en knallen!!!

behoorlijk redelijke redenatie om iemand te overtuigen dat ' ie voor bepaalde amp moet gaan.......

SaferSephy
20 december 2010, 23:37
ik ben 1 jaar bezitter geweest van een Fender Blues Deluxe RI. Grote vraag die je in je algemeenheid moet stellen is waarom je persee 40 watt wilt hebben. Geloof me, die heb je, tenzij je standaard in grotere kroegen zonder PA speelt echt niet nodig. Sterker nog, ik heb in een zaal gespeeld met z'n enorm hoog puntplafond en 8 of 9 honderd man publiek. Inclusief power attenuator heb ik het ding niet over de 4 gehad.

Ik zeg, even doorsparen en koop voor 800 een Fender 65 Deluxe Reverb RI. Die heb ik nu ook, 22 watt is ruim voldoende en je hebt een amp van VEEL betere kwaliteit!

flo123
21 december 2010, 00:21
De prijs voor een nieuwe Fender 65 Deluxe Reverb RI is helaas 1075 euro i.p.v. 800 euro:
http://www.thomann.de/nl/fender_65_deluxe_reverb.htm

SaferSephy
21 december 2010, 09:07
De prijs voor een nieuwe Fender 65 Deluxe Reverb RI is helaas 1075 euro i.p.v. 800 euro:
http://www.thomann.de/nl/fender_65_deluxe_reverb.htm

ohw had er bij moeten zeggen dat het een tweede handsje wordt dan. :)

Heb die van mij voor iets minder dan 750 tweedehands gekocht namelijk :)

ellisvertellis
21 december 2010, 10:09
Goed clean geluid met altijd voldoende headroom en definitie en 'door-de-mix-heen-prikvermogen'. Slikt elk pedaal.

Wat hij zegt...

SaferSephy
21 december 2010, 10:22
Goed clean geluid met altijd voldoende headroom en definitie en 'door-de-mix-heen-prikvermogen'. Slikt elk pedaal.

Nou ik wil daar toch wel even een nuance in aanbrengen. De Blues Deluxe (Hot Rod weet ik niet), heeft voor Fender Amp begrippen een behoorlijke hoeveelheid low-end

Dit is clean in de zin van clean blues inderdaad prachtig (Hang er een Strat met Texas Specials eraan, volume lekker open, klein beetje reverb erop en je bent klaar)

Echter is deze clean wel heel erg gekleurd al, wat in sommige situaties lastig kan zijn. Bijvoorbeeld voor modernere clean, jazz clean maar ook in combinatie met pedalen! Hoewel de amp alles slikt heeft hij in sommige gevallen een negatief effect op de toon wat bepaalde pedalen onbruikbaar maakt. Bijvoorbeeld is een pedaal die een mooie JCM800 of Plexi drive moet geven minder geschikt omdat het geluid dan heel "zompig" wordt en raak je het hierboven genoemde "door de mix heen prikvermogen" een beetje kwijt. Dit geldt ook voor Fuzz pedalen maar dit zit ook een beetje in het effect Fuzz zelf.

Little Jay
21 december 2010, 10:55
Nou ik wil daar toch wel even een nuance in aanbrengen. De Blues Deluxe (Hot Rod weet ik niet), heeft voor Fender Amp begrippen een behoorlijke hoeveelheid low-end

Dit is clean in de zin van clean blues inderdaad prachtig (Hang er een Strat met Texas Specials eraan, volume lekker open, klein beetje reverb erop en je bent klaar)

Echter is deze clean wel heel erg gekleurd al, wat in sommige situaties lastig kan zijn. Bijvoorbeeld voor modernere clean, jazz clean maar ook in combinatie met pedalen! Hoewel de amp alles slikt heeft hij in sommige gevallen een negatief effect op de toon wat bepaalde pedalen onbruikbaar maakt. Bijvoorbeeld is een pedaal die een mooie JCM800 of Plexi drive moet geven minder geschikt omdat het geluid dan heel "zompig" wordt en raak je het hierboven genoemde "door de mix heen prikvermogen" een beetje kwijt. Dit geldt ook voor Fuzz pedalen maar dit zit ook een beetje in het effect Fuzz zelf.

