PDA

View Full Version : Waar moet ik beginnen met nieuwe gitaar?!!



disnoxxio
16 december 2010, 15:14
Beste leden

Ik speel zoals al in mijn voorsteltopic gezegd, nu 1.3 jaar akoestische gitaar. En het bevalt me gewoon goed, maar ik wil toch wat meer de rock kant op, maar geen elektrische kant op. Ik wil wel een akoustische gitaar die versterkt is, maar waar moet ik beginnen?! bij mij in de muziek klas (4havo) heeft een meisje een richwood met stalen snaren akoestisch en je kan hem versterken, zo iets zoek ik dus ook, want dat lijkt mij hartsikke leuk, ik ga nu ook naar een wat meer pop leraar (Krijg nieuwe leraar op les) En ik wil dan wel van gitaar veranderen.

Mijn budget zit denk ik tussen de 200-300 euro.

Is er een gitaar voor mij die wel aan die eisen voldoet of hebben jullie nog tips voor andere tips ?

Fingerpick
16 december 2010, 15:59
Misschien kan je best eerst even in dit forum zoeken : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118881

Voor jou prijsklasse moet je ook de 2dehandsmarkt in het oog houden.

LaurentB
16 december 2010, 16:24
Da's in elk geval een redelijk budget voor wat jij wil.

disnoxxio
16 december 2010, 16:26
maar is het dan te goedkoop om gewoon een redelijke te kopen?

Ik wil graag een semi akoestische western gitaar,, dat lijkt me wel wat. of hebben jullie nog tips voor, pop sound etc ? want de reviews snap ik dan ook niet helemaal

hoe bedoel je dat laurent? miss. nog tips voor een gitaar welk merk type ? ik wil wel graag dan gelijk een goede gitaar, want ik speel nu al 1.3 jaar gitaar (is miss. wel kort ofc) maar ik vind het wel megaleuk.

LaurentB
16 december 2010, 16:43
maar is het dan te goedkoop om gewoon een redelijke te kopen?

Ik wil graag een semi akoestische western gitaar,, dat lijkt me wel wat. of hebben jullie nog tips voor, pop sound etc ? want de reviews snap ik dan ook niet helemaal

hoe bedoel je dat laurent? miss. nog tips voor een gitaar welk merk type ? ik wil wel graag dan gelijk een goede gitaar, want ik speel nu al 1.3 jaar gitaar (is miss. wel kort ofc) maar ik vind het wel megaleuk.

Voor dat geld kun je een redelijke lage-prijsklassegitaar krijgen. Dus het is geen absoluut instapmodel meer, die je voor onder de 200 euro kunt hebben, bedoel ik.

Als je zeker weet dat je hiermee doorgaat en het echt belangrijk voor je is zou ik meer richting 400, 500 euro gaan, maar dat hangt ook van je budget af.

Versterking is eigenlijk alleen nodig als je er live mee wilt kunnen optreden, wil je dat? Het kost ook zo'n 50-75 euro, die versterking, en dat gaat ten koste van het geld dat aan de akoestische eigenschappen van een gitaar besteed wordt. Realiseer je ook dat allerlei mooie versierselen uitmaken in prijs.

Merken waarvan ik weet dat ze goed kunnen zijn (maar test altijd; zelfs per exemplaar van hetzelfde model kunnen er duidelijke verschillen zijn):

Yamaha
Blueridge (beginnen bij 400-500, maar klinken erg goed voor het geld)
Seagull

disnoxxio
16 december 2010, 16:53
ja maar is dat dan weer niet net iets te duur weer voor iemand die 1.3 jaar speelt?

LaurentB
16 december 2010, 17:00
ja maar is dat dan weer niet net iets te duur weer voor iemand die 1.3 jaar speelt?

Dat is een afweging die jij moet maken, daar zijn geen algemene regels voor. Jij moet voor jezelf beslissen hoe belangrijk gitaarspelen voor jou is.

