PDA

View Full Version : wat is de beste Tuner?



Toaster
12 mei 2003, 13:49
Ja welk merk en type is het beste?

Ik weet sowieso dat chromatische beter zijn dan wat dan ook.

Ook dat in principe analoge tuners beter zijn dan digitale.

Wat is nu de beste en meest veelzijdige tuner?

Volgens mij de Boss TU 12.

Of zeg je de KORG DTR 2000 (dit is een nieuwe versie, ik ken eigelijk alleen maar de ouwe versie)

Ik ben benieuwd, graag ook vertellen waarom

Toaster
12 mei 2003, 13:51
Ow ja je moet ook per herz kunnen stemmen. Ik bedoel hiermee dat je bijvoorbeeld ook op 441 Herz moet kunnen stemmen. handig als met veel blazers speelt

Kjiratsiekoedel
12 mei 2003, 13:55
Op 2003-05-12 13:51, schreef Toaster:
Ow ja je moet ook per herz kunnen stemmen. Ik bedoel hiermee dat je bijvoorbeeld ook op 441 Herz moet kunnen stemmen. handig als met veel blazers speelt


dat kunnen bijna alle tuners. Zoek gewoon bij de muziekwinkel, die hebben ze in vele soorten en maten.

Toaster
12 mei 2003, 13:57
Ja de tuner die ik nu heb kan dat zogenamd ook alleen dan blijkt dus dat ik in 450 getemd sta.

Mijn mening is de Boss TU 12. Ik vroeg wat jullie mening was.

marc_o
12 mei 2003, 15:02
ook de TU 12, ik heb 'm nu een jaar of 12 en heeft me nooit in de steek gelaten, het is gewoon de standard geworden van stemapparaatjes...prima ding, als ie ooit stuk gaat, koop ik er weer een, jammer dat ze over de jaren bijna 2 keer zo duur zijn geworden, maar ja, wat niet zou je bijna zeggen...

telecastermaster
12 mei 2003, 15:59
Beste type: stroboscoop tuners
Beste merk: Peterson

Maar ik neem aan dat je met je vraag de best BETAALBARE tuner zoek.

http://www.petersontuners.com/products/model490/index.cfm

Overigens zou ik gaan voor de Peterson VS-1.
http://www.haarguitars.nl/Te%20Gebruiken/peterson%20%20tuners/Virtual%20strobe%20VS-1.jpg
slechts 260 Euro. 'k wil 'm al een tijdje aanschaffen. Nog ff sparen.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: telecastermaster op 2003-05-12 16:02 ]</font>

Phyrexian
12 mei 2003, 16:03
Als je rackapparatuur hebt is een Korg DTR tuner de max.

Anders een Boss TU-2 (heb ik zelf)! Niks is makkelijker. Stevig, kan als mute button gebruikt worden, voeding voor ander pedalen ... wel nogal duur (100 euro), maar zijn geld dubbel en dik waard.

Eerlijk gezegd vind ik die TU-12 nogal weak voor on stage use. De plastieken behuizing lijkt nogal makkelijk kapot te gaan. En het ding draait enkel op batterijen... de TU-2 kan ook op netstroom.

PluueeR
12 mei 2003, 16:14
Ook ik heb een TU-12, goed stemapparaat, en ideaal. Gebruik hem ook meestal met akoestische optredens.

Maar normaal gebruik ik on-stage altijd een TU-2. Die zijn gewoon ideaal. Even snel stemmen tussen de nummers. Kan ook Mute'n bij gitaarwissels. Ideaal.

Phyrexian
12 mei 2003, 16:18
Als je rackapparatuur hebt is een Korg DTR tuner de max.

Anders een Boss TU-2 (heb ik zelf)! Niks is makkelijker. Stevig, kan als mute button gebruikt worden, voeding voor ander pedalen ... wel nogal duur (100 euro), maar zijn geld dubbel en dik waard.

Eerlijk gezegd vind ik die TU-12 nogal weak voor on stage use. De plastieken behuizing lijkt nogal makkelijk kapot te gaan. En het ding draait enkel op batterijen... de TU-2 kan ook op netstroom.