Klopt allemaal inderdaad wel denk ik, maar ik heb in de loop der jaren een belangrijke truc ontdekt voor de Blues Deluxe: alle toonregelaars, ook de presence, staan bij standaard gewoon op 10. Klinkt misschien raar, maar alle frequenties zijn zo prima in balans, van een teveel aan low-end heb ik geen last meer en de hoge frequenties temper ik een beetje met de tone-pot op de gitaar (en dat werkt het best met gitaren met goede - lees: duurdere - pots en wiring. De kleuring heb ik zelf eigenlijk nooit zo ervaren. Als overdrive altijd een Boss Bluesdriver BD-2 en een Mesa Boogie V-Twin pedaal gebruikt.

Ze hebben inderdaad wel veel low-end en om die reden heb ik er - toen 'ie vooral in een bluesband dienst deed - een tweetal Jensen P10R's in gehad (die zijn 10 inch). Past precies, zelf een nieuwe baffle gemaakt. En dat klonk heel erg lekker, met de Jensens ook een hele mooie break-up op lager volume, het wordt echt een ander beestje dan.

Nu ik bijna alleen jazz speel zit er weer de originele Eminence in, bevalt uitstekend met mijn ES-333 (classic '57 humbuckers).

Eindbuizen is 'ie ook wel gevoelig voor, voor jazz bevallen mij de TAD 6L6GC-STR het best. Ik wil de short-bottles van TAD ook nog uitproberen. Sovteks vind ik er een beetje te kil in, vooral op hoger volume gaat 'ie dan aan bloedarmoede lijden, beetje leeg en hard geluid. Met de TADs blijft 'ie zingen zeg maar.

Ik lees ook dat veel mensen de bias wat heter laten zetten, maar daar heb ik nooit aangezeten. Standaard schijnt 'ie wat koud afgesteld te zijn (bias is fixed trouwens, dus je kunt elk paartje gematchte eindbuizen er in prikken, maar het is dus een beetje gokken hoeveel ruststroom ze zullen trekken).

PT1989
21 december 2010, 13:15
behoorlijk redelijke redenatie om iemand te overtuigen dat ' ie voor bepaalde amp moet gaan.......

Het is (naar mijn mening) een prima versterker (als 1kanaals amp dan), maar het blijft een kwestie van smaak dus ik kan een lang betoog gaan houden maar de enige manier voor de ts is testen, testen en nog eens testen om er achter te komen of de Blues deluxe wat voor hem is.
Vind zelf de hot rod erg schel klinken en weinig balans (maar dat is mijn mening)

fender89
22 december 2010, 17:48
hotrod is toch niet helemaal mijn smaak. Nu kwam ik deze amp tegen en het verbaasde me wat voor een sound eruit kwam. De peavy delta blues 210 iemand ervaring mee? En hoe is deze ten opzichte van de fender blues deluxe?

Aca Ilic
22 december 2010, 17:56
heey fender,

volgens mij heb je onze reactie (#7 en #8 op eerste pagina), helemaal niet gelezen. Guitarkid en ik hebben hele tijd over Peavey Delta blues gehad, en ik ben blij dat je aangenaam verast bent door de geluid. Ik zou persoonlijk i.p.v. 2 x10 " eentje met een 15" speaker pakken, ik denk dat je helemaal onder de indruk zou zijn wat deze amp allemaal kan....
Nogmaals vergelijking t.o.v. Blues dlx:

