PDA

View Full Version : Rechtshandige Stratocaster ombouwen naar een linkshandige Stratocaster



Sonny
15 december 2010, 18:49
Heeey allemaal,

Ik zit erover na te denken om een rechtshandige strat te kopen om hem vervolgens om te bouwen naar een linkshandige strat.



mijn 3 vragen aan jullie zijn...

1. Ga ik problemen tegenkomen als ik de gitaar om ga bouwen?

2. Waar moet ik allemaal opletten tijdens het ombouwen?

3. Hoe kan ik op de beste manier de oude rechtshandige topkam er afhalen?



Ik kijk uit naar jullie reacties en bij voorbaat bedankt!!

Grtz Sonny

Ijselrobo 07
15 december 2010, 18:54
waarom niet meteen een linkshandige kopen?
want als ik even mijn strat linkshandig houdt, dan zie ik meteen dingen als:
- je moet het pinnetje waar je riem aan zit, aan de andere kant van de gitaar schroeven...
- je kunt tijdens het spelen last krijgen van de volume/tone knoppen,
- je kabel zit erg onhandig,
- de gitaar ligt niet zo lekker als je zit.

grtz.
Ijselrobo 07

edit:
tadaa:
al meteen wat voor je gevonden:
een Vintage V6 linkshandige strat (http://cgi.ebay.nl/VINTAGE-V6-REISSUE-LEFTHAND-STRAT-WHITE-NEW-HALF-PRICE-/320628974182?pt=UK_Musical_Instruments_Guitars_CV&hash=item4aa6f9e266#ht_500wt_1156)

G.G.
15 december 2010, 18:58
Is prima te doen. Inderdaad een nieuwe topkam kopen. Vaak kan je hem met een tangetje er voorzichtig uit tikken. Je kan hem als dat niet werkt met een hamertje en een horlogeschrovendraaien ook vanaf de zijkant splijten en eruit wippen. Lijkt eng, maar ik heb het meerdere malen gedaan en nog nooit met schade. Let er even op dat je natuurlijk de brug volledig opnieuw moet intoneren.

Brugelement gaat ietsjes anders klinken, daardat deze schuin staat.... maar dat was bij Hendrix ook geen bezwaar.

Zelf heb ik het idee dat de bassnaren lekkerder klinken door de extra lengte en ze zijn makkelijk te stemmen omdat alle knoppen aan de onderkant zitten. Da's de reden dat ik op mijn strats linkshandige halzen heb zitten.

Let er wel op dat de sidedots aan de onderkant zitten.
Je kan die stripjes o.a. kopen bij Guitarsupplies, of voxhumana. Met een klein boortje, los in de hand kan je die gaatjes veilig maken en met een druppeltje secondelijm heb je het zo gefixt.

G.G.
15 december 2010, 18:59
waarom niet meteen een linkshandige kopen?
want als ik even mijn strat linkshandig houdt, dan zie ik meteen dingen als:
- je moet het pinnetje waar je riem aan zit, aan de andere kant van de gitaar schroeven...
- je kunt tijdens het spelen last krijgen van de volume/tone knoppen,
- je kabel zit erg onhandig,
- de gitaar ligt niet zo lekker als je zit.

grtz.
Ijselrobo 07


In de practijk valt dat dus best mee. Heb zelf ooit eens een linkshandige strat gekocht als grap (ben rechtshandig).
Het grootste probleem noem je niet, dat is de bereikbaarheid van de hoogste frets.

de dingen die jij noemt, daar merk je in de practijk weinig van.

Gearjunkie
15 december 2010, 19:24
Maar goed G.G., jij deed dat ook als Hendrix addict, en neem je de nadelen die ijselrobo noemt op de koop toe. Als de TS niets met Hendrix mocht hebben, kan ik me ook indenken dat het beter is om direct een linkshandige te kopen.
Een linkshandige hals heeft inderdaad voordelen, ook het benden van de hoge e en de b gaat wat eenvoudiger door de kortere lengte.

G.G.
15 december 2010, 19:30
Maar goed G.G., jij deed dat ook als Hendrix addict, en neem je de nadelen die ijselrobo noemt op de koop toe. Als de TS niets met Hendrix mocht hebben, kan ik me ook indenken dat het beter is om direct een linkshandige te kopen.

Niet echt als Hendrix addict hoor. Ik neem aan dat TS zelf wel bedacht zou hebben dat ie ook gewoon een linkshandige kan kopen. Dat is natuurlijk sowieso de beste optie.

De nadelen, die vielen mij echt alles mee. Voordeel was dat de tremelo omgekeerd was (wat ik nu dus standaard doe op mijn strats) en het stemgemak van de reversed headstock.

Nadelen die genoemd zijn met de knoppen en schakelaars komen vooral voor als je je gitaar laag aan de band draagt. Draag je hem wat hoger, dan merk je daar eigenlijk vrij weinig van.

Als je van Jeff Beck achtige swells houd met je volume pot, dan is dat wel weer een nadeel. De bereikbaarheid van de hoogste frets, dat is wel echt een drama wat de hals sluit ergens bij de 16e fret aan op de body. Daar kan je weinig omheen rommelen, de rest is gewoon gewenning (naar mijn mening)

Eigenlijk is het gewoon een kwestie van proberen en kijken of je eraan kan wennen