PDA

View Full Version : Telecaster afsteladvies



ErikM
15 december 2010, 16:26
Hoi allemaal,

Ik heb mijn zojuist gekochte portie telecasteronderdelen afgesteld volgens de website van Don Hofstee (bekende plaatsgenoot van me) echter:

Daardoor moeten de zadels (6) zodanig laag dat de schroefjes voor het grootste deel erboven uit steken. Volgens mij rammelen ze nog net niet maar ik ben er niet ver meer vanaf. Mijn grootste probleem is dat de schroefjes voor de hoogte zover er bovenuit steken dat ik denk dat ik mezelf nog ga verwonden ermee. Zijn er ook kortere verkrijgbaar, of moet ik ze gaan vijlen? Of is het verstandiger om de hals te shimmen?

Cheers....

barno
15 december 2010, 16:38
blijkbaar is de pocket dan iets te diep, of de hiel iets te dun. mss een kleine shim idd. of schroefjes inkorten

Gearjunkie
15 december 2010, 20:19
Iets shimmen waarschijnlijk, je snaren zullen heel dicht op de slagplaat zitten gok ik en dat speelt niet zo prettig.

aaronstonebeat
16 december 2010, 01:28
Op mijn tele staat de dunne E tussen 8 en 9 mm van de slagplaat ter hoogte van het verlaten van de toets. Vind ik goed te doen qua spelen, ik heb die gitaar al veel live gebruikt (en bij repetities met band en privé); 't is een zelfbouw dus ik kan haar niet tot algemeenheid verheffen.
Ik zou alles eerst eens goed nameten, maar mochten die boutjes in de zadels te lang zijn: dremel er een stukje vanaf en vijl het gedeelte waarmee ze moeten pakken in het draad van het zadel rondom weer bij, zodat ze een taps uiteinde krijgen. Dan kun je weer probleemloos indraaien.

Luigi
16 december 2010, 14:22
Een shim lost dit probleem op.

ErikM
16 december 2010, 14:43
Ben er gisteravond aardig op losgegaan en niet eens gewond geraakt. Moest wel even wennen aan de afstelling, hij is wat zwaarder gaan spelen, kan ook niet anders, de hals was zo recht toen ik m kreeg, dat je d'r een waterpas over de hele lengte op kon leggen en er nergens ruimte was. Ik heb niet echt het gevoel dat de snaren te dicht op de slagplaat staan, maar zal het voor de algemene info morgen even nameten.

gengar
19 december 2010, 17:41
als de gitaar eerst zo vlak was als mogelijk en toen geen fretbuzz had en lichter speelde klinkt het alsof hij toen vrij ideaal stond.
Relief in een hals is niet iets waar je naartoe moet werken, het is iets waar je vaak niet onderuit komt. Maar heel veel bouwers/ tuners streven naar een zo vlak mogelijke nek en introduceren slechts zoveel relief als mogelijk is. Als het niet hoeft, super.