PDA

View Full Version : Marshall JCM 900 Hi Gain Dual Reverb doet raar



theasdfpanda
17 december 2010, 14:34
Beste mensen van Gitaarnet,

ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste halfstack versterker gekocht (helemaal te gek enzo :P ) uit ongeveer 1990. Aantal dagen gespeeld, en ik dacht "Hey, laat ik eens een footswitch kopen" Gezegd, gedaan, een pedaaltje van marktplaats gehaald maar ik ben zo stom geweest hem meteen aan te sluiten.
Nu blijft de channel niet meer "hangen" als ik op de channelswitch druk, hij werkt alleen als ik m ingedrukt houd.
Ook schakelt hij om tussen iets terwijl ik aan het spelen ben en valt het volume bijna compleet weg. Even gitaarplug eruit en er weer in en hij doet het weer fftjes.

Omdat er 4 buizen inzitten (voor 100 watt OP in totaal) die al wat jaartjes achter de rug hebben, besloot ik er 2 uit te halen omdat ik nog niet optreed op het moment. Dit deed ik voor het aansluiten van het pedaal.

Nu de 4 buizen er weer in zitten, hoor ik bij het aansluiten een soort luide zoem voor ongeveer1 seconde en het chassis van de top trilt, dit stopt na die ene seconde weer.

Ik hoop dat iemand me kan helpen hierbij, anders wordt het of openschroeven en alles checken of wegbrengen voor reparatie :( :noob:

Keep rockin' :blast:

HaroldA
17 december 2010, 14:47
Omdat er 4 buizen inzitten (voor 100 watt OP in totaal) die al wat jaartjes achter de rug hebben, besloot ik er 2 uit te halen omdat ik nog niet optreed op het moment. Dit deed ik voor het aansluiten van het pedaal.

Daarmee verander je de impedantie van de top (16 Ohm wordt 8, 8 = 4 en 4 = 2 (of andersom?)). Heb je ook je speakers op een andere uitgang aangesloten? Zo niet: dan slijten je buizen gigantisch snel. (van horen van, geen eigen ervaring/kennis!)

En zo te horen heb je een verkeerde switch gekocht met een moment schakelaar ipv blijvend.

macwilliams
17 december 2010, 14:53
Bij een jcm900 zit toch een half power knop op de achterkant?
De mijne heeft er wel een. Een '93 jcm900 high gain dual reverb (mocht je het je afvragen).

Jasper.
17 december 2010, 18:44
ja maar die half power knop switch tussen pentode/triode. Het word wel 50 watt maar de tone word ook anders. Ik vind de 50watt mode niet echt bruikbaar.

theasdfpanda
17 december 2010, 23:37
Kleine toevoeging: Hij wordt erg heet. Ik laat m beter niet te lang aanstaan..

robert-gitarist
18 december 2010, 00:28
Sowieso zou je eigelijk niet zomaar de eindbuizen er uit moeten trekken en er vervolgens weer in steken zonder biassen. Schijnt ook niet goed te zijn, maar daar zijn ook weer de meningen over verschillend.

Hoe zien de buizen eruit? Geen zwarte plekken oid?
Mijn versterker had dat laast ook, bleek een buis zwart te zijn.

cluseau
18 december 2010, 10:14
....ik ben zo stom geweest hem meteen aan te sluiten.
Das niet stom, daar is hij toch voor


Nu blijft de channel niet meer "hangen" als ik op de channelswitch druk, hij werkt alleen als ik m ingedrukt houd.
Ook schakelt hij om tussen iets terwijl ik aan het spelen ben en valt het volume bijna compleet weg. Even gitaarplug eruit en er weer in en hij doet het weer fftjes.
Lijkt op een grote schoonmaak beurt van de schakelcontacten of een printstoring.


Nu de 4 buizen er weer in zitten, hoor ik bij het aansluiten een soort luide zoem voor ongeveer1 seconde en het chassis van de top trilt, dit stopt na die ene seconde weer.
Mechanische rammel van de PT hier hoef je je niet ongerust over te maken.

Als je er twee buizen uithaald gaat de impedantie omhoog. dus 4 > 8, 8 > 16, etc.
Je kan de buizen ook laten zitten en in plaats daarvan één zekering er uit halen. Het ledje zal dan aangeven dat er één buispaar buiten werking is. En zoals McWilliams zegt kun je ook overschakelen naar triodestand, dit schijnt wel verschil in klank op te leveren.

Heet worden is normaal, zeker voor een 100 watter. Let wel op dat de eindbuizen niet rood aanlopen want dat is totaal fout. In dat geval zijn je eindbuisjes waarschijnlijk al onvoltooid overleden tijd :crazyhappy:.

Eindbuizen kun je rustig terugplaatsen zonder te biassen maar zorg er wel voor dat ze op de originele plaats terug worden geplaatst. Om een lang verhaal kort te maken zou ik er toch even naar laten kijken. Je hebt er dan langer plezier van en hij zal veel betrouwbaarder zijn.

Frans.

the sure thing
18 december 2010, 14:16
(...) Om een lang verhaal kort te maken zou ik er toch even naar laten kijken. Je hebt er dan langer plezier van en hij zal veel betrouwbaarder zijn.
Frans. +1. Als deze amp een "blijver" is, zou ik dat zeker doen. Nu doet ie het nog.... :)