Peavey DB> 2 bruikbare kanalen.................Blues DLX> 1
Peavey DB> 15" speaker ( dikker geluid)...... Blues DLX > 12" mwaa, mwaa speaker
Peavey DB> 4x EL84 buizen (warmer geluid)..Blues DLX> 2 x 6L6
Peavey DB> schakelbaar vibrato.................Blues DLX> geen vibrato
Peavey DB> 30 watt ( wat volume vriendelijker) Blues DLX> 40 watt ( zoals al geschreven volume op stand 1 a 2 burenonvriendelijk;-)

fender89
22 december 2010, 19:04
Ik heb het wel gelezen maar dacht in eerste instantie dat Peavey van die scheurbakken waren. (sorry voor de peavey gebruikers) Ik ben uiteindelijk toch gaan luisteren en wat een sound!!!!
Waarom kies je voor een delta blues 115 en niet de 210? Is de 15 wel te gebruiken met een harde drummer?

SaferSephy
22 december 2010, 19:26
Peavey DB> 15" speaker ( dikker geluid)...... Blues DLX > 12" mwaa, mwaa speaker
Peavey DB> 4x EL84 buizen (warmer geluid)..Blues DLX> 2 x 6L6


hmm deze twee vind ik discutabel. een 15 inch spieker is inderdaad dikker maar ook minder strak en prikt minder door de mix.

ook is EL84 vs 6L6 een moeilijke...ik vind het 6L6 geluid juist weer typerend voor het alom geroemde Fender clean!

guitarkid
22 december 2010, 20:06
Ik heb het wel gelezen maar dacht in eerste instantie dat Peavey van die scheurbakken waren. (sorry voor de peavey gebruikers) Ik ben uiteindelijk toch gaan luisteren en wat een sound!!!!
Waarom kies je voor een delta blues 115 en niet de 210? Is de 15 wel te gebruiken met een harde drummer?

Kort maar krachtig; jaaaa! Die Delta Blues kan hard. Echt hard! Ik prefereer de 15" boven de 2x10". De Blue Marvel speaker doet zijn werk goed en is m.i. accuraat genoeg en geeft een lekkere body aan het geluid. Ik gebruik wel een Beam Blocker.
Ik vind zelf de EL84 ook fijner dan de 6L6-buizen.
Het cleane kanaal gebruik ik sporadisch, maar het klinkt op zich wel erg goed.
Ik gebruik dus vooral kanaal twee i.c.m. met een goede booster en de volumepot van mijn gitaren. Erg veelzijdig en praktisch.
Veel wijsheid gewenst..... ;)

Gr. C.

jutter
22 december 2010, 20:48
Ik wil absoluut mijn eerdere reactie niet opdringen maar ik zou de Peavey Classic 50 2x12 ook op het lijstje zetten.

Aca Ilic
22 december 2010, 21:09
hmm deze twee vind ik discutabel. een 15 inch spieker is inderdaad dikker maar ook minder strak en prikt minder door de mix.

ook is EL84 vs 6L6 een moeilijke...ik vind het 6L6 geluid juist weer typerend voor het alom geroemde Fender clean!


geen probleem SS, forums zijn juist om discussies niet uit de weg te gaan. Blue marvel is redelijk goede speaker en ik heb nooit ervaren dat ' ie geen strak laag heeft. Aan de andere kant ligt het natuurlijk aan wat je allemaal van zooi tussen in hebt hangen en je instellingen. Prikken door de mix? Ik krijg juist altijd reactie dat ik prima door de mix heen kom.Geloof me met +/- 50 gigs per jaar denk ik dat ik weet waar ik het over heb...
6L6 is inderdaad meer Fender-ish geluid, maar om eerlijk te zijn na het bespelen van allebei doet PDB naam "Blues" meer eer aan dan Fender....

Fender, wat keuze tussen 2 maal 10 inch of een 15 incher vs. drummer betreft , geloof me, hij zal je met welke configuratie dan ook goed horen. Nogmaals als je mogelijkheid hebt probeer beide modellen uit.