PDA

View Full Version : Snaar geknapt op net nieuwe Floyd Rose



rensiemetal
15 december 2010, 21:50
zoals velen al hebben gelezen heb ik een nieuwe gitaar met floyd rose. druk bezig geweest vanmiddag en deze avond om (voor de eerste keer) snaren eraf en erop te zetten. nu was ik klaar en dacht ik ik kijk nog even of de gitaar niet ontstemt als ik de tremolo gebruik. en ik gebruikte de tremolo, best diepe bewegingen, en toen knapte de hoge e-snaar. heb ik iets verkeerd gedaan? of duwde ik de bar de diep in? wat deed ik verkeerd? de snaar is vlakbij de bridge gebroken. alvast bedankt

The Unforgiven
15 december 2010, 21:52
Rens, je hebt in de afgelopen 12 uur 3 topics geopend met vragen die ook makkelijk op het internet te vinden waren. Dus in godsnaam, kap er eens mee!

rensiemetal
15 december 2010, 21:58
Als jij me een bron geeft ok... Ik kan het niet vinden...

refused199
15 december 2010, 22:05
klikbaar! (http://tinyurl.com/2vgqe2x)

rensiemetal
15 december 2010, 22:12
als je me openingspost even goed leest, kom je erachter dat ik met die bron niet antwoord krijg op mijn vraag...

refused199
15 december 2010, 22:15
nou nou, even iets minder mag ook wel.
Je zegt dat je voor het eerst je snaren op die gitaar legt. je zegt dat het mis gaat. je vraagt wat je fout doet, je weet niet wat je doet. dus ik help je met een link naar een How To site. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is op die website te klikken. Dus even verder kijken dan je neus lang is;) En ook, zie de humor van een grap in..

macwilliams
15 december 2010, 22:15
Had dan ook gewoon een les paul gekocht.

rensiemetal
15 december 2010, 22:21
nou nou, even iets minder mag ook wel.
Je zegt dat je voor het eerst je snaren op die gitaar legt. je zegt dat het mis gaat. je vraagt wat je fout doet, je weet niet wat je doet. dus ik help je met een link naar een How To site. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is op die website te klikken. Dus even verder kijken dan je neus lang is;) En ook, zie de humor van een grap in..
Jij kan natuurlijk ook niet weten dat ik meerdere sites heb bekeken en doorgelezen en zelfs youtube-filmpjes. De bron die jij me gaf had ik al helemaal doorgelezen voordat ik begon met de snaren erop te zetten.
Ik heb uit deze bronnen geen antwoord op me huidige vraag kunnen krijgen...

refused199
15 december 2010, 22:26
Macwilliams,
Dat zou kunnen, maar stel nou dat hij een Les Paul met floyd rose heeft. ben je lekker mee...;) Nee doe mij inderdaad ook maar pure Gibson power!

Rensiemetal,
Nee okee dat verklaart al een hele hoop, en nodigt ook niet uit voor zulke standaard antwoorden;)
Maar geef even wat extra informatie. welk(e) dikte/merk snaren. Vaak is het sowieso niet verstandig om met bijv. .09 snaren en een tremelo te spelen. Deze raken veel te snel ontstemt en kunnen inderdaad veel sneller breken.

Alsnog is het mogelijk dat je gewoon pech hebt gehad hoor. Dat er misschien iets net niet goed zat, wat gewoon door puur toeval even verkeert ging.

rensiemetal
15 december 2010, 22:32
Ik heb goedkope d'addario snaren van .010 gekocht. Volgens mij zat de bridge net ietsie pietsie te veel naar de body toe (ik kan dat niet zo exact zien dat ie precies parallel met de body is).
Daarbij komt nog dat de tremolo best veel kracht kost om hem op te tillen of naar de body te duwen, ik heb dan ook niet (toen de snaar brak) de bar helemaal tot de body geduwd, maar maar halverwege.
Ik durf niet echt veel kracht op de bar te zetten, omdat ik bang ben dat de bridge of snaren o.i.d. breken.

macwilliams
15 december 2010, 22:33
Macwilliams,
Dat zou kunnen, maar stel nou dat hij een Les Paul met floyd rose heeft. ben je lekker mee...;) Nee doe mij inderdaad ook maar pure Gibson power!


Ik heb gitaren met trem gehad maar het voegt voor mij niks toe.
Een mooie telecaster of strat is ook niks mis mee.
Een LP met trem.... tjah.

iWishmaster
15 december 2010, 22:40
Is het een nieuwe gitaar? Dan gewoon naar de winkel brengen en laten doen, daarna alleen dezelfde snaren blijven kopen. Floyd Rose bruggen zijn absolute bagger als je geen ervaring met afstellen, snaren wisselen, tremelo's etc. hebt.

Geknapte snaar kan betekenen dat je pech had en de snaar slecht was. Het kan ook, aangezien het vlakbij de brug was, dat er een klein braampje op het brugzadel zit. Dat zul je voorzichtig weg moeten (laten) vijlen.

rensiemetal
15 december 2010, 22:41
Ik heb de gitaar tweedehands gekocht, echter in hele goede staat.

Waar ligt het trouwens aan dat mijn bar niet zo dicht of juist ver van de body kan komen? Het kost veel kracht om de bar dicht bij de body te duwen of er vanaf te trekken.

HUESSEN
15 december 2010, 22:47
Waar ligt het trouwens aan dat mijn bar niet zo dicht of juist ver van de body kan komen? Het kost veel kracht om de bar dicht bij de body te duwen of er vanaf te trekken.


Spierballen??

rensiemetal
15 december 2010, 22:51
Spierballen??
Het is dus normaal dat het enige kracht kost om de bar te liften en naar de body te duwen? Ik ben namelijk zo bang dat ik dingen sloop...

nickofzo
15 december 2010, 22:54
Spierballen??

nadat ik het drinken dat ik in mijn mond had van het scherm geveegd had, wilde ik toch even wijzen op de achterkant van de gitaar. daar zit namelijk een plastic plaatje.. die je eraf kan schroeven.. daaronder zie je veren zitten.. die aan 1 kant vast zitten aan de body (doormiddel van een ding met schroeven) op die veren kan je de spanning verlagen (door de schroeven) je kan ook een veer weghalen (weet niet hoeveel je erin hebt zitten)

en @ Huessen: Goeie!

nickofzo
15 december 2010, 22:56
Het is dus normaal dat het enige kracht kost om de bar te liften en naar de body te duwen? Ik ben namelijk zo bang dat ik dingen sloop...

geen zorgen dat ding kan wel wat hebben.. er zijn mensen die hun gitaar optillen aan hun trem :soinnocent:

HUESSEN
15 december 2010, 22:58
Een beetje weerstand is normaal.Anders zou het maar een ontstemmende en onstabiele zooi zijn.Heb zelf een Ibanez met tremelo ,enigste verandering is bij wijziging van snaardikte.Dit is op te lossen met de veren onder de afdekplaat vaster of losser te draaien.

ghost-rider2006
15 december 2010, 22:59
geen problemen hoor met mijn ESP
floyd blijft goed en trem ook
onstemmen heeft iedereen ok ok misschien iets meer met een floyd maar moet zeggen,, stemmen gaat prima hoor enige studie en je kan het.

EN ook steeds sneller whahaha

Heb je de trem niet uit z,n voegen getrokken met een sound:punk::punk: en toen panggggggggggggggggggggggggggggg

en bij mij met de 0,9 werkt ook goed zit er geen braam ergens ??????

:blast:

Maleco
16 december 2010, 10:24
...
...
...

Juist...

Ik heb het zelf ook vrij vaak als ik nieuwe snaren op m'n floyd zet, ik rek of jengel te enthousiast en vervolgens knapt m'n dunne e snaar.
Nu weet ik dat dit niet aan de gitaar ligt maar aan mijzelf dus heb ik altijd een paar losse e-snaren hier liggen.
Het uiteinde van de snaar waar hij is gebroken kan misschien bij de brug liggen, maar onthoud wel dat je de snaar onder spanning op de gitaar had en dat hij dus verder was uitgerekt.
Ik zou even de hele gitaar controleren op kleine braampjes o.i.d. en dan gewoon een nieuwe snaar erop leggen.

Verder hebben de mensen hier wel gelijk dat 3 topics over 1 onderwerp behoorlijk veel is, ik adviseer je daarom het bij 1 topic te houden, de rest te laten sluiten (PM naar een moderator), en vervolgens al je vragen in dat topic te stellen.

Mocht je toch nog persoonlijke hulp willen dan stuur je me maar een PM :grouphug:

Bijl
16 december 2010, 11:56
Ik kan je alleen vertellen dat het mogelijk moet zijn om als een volslagen imbeciel je Floyd Rose op en neer te knallen zonder dat je een snaar breekt. Kijk voor inspiratie maar eens naar filmpjes op youtube van Steve Vai of Dimebag Darrell.

Kingfisher
16 december 2010, 12:05
Neem een watje (make-up verwijderaar, of een oorstaafje). Wrijf met het watje over de gleuf waar de 009-snaar overheen loopt. Als er ergens een braampje is, zullen er pluisjes van het watje blijven hangen. In dat geval: vijlen en polijsten.

rensiemetal
16 december 2010, 17:01
Het scheen dat de hoge e-snaar uit de bridge was gegaan dus niet geknapt, dus dit luchtte op.
Maar vanochtend ging ik maar weer verder met de snaren op mijn gitaar zetten en stemmen, en toen tijdens het stemmen knapte de B-snaar vlakbij de draaiknop (stemknop). Ik baal, maar nog steeds goede moed, ik koop een nieuwe b-snaar en zet de snaar erop.
Zo net verder gegaan aan het installeren van de snaren e.d. en ik gebruik even me whammy bar en ineens scheurt me dikke E-snaar!! Het was vlak bij de bridge, bijna in de floyd bridge. De locks bovenaan de hals had ik er niet op.
Ik baal nu niet alleen, maar ben ten einde raad. Wat doe ik verkeerd?
En is het verstandig om mijn snaren te laten installeren, stemmen e.d. door de muziekzaak in mijn buurt? Omdat ik zelf alles sloop... A.U.B. Help

iWishmaster
16 december 2010, 17:11
Gewoon wegbrengen en laten afstellen door iemand met verstand (zoals er in sommige winkels nog zijn). Dan ook meteen laten uitleggen hoe het moet.

guitarboy007
16 december 2010, 17:47
Had dan ook gewoon een les paul gekocht.

zou inderdaad wel handiger geweest zijn ... :noob: :noob:

ghost-rider2006
16 december 2010, 18:20
ja lijkt me wel handig ja anders heb je straks aandelen in de snaren

ik denk dat je iets goed fout doet te kort in het klem gedeelte

stem je ze wel naar E en e klinkt duf maar je weet maar nooit he..

Gearjunkie
16 december 2010, 18:43
Maar vanochtend ging ik maar weer verder met de snaren op mijn gitaar zetten en stemmen, en toen tijdens het stemmen knapte de B-snaar vlakbij de draaiknop (stemknop). Ik baal, maar nog steeds goede moed, ik koop een nieuwe b-snaar en zet de snaar erop.
Zo net verder gegaan aan het installeren van de snaren e.d. en ik gebruik even me whammy bar en ineens scheurt me dikke E-snaar!! Het was vlak bij de bridge, bijna in de floyd bridge. De locks bovenaan de hals had ik er niet op.
Ik baal nu niet alleen, maar ben ten einde raad. Wat doe ik verkeerd?
En is het verstandig om mijn snaren te laten installeren, stemmen e.d. door de muziekzaak in mijn buurt? Omdat ik zelf alles sloop... A.U.B. Help

Zoek iemand op met verstand van zaken. Je doet waarschijnlijk iets heel raars, zoals een octaaf of 4 te hoog stemmen of zo...

Gearjunkie
16 december 2010, 18:45
ik denk dat je iets goed fout doet te kort in het klem gedeelte

stem je ze wel naar E en e klinkt duf maar je weet maar nooit he..

Ik vrees dat de topicstarter dit niet begrijpt en wellicht vele anderen met hem...

ghost-rider2006
16 december 2010, 19:06
zoals een octaaf of 4 te hoog stemmen of zo...

nou dit bedoel ik dus zeg maar zo thanks voor de aanvulling

Buzzel
16 december 2010, 20:10
Zijn die snaren nog wel goed??

rensiemetal
16 december 2010, 20:22
De snaren zijn nieuw. Ik heb nu de dikke E snaar (die bij de brug geknapt was) alsnog op de gitaar gezet. En gestemd en dergelijken en er een klein half uurtje op gespeeld daarna en niks is kapot gegaan!! Volgens mij is het me toch nog uiteindelijk gelukt!! Wat een opluchting!! Nu hopen dat er niks mis mee gaat.

Foto's volgen :punk:(in een ander topic)

Maleco
16 december 2010, 20:37
Zoals ik al zei zou ik alles wel gewoon in 1 topic houden..

Je knipte de snaren wel voor het verdikte stuk bij het bolletje af?

guitarboy007
16 december 2010, 20:51
het simpelste zou zijn om naar de winkel te gaan, hem daar te laten besnaren en af te stellen.
Vraag ondertussen om wat uitleg en vertel hen wat je overkwam, zij zullen je zeker en vast op weg willen helpen.

Wij kunnen eigenlijk weinig raad geven, want we weten niet wat je precies doet en wat je dus verkeerd doet.

goeie moed

grts :speed:

Martijn-w
16 december 2010, 21:42
Zit je überhaupt wel aan de goeie knopjes te draaien? Het kan niet aan de afstelling liggen dat je zoveel snaren kapot maakt.

Henri H
16 december 2010, 21:59
Macwilliams,
Dat zou kunnen, maar stel nou dat hij een Les Paul met floyd rose heeft. ben je lekker mee...;) Nee doe mij inderdaad ook maar pure Gibson power!

Rensiemetal,
Nee okee dat verklaart al een hele hoop, en nodigt ook niet uit voor zulke standaard antwoorden;)
Maar geef even wat extra informatie. welk(e) dikte/merk snaren. Vaak is het sowieso niet verstandig om met bijv. .09 snaren en een tremelo te spelen. Deze raken veel te snel ontstemt en kunnen inderdaad veel sneller breken.

Alsnog is het mogelijk dat je gewoon pech hebt gehad hoor. Dat er misschien iets net niet goed zat, wat gewoon door puur toeval even verkeert ging.Een LP met FR is niet echt stoer, maar kan wel handig zijn.
Alex Lifeson van Rush gebruikt het ook, dus gerechtvaardigd. ;)

Dat van die .009 snaren met trem is gewoon niet waar.
Ik heb jaren een Strat met FR gehad, altijd .009 snaren erop, geen probleem.
Ik kan me nog wel herinneren dat ik hem uiteindelijk weg heb gedaan, vooral vanwege de FR, omdat ik het echt beu was om snaren te vervangen op die gitaar.

@ Rensie: gewoon even bij de lokale gitaarzaak langs gaan en vragen hoe het (niet) moet.