PDA

View Full Version : Info voor beginneling + verschil tss klassieke & akoestische



moongoose
12 mei 2003, 14:29
Hallo, ik heb geen enkele kennis van gitaren, maar ik vind het zo'n mooi klinkend instrument en het interesseert me enorm om het te leren spelen. Als ik zou beginnen met het aanleren, zou ik dit op eigen houtje willen doen. Ik weet niet of dit mogelijk zou zijn. Wat denken jullie ervan? Als ik er hard aan werk en met behulp van boeken of websites, moet dit toch wel lukken, of niet? Bij deze, zou ik dan willen vragen of iemand mij op weg kan helpen waar ik nuttige info vind voor beginners. En wat ik mij nog afvroeg, wat is het verschil tss een klass. & akoust. gitaar? Als ik een beetje logisch denk, is een klass. git. dan één om vooral klassieke muziek te spelen, of zit ik er totaal naast? En wat is dan een akoust. git.? Wat voor type van gitaar raden jullie mij aan, want er zijn zoveeeeeeeeel soorten! Natuurlijk wil ik er geen 100en euros aan uitgeven. Mijn limiet is iets van een € 150-200. Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes
Moongoose

delphiro
12 mei 2003, 16:42
klassiek is nylon snaren, akoustisch is (ook nylon) maar over het algemeen worden er gitaren met stalen snaren (het 'western'gitaar geluid) onder verstaan

De toon van een klassieke gitaar is (over het algemeen) veel minder scherp. Een akoestische gitaar is vaak meer geschikt voor begeleiding van liedjes en snelle solo's. Een klassieke gitaar speelt zwaarder (grotere afstand tussen snaren en hals) en heeft meer de bedoeling om een warme toon neer te zetten. De snaren van een klassieke gitaar zitten ook verder uit elkaar, vaak lopen die op een akoestische gitaar dichter naar elkaar toe.

Wil je liedjes begeleiden, Rosenberg trio, akoestische Jan Akkerman -> akoestische gitaar met stalen snaren

Wil je klassiek, flamenco en ben je bereid je nagels te laten groeien -> klassieke gitaar

Goedkope klassieke gitaren -> Aria (redelijke kwaliteit in jouw prijsklasse) maar probeer gewoon elke gitaar of neem iemand met 'gitaarverstand' mee. Elke gitaar is anders ook al hebben ze dezelfde naam / type.

Zelf alles leren lijkt me niet handig, neem een jaar les om in ieder geval de basis te leren en daarna zoek je goede muziekvrienden op. De basis is echter wel belangrijk en moet ook gewoon goed geleerd worden. Het liefst door een echte (conservatorium gestudeerde)leraar. Maar ja, ook hier geldt dat niet elke leraar ook direct voor kwaliteit garant staat.. oefenlessen nemen dus.

Uiteraard zullen er mensen anders over oordelen maar ik vind het echt super belangrijk dat je de basis goed leert. Een verkeerde houding kun je je hele leven berouwen (RSI / onvermogen om technische stukken te spelen). Daarvoor heb je gewoon een goede leraar nodig maar ik val in herhalingen geloof ik :smile:

Succes!

moongoose
12 mei 2003, 17:21
Hoi Delphiro!

Heel erg bedankt hoor voor de info. Ik heb toch lekker iets bijgeleerd nu.

Ik hoop natuurlijk wel op nog meer reacties in de hoop nog meer bij te leren en ik ben benieuwd naar wat de meningen zijn van anderen.

Ik weet wel dat het niet makkelijk moet zijn om op je eentje te leren spelen, maar er zijn er toch die het doen, niet? De reden waarom ik geen les wil volgen, is omdat ik nog andere bezigheden heb die ook tijd vragen en ook geld. Dus ik wil het zo goedkoop mogelijk aanpakken.

Maar nogmaals bedankt hoor voor de hulp en je tijd.

Groetjes
Moongoose

hoofd
12 mei 2003, 18:02
Laat ik dan ook maar ff reageren.

Ten eerste wil ik ff ingaan op Delphiro, die hier en daar wat zegt waarvan ik denk, nou? :wink:


Akoestische gitaren zijn alle gitaren die gebouwd zijn om klank door de akoestiek te krijgen dan door electriek (zoals elementen bij een elec. gitaar). Kort komt het erop neer dat de gitaren met een grote klankkast akoestisch zijn. Daaronder vallen de staalsnarige (westerns, dreadnoughts eigenlijk) en de nylonsnarige (spaanse/klassieke) gitaren.

De spaanse en klassieke gitaar is hetzelfde. Basiskenmerk is dat het nylon snaren heeft. Hierop word, zoals de naam al zegt, voornamelijk klassieke en spaanse muziek mee gespeeld. Een fout die Delphiro maakte was om te zeggen dat het Rosenberg Trio op staalsnarige gitaren speelt. Fout, ze spelen op nylonsnarige gitaren.

De western heeft stalen snaren. Bekende geluiden uit de western zijn o.a. de meeste mtv unplugged sessies (van bijv. Nirvana of Pearl Jam ofzo).

Je zou eigenlijk gewoon naar een winkel moeten gaan en gewoon allebei de soorten even horen naast elkaar, dan begrijp je het verschil beter (en weet je misschien ook wat je wilt).

Verder sluit ik me aan bij Delphiro dat een paar lessen altijd mooi meegenomen zijn. Als je klassiek wilt spelen zie ik dat best wel als een noodzaak (omdat je er bepaalde technieken en handigheidjes en houding voor moet hebben die je waarschijnlijk niet zelf ontdekt (tenzij je een natuurtalent bent, en dan nog is les erg goed)). Wil je staalsnarig gaan spelen en enkel wat akkoordenspel en simpele loopjes leren (om dingen van bijv. Bob Dylan of Nirvana na te spelen) dan is het niet zo'n noodzaak, dan kan je met internet misschien wel voldoende uit de voeten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-05-12 18:12 ]</font>

moretel
13 mei 2003, 08:57
Je moet je allereerst afvragen wat voor soort muziek je wil gaan spelen en daarop je keuze van soort gitaar maken.
Ikzelf ben electrisch begonnen en heb alles zelf geleerd, als ik terugkijk zou ik misschien wel les hebben genomen.
Als je geen les neemt is het belangrijk om een aantal goede boeken aan te schaffen, als je een beetje zoekt op het forum zijn er leuke titels te vinden. Ook op internet zijn er velen te vinden.

Belangrijkste is inzet, als je het echt wil leren lukt het ook zonder leraar, maar iemand in de omgeving die wat verder gevorderd is is erg handig om een aantal zaken sneller onder de knie te krijgen.
Elke dag goed oefenen en dat is het punt waar je je op moet richten, ik heb in het verleden te vaak uren gepield zonder resultaat. Met een half uurtje geconcentreerd oefenen bereik je meer dan een hele middag maar wat aanklooien.
Weten wat en hoe je moet oefenen is dus erg belangrijk, en de info die je daarvoor nodig hebt haal je uit boeken en andere media. Een leraar kan het een en ander sturen maar ik ken genoeg mensen die les hebben gehad, een uurtje per week oefenden omdat het moest en verbaasd waren dat ze nog niets konden spelen wat ze wilden.

Een leuk boek om mee te starten is de Gitaar van Ralph Denver, geschikt voor de beginner en gevorderde met een hoop extra informatie.
Voor wat betreft het oefenen moet je eens kijken op
http://www.guitarprinciples.com

moongoose
13 mei 2003, 12:58
Hallo!

Bedankt iedereen voor de respons!

Ik heb ondertussen van mijn zus vernomen dat ze iemand kent die gitaar kan spelen. Die persoon is nog geen professional, maar ze heeft al enkele deuntjes onder de knie. Dus zij zou mij in elk geval al op weg kunnen helpen met de noten te lezen, vingerhouding, akkoorden en zo. Als ik de basis heb, zit ik toch al goed op weg en kan ik zelf verder en dan nog kan ik raad gaan vragen. Ik wil zoveel mogelijk zelf dingen uitzoeken en ontdekken. Het lijkt me héél erg leuk daarmee bezig te zijn.

Nog een vraagje: ik zou het liefst liedjes naspelen waarop ik zo wat kan meezingen (om mee te beginnen toch). Lijkt het me dan niet het beste (uit wat ik hier al vernomen heb), dat ik een western koop? En kan ik die kopen voor zo'n € 150 tot € 200? Maar misschien is het toch wel het beste dat ik gewoon om even te checken, in de winkel vraag of ik het verschil mag horen tussen een western een een klassieke/spaanse gitaar. Dan nog kan ik zien.

Bedankt!

Groetjes
Moongoose

telecastermaster
13 mei 2003, 14:22
Ik ben het uiteraard volledig met Moretel eens. (Ik zou niet durven om 'm tegen te spreken :wink: ). Alleen maakt ie een typfout en bedoelt ie het boek 'De Gitaar' van Ralph Denyer. Inderdaad erg aanbevelenswaardig. Kun je jaren mee vooruit.

http://www.partitura.be/Scan_index/9370.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-05-13 14:23 ]</font>

telecastermaster
13 mei 2003, 14:27
Nog een vraagje: ik zou het liefst liedjes naspelen waarop ik zo wat kan meezingen (om mee te beginnen toch). Lijkt het me dan niet het beste (uit wat ik hier al vernomen heb), dat ik een western koop? En kan ik die kopen voor zo'n € 150 tot € 200? Maar misschien is het toch wel het beste dat ik gewoon om even te checken, in de winkel vraag of ik het verschil mag horen tussen een western een een klassieke/spaanse gitaar. Dan nog kan ik zien.


Het beste is idd om te luisteren in een winkel welk geluid je beter bevalt. Met beide gitaren kun je meezingen. Over het algemeen worden nylon snarige gitaren beter geschikt geacht voor beginners vanwege de bredere hals en lagere snaarspaning. Western gitaren worden daarentegen weer meer gebruikt voor popmuziek (denk aan MTV unplugged)

moretel
13 mei 2003, 15:02
Op 2003-05-13 14:22, schreef telecastermaster:
Ik ben het uiteraard volledig met Moretel eens. (Ik zou niet durven om 'm tegen te spreken :wink: ).

Is het zo erg :smile:

Alleen maakt ie een typfout en bedoelt ie het boek 'De Gitaar' van Ralph Denyer. Inderdaad erg aanbevelenswaardig. Kun je jaren mee vooruit.

Tja John Denver he, jaren geleden met een personeelsfeestje een country iets gehad en tja cow punk wilden ze niet dus toen werd het John Denver en the Eagles, oh ja ook nog Tammy Wynette.

moongoose
14 mei 2003, 12:19
Wel bedankt voor de naam van die boek. Als hij zo goed blijkt te zijn, dan ga ik hem toch even opzoeken.
Ik ben blij dat ik me hier geregistreed heb. Heel handig om dingen te weten te komen van kenners.