PDA

View Full Version : HELP! bridge drukt tegen de body!



rensiemetal
15 december 2010, 18:47
ik heb een probleempje met mijn nieuwe floyd rose gitaar. ik was bezig nieuwe snaren erop aan het zetten en dit is mijn eerste keer met een floyd rose. ik merk nu dat de bridge automatisch tegen de body aan drukt, dus niet parallel t.o.v. van de body staat. als ik de tremolo hard indruk stijgt de bridge maar als ik de tremolo loslaat is ie direct weer tegen de body aan.

alsjeblieft help?!

McVenco
15 december 2010, 18:49
Veren losser draaien. Heb je dunnere snaren er op gelegd, of lager gestemd?

ER!K
15 december 2010, 18:49
achterkant open schroeven en je veren minder strak zetten.

rensiemetal
15 december 2010, 18:57
ik heb de oude snaren eraf gehaald en nu de dikke E snaar er op gedaan.
voorheen waren de snaren óf dunner of evendik als de snaren die ik er nu op heb gezet/op ga doen.

Mesjoggah
15 december 2010, 18:59
ik heb de oude snaren eraf gehaald en nu de dikke E snaar er op gedaan.
voorheen waren de snaren óf dunner of evendik als de snaren die ik er nu op heb gezet/op ga doen.

Had je beter 1 voor 1 kunnen doen, dus 1 eraf en gelijk nieuwe erop, nu blijf je stemmen.


Edit:
Als ik het goed lees heb je alle snaren eraf gehaald en nu merk je dat de brug is ingezakt, dus nog voordat je er nieuwe snaren hebt op gezet, dit komt omdat de veren die aan de achterkant van het tremeloblok zitten aan de tremelo trekken, wanneer je snaren op spanning zijn (gestemd..) is de zaak in balans en staat je tremolo parallel met je body, is dit na het stemmen niet het geval dan zul je de schroeven waar de trem-haak (die haak waar de veren aan zitten) mee in de body zit losser of vaster moeten draaien tot de trem goed staat.

Succes!

rensiemetal
15 december 2010, 19:00
en hoe doe je de veren minder strak? ik heb de achterkant opgengeschroeid en zie nu de 3 veren horizontaal (niet diagonaal) zitten

ER!K
15 december 2010, 19:02
ik heb de oude snaren eraf gehaald en nu de dikke E snaar er op gedaan.
voorheen waren de snaren óf dunner of evendik als de snaren die ik er nu op heb gezet/op ga doen.

Dus nou heb je 1 snaar die de trekkracht van de veren moet compenseren die op 6 snaren is afgesteld? Nee, dat gaat niet werken :seriousf: als het verder dezelfde snaren zijn is er geen probleem meer als je ze er allemaal opgezet hebt en een tijdje hebt bijgestemd ;)

EDIT: bij de veren zit aan de kant van de nek een stalen plaatje met schroeven erin, die moet je wat meer naar de veren toe draaien met een schroevendraaiertje.

rensiemetal
15 december 2010, 19:10
dus eerst dan maar alle 6 snaren erop en dan de brug parallel t.o.v. de body doen?

McVenco
15 december 2010, 19:12
dus eerst dan maar alle 6 snaren erop en dan de brug parallel t.o.v. de body doen?

Ja natuurlijk. 6 snaren trekken harder aan de brug dan 1 snaar he? :soinnocent:

Exi
15 december 2010, 19:29
Voor de volgende keer is het misschien handig om een blokje hout of iets dergelijks (Ik gebruik een AA batterij) tussen de tremolo en de body te doen, zodat de tremolo daarop kan rusten als de snaren eraf zijn. Zo blijft je tremolo dus in balans en heb je de gitaar weer vrij snel op spanning.

Ik gebruik altijd de volgende methode om de gitaar weer snel goed te stemmen.

Tune eerst de dikke E snaar tussen E en F (Dus iets hoger dan nodig)
Tune vervolgens de dunne E, daarna de B, daarna de A, daarna de G, daarna de D en kijk of de dikke E nu goed staat. Zo niet, tune dan nog een keer.

Dus:
Dikke E hoger stemmen
Dunne E
B
A
G
D
Dikke E

Gearjunkie
15 december 2010, 19:32
Eerst zes snaren erop leggen, desnoods in eerste instantie een toon te hoog stemmen. Je zegt in een ander draadje dat je van 0.09 naar 0.10 gaat, dus de veren achterin zul je juist wat strakker moeten zetten ipv losser. Je moet steeds stemmen --> bijstellen --> stemmen --> bijstellen enz. enz. Als je dat een half uurtje volhoud, bereik je dat de body parallel komt te staan en dat de gitaar goed gestemd is. O ja, toplocks nog niet vastzetten en finetuners ongeveer in het midden schroeven.

guitarboy007
16 december 2010, 18:35
Je kan ook het volgende doen:

- Eerst, voor de snaren er af te halen, de tremolo indrukken en een lepeltje tussen de bridge en de body steken
- Dan, snaren vervangen
- En ten slotte de tremolo indrukken, lepeltje weghalen en kijken of je de veren moet aanspannen, lossen of goed staan.

Hopelijk heeft dit voor je geholpen.

grts :speed: