PDA

View Full Version : Crate V5 Buizencombo voor 49 euro



lefthandstrat
15 december 2010, 16:06
Hallo, hoewel ik feitelijk voor thuisgebruik aan mijn ouwe trouwe Pignose en mijn Vox VT30 genoeg heb, heb ik er toch een beetje moeite mee om deze Crate V5 niet te kopen voor erbij (voor in de huiskamer). HIj roept bij mij GAS op. Het is toch eigenlijk een weggeefprijs. Het is een 5 watt buizencombootje. Van de andere kant, als het bagger is, dan is zelfs 49 euro nog teveel.

Heeft iemand dit combootje en zo ja.....wat is je mening?

Ik hou van clean met een "randje" en eventueel, als ik er zin in heb, dan kan ik er nog een Digitech Bad Monkey en/of een Digitech Screamin' Blues voor plaatsen (dat doe ik wel eens bij mijn Pignose en die verandert dan werkelijk in een klein monster). Hij moet niet alleen geschikt zijn om er solo's uit te persen, hij moet ook goed geschikt zijn om er cleane ritmepartijen over te spelen. Of dit kan met dit combootje weet ik niet, maar misschien weten jullie het wel?

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Link naar de aanbieding:
http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/crate/v-5-el-84-tube
http://www.imuso.co.uk/images/Legacy/Product//EG03370.jpg

http://www.jedistar.com/images/amp/crate_v5.jpg

muziekschuur
15 december 2010, 16:21
Lekker in de winkel laten staan...

Ijselrobo 07
15 december 2010, 16:39
Lekker in de winkel laten staan...

mee eens.

je kan nieteens bass, middle en treble regelen, en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden?? (of zit er een-of-andere schakelaar bij?)

Indiedennie
15 december 2010, 16:47
je kan nieteens bass, middle en treble regelen, en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden?? (of zit er een-of-andere schakelaar bij?)

Vol open draaien en je volumeknop op je gitaar gebruiken!

Misschien wel leuk als mod project.

schwalbe
15 december 2010, 17:04
Kan best leuk zijn. Heeft immers een 10 inch speaker ipv de 8 inch die de meeste 5 watt buizencombootjes hebben.
Ik heb een Crate V32 Palomino en die klinkt goed. Maar die is ook wel een prijsklasse hoger.

muziekschuur
15 december 2010, 17:22
De Youtube reviewtjes zijn om te huilen. En ik had een Peavey Windsor Studio. En daar merkte je al gebrek aan headroom...

Maleco
15 december 2010, 18:35
mee eens.

je kan nieteens bass, middle en treble regelen, en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden?? (of zit er een-of-andere schakelaar bij?)

En waarom zou je altijd overdrive moeten kunnen inschakelen?
Genoeg amps die het niet hebben hoor..
Gewoon opengooien en beuken!

G.G.
15 december 2010, 19:06
mee eens.

je kan nieteens bass, middle en treble regelen, en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden?? (of zit er een-of-andere schakelaar bij?)

Jezus! hoe beperkt kan je in je denken zijn?

Een van mijn beste buizenversterkers heeft alleen maar een volumeknop.

Jajjaaaa. het is geen HT-20

marco v
15 december 2010, 19:17
De 5 watt marshall die ik heb, daar ben ik nu elke dag iets minder tevreden over. Hij doet niet waarvoor ik hem heb gekocht, milde oversturing op acceptabel volume thuis. Ik denk er nu over na om hem weg te doen en een vht special 6 te kopen. Die crate is niet duur, maar afhankelijk van wat je ermee wilt doen en het er mogelijk niet uit kunt halen kan hij ook 5 tientjes te duur zijn. De youtube filmpjes hebben mij niet overtuigd van het "heerlijke" geluid.

Koeloe
15 december 2010, 20:27
De 5 watt marshall die ik heb, daar ben ik nu elke dag iets minder tevreden over. Hij doet niet waarvoor ik hem heb gekocht, milde oversturing op acceptabel volume thuis. Ik denk er nu over na om hem weg te doen en een vht special 6 te kopen...

Bij de Special 6 heb je toch nog een pedaaltje nodig voor oversturing.
Vol open op de 3W stand heb je te weinig aan vind ik (wel nog acceptabel hard op kamerniveau).
Als basissound is de versterker wel bruikbaar.

josan
15 december 2010, 23:33
Ik heb hem ook bewust laten staan. 49 euro is niets, maar de kwaliteit is volgens mij nog minder. Slechte reviews en vreselijke Youtube demo's. Er zijn veel mod-topics op diverse fora, maar ik kooo zo'n ding niet als electro-hobby-object. Mijn broer (ook gitarist) heeft nog de moeite genomen hem in de winkel te testen en heeft hem ook laten staan. Voor de muziekliefhebber is dit afval.

nico verduin
16 december 2010, 08:14
Champje van mij (deels 5C1 schema) heeft ook alleen maar een volume knop hoor..... En dat is zat voor de huiskamer. Wil ik meer kan ik er wel een klein effect (transistor dingetje met wat modelling amps erin) ertussen knallen...

G.G.
16 december 2010, 08:20
Champje van mij (deels 5C1 schema) heeft ook alleen maar een volume knop hoor..... En dat is zat voor de huiskamer. Wil ik meer kan ik er wel een klein effect (transistor dingetje met wat modelling amps erin) ertussen knallen...

Precies. Het aantal knoppen en schakelaars is niet bepalend of je een versterker moet laten staan of niet.
Kwaliteit zit hem in het ontwerp en de gebruikte onderdelen. Liever een goeie versterker met maar 1 of 2 knoppen dan een versterker een hoop functies waar een hoop slechte bekabeling, brakke pots, tonesucking componenten en een brommende kabelboom in zit.

Maleco
16 december 2010, 10:33
Ik vroeg me spontaan af of er ook versterkers zijn zonder knoppen? :)

G.G.
16 december 2010, 10:51
Ik vroeg me spontaan af of er ook versterkers zijn zonder knoppen? :)


ja hoor. Iedere accoustische gitaar heeft zo'n versterker, de klankkast.

marco v
16 december 2010, 11:23
Bij de Special 6 heb je toch nog een pedaaltje nodig voor oversturing.
Vol open op de 3W stand heb je te weinig aan vind ik (wel nog acceptabel hard op kamerniveau).
Als basissound is de versterker wel bruikbaar.

Daarom zit er toch een footswitch bij voor boost/overdrive?

EuroCinema
16 december 2010, 11:50
mee eens.

je kan nieteens bass, middle en treble regelen, en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden?? (of zit er een-of-andere schakelaar bij?)

De best klinkende ampjes zijn 5-8 watters met heel weinig knoppen. Opendraaien in de studio, goeie mic ervoor en je hebt een huizenhoge sound. Je hoort zulke kleintjes op klassieke platen van Clapton en Page, bijvoorbeeld. Dit fraaie exemplaartje mag weg voor 1700 dollar.

http://vintageguitarsireland.ie/wp-content/uploads/wpsc/product_images/mainpic-5.jpg

Eko
16 december 2010, 12:34
De Pro Junior van Ome Leo Fender heeft ook maar 2 knoppen en klinkt heel goed. Dus minder kan ook meer zijn ( lekker verkoopgelul....).
Door te werken met volume en je gitaar volume kom je een heel eind. Het is om thuis of in de studio mee te werken. Verwacht van het bedrag geen wereldamp , dat is niet realistisch.

geert1976
16 december 2010, 13:07
Jezus! hoe beperkt kan je in je denken zijn?

Een van mijn beste buizenversterkers heeft alleen maar een volumeknop.

Jajjaaaa. het is geen HT-20


Precies. Het aantal knoppen en schakelaars is niet bepalend of je een versterker moet laten staan of niet.
Kwaliteit zit hem in het ontwerp en de gebruikte onderdelen. Liever een goeie versterker met maar 1 of 2 knoppen dan een versterker een hoop functies waar een hoop slechte bekabeling, brakke pots, tonesucking componenten en een brommende kabelboom in zit.

helemaal mee-eens.

Ik gebruik thuis een oude Fender Champ uit 1976, lekker basic, met alleen een volume, bas en treble regeling.

Klinkt clean gewoon heerlijk en met een tubescreamer of overdrive geeft die een heerlijk randje.

Indien ik een reverb etc. nodig heb, sluit ik mijn oude jaren 70 quadrasoundbox van Marlboro erop aan ,gewoon een lekkere analogo bak, met een spring reverb erin en heeft ook nog vibrato, echo en tremolo functie:ok:

Mijn motto, opdonderen met al die digitale moddeling zooi, ik vind het helemaal niets blegh:stop:

marter544
16 december 2010, 14:28
Ik ben het met Ijselrobohoofd eens, daarom is de ENGL SE ook de beste versterker die er te koop is, op misschien de Koch Supernova na. Ouwe marshalls zijn daarom ook kut, die hebben te weinig knoppen. Als je dan ook nog een Line6 pod voor je supernova/SE gooit ben je helemaal de man met zoveel knopjes.

HaroldA
16 december 2010, 14:50
Als hij dezelfde hoeveelheid gain heeft over heel het volumebereik heen, dan zijn 2 knoppen absoluut geen probleem.

Als hij alleen (goed) overstuurd op max volume dan kan ik er in ieder geval niets mee.


en wat moet je met buizen als de versterker nieteens naar overdrive geschakeld kan worden??

Crap, dat hebben mijn oude Marshalls ook niet. Kutversterkers. :(

G.G.
16 december 2010, 15:30
Misschien moet ik mijn bouwplannen herzien met deze wijsheden?

Ik bouw nu een versterker met schakelbare buis en diodegelijkrichter met 6 verschillende hoogspanning en vermogen standen, standyswitch, volume, bass en treble, pressence, bassboost, midboost, trebleboost, groundlift en twee inputs en 4, 8 en 16 ohm speakeruitgangen.


Moet dus een k#t versterker worden.

;-)

ajsterk
3 januari 2011, 11:45
Ik heb de Crate V5 ondanks alle "slechte" recenties gekocht.
Voor thuis is het volume ruimschoots. Ik heb het volume meestal rond de 2 a 3 en ik regelen dan het volume via de volume regelaar van m'n gitaar. Het geluid van deze combo is lekker direct.
Er zijn twee dingen die ik even wil aangeven.
1) de speaker heeft weinig bas, dus eventueel vervangen met b.v. de celestion Tube 10 is een optie. (ga ik binnenkort doen)
2) de tone-regeling werkt erg vaag van 0 naar 4 geeft meer hoge tonen waarbij je tussen 4 en 6 de hoge tonen aardig kan regelen maar ga je voorbij stand 6 dan worden de hoge tonen weer afgeknepen en ook de lage tonen.

Verder is dit gewoon een aardige versterker waar ik zeer tevreden over ben.

groet Albert

josan
3 januari 2011, 15:50
Ik heb hem afgelopen week nog even aan de tand gevoeld. Hij stond bij Feedback toevallig in een testhok waar ik een andere versterker (Laney Cub10) aan het uitproberen was.
Bij laag volume klinkt die V5 best redelijk. Het geluid is helder en de versterker is betrekkelijk stil. Maar goed, een buizenversterker koop je natuurlijk voor de crunch en niet om stil en clean te spelen. Als je dan het volume opendraait dan wordt hij wel tamelijk schel. Dat schijnt o.a. aan de speaker te liggen. Dat zou dus makkelijk te verbeteren moeten zijn, maar dan ben je dus wel weer meer geld aan het uitgeven. Zoals hij geleverd wordt heeft een buizenversterker niet heel veel toegevoegde waarde. Veel transistorversterkers hebben een betere vervorming. (Maar zijn meestal toch nog duurder dan 49,-.)

lefthandstrat
3 januari 2011, 19:10
@ajsterk
@josan

Okay, bedankt voor jullie commentaren. Daar kan ik iets mee. Ik heb nog niets aangeschaft, dus jullie commentaar stel ik zeer op prijs. Zoals ik het nu bekijk voegt deze Crate niet zoveel toe aan wat ik al heb (en dat is niet zoveel hoor, een VOX VT30 waar ik tevreden over ben ook al is het modelling en een Pignose die lekker scheurt) en zoek ik rustig verder op o.a. de tweedehandsmarkt en kijk ik regelmatig bij de bekende winkels met een website tot ik iets tegenkom waarvan ik heb: Yesss!

Gearjunkie
3 januari 2011, 19:23
De best klinkende ampjes zijn 5-8 watters met heel weinig knoppen. Opendraaien in de studio, goeie mic ervoor en je hebt een huizenhoge sound. Je hoort zulke kleintjes op klassieke platen van Clapton en Page, bijvoorbeeld. Dit fraaie exemplaartje mag weg voor 1700 dollar.

http://vintageguitarsireland.ie/wp-content/uploads/wpsc/product_images/mainpic-5.jpg

En dat terwijl ze nieuw maar 169 euro kosten... mag wel in het 'twijfel over een ad. topic' ;)

caliban
3 januari 2011, 19:32
Crap, dat hebben mijn oude Marshalls ook niet. Kutversterkers. :(

:seriousf::seriousf:

josan
3 januari 2011, 23:26
@ajsterk
@josan

Okay, bedankt voor jullie commentaren. Daar kan ik iets mee. Ik heb nog niets aangeschaft, dus jullie commentaar stel ik zeer op prijs. Zoals ik het nu bekijk voegt deze Crate niet zoveel toe aan wat ik al heb (en dat is niet zoveel hoor, een VOX VT30 waar ik tevreden over ben ook al is het modelling en een Pignose die lekker scheurt) en zoek ik rustig verder op o.a. de tweedehandsmarkt en kijk ik regelmatig bij de bekende winkels met een website tot ik iets tegenkom waarvan ik heb: Yesss!

Een VT30 is een prachtige versterker. Je hoeft niet rouwig te zijn om die V5. Ik denk dat ie was tegengevallen. Ik bedoel, ik heb hier nog een Vox DA5 staan (geen buis te bekennen), maar die heb ik 10x liever als oefenversterkertje dan die Crate.

Bert Gitaar
7 januari 2011, 09:59
Ik heb de Crate V5 wel aan geschaft en deze vrij simpel verbeterd met een Celestion Tube 10 en 2 nieuwe buizen.
Ee JJ EL84 eindversterkerbuis en een Tung Sol 12AX7 in de voorversterking.
Je weet werkelijk niet wat je hoort. Een superclean geluid.
Ik ben zeer tevreden met deze aankoop.
Perfect af te regelen tussen de 1 en 10 met een schitterend rauw randje aan het eind.
Dus beslist geen miskoop na enige kleine aanpassingen.:crazyhappy:

De buizen komen bij www.tonefactory.nl vandaan
JJ EL84 komt op €9,70
Tung Sol 12AX7 komt op €11,25
Celestion Tube 10 voor €27,50

Bert Gitaar
7 januari 2011, 10:13
Zo'n klein versterkertje uit proberen in de winkel zie ik als geheel zinloos.
De speaker is verschrikkelijk en zit nog los ook, net zoals de rest van de schroefjes. De speaker heeft standaart een harde plastic conus en heeft meer van een middentoon speaker weg.
De standaart buizen zijn van sovtek en van een afschuwelijke kwaliteit.
Ja, het werkt als je het aanschaft. Meer niet.
Maar wat wil je voor 49 euro. Maar hier enige tientjes tegen aan gooien is beslist geen verspilde moeite en ze geld daarmee dik waard.
Voor het totaal bedrag wat ik nu kwijt, daar vindt je nergens zo'n versterker voor met deze simpele modificaties en een nu schitterend buizen geluid.

tidalwave_sideburns
7 januari 2011, 10:36
Ik vroeg me spontaan af of er ook versterkers zijn zonder knoppen? :)

Ik las ergens dat Billy Zoom van X een versterker heeft zonder volumeregeling, :D. 50 watt...

lefthandstrat
7 januari 2011, 12:15
@Bert Gitaar:

Goed onderbouwde reactie. Hartelijk dank daarvoor :ok:

Bert Gitaar
7 januari 2011, 12:39
Ik had ook nog een Philips 12AT7WC / ECC81 (JAN NOS) aangeschaft om uit te proberen in de voorversterkerbuis.
Alleen van de ECC81 wordt de Crate V5 glasdun van in ze geluid.
Wel mooi zoals een Fender maar je moet er van houden.
De Tung Sol 12AX7 / ECC83 kwam hierin toch meer in ze recht. Wordt ie net wat vetter mee.

ajsterk
9 januari 2011, 10:55
Ik heb de Crate V5 wel aan geschaft en deze vrij simpel verbeterd met een Celestion Tube 10 en 2 nieuwe buizen.
Ee JJ EL84 eindversterkerbuis en een Tung Sol 12AX7 in de voorversterking.
Je weet werkelijk niet wat je hoort. Een superclean geluid.
Ik ben zeer tevreden met deze aankoop.
Perfect af te regelen tussen de 1 en 10 met een schitterend rauw randje aan het eind.
Dus beslist geen miskoop na enige kleine aanpassingen.:crazyhappy:

De buizen komen bij www.tonefactory.nl vandaan
JJ EL84 komt op €9,70
Tung Sol 12AX7 komt op €11,25
Celestion Tube 10 voor €27,50

Beste Bert,

vraagje over de JJ EL84. Ik lees overal dat als je de eindbuis vervangt dat je dan ook de bias moet instellen, heb je dat ook gedaan of heb je de buis simpel vervangen.
Ik heb de Celestion Tube 10 in bestelling en wil met de voorversterkingsbuis te vervangen het volume iets temperen. ( gebruik deze amp thuis). Je schreef ook dat je een 12AT7 buis had geprobeerd maar dat die dun klonk. Was dat dan de Tone of het Volume?

Alvast bedankt voor je respons.
Albert

Bert Gitaar
9 januari 2011, 13:48
Ik heb geen bias afgeregeld want daar zit in de versterker ook helemaal geen instelpotmeter in. Dus gewoon vervangen.
Ik geloof dat bias afregeling meer van toepassing als er meer buizen in zitten om onderlinge werking goed af te stellen. Maar met 1 buis schijnt het niet zoveel uit te maken.
Nu met een 12AX7 buis blijft de versterker lekker warm klinken en perfect overeind tot volume stand 7 á 8. Hierna komt de vervorming pas flink.
Met de 12AT7 lijkt het wat scheller en minder vervormt en komt de Celestion ook minder mooi uit. Als of je wat midden/hoog boost. Wat ik toch iets minder mooi vond.
Maar smaak is nogal persoonlijk.
Ook op een kast met 2 x 12 inch blijft de versterker lekker klinken zo met een 12AX7.
De Philips 12AT7WC / ECC81 kost €9,25 dus dat valt wel mee als je het zou uit proberen wat je zelf het mooiste geluid vind.
En als je 1 van de buizen over zou houden, om het verschil te testen, dan zet je 'm gewoon op marktplaats ofzoiets.

Bert Gitaar
9 januari 2011, 13:58
Ik zelf heb het niet zo op allerlei distortion en overdrive geluiden.
Daar heb ik de versterker ook niet voor gekocht. Ben nogal een clean geluid liefhebber en vind dat het met de Crate V5 zo goed gelukt is na mijn smaak.
Voor de huiskamer is deze perfect en lekker levendig en warm in geluid. Voor iets met een band is deze versterker ongeschikt.
Er zit nu een lekker tubescreamer geluid in zonder ie over ze nek gaat. Zoals een ouderwets blues geluid.

ajsterk
9 januari 2011, 17:50
thankx Bert voor de info,

Ik ga binnenkort buisjes bestellen maar eerst moet de celestion die ik heb besteld nog binnenkomen. Dan ga ik "sleutelen".

Bert Gitaar
10 januari 2011, 17:38
thankx Bert voor de info,

Ik ga binnenkort buisjes bestellen maar eerst moet de celestion die ik heb besteld nog binnenkomen. Dan ga ik "sleutelen".

Ik ben benieuwd wat jij er van vind van deze simpele modificatie met Celestion, JJ EL84 en 1 van de 2 voorversterkerbuis en het eind resultaat.
Voor als nog, voor dit totaal bedrag ga je niet een versterkertje vinden met zo'n buizen geluid.:rockon:

ajsterk
13 januari 2011, 14:41
Ik ben benieuwd wat jij er van vind van deze simpele modificatie met Celestion, JJ EL84 en 1 van de 2 voorversterkerbuis en het eind resultaat.
Voor als nog, voor dit totaal bedrag ga je niet een versterkertje vinden met zo'n buizen geluid.:rockon:

Heb de Celestion Tube 10 net binnen en die ga ik dit weekend inbouwen, tevens heb ik op aanraden van de Tonefactory de buisjes 12av7 en el844 besteld, deze moeten nog binnen komen.
Update volgt uiteraard nadat ik e.e.a. heb ingebouwd.

JohnLord
13 januari 2011, 15:14
Iemand die de Bugera V5 (139 euro) heeft gekocht/getest?

Bert Gitaar
16 januari 2011, 14:20
Ik ben nog even door gegaan met voorversterker buisjes testen in de Crate V5.
De 12AX7 van Tung Sol geven toch iets te veel vervorming naar mijn idee. Ook had ik nog een 12AU7 (Philips 6189W/ECC82) geprobeerd maar het vermogen wordt gehalveerd. Hij kan vol open maar net te zacht in vermogen. Met de ECC82 is er nauwelijks nog vervorming aanwezig. Wel een heel mooi geluid.
Uiteindelijk toch voor de 12AT7WC (Philips ECC81) gegaan. Deze blijft toch het best overeind en acceptabel. Beste bruikbaar optie vond ik.
De 12AV7 zit qua versterking tussen de 12AU7 en de 12AT7 in.
Eindbuis heb ik een JJ EL84 gelaten. Gisteren versterker mee naar jamsession genomen, en hij bleef boven alle verwachtingen behoorlijk goed overeind wat ik niet verwacht had.
Met een EL84 en een ECC81 en Celestion Tube 10

lefthandstrat
16 januari 2011, 16:41
Bedankt voor de info Bert :crazyhappy:

euserh
18 januari 2011, 01:06
op het net de complete schema's gevonden.

http://idisk.mac.com/jaeder//Public/guitars/cratev5.pdf

http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/145636-want-crate-v5-schematic.html

misschien heeft iemand er nog wat aan.

ik heb de print er uit gehaald en ga er princeton 5E2 van maken, kijken hoe dat klinkt.

Bert Gitaar
18 januari 2011, 10:08
Je bedoelt ik ga een andere versterker bouwen met een 12AX7 en een 6V6GT buis. En een 5Y3GT gelijkrichtbuis. Een fender Princeton 5E2.
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=785
Er zitten minder onderdelen in dan een crate v5 lijkt wel.
Maar een metalen bak, behuizing en nog wat losse onderdelen van de crate v5 zou je een andere versterker kunnen bouwen inderdaad. Ik hoop dat je de trafo's ook kan gebruiken anders wordt het wel een erg kostbaar probeer versterkertje. Iets voor om onder een nieuw topic te plaatsen. Lijkt mij het dan geworden.
Het schema van de crate v5 had ik ook al gevonden maar probeer dan een modificatie met wat interne onderdelen. Daar zijn er ook zat van te vinden.
Eentje zeer uitvoerig beschreven in een link van je.
Maar het is mij niet bekend of je een EL84 kan omruilen voor een 6V6GT buis.
Maar ik heb nog een 10 inch speakertje uit zo'n crate v5 liggen. (blijft afschuwlijk klinken) Dan kan je een 5E2 bouwen met 2 10 inch speakers.

ajsterk
19 januari 2011, 22:08
Voortgang Crate V5 inbouwen speaker en vervanging buizen:
De Celestion tube 10 ingebouwd en dat is echt een verbetering.
Daarna heb ik de buizen vervangen. Als voorversterking de RCA 12AV7 en als eindbuis de JJ EL844. Mooi geluid maar voor binnen nog steeds hard en de volumeknop kan niet boven de 2.
Vandaag een Telefunken 12AU7 gekocht en dat geeft voor mij het resultaat
waar ik naar zocht. Kan nu overdag het volume op 4 zetten en 's avonds zet ik
hem op 2 en dan heeft niemand last.
Het is en blijft natuurlijk persoonlijk, ik gebruik deze versterker binnenshuis
en dat hoeft het niet hard. Als je sessie's speelt in grotere ruimtes dan heb
je uiteraard meer power nodig en dan is de 12AU7 wellicht niet toereikend.
Het zal dan even experimenteren zijn.
Ik ben in ieder geval met deze combinatie (12AU7 en EL844) zeer tevreden.

Bert Gitaar
19 januari 2011, 23:02
Voor een huiskamer volume is de 12AU7 inderdaad de beste optie. een heel mooi clean geluid. Ik vond 'm net wat te zacht. En voor een sessie kan je er een 12AT7 of de 12AV7 instoppen. Wel veel werk. Maar goed. Je komt er niet echt makkelijk bij.
Het critirium was voor mij de hoeveelheid vervorming bij een bepaald volume (wat zo min mogelijk moet blijven als de versterker bijna open staat) en niet hoe zacht de versterker nu kan.
Maar al met al een leuk versterkertje voor weinig geld met toch een lekker buizen geluidje waar je een hoop geexperimiteer op los kan laten met simpele ingrepen om 'm naar je smaak af te stellen.
Ik had nog die simpele zilver kleurige volume/toon knopjes verwisseld voor 2 knopjes van een jazz bas. Heeft ie nog meer een vintage look. Maakt het net wat meer af.

euserh
22 januari 2011, 02:29
Ik ben ook nog even aan de gang gegaan, heb eerst alles er uit gehaald behalve de transformatoren en ben houtje touwtje een princeton 5E2 er in gaan bouwen, echter dit beviel mij niet en is een champ geworden met alleen de treble uitgevoerd met vaste weerstand voor de bas en vaste voor de midden toon.
Ook dit vondt ik niet lekker klinken en heb toen de oude print terug geplaatst nadat ik eerst de componenten heb verwijderd die ik niet wilde toepassen zoals het IC en dus ook de plus en min 14 volt niet meer nodig had.
Het controle lampje vervangen door een ander type zodat hij op 6,3 volt brand.
Wel heb ik de eerste 2 elco's (2 x 47uF) van de print gehaald en extern 2 x 100 uF geplaatst.
Verder heb ik de gloeispanning gewoon convensioneel gemaakt en d.m.v. 2 weerstanden het middelpunt geaard.
Als toonregeling heb ik de toonregeling van de champ weer toegepast, dus alleen de treble uitgevoerd zoals al eerder beschreven.
Uiteindelijk is het dus een buizenversterker geworden zonder halfgeleiders en klinkt hij naar mijn mening erg mooi.
Een betere luidspreker zou ook nog een verdienste zijn want die wordt erg gauw lelijk.
De versterker is stil. (geen brom en geen oscilaties)

hier onder een paar foto's, probeer later wel om ze er op te krijgen, ik snap dat nog niet helemaal.

http://img232.imageshack.us/i/75565910.jpg/
http://img651.imageshack.us/i/94848460.jpg/
http://img233.imageshack.us/i/37976462.jpg/
http://img191.imageshack.us/i/11014605.jpg/

Bert Gitaar
22 januari 2011, 09:31
Afbeeldingen eerst plaatsen op iets van imageshack. Daarna als link toevoegen.

Maar wel een heel project geworden wat jij ervan gemaakt hebt. Alleen de buitenkant lijkt dus nog op een crate v5 waarschijnlijk.
En die speaker veranderen zou je project echt wel af maken. Deze is echt waardeloos. Anders zonde van je tijd bijna. Als dezelfde crate speaker er nog in zit.
Ik heb het toch iets simpeler gehouden (geen soldeerbout erbij) met ook een heel gaaf geluid.

Ben benieuwt naar de eventueele foto's.

Rutger
22 januari 2011, 11:25
Je zou zo'n combootje alleen al voor de cab en het chassis kunnen kopen, dan heb je je geld er al uit! Scheelt nog ns een hoop werk en tijd aan metaal/houtbewerking en bekleding... Alle electronica eruit rippen en je eigen ampje inbouwen. :)

bassmac
28 mei 2011, 21:49
Heb ook al een tijd zo'n Crate. Zachtjes spelen ging wel aardig.
Celestion tube speaker 30-40 euro erin, buizen na lezen o.a. bert's post,
1 x JJ EL84 / 6BQ5 Matched (TF-0987)
1 x JJ 12AX7 / ECC83S (TF-3645)
Dat gaf een fijn buizenbakje, maar stevig in het midden. Hiwatt achtig denk ik.
Toch maar gaan solderen: Grootste weerstand (op R17) vervangen door een 150watt 5 ohm exemplaar.
Ging toch nog gemakkelijk.
(Andere mods van de discussiegroep -veel onderdelen eruithalen!- durf ik nog niet zo.
http://www.tdpri.com/forum/amp-central-station/145636-want-crate-v5-schematic.html )

Resultaat erg goed, minder knijpvervorming. (Dus minder instant ac/dc)
Strat hard en helder, lekkere buizendynamiek ook.
Es335 vervormt iets eerder.... maar lekker vet geluid.
Meer richting Hiwatt/VOX als marshall zou ik zeggen.
Voor beschaving een digitale reverb en een tubescreamer.

Leuk project, totaal 100 euro (de pedalen had ik nog liggen.)
Speel er erg veel op, soms iets te hard voor slaapkamerniveau

Bert Gitaar
29 mei 2011, 08:06
Ik heb inmiddels de eindbuis vervangen voor een Sovtek EL84 Military (o.a. toegepast in Matchless) en de voorversterkerbuis is nog steeds een ECC81 Philips jan12AT7WC (o.a. toegepast in vintage Fender).
Hiermee heb ik naar mijn idee een heerlijk clean buizen geluidje mee gekregen. Met een rauw randje.
De JJ EL84 ging bij mij rammelen op vervelende momenten. Heb lang geduurd voor ik daar achter was.
In verticale stand van buis geen probleem maar na inbouwen steevast een rammeltje erbij. (iets met constructie van buis, was iets zo als, is onmogelijk want de JJ EL84 is nieuw)

Het is 1 van me lievelings versterker in me huis geworden.
Maar voor jamsessions toch wel ongeschikt. Hij trekt het niet met een AC15 ernaast. Maar dat is niet zo gek, lijkt me.

Alleen om verschillende buizen uit te proberen, is wel veel werk omdat de versterker steeds helemaal uit elkaar gehaald moet worden. Het zijn maar 4 schroeven maar een boel geduw en pas werk om versterker weer in de kast te krijgen.

bassmac
4 juni 2011, 20:17
typisch. Heb ook een buis die mee-resoneert bij bepaalde tonen. Aluminium hulsje zat er ook bijna tegenaan, dacht dat het dat was. Als ik het weer op kan brengen om hem uit elkaar te halen zal ik nog eens wat proberen.

Heb ook een jcm900 4501 marshall, die is supergoed, maar de crate is leuker, vanwege al het knutselen denk ik...Ook beetje dynamischer bluesgeluid.
Bij een repetitie ging het maar net (of net niet voor de rest)
Net op vervormen gezet en volume op de gitaar teruggedraaid. Kun je mooi naar scheur of solo stand draaien. Af en toe een beetje Jefferson Airplane geluiden :)
Pedalen trouwens meteen losgehaald, dat is echt voor thuis.

Maar helaas, op het einde gaat iedereen toch weer net wat harder, en redt ie het net niet.
Die aanpassing van de grote weerstand maakt echt veel uit trouwens.

jumperpants
12 september 2011, 14:42
https://www.youtube.com/watch?v=it4H9b42QaI

een gemodificeerde

bass blom
12 september 2011, 16:00
https://www.youtube.com/watch?v=it4H9b42QaI

een gemodificeerde

gatver dat kraakt :dontgeti:

guitarkid
13 september 2011, 20:03
https://www.youtube.com/watch?v=it4H9b42QaI

een gemodificeerde

Nou, daar wordt die niet echt beter van, zo op het eerste gehoor....
Ik weet niet wat zo'n mod kost, maar stock met een pedaaltje is m.i. interessanter!

HaroldA
13 september 2011, 20:07
Nou, daar wordt die niet echt beter van, zo op het eerste gehoor....

Wel een hoop duurder. €49 * veul.

d1rk
6 april 2012, 17:04
Weet iemand deze Crate V5 in NL te koop is?

Ik heb gegoogled en kanzowaar niks vinden.

Groet,

Dirk

bassmac
19 april 2012, 22:04
Weet iemand deze Crate V5 in NL te koop is?

Ik heb gegoogled en kanzowaar niks vinden.

Groet,

Dirk

Ze zijn denk ik op, die partij was al voor een dumpprijs. Als ze duurder zijn als 50 is het ook niet de moeite, Speelbaar maken kost al 70 euro aan onderdelen... Speaker, buizen en paar centen voor de weerstandjes.
Wel lekker herriebakje voor thuis dan...
Jammer want was leuk om te doen.