PDA

View Full Version : Pedalen in de loop



Matthijs24
15 december 2010, 17:37
Ik heb er wat over gevonden maar ik snap het toch niet. Je kan ook pedalen in de loop stoppen van je amp? Vanwege distortion die in de pre-amp gemaakt word ofzo?

Maar dan heb je aan aantal pedalen op een rij zoals op je gewone pedalboard, maar gaat de laatste kabel in een andere ingang op je amp dan de gewone input? Maar de kabel die in je eerste pedaal gaat, waar komt die vandaan? Ook de amp? (Loop). En welke pedalen doe je in de loop en welke niet? Kan een overdrive er bijvoorbeeld in en hoe reageerd het dan anders, dan als je het via de gewone input van je amp doet? Ik las ook ergens dat je die pedalen in de loop niet hoeft te voeden:???: (wat me een beetje raar lijkt)?

driftkop
15 december 2010, 17:54
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381

Matthijs24
15 december 2010, 18:02
Ja dat bedoel ik met: Ik had er al over gelezen. Maar dat is voor mij niet duidelijk genoeg.

driftkop
15 december 2010, 18:10
Gitaar -> pedalen ->versterker -> effects uit -> nog meer pedalen -> effects in -> versterker -> speaker.

En dan maar uitproberen wat jij het lekkerste vind klinken :ok:

Maleco
15 december 2010, 18:32
Een loop op je versterker heeft als het goed is 2 kabel-inputs om pedalen in te zetten die je in de loop wilt hebben, een zogenoemde send en een return.
Pedalen tussen de send en return staan dan als het ware tussen je voor- en je eindversterker.
Hoe je pedalen hier op reageren verschilt per versterker dus probeert en leert.

Pedalen hebben natuurlijk wel voeding nodig, tenzij het schakelaars zijn.

Matthijs24
15 december 2010, 18:38
Oh oke, maar op mn blues jr zit niet zon loop. Is dat bij veel versterkers zo?

driftkop
15 december 2010, 18:59
Oh oke, maar op mn blues jr zit niet zon loop.

Waarom vraag je het dan? :seriousf:

Matthijs24
15 december 2010, 19:04
Nou ik was benieuwd haha. Ik wil het wel weten:hippie:, kan altijd van pas komen toch?

Maleco
15 december 2010, 19:29
Niet elke versterker heeft het nee,
het word pas een probleem als je het zelf een probleem vind

The Unforgiven
15 december 2010, 21:05
Waarom vraag je het dan? :seriousf:

Omdat mensen zich ook kunnen interesseren in iets waarmee ze niet direct betrokken zijn, jij zal vast een mening hebben over de oorlog in Afghanistan, maar daarvoor hoef je geen militair te zijn.

Matthijs24
15 december 2010, 22:02
Bedankt mensen! Maar de reden dat ze het met een loop doen is dus zodat de overdrive niet in de weg staat?

Fender83
16 december 2010, 08:10
Daar komt het wel min of meer op neer.
Je moet het zo zien, dat je voorversterker het signaal van je gitaar (en evt pedalen die je voor de voorversterker hangt) kan gaan oversturen.
Je kan je voorstellen dat dat niet altijd goed gaat (zoals delay en reverb).
Door pedalen in je effectloop te zetten, sla je de voorversterker over als t ware.
Echter: ik hang zelf alles voor mn voorversterker, terwijl ik wel een effectloop heb. Maw: je moet het zelf uitproberen, verschilt helemaal per setup en smaak :)

Naja, ik zou als ik jou was de sticky thread nog eens goed doorlezen, ome mitch kan dat veel beter uitleggen ;)

Mitch
16 december 2010, 11:21
Maar dan heb je aan aantal pedalen op een rij zoals op je gewone pedalboard, maar gaat de laatste kabel in een andere ingang op je amp dan de gewone input? Pedalen die de loop in gaan, prik je dan vanaf het eerste effect dat de loop ingaat in op de "Effects in" of "Send" (beide termen worden gebruikt).

Maar de kabel die in je eerste pedaal gaat, waar komt die vandaan? Zie boven.

En welke pedalen doe je in de loop en welke niet? Kan een overdrive er bijvoorbeeld in en hoe reageerd het dan anders, dan als je het via de gewone input van je amp doet? Dat staat in de sticky duidelijk vermeld:

Als je dan een effect wil gebruiken waarvan het bewerkte signaal niet al te veel oversturing meer moet tegenkomen, dan kun je deze het beste in de effects loop plaatsen. Een goed voorbeeld is reverb of delay. Deze kunnen meestal prima een overstuurd signaal bewerken, maar hun uitgaande signaal moet dan wel redelijk clean zijn om nog goed te klinken. Dit is echter zeer verschillend per pedaal en per versterker. Er zijn delays die nog prima voor een zwaar oversturende pre amp kunnen klinken maar er zijn er ook die van een beetje oversturing al heel lelijk gaan klinken (zie het kopje Delay in de volgende post). Klinkt het lelijk als je een delay of reverb vóór de pre amp zet (dus gewoon inprikt vóór de pre amp)? Dan in de loop ermee!

Maar het verschilt. Er zijn mensen die bijvoorbeeld een phaser of flanger mooier vinden klinken in de loop dan vóór de pre amp, maar ook andersom. Het is deels dus ook smaak en verschilt soms per type pedaal of versterker wat beter werkt.

Ik las ook ergens dat je die pedalen in de loop niet hoeft te voeden:???: (wat me een beetje raar lijkt)?Nee, da's onzin. Je kunt ze wel beter apart voeden, dus niet dezelfde stroombron laten gebruiken die je gebruikt voor pedalen die vóór de pre amp staan.

Wicked Willy
16 december 2010, 13:48
Ik heb alleen mijn delay in de effectsloop hangen. Ik heb geexperimenteerd met parralel en serieel...maar hoor geen verschil. Grote nadeel vind ik wel dat je 2 extra kabel nodig hebt......tis een kwestie van uitproberen wat voor jezelf het handigst is. En het hangt natuurlijk samen met je complete setup...

AriaProII
16 december 2010, 23:55
Stop maar es je wah in de loop. Dan weet je wel het verschil. Ik heb alleen mn delay erin. f*cking sweet!

Matthijs24
17 december 2010, 15:47
Oh superbedankt!!! Weer wat geleerd:blast:.