Kjiratsiekoedel
12 mei 2003, 16:34
ik heb overigens zelf een Yamaha-YT150 en een line6-floorboard:

yamaha-ding: niet chromatisch, wel van 435t/m445
line6:wel chromatisch, niet instelbaar (nu speel ik toch niet met blazers)

Nocki
12 mei 2003, 16:44
t blijven tone wegzuigende ondingen...

ik heb de korg dtr-1 en ben er best blij mee. er zit van alles op en ik kan er geloof ik zelfs een pedaaltje aan hangen...
vershillende modussen die ik niet gebruik en goed afleesbaar op het podium...

ik ben met deze heel blij. twas een uitgave maar het is er een vvoor altijd...

Nocki

Phyrexian
12 mei 2003, 17:38
Op 2003-05-12 16:44, schreef Nocki:
t blijven tone wegzuigende ondingen...


... uit je signal chain halen die dingen! m'n TU-2 zit op een 'tuner-out' jack van m'n amp... niks weggezuig :grin:

Herdjie
12 mei 2003, 19:03
Hoezo "t blijven tone wegzuigende ondingen..."?

Wordt het geluid erg vervormd door zo'n ding? Ik wil er namelijk ook graag een hebben.

hoofd
12 mei 2003, 20:09
Beste tuner?


Je oren :razz:

Negative K3 fan
12 mei 2003, 20:14
Op 2003-05-12 20:09, schreef mtlhead:

Je oren :razz:



Laat ik daarin meegaan :smile:

/me heeft geeneens een stemapparaat

BLOK182
12 mei 2003, 20:25
ik heb een boss ct6 of zoiets, heel fijn handig ding, maar zo'n tu2 pedaaltje is wel handig lijkt me voor on stage.

hoofd
12 mei 2003, 20:26
Ik gebruik me oren gewoon nooit...als ik wil stemmen (gebeurt niet vaak) gebruik ik stemapparaat en als ik een liedje wil spelen zoek ik de tabs op internet...als die er niet zijn houdt het snel op voor mij.

Nocki
12 mei 2003, 21:45
mn dtr-1 hang natuurlijk ook in een ongebruikte fxloop en stemmen met mn oren gaat veel beter. maar op het podium wel zo snel en makkelijk. ik hoef nooit aan de toetsenman voor een e of a te vragen. ik hoef de telefoon niet te gebruiken (a 440) en niemand heeft last van me. ik hoef niet harder omdat ik mezelf niet kan horen stemmen dus het is heel fijn dat ding in mn rack ik wil graag een kleiner rack maar zou m toch niet willen missen...

ze zuigen echt continue veel geluid weg vandaar dat ze toch in een fxloop moeten (wel ongebruikt natuurlijk of ergens anders waar ze geen kwaad kunnen).
ik ben ook best blij want met intoneren en afstellen van mn gitaar is tie toch onontbeerlijk.

Nocki

moretel
12 mei 2003, 22:04
Op 2003-05-12 20:14, schreef Negative K3 fan:
/me heeft geeneens een stemapparaat


maar you treedt ook nog niet op met een band, want als je dat gedaan hebt zonder ga je er heel snel eentje aanschaffen.

dml
13 mei 2003, 21:06
Heb een Korg DTR-2000, die hangt aan mijn recording output van de amp. En altijd een TU-2 in mijn snoerenkoffer.

Negative K3 fan
13 mei 2003, 22:01
Op 2003-05-12 22:04, schreef moretel:


Op 2003-05-12 20:14, schreef Negative K3 fan:
/me heeft geeneens een stemapparaat


maar you treedt ook nog niet op met een band, want als je dat gedaan hebt zonder ga je er heel snel eentje aanschaffen.


I know, stemapparaten zijn verrekte handig met optredens. Met/rond optredeens op gehoor stemmen gaat moeilijk door al het lawaai en door zenuwen/tijdsdruk/stress wordt het al een stuk moeilijker.

Ic3gl0vE
13 mei 2003, 22:41
negk3fan heeft geen stemapparaat maar zijn gitaar is ook niet te stemmen

Zelf ben ik heel tevreden over m'n ELTO gt-900 tuner... gaat van C1 tot B7 en is analoog.
kostte 100 gulden

dml
11 mei 2023, 16:11
Wat vinden we 20 jaar later de beste tuner?

Ik heb er op dit moment vier liggen:
1. Korg DTR-1 - zit standaard in een 19 inch rekje, samen met m'n wireless
2. Carl Martin Tuner - puur cosmetisch, omdat ik nog meer Carl Martin pedalen heb
3. Korg Pitchblack Mini - ligt in m'n onderdelenla, nog geen moeite gedaan 'm te verkopen
4. Boss TU-1000 - ligt netjes ingepakt op zolder, nooit gebruikt, wie weet wordt 'ie ooit heul veul geld waard.

Kim Wilson
11 mei 2023, 16:41
Mooi hè? zo’n ogenschijnlijk niets doend pedaal, waar je pagina’s vol over kan schrijven.

Ik heb de Korg Pitchblack bij mijn akoestische rig en een Korg DT-10 op mijn pedalboard. Die Pitchblack blijft een onduidelijk kloteding als je een beetje veel licht hebt. Met buitenconcerten is ie echt slecht leesbaar. De DT-10 is goed afleesbaar, net als de Boss TU-2 die hij moest vervangen.

Ik heb ooit met Mitch een vijftal tuners getest bij Feedback, waar nog ergens een review van op dit forum zwerft. En de bevindingen van toen sta ik nog steeds achter.

miyaru
11 mei 2023, 18:21
In mijn bas 19 inch case heb ik een Korg DTR 1000 - echt een fantastische tuner.

Op mijn pedalboard voor gitaar een Korg Pitchblack, altijd in het schemerdonker - dus prima zo.....

D3nnis
11 mei 2023, 18:27
Ik heb ook nog een Korg DT-10. Momenteel zit die op mijn pedalboard, maar die ga ik nog vervangen voor de sonic research ST-200, die ik nog heb van een ander pedalboard waarvan ik alle rest niet meer heb.

Met mijn andere bandje gebruik ik gewoon de tuner in de Kemper, die voldoet voor mij prima.

En akoestisch zo'n clipon ding (maar misschien dat ik dat eens met de DT-10 ga proberen).

Fobo
11 mei 2023, 18:50
De Boss TU-2. Die zal ondertussen al wel een jaar of veertig zijn.

Duhsjaak
12 mei 2023, 18:24
Grappig dat dit soort vragen weer worden opgerakeld.

OK, dus mijn idee:
In het kader van de arbeidsbesparende (6lettergrepen voor het geval je je op Drs. P’s 6 zeslettergreigheid wenst te storten) maatregelen, moet een stemding (dat maar mijn iPad doet moeilijk) die twee dingen combineert vanzelf de voorkeur hebben.

En dat apparaat bestaat.

Een Philips Sonic Care Prestige (ben ik erring gevoelig voor) poets je tanden en kiezen en produceert tegelijkertijd een perfecte middle C. De maat bij pianisten.
Je moet geen apneu hebben tenzij je procesofiel bent.

In Amerika snappen ze onze C festish niet. Zeker niet als het gaat om het I II III IV etc.
Ik ook niet. Maar ik heb met een weddenschap een avond gratis de aller aller beste Amsterdamse oude klare er mee verdiend.

Zet je tandenborstel op de zangbalk van je piano en alles begint te resoneren. Alles van c. Zoniet? Stemmen!

Maar, neem je eigen beslissingen.
Ik poets mijn tanden en hou mijn gitaren gestemd. Koop veel pedalen. Leve de economie!!!

Vriendlijke groet, Gus

Pepe
12 mei 2023, 18:52
muziekje erbij


https://www.youtube.com/watch?v=aBbqkd6cM98

Erik de Perik
12 mei 2023, 19:36
Ik zweer nog steeds (whollah ik zschweer) bij de eenvoudige tuners van Thomann à 3,50 EUR of zo. Ik heb er een zooi van en er hangt er altijd wel eentje aan de gitaar die ik pak of die er naast staat.

Philips Sonic Care is wel een bijzondere; na gezworen te hebben dat er nooit meer een Philips product mijn huis in zou komen (de vintage spullen daargelaten), kocht ik zo'n tandenborstel op aanraden van m'n tandarts. Het ding was binnen één maand stuk. Ingeruild voor een Oral B en nooit meer terug gekeken.

the sure thing
17 mei 2023, 23:45
Oral B ging bij mij na enkele maanden stuk. Oogestuurd en een gloednieuwe gekregen, zelfs een luxere versie met Bluetooth


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
18 mei 2023, 09:21
Zo zie je maar weer, het kan verkeren. (Hooft, Bredero)

Maar verder geen fans van de losse goedkope tuners op de headstock?

Midwolda
18 mei 2023, 09:27
Zeker wel, heb hier een stuk of vier Korg PitchClips rondzwerven (kan er altijd maar twee vinden... :roll: ). Misschien niet de goedkoopste maar wel de goeiste. Zodra er over een pedalenbordje gespeeld wordt is een TU-2 toch het fijnst.

D3nnis
18 mei 2023, 09:32
Maar verder geen fans van de losse goedkope tuners op de headstock?

Voor thuisgebruik helemaal prima, maar in band setting vind ik het helemaal niks.

Erik de Perik
18 mei 2023, 09:55
Zeker wel, heb hier een stuk of vier Korg PitchClips rondzwerven (kan er altijd maar twee vinden... :roll: ). Misschien niet de goedkoopste maar wel de goeiste. Zodra er over een pedalenbordje gespeeld wordt is een TU-2 toch het fijnst.


Voor thuisgebruik helemaal prima, maar in band setting vind ik het helemaal niks.

Maar wat is dan het nadeel van deze tuners? Als ik ze vergelijk met de tuner van Logic, zie ik weinig verschil, met een hoop herrie op het podium werken ze nog steeds en ze doen idioot lang met een batterij. Oké, aparte tunings, zoals bijvoorbeeld ACDC, doen ze niet.

Kim Wilson
18 mei 2023, 10:55
Ik heb een Fender clip on tuner. Super handig, want je hebt geen stroom nodig. Ik heb niet het idee dat deze heel precies is, want hij is snel ‘groen’ en heeft een ruime marge. Maar dat kan ook alleen dit exemplaar zijn.

Op een podium vertrouw ik nog steeds op een pedaal. Dan heb ik toch stroom liggen.

D3nnis
18 mei 2023, 11:39
Maar wat is dan het nadeel van deze tuners?

Ik heb een (hele) goedkope clipon en een Korg pitchclip.
Beiden (óf mijn gitaren, zeg het maar) hebben ze last van omgevingsgeluid/resonantie/weet ik het. De tuner in de Kemper is dan 1000x handiger.

Verder hebben mijn medebandleden een innige relatie met mij, dus er butst nog weleens iemand tegen de headstock. Die clipon laten zitten is dan ook niet echt een optie.

Het heeft voor mij simpelweg 0 voordelen ten opzichte van een tuner in pedaalvorm.

Wél ten opzichte van rackvorm, want mijn zooi staat eigenlijk nooit in het zicht; een racktuner heb ik daarom ook al jaren niet meer.

Midwolda
18 mei 2023, 11:45
Maar wat is dan het nadeel van deze tuners? Als ik ze vergelijk met de tuner van Logic, zie ik weinig verschil, met een hoop herrie op het podium werken ze nog steeds en ze doen idioot lang met een batterij. Oké, aparte tunings, zoals bijvoorbeeld ACDC, doen ze niet.

Als je gaat bewegen met de gitaar dan vallen die clips er af.
Een pedaal heeft gelijk een mute-functie.

En het belangrijkste: me Les Paul is mooier zonder clip. :D

Erik de Perik
18 mei 2023, 13:19
Nee die vallen niet af 100% zelfs, maar ik snap dat ik het niet snap.

"Me" Les Paul zelfs.

Fobo
18 mei 2023, 15:30
Als je gaat bewegen met de gitaar dan vallen die clips er af.
Een pedaal heeft gelijk een mute-functie.

En het belangrijkste: me Les Paul is mooier zonder clip. :D
Mee eens. En een gitaar stemmen waar de hele zaal van mee van genieten vind ik killing.
Les Paul kun je vervangen door elke gitaar. Het ziet er niet uit; overigens net als - toen roken nog gezond was - een sigaret tussen de snaren aan de kop.

Rinze
18 mei 2023, 16:01
Mee eens. En een gitaar stemmen waar de hele zaal van mee van genieten vind ik killing.
Les Paul kun je vervangen door elke gitaar. Het ziet er niet uit; overigens net als - toen roken nog gezond was - een sigaret tussen de snaren aan de kop.Lekker belangrijk. Zolang ik die gitaar om heb hangen let niemand op de gitaar of tuner.

Ik heb de clip-on tunertjes van Thomann ook wel on stage gebruikt in de tijd dat mijn G-Major het soms wel en ook regelmatig niet deed. Nooit last mee gehad. Daarna een Korg Pitchfuck, wat een ellende. Dat ding was niet bestand tegen de trillingen op het podium en werd dan ontzettend onrustig. Klote. Nu heb ik een Boss TU-3, stemt snel en nauwkeurig en geen zenuwachtig gewieber.

Maar ja, nu treedt ik niet meer op 😅

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

the sure thing
18 mei 2023, 17:01
Jeej! Een TU-3 liefhebber!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
19 mei 2023, 08:03
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230519/8e08b98f69dfaf32598fb6b2791a2f1b.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
19 mei 2023, 23:53
Mee eens. En een gitaar stemmen waar de hele zaal van mee van genieten vind ik killing.
Les Paul kun je vervangen door elke gitaar. Het ziet er niet uit; overigens net als - toen roken nog gezond was - een sigaret tussen de snaren aan de kop.

Ik heb op al mijn gitaren een draaibare mute knop dus dat is prima te doen zonder herrie. Bijkomend voordeel van zo'n clip tuner is dat mensen niet zo snel zien dat die goed klinkende en mooie Les Paul van mij van Harley Benton is. Oké da's dan weer niet zo handig bij m'n Gibsons, maar feitelijk interesseert mij dat ook geen barst.

Pepe
20 mei 2023, 01:22
Ik zag ooit een concert -'79?- van de Damned waarbij de Captain zijn gitaar -SG- stemde met de feedback van een muur aan Marshalls doodleuk door de aankondiging van Vanian heen die natuurlijk niet te verstaan was maar dat maakte niks uit want het was op zijn minst net zo entertaining waarbij het publiek hoger of lager begon te joelen.
een leuke anekdote over een beschaafde gitarist die stemde zonder iemand lastig te vallen ken ik niet.

Mijn allereerste tuner was een Korg -die iedereen had- totdat Boss met zijn TU 12 op de proppen kwam want dan hoefde je niet meer aan een knop te draaien, behalve om hem aan en uit te zetten natuurlijk.
40 jaar oud en doet het nog steeds prima trouwens.

https://i.pinimg.com/564x/03/f5/c8/03f5c8f500fdab3e50c30ad9d52c8b90.jpg

herrieman
20 mei 2023, 11:12
Die Boss heb ik ook nog ergens liggen. Blijft na al die jaren een heerlijk handig analoog dingetje.

Pepe
20 mei 2023, 11:48
Ja dat klopt, analoge functie... je zou haast vergeten dat er ook een microfoontje in zit.

the sure thing
20 mei 2023, 14:14
Ja dat klopt, analoge functie... je zou haast vergeten dat er ook een microfoontje in zit.

Ja afluisteren waren ze al vroeg mee begonnen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Rinze
20 mei 2023, 14:24
Die Boss heb ik ook nog ergens liggen. Blijft na al die jaren een heerlijk handig analoog dingetje.Ik had een ouder model waarbij je met een schuifknopje de te stemmen snaar koos. Daarna trouwens jaren lang een Arion Stage tuner gehad, was ook ok.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Erik de Perik
20 mei 2023, 16:14
Ik zag ooit een concert -'79?- van de Damned waarbij de Captain zijn gitaar -SG- stemde met de feedback van een muur aan Marshalls doodleuk door de aankondiging van Vanian heen die natuurlijk niet te verstaan was maar dat maakte niks uit want het was op zijn minst net zo entertaining waarbij het publiek hoger of lager begon te joelen.
een leuke anekdote over een beschaafde gitarist die stemde zonder iemand lastig te vallen ken ik niet.

Mijn allereerste tuner was een Korg -die iedereen had- totdat Boss met zijn TU 12 op de proppen kwam want dan hoefde je niet meer aan een knop te draaien, behalve om hem aan en uit te zetten natuurlijk.
40 jaar oud en doet het nog steeds prima trouwens.

https://i.pinimg.com/564x/03/f5/c8/03f5c8f500fdab3e50c30ad9d52c8b90.jpg

Die Korg was ook mijn eerste tuner, ik heb 'm nog steeds. Achter de 9V batterij zitten instelpotmeters voor iedere snaar.

Kim Wilson
20 mei 2023, 20:31
Gisteren voor het eerst issues gehad met mijn Korg DT-10. Hij pikte het signaal van de gitaar al slecht op, alsof de volumeknop bijna dicht stond. En het klonk allemaal ook niet heel best. Bleek dat ik flink lager stond gestemd dan de rest, met de lage E als uitschieter. Nou spelen we met die band een halve noot lager, maar dat zou niet moeten uitmaken. En ik ervaarde aan het eind van het optreden storing in mijn kabel. Wellicht heeft het daar iets mee te maken gehad.

Erik de Perik
20 mei 2023, 21:36
Tja, dat soort problemen heb je dus nooit met een clip on tuner. :seriousf:

D3nnis
21 mei 2023, 08:08
Maar ja, dat is net zoiets als gay worden zodat je dan geen last hebt van een ongestelde vrouw; je krijgt er toch andere problemen voor terug.

Rinze
21 mei 2023, 09:44
Maar ja, dat is net zoiets als gay worden zodat je dan geen last hebt van een ongestelde vrouw; je krijgt er toch andere problemen voor terug.Erik bijvoorbeeld is ook aardig ongesteld op zijn tijd. Just saying.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Riky
21 mei 2023, 12:14
Gisteren voor het eerst issues gehad met mijn Korg DT-10. Hij pikte het signaal van de gitaar al slecht op, alsof de volumeknop bijna dicht stond. En het klonk allemaal ook niet heel best. Bleek dat ik flink lager stond gestemd dan de rest, met de lage E als uitschieter. Nou spelen we met die band een halve noot lager, maar dat zou niet moeten uitmaken. En ik ervaarde aan het eind van het optreden storing in mijn kabel. Wellicht heeft het daar iets mee te maken gehad.

Brug element pakken en tonepot helemaal dichtdraaien is bij mij altijd de oplossing om live goed te kunnen stemmen.

Mitch
21 mei 2023, 16:28
Heb nu weer een paar keer buiten gespeeld met zon op het podium. Dan is het al een crime om te zien welk pedaal aan of uit staat maar stemmen blijft dan toch ook wel een uitdaging. Ik zou bijna een rack tuner scoren :D

Kim Wilson
21 mei 2023, 21:05
Brug element pakken en tonepot helemaal dichtdraaien is bij mij altijd de oplossing om live goed te kunnen stemmen.

Hielp niet. Leek echt een tekort aan signaal. Snap er nog steeds niks van.

the sure thing
22 mei 2023, 07:17
Heb nu weer een paar keer buiten gespeeld met zon op het podium. Dan is het al een crime om te zien welk pedaal aan of uit staat maar stemmen blijft dan toch ook wel een uitdaging. Ik zou bijna een rack tuner scoren :D

Jaaa de Korg rack tuner is tha bomb.

De TU-3 overigens met die reden gekocht: de leds kan je zo fel instellen dat je ze ook in fel zonlicht op t podium ziet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

R.J
22 juli 2023, 15:18
Peterson strobe volgens de fetishisten en fanboys.
Heb zelf een polytune, al gebruik ik de poly functie niet.

Dit zijn wel pedaaltuners, racktuners heb ik me nooit in verdiept.

Oh, ook nog een polytune clip, lekker makkelijk voor thuis :) en ook daar gebruik ik de poly functie niet van, die vind ik troep :seriousf:

the sure thing
26 juli 2023, 08:34
Korg racktuner voor Knightrider belevenis. Heerlijke tuner!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk