PDA

View Full Version : Gitaarspeaker fabrikanten



even
17 december 2010, 17:16
Welke zijn er eigenlijk? En dan bedoel ik op het moment bestaande fabrikanten. Ik ken Eminence, Celestion, Electro-Voice, Tone Tubby, maar ben er vast een paar vergeten dus.

JazzBass
17 december 2010, 17:19
Jensen schiet me zo snel nog te binnen.. Wil je verder nog iets specifiek weten, of maak je gewoon een lijstje?

G.G.
17 december 2010, 17:34
Weber


+ 10 tekens

even
17 december 2010, 17:34
Om een lang verhaal kort te maken; ik heb een mesa 22+ en een mesa thiele en een Celestion G12h30 en een Celstion Alnico Blue. De Blue had ik eerst in het combo maar vond de speaker te dun klinken en de G12H30 in de Thiele te wollig. Een paar maanden geleden heb ik de speakers omgedraaid. Dus de G12H30 in de combo en de Blue in de Thiele. Ik ben zeer te spreken over het geluid van de Blue in de Thiele, maar ondanks dat de G12H30 meer body heeft dan de Blue vind ik dat hij veel te veel midden heeft en te weinig laag nu deze in het combo zit. De mark serie van mesa heeft natuurlijk een kleine ondiepe kast en dat zal er vooral de oorzaak van zijn, dat weet ik. Vandaar mijn interesse in andere merken omdat Celestion toch dat specifieke middengeluid heeft. Vroeger vond ik dat lekker klinken, maar de laatste jaren prefereer ik toch een meer open klank.

jonn
19 december 2010, 11:50
Probeer maar naar een Eminence Delta Pro te luisteren. Volgens mij is de Delta Pro de beste luidspreker voor bijna elke versterker. Naar combinaties met Vox (AC15), Marshall (DSL,JCM900) en Fender (Blues Junior) versterkers heb ik al geluisterd, en heb de resultaat erg tof gevonden.

De Tonker van Eminence vind ik ook een een goede (en goedkopere) oplossing.

Van Celestion vind ik alleen de Vintage 30 leuk, want die heeft het specifieke Celestion-middengeluid niet.

the sure thing
19 december 2010, 20:10
...Van Celestion vind ik alleen de Vintage 30 leuk, want die heeft het specifieke Celestion-middengeluid niet.... Eeeuuhh? Iets zegt me dat je niet alle speakers van Celestion kent...

jonn
20 december 2010, 11:10
... Eeeuuhh? Iets zegt me dat je niet alle speakers van Celestion kent...

Ken je dan alle speakers van Celestion of van Eminence? IK heb b.v. naar de Blue Bulldog nooit geluisterd. En ik weet het dat deze speaker is voor sommige gitaristen de 'holy grail'.

Maar van de Celestion speakers die ik wel ken (Greenbacks, V30, Seventy 80), vind ik alleen de V30 goed. Anderzijds de karakter en de tint van de meeste Eminence speakers die ik heb getest (Delta Pro, Tonker, Lady Luck, Governor) passen mij heel beter.

showband
20 december 2010, 11:50
peavey, behringer

Thijssie
20 december 2010, 11:55
Probeer maar naar een Eminence Delta Pro te luisteren. Volgens mij is de Delta Pro de beste luidspreker voor bijna elke versterker. Naar combinaties met Vox (AC15), Marshall (DSL,JCM900) en Fender (Blues Junior) versterkers heb ik al geluisterd, en heb de resultaat erg tof gevonden.

De Tonker van Eminence vind ik ook een een goede (en goedkopere) oplossing.

Van Celestion vind ik alleen de Vintage 30 leuk, want die heeft het specifieke Celestion-middengeluid niet.
Hmmm, ik vind je onderbouwing wel een beetje 'beperkt' om dit soort adviezen te geven ;)

Allereerst is de Delta Pro een schaamteloze kopie van de Electrovoice EV12L en alleen binnen de Celestion Greenbacks kun je, je al de tering zoeken naar de verschillende types en bouwjaren.

Daarnaast vind ik niet dat je kunt stellen dat 'een speaker' het lekkerst klinkt op ieder type versterker. Zo vind ik persoonlijk V30's afschuwelijk op (oude) Marshall achtigen; door de dynamiek van dat soort amps doet een wat 'compressed klinkende speaker' het daar veel beter op. Terwijl je op een high-gain boogie of zoiets de dynamiek van een V30 juist weer heel lekker is.

jonn
20 december 2010, 13:07
Hmmm, ik vind je onderbouwing wel een beetje 'beperkt' om dit soort adviezen te geven ;)

I geef geen adviezen. Ik geef maar alleen mijn subjectieve mening over speakers die ik heb al getest.

Iedereen kan verschillende spulen zelf testen en proberen en iedereen heeft een beperkte onderbouwing en een persoonlijke smaak. Dus als je over iets vraagt zou je de verschillende antwoorden lezen maar dan zelf beslissen.

schwalbe
20 december 2010, 14:46
Als je de EVM speakers ( ongeveer 185,-) lekker vind dan zijn er een aantal goedkopere alternatieven:

- De hier al genoemde Eminence Delta Pro ( ongeveer 140,- ). Is goedkoper dan de EVM en prima, maar het kan nog goedkoper:

- De monacor/IMG stageline spa 30 pa ( ongeveer 75,- )

Die laatste is echt een koopje.

Ik heb een (bassreflex) 4x12 met de monacors en daar komt zoveel ongecompreste bas uit dat je er prima basgitaar over kan spelen.
Al deze 3 speakers hebben trouwens als overeenkomst dat het eigenlijk geen gitaarspeakers zijn maar PA speakers.
Dat waren de oer-Celestions trouwens ook toen ze net uitkwamen, maar dat is dan de stand der techniek anno 1960 ofzo en de Electrovoice e.d. is toch een stuk later.