Toen ik begon met gitaarspelen was ik dertien. Ik was al met heel veel dingen begonnen en gaf ze meestal na drie weken weer op. Dus mijn ouders waren natuurlijk voorzichtig met uitgaven aan mijn 'hobbies'. Maar ik weet nog steeds dat ik na mijn eerste gitaarles wist: ik ga hier altijd mee door (en ik had een heel strenge, droge gitaarleraar, dat eerste jaar :) )

Toen ik zestien was kocht/kreeg ik mijn eerste goede (klassieke) gitaar, op aanraden van mijn giitaarlerares. Die zou, inflatie meegerekend, nu 600 euro kosten (maar ik had 200 euro korting vanwege een blutsje erop). Ik heb hem nog steeds, hij klinkt nog steeds mooi.

Als je zeker weet dat je er op lange termijn mee doorgaat moet je de beste gitaar kopen die je je kan veroorloven. Dat is dan namelijk ook het goedkoopste, want anders wil je na verloop van tijd toch weer iets beters.

disnoxxio
16 december 2010, 17:04
Ok, ja ik speel nu 1.3 jaar, en begin het nu gewoon steeds leuker te vinden, heb eerst noten gedaan etc, maar nu ga ik toch meer de tabs kant op etc, veel meer pop muziek, kijk ik heb niet ofzo 600 euro, k denk dat het bij mij qua budget op houd bij 400.

(K heb natuurlijk ook ouders.)

Maar ik ga kijken, maar hebben jullie dan ook nog types gitaren die mooi zijn, want ik weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

LaurentB
16 december 2010, 17:10
Er zijn verschillende modellen gitaren. Je hebt de dreadnoughts, die hebben een fors volume en een wat zwaarder geluid (die wat vierkantige modellen), je hebt de OM modellen, die zijn kleiner en hebben niet zo'n zware bas.

Dan heb je de Grand Auditorium modellen, die een beetje het midden tussen die twee proberen te houden, en je hebt de Jumbo's, die nog groter dan de dreadnoughts zijn, maar niet altijd zwaarder klinken.
Tegenwoordig heb je ook mini-jumbo's, die wel de vorm maar niet het formaat van gewone jumbo's hebben.

Je kunt eens googelen op al deze namen, maar je kunt ook gewoon eens naar een (of meerdere) muziekwinkel(s) gaan en wat verschillende gitaren proberen. Dan merk je wat de verschillen zoal zijn.

disnoxxio
16 december 2010, 17:18
K thx man, maar ik heb hier een

Alvarez RD20SSB Acoustic Guitar gevonden xD boven op zolder, is dat slechte gitaar? xD hij ziet er mooi uit. hij is wel gewoon akoustisch. maar ik vind hem mooi, maar is dat wel beetje een gitaar of wat ? of gewoon slecht xD

LaurentB
16 december 2010, 17:36
K thx man, maar ik heb hier een

Alvarez RD20SSB Acoustic Guitar gevonden xD boven op zolder, is dat slechte gitaar? xD hij ziet er mooi uit. hij is wel gewoon akoustisch. maar ik vind hem mooi, maar is dat wel beetje een gitaar of wat ? of gewoon slecht xD

Nou, die zijn nieuw tussen de 200 en 300 euro, zie ik. Ik zou zeggen, zet er eens nieuwe snaren op en kijk eens hoe dat voor je uitpakt. Is geen slecht merk in die prijsklasse.

Fingerpick
16 december 2010, 18:02
Ooit van Mr GOOGLE gehoord? Die weet alles hoor :

Alvarez RD20SSB Acoustic Guitar Demo
http://www.youtube.com/watch?v=FpIuCGuc8tg

MurphyFan
23 december 2010, 08:12
Ken iemand die zo'n alvarez heeft en ik moet zeggen: er bestaan vele slechtere gitaren. ff afstoffen, nieuwe snaren erop en je bent vertrokken!
succes!

beruk
23 december 2010, 08:53
maar ik heb hier een
Alvarez RD20SSB Acoustic Guitar gevonden xD boven op zolder, is dat slechte gitaar?

1. you lucky bastard..
2. Nee.
3. Flink eens opwrijven met een droge doek
4. Nieuwe snaren erop
5. Gaan!

Flipkoos
23 december 2010, 10:37
Doe mij ook zo'n zolder. Bij mij ligt er alleen maar troep (en straks weer kerstballen).