PDA

View Full Version : theorie/toelating conservatorium, help!



Anacreor
15 december 2010, 15:06
Hoi allemaal,

Ik zit met een kwestie en ik vraag om jullie hulp! Mijn verhaal in grote lijnen:

Ik speel nu 1,5 jaar gitaar, en begin het steeds leuker te vinden. Ik heb in het eerste half jaar niet echt veel de gitaar aangeraakt, daarna langzamerhand steeds meer, en sinds een maand of 3 ben ik eigenlijk gewoon elke dag dat het kan een uur of 2 aan het gitaren. Nu wordt er af en toe tegen me gezegd: "is het conservatorium niet iets voor jou?".. Dan kom ik eigenlijk altijd met het antwoord dat ik te weinig verstand van theorie heb om uberhaupt maar een kans te maken.

Ik heb het VWO afgerond vorig jaar juni, zonder het vak muziek. Heb het alleen in de onderbouw gehad..

Ik heb na mijn slagen een opleiding gekozen, vervolgens ermee opgehouden omdat ik het niets vond. En nu ben ik alweer bezig met de opleiding Natuurkunde/Sterrenkunde aan de Universiteit Leiden en het is verschrikkelijk zwaar als het op de wiskunde aankomt.. Ik heb niet al te hoge cijfers tot nu toe omdat ik op de middelbare school mijn wiskunde wat heb verzaakt, en ik er eigenlijk niet genoeg tijd aan besteed, vanwege, jawel. dat mooie dingen bespannen met snaren, wat geluid produceert: Mijn gitaar

Ik ben er over uit dat ik van de studie die ik nu doe niet mijn toekomst wil maken, dat lijkt me gewoon echt niets.

Daarom begint steeds meer het idee voro het conservatorium in mijn hoofd te komen, het conservatorium van Amsterdam, de pop-opleiding (want daar meot je volgens mij zijn als je een goede allround-gitarist wil worden). Maargoed, mijn theorie is dus eigenlijk bagger. Noten kan ik 'ontcijferen' zoals ik het noem, lezen gaat eigenlijk niet. Nooit echt in verdiept.

Om even te laten zien wat nu ongeveer mijn niveau is:

http://www.youtube.com/watch?v=ekHrd3Dtq5o

Dit is dus in 1,5 jaar tot stand gekomen, al ben ik de laatste 3 maanden pas echt lekker hard aan de slag gegaan. Daarvoor wel genoeg aangeraakt maar nooit echt de 'flow' te pakken gehad, of zoals je het noemt haha! Het verschil tussen de enige andere video en deze van de link is vrij groot, en toch was het allebei de keren een goede indicatie van wat ik op dat moment kon.. de andere video is van 4 maanden terug geloof ik..

Nu is dus mijn punt:

- Ik speel 1,5 jaar gitaar.
- Mijn theoriekennis is eigenlijk slecht
- Ik leer over het algemeen makkelijk (theorie etc.)
- Ik heb heel veel motivatie om er alles voor te geven (voor het gitaarspelen) en het conservatorium te bereiken

Dus de vraag is: kan ik binnen 1 jaar hard werken het niveau bereiken om het conservatorium te bereiken/dan wel de vooropleiding die er is? Zijn er boeken waar ik thuis uit kan werken die jullie me aanraden om mijn theorie op peil te krijgen?

Ik ben nu echt aangekomen op het punt dat ik moet kiezen, want mijn studie gaat zoals al gezegd niet helemaal geweldig, en als ik het wil halen moet ik echt aan de slag gaan nu.. Ik ben nu 18 jaar oud, en moet nu toch wel een richting gaan geven aan mijn leven.. ik heb er echt veel voor over om gewoon elke dag gitaar te moeten spelen, ipv me schuldig te voelen omdat ik eigenlijk zou moeten leren haha!

Het schiet zoals het nu gaat eigenlijk niet op bij me. Ik hang een beetje er tussenin, maar ik weet echt niet hoe het niveau van het conservatorium is en of ik dat zou kunnen bereiken.. Ik wil het zoals gezegd echt heel graag, en ben bereid echt hard te werken om het te gaan halen..

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen want ik moet toch eigenlijk wel een keuze maken, want als het conservatorium hem niet gaat worden moet ik keihard aan de slag om niet weer een jaar te verspillen. Het is alleen zo moeilijk om mezelf voor mn huidige opleiding te geven terwijl mn gevoel me stiekem precies de andere kant op wijst.

Mvg,

Michael

EuroCinema
15 december 2010, 16:22
Het gitaar spelen is het probleem niet: dat is leuk en daar heb je talent voor. Ook de theorie kun je bijspijkeren. De vraag is of je een beroepsopleiding tot muziekdocent/uitvoerend musicus wilt doen. Want dan kies je dus voor een bepaald beroep en het leven dat erbij hoort. Meestal een aantal dagen les geven aan kinderen (kan heel leuk zijn), 's avonds weg om te spelen. Veel in de auto, veel wachten, laat thuis als iedereen al slaapt. En zeker niet altijd muziek spelen die je leuk vindt. Bij sommige mensen past dat heel goed, bij andere niet. Ik ken ze allebei. Bedenk ook dat musiceren na de eerste jaren steeds minder draait om jij op je instrument. Elke (semi)professionele muzikant kan goed spelen. De meeste veel beter dan ze ooit in hun werk hoeven te doen. Het gaat dan verder om samenspel, om omgaan met ego's en gedoe in een band, om podiumpresentatie, om onder hoge druk consequent een goeie prestatie neerzetten. En financieel is het een onzeker bestaan.

Als ik je nu nóg niet heb afgeschrikt: ga ervoor! :rockon:

terrasbeest
15 december 2010, 18:01
Eerst je broodwinning. Neem bijlessen wiskunde, als je Natuurkunde/ Sterrekunde verder leuk vind.

Trouwens : als je er echt de tijd voor kan vrijmaken ( vakanties bvb ), stel dan eerst een 'oefenprogramma' op waar je 5 dagen per week een uur of 5-6 mee zoet bent.( voor Jazz bestaat er één - door Howard Roberts) Ik ben al heel wat ' talenten' tegengekomen, zowel in de muziek als in de sport die die confrontatie met zichzelf niet hebben aangekund.

Niet jouw stijl, maar kijk toch maar :

http://vimeo.com/10905531

http://vimeo.com/10912060

showband
15 december 2010, 18:09
je vind het leuk, inspirerend, verslavend. Mooi.

-heb je al veel opgetreden?
-Wat vond het publiek ervan? (dus niet vrienden en familie maar de mensen die betaalden om je te zien)
-wordt je al veel gevraagd door andere muzikanten om in te vallen, les te geven, stukken op te nemen, gastoptredens te doen? Of whatever uitvoerend iets te doen als gitarist?
enz.
-als ik je nu bel om volgende week op akoestische gitaar een uur bij een winkelopening kerstliedjes te begeleiden, hoe reageer je dan. (IK wil het niet weten... JIJ moet erover nadenken hoe je erop reageert. Ben je Positief? Heb je Weerzin? Vind je het een uitdaging?)
-Heb je sowieso al tijd gestopt in muziekstijlen die je niet leuk vind om te spelen? Hoe beviel dat?

oftewel. Speel je nu veel op je gitaar? of ben je bezig als gitarist?
Dat is een essentieel verschil als je er je beroep van wil maken.

Wiellem
15 december 2010, 18:20
Wat ik mezelf ook afvraag zomaar, waar hangt het vanaf of een conservatorium je aanneemt?

Nemen ze iemand die 30 toonladders en veel theorie weet eerder aan dan iemand die er veel meer lol in lijkt te hebben?

showband
15 december 2010, 18:34
het helpt zeker als je een zeldzaam instrument speelt.
Basfagot of hobo. Of mannen die baletdanser zijn.

Gitaristen die conservatorium willen doen. (Of meisjes met sax / dwarsfluit enzo) Die zitten in een wat vollere bak te auditeren.

zonder te willen suggereren dat conservatoriumdocenten van zeldzame instrumenten, om aan hun uren te komen, nog wel eens leerlingen in de eerste jaren toelaten om aan hun quotum te komen natuurlijk.... ;) Dat zou geheel ongefundeerd zijn ende bezijden de waarheid. *foei*

-=JEROEN=-
15 december 2010, 18:41
Mijn advies: ga op les bij een goede leraar die je wil voorbereiden op conservatorium nivo.

Als je dan na een jaar er nog steeds even veel zin in hebt, GA ERVOOR!

Anacreor
15 december 2010, 18:49
@EuroCinema: Tja, de dingen die je opnoemt zijn de redenen waarom veel artiesten en bands ophouden te bestaan.. Het schrikt me niet heel erg af, omdat ik het eigenlijk zie als een uitdaging.. Het zijn inderdaad dingen waar je goed over na moet denken maar om de een of andere reden trekt het me wel..

@terrasbeest: het is zoals je zegt dan niet mijn muzieksmaak, maar ik kan