PDA

View Full Version : crx en de groundcontrol



sell
17 december 2010, 15:52
Snap dr niets van hahahahaha
Wil ik iets wat onmogelijk is, ik hoop niet....

Ik heb het voor elkaar dat onder
button 1 de gforce en mijn e530 clean aan staat.
button 2 de gforce en mijn marshall jmp1
button 3 de gforce en mijn e530 gain
button 4 de gforce en de marshall hi gain

Nu wil ik de instant acces buttons gebruiken om presets in mijn gforce te schakelen.
Dus kanaal 1 clean en 1 t/m 8 van de groundcontrol pc's van de gforce toewijzen.

Kan dit en zo ja hoe?

ME.
18 december 2010, 07:50
Wat je wilt doen kan niet met de groundcontrol pro

Wanneer je de programma's wilt schakelen zul je dat met de onderste vier knoppen moeten doen. De 1-8 waar jij het over hebt versturen CC's (Control Changes) deze kun je gebruiken om een individuele parameter binnen bijvoorbeeld de Gforce te schakelen. Dat zijn dingen als delay, reverb, chorus, etc. aan of uit zetten.

sell
18 december 2010, 11:18
Ah ok, dus het zou alleen kunnen als ik de g-force aanstuur met de groundcontrol en de crx met een andere footcontroller.

Zijn er footcontrollers die het wel kunnen?

ME.
18 december 2010, 15:08
Bedoel je GCX of crx. GCX ken ik wel crx heb ik nog nooit van gehoord.

Wat je normaal doet is met de Groundcontrol Pro met de onderste vier knoppen PC's verzenden naar de Gforce om programma's te schakelen en dan met 1-8 CC's naar de GCX of misschien naar de Gforce om bepaalde fx blokken aan of uit te zetten.

Hoe schakel je nu de ENGL dan?

sell
18 december 2010, 15:42
Nu schakel ik met de onderste 4 buttons van de groundcontrol de kanalen van mijn preamps (via de GCX). Met de bovenste 8 zet ik effecten van mijn g-force aan en uit. Ik heb in mijn g-force 1 preset gemaakt met meerdere effecten. die ik kan gebruiken. Probleem is dan alleen dat ik niet onder 1 button meerdere effecten kan schakelen.

Ik zou dus kunnen kiezen om een klein midi board te gebruiken om de GCX te schakelen (dus de preamps) en de groundcontrol ipv 4 op 10 zetten en daar mijn presets van mijn G-force mee schakelen.

ME.
18 december 2010, 17:14
Waarom stuur je geen program changes naar je Gforce, dan kun je per patch (1-4 per bank) een preset maken voor je Gforce. Moet je de Gforce wel op het juiste midi kanaal zetten en dan zorgen dat de Groundcontrol Pro ook op dat kanaal PC gaat uitzenden.

Kun je instellen --> beide setup button's --> button 2 --> daar kun je een naam ingeven en het midi kanaal

Ga daarna even naar setup button 6 (IA) en zet alle switches op Xmit with preset!

Ga uit het menu

Kies een preset --> rechter setup knop --> nu zie de ingegeven naam en kun je kiezen welk programma nummer je wilt versturen naar je Gforce

Download ook gewoon even de handleiding van de GCX en lees hem een keer of twee aandachtig door!

Succes!!

sell
18 december 2010, 19:22
uhhhhmmmm misschien duidelijker als ik uitleg wat ik wil...

Ik wil graag als basis het versterker geluid zonder gforce en kunnen schakelen tussen de 4 kanalen.

En ik wil tegelijkertijd presets van de g-force kunnen toevoegen en weer uit kunnen zetten.

Dus ik speel een nummer waarbij ik schakel tussen clean en scheur. Tijdens bijvoorbeeld de solo wil ik een preset (bijv. delay, chorus en reverb)van de g-force kunnen toevoegen en weer uitzetten. Zodra ik geen geluiden van mijn g-force wil moet ik weer direct kunnen schakelen tussen de 4 kanalen.

Dit alles zonder constant bank up / bank down te moeten.

ME.
18 december 2010, 19:43
Dat kan. Zijn eigenlijk twee manieren voor.

Eerst de meest gangbare. Je laat het schakelen van de versterker zoals het nu is. Daarnaast schakel je wel de Gforce mee met de program changes. (Zo kun je voor elk versterker kanaal een andere preset gebruiken voor de Gforce)
Dan stel je per kanaal dus de Gforce in zoals je hem wilt hebben. Slaat dat op, maar zet dan alle fx blokken uit en slaat hem zo op!

Daarna programmeer je in de Gforce voor de verschillende fx blokken CC's. Dezelfde CC's programmeer je ook onder de knoppen 1-8 van je Groundcontrol Pro.

Nu kun je dus met bijvoorbeeld knop 5 de delay in de Gforce aan/uit zetten.

Wanneer je nu kanalen wisselt staan alle fx weer uit, dit is te voorkomen door je Groundcontrol zo in te stellen dat hij gelijk bepaalde blokken aanzet via midi. (Maar heb het idee dat jij dat juist niet wil?)




Bij de tweede manier doe je bijna hetzelfde als bij de eerste. Alleen zou je de functies van de ENGL nu ook met knoppen 1-8 schakelen. (Maar neem aan dat dat niet de bedoeling is, dus die leg ik niet helemaal uit)

sell
18 december 2010, 20:35
Ja dat is precies zoals ik het nu heb,

Enige nadeel is dat je niet bijvoorbeeld 3 effecten tegelijk kan aan en uit schakelen (dus een complete preset) en dat zou ik graag willen.

ME.
18 december 2010, 20:39
Dat kan wel!

Zal het je even uitleggen.

Ga op de Groundcontrol Pro naar de preset die je wilt hebben --> zet de fx blocks die je wilt hebben aan met 1-8 --> hou de rechter setupknop in (je komt nu in het menu --> ga met de setup knop weer het menu uit en antwoord YES op de vraag of je het wilt opslaan --> nu heb je de aan/uit stand van de fx blocks opgeslagen in je Groundcontrol Pro (en als je de instellingen goed hebt opgeslagen zal hij ze nu ook elke keer mee sturen naar de Gforce)

Je moet hiervoor wel de "Xmit with preset" functie aan hebben staan (Heb ik je in die andere thread uitgelegd hoe dat moet.

Succes!!

sell
18 december 2010, 21:11
Ok, even kijken of ik je begrijp.

Dus ik heb een clean kanaal op preset 1 van mijn groundcontrol, dan schakel ik 3 effect blocks (1 preset)van mijn g-force tegelijk (dus met 1 button van de groundcontrol) aan en later weer uit zonder dat ik preset 1 van de groundcontrol verlaat?

ME.
19 december 2010, 12:31
Euhm, we zitten volgens mij nog niet helemaal op één lijn.

Zou je mij één keer stap voor stap (letterlijk) uit willen leggen wat je precies wilt doen?

Probeer een beeld te krijgen van wat je precies van plan bent.

ateng
19 december 2010, 17:10
Ok, even kijken of ik je begrijp.

Dus ik heb een clean kanaal op preset 1 van mijn groundcontrol, dan schakel ik 3 effect blocks (1 preset)van mijn g-force tegelijk (dus met 1 button van de groundcontrol) aan en later weer uit zonder dat ik preset 1 van de groundcontrol verlaat?

Nee dat gaat niet lukken want je kan maar onder 1 button 1 CC versturen. Je moet dus in dat geval 3x op een button drukken om 3 fx aan/uit te zetten.
Wat je wel kan doen is gewoon presets maken en onder de onderste 4 buttons opslaan en als je alleen je Engl wil horen zonder de G-Force dan druk je op bypass die je opslaat onder (bijv.) button 8.
Ik weet niet of de G-Force echt true bypass is als je m passeert maar anders de G-Force in de loop hangen van je GCX en dan is het helemaal opgelost. Dat is denk ik de enige oplossing die ik kan bedenken.

ME.
19 december 2010, 17:20
Nee dat gaat niet lukken want je kan maar onder 1 button 1 CC versturen. Je moet dus in dat geval 3x op een button drukken om 3 fx aan/uit te zetten.
Wat je wel kan doen is gewoon presets maken en onder de onderste 4 buttons opslaan en als je alleen je Engl wil horen zonder de G-Force dan druk je op bypass die je opslaat onder (bijv.) button 8.
Ik weet niet of de G-Force echt true bypass is als je m passeert maar anders de G-Force in de loop hangen van je GCX en dan is het helemaal opgelost. Dat is denk ik de enige oplossing die ik kan bedenken.

Ah, zo snap ik denk ik ook beter wat Sell bedoelde.
Even als extra: er zijn volgens mij wel controllers waar je wel meerdere CC's onder één knop kan doen. Kijk eens naar de All Acces van Rocktron (weet het niet meer 100% zeker)

ateng
20 december 2010, 01:06
er zijn volgens mij wel controllers waar je wel meerdere CC's onder één knop kan doen. Kijk eens naar de All Acces van Rocktron (weet het niet meer 100% zeker)

Dat zou kunnen maar de Ground Control niet dus ik zou de G-Force aan de loop hangen.

ateng
20 december 2010, 01:07
er zijn volgens mij wel controllers waar je wel meerdere CC's onder één knop kan doen. Kijk eens naar de All Acces van Rocktron (weet het niet meer 100% zeker)

Dat zou kunnen maar de Ground Control niet dus ik zou de G-Force aan de loop hangen.

sell
20 december 2010, 09:41
aan de loop hangen????

Erik70
20 december 2010, 10:28
Ik denk op te maken uit het verhaal dat je je groundcontrol hebt ingesteld als "4x preset/pc, 8xcc", maar volgens mij kan je hem ook instellen als 12xpreset/pc.

Je zou dan per geluid dat je wilt gewoon een preset van je preamp en efx kunnen samenstellen.

bijv:
1= preamp-1 clean , fx dry
2= preamp-2 clean , fx dry
3= preamp 1 drive, fx dry
4= preamp 2 drive, fx dry
5= preamp-1 clean, fx on
6= preamp 2 cleam, fx on
7=.... etc

Je hebt dat je 4 basissounds, waarvan alles 1x zonder effecten en alles met 2 effectvarianten.

in een volgende bank kan je gewoon doorgaan met nog meer varianten op de effecten.

LikCharmant
20 december 2010, 12:08
Ik denk op te maken uit het verhaal dat je je groundcontrol hebt ingesteld als "4x preset/pc, 8xcc", maar volgens mij kan je hem ook instellen als 12xpreset/pc.


Niet helemaal correct, je kunt kiezen tussen 4 presets per bank of 10 presets per bank. In het laatste geval blijven geen schakelaars voor cc messages over.

Erik70
20 december 2010, 14:04
ach..da's ongeveer hetzelfde, toch?

ateng
20 december 2010, 16:44
aan de loop hangen????

Ja aan 1 van de loops hangen die nog over zijn van je GCX. Ik ga er van uit dat je loop 1-4 gebruikt om je preamps te schakelen? Dan sluit je je G-Force in loop 8 bijvoorbeeld en als je de G-Force niet wil gebruiken dan druk je de loop uit en hoor je alleen je preamp.
De overige buttons (5-7) kan je gebruiken om fx die je vaak gebruikt zoals (in mijn geval) delay, chorus en compressor aan en uit te drukken.

ateng
20 december 2010, 16:53
ach..da's ongeveer hetzelfde, toch?

Bijna hetzelfde... alleen is het geen 12 maar 10 presets per bank ;)

Erik70
20 december 2010, 18:08
Ja aan 1 van de loops hangen die nog over zijn van je GCX. Ik ga er van uit dat je loop 1-4 gebruikt om je preamps te schakelen? Dan sluit je je G-Force in loop 8 bijvoorbeeld en als je de G-Force niet wil gebruiken dan druk je de loop uit en hoor je alleen je preamp.
De overige buttons (5-7) kan je gebruiken om fx die je vaak gebruikt zoals (in mijn geval) delay, chorus en compressor aan en uit te drukken.

Da's ook een goeie optie !

Michael AE
20 december 2010, 18:11
Let dan wel op de delay trails die niet lekker overlopen als je van preset schakelt!