PDA

View Full Version : Hammerons en pulloffs in solo



rudolf
17 december 2010, 10:21
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om fatsoenlijk hammerons en pulloffs in mijn solo's te verwerken. Mijn solo's zijn saai omdat er te weinig snelheidswisselingen inzitten. Hoe ga ik dit aanpakken? Waar begin ik mee? De basis van H'ons en P'offs ken ik, maar hoe saus ik dit nu over mijn solo's?

boeken, filmpjes zéér welkom.

JazzBass
17 december 2010, 10:26
Eerst ff in het goede sub-forum plaatsen lijkt me makkelijker. Je zit nu in Moderne Versterkers, maar je moet je vraag in Speeltechnieken en Theorie plaatsen.
Daar krijg je, logischerwijs, ook een betere respons.

EuroCinema
17 december 2010, 10:26
1) Vraag een mod even of hij deze voor je verplaatst naar speltechniek
2) Zoek een solo van 1 van je favoriete gitaristen uit, duikel ergens bladmuziek/tab op en leer hem noot voor noot naspelen. Zo leer je het beste hoe je verschillende technieken integreert in het complete "verhaal" van een solo.

rudolf
17 december 2010, 11:13
Oops dacht dat ik in het speeltechnieken deel zat :D

rudolf
17 december 2010, 11:20
Ben nu bijvoorbeeld bezig met summertime van brainbox... krijg het gewoon niet voor elkaar zo snel die toonladder op en neer te gaan zoals (Akkerman?) dat doet. Okee hij is die doorgewinterde pro natuurlijk. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan me niet voorstellen dat hij alle noten aanslaat.

EuroCinema
17 december 2010, 11:25
Volgens mij is het een menging van aanslaan, hier en daar een sweep en wat legato spel. Er zijn overigens zeker wel gasten op dit forum die zonder probleem in dat tempo elke noot aan kunnen slaan, dus het is ook een kwestie van oefenenoefenenoefenen.

aaronstonebeat
17 december 2010, 22:02
Wat mij betreft zijn hammer-ons en pull-offs een mooi afgebakend apart hoofdstuk in de gitaartechniek; net als bends en vibrato. Elke dag dat je speelt, moet je daar een beetje op oefenen.
Pull-offs zijn meer een aanslaan van de snaar door het wegtrekken van een vinger van de linkerhand dan alleen maar het optillen van die vinger, en hammer-ons zijn echt een snelle hamerbeweging ipv alleen het neerzetten van een vinger. Helemaal leuk is je wat dat betreft alleen op de pink en de ringvinger te concentreren.
'Trillers' zijn ook een goede oefening, louter combinaties van pull-off en hammer-on. Onmisbaar in mijn optiek; liefst alles met metronoom oefenen. Eindeloos vaak, maar niet te lang achtereen.

Hetzelfde geldt uiteraard voor alternate picking, economy picking en toonladders in elke denkbare volgorde.
Eerst geloven dat je het kunt (cq zult kunnen), en dan eindeloos volhouden.

Crazy_Redd
18 december 2010, 01:54
helemaal mee eens, zo leer je het beste je technieken te verbeteren.
je moet ook niet willen om meteen precies hetzelfde tempo als het nummer zelf te kunnen spelen, maar juist er naar toe werken.

en inderdaad een goede tip, speel met een metronoom.

GlobalWarming
28 december 2010, 14:33
helemaal mee eens, zo leer je het beste je technieken te verbeteren.
je moet ook niet willen om meteen precies hetzelfde tempo als het nummer zelf te kunnen spelen, maar juist er naar toe werken.

en inderdaad een goede tip, speel met een metronoom.

Waarom altijd met een metronoom, voor ritme, ritme zit bij mij in mijn hoofd, of mijn been is mijn metronoom heb je dat ding dan nog nodig ?

D-string
28 december 2010, 15:10
Waarom altijd met een metronoom, voor ritme, ritme zit bij mij in mijn hoofd, of mijn been is mijn metronoom heb je dat ding dan nog nodig ?

Je zegt het zelf al, het ritme zit in JOUW hoofd en je speelt op basis van een tempo wat je zelf start. Als je speelt op basis van een metronoom zul je een ritme over moeten nemen en als je er klaar voor bent zul je in één keer mee moeten spelen met het aangegeven tempo en ritme.

Daarnaast heb ik zelf gemerkt (en ik denk niet dat ik daarin de enige ben) dat je ongemerkt langzamer gaat spelen als je meer aandacht nodig hebt voor het spelen van een moeilijker stuk. Zelf zul je dit niet/amper merken omdat je focus op dat moment daar totaal niet op ligt, maar als je het op zou nemen val je zeker door de mand. De metronoom die meetikt zal je dan weer helpen om terug te komen in het aangegeven ritme.

Ook heb je een metronoom nodig om te leren om voor of na de beat te spelen.





TS: als ik jouw vraag lees zie ik eigenlijk twee dingen die je aangeeft.
1. hammer-ons en pull-offs lukken niet
2. mijn solo's zijn saai door gebrek aan tempoveranderingen

je legt hierbij een direct verband. Ik denk dat vraag 1 al voldoende beantwoord is (dat je het alleen kan leren door het VEEL te doen).

Als antwoord voor de tweede vraag geef je het aanbrengen van hammer-ons en pull-offs, maw je wil sneller. Tempoverandering kan echter ook de andere kant op (ik weet het, open deur). Ook hier heb je een metronoom voor nodig om een oefening te doen die de volgens mij de snelheidspiramide heet. Het idee is simpel.

Je zet je metronoom aan op een rustig tempo (tussen 40 en 60) en zorgt dat je strak op elke tel zit (je speelt nu kwarten). Vervolgens bedenk je in je hoofd hoe het zou zijn als je er nog een slag tussen zou hebben, als je deze in je hoofd hebt, speel je die (je speelt nu achtsten). Het verdelen kan nog een keer naar zestienden. Ook kun je de afstand tussen twee piepjes indelen in 3 waardoor je triolen krijgt etc. Tijdens deze oefening blijf je doorspelen maar verander je constant van tempo met de hierboven gegeven opties. Doe dit (zoals AaronSB aangaf) niet te lang, maar eventjes elke dag dat je speelt. Wees streng op jezelf en zorg dat je strak op de piep blijft spelen. Door met het tempo op de metronoom te spelen kun je het moeilijker maken.

terrasbeest
28 december 2010, 15:33
Een metronoom kan voor sommige dingen goed zijn, je frasering is er niet één van.
Een metronoom dient niet om muziek mee te maken.

GlobalWarming
30 december 2010, 10:03
Een metronoom kan voor sommige dingen goed zijn, je frasering is er niet één van.
Een metronoom dient niet om muziek mee te maken.

Nee niet om mee te maken, maar op je ritme beter te krijgen als ik de vorige post lees. Ik heb nog nooit met metronoom gespeeld, dus ben ik dan slecht ? :chicken:

terrasbeest
30 december 2010, 12:51
Metronomen lijken mij handig voor choreografen van Noord Koreaanse militaire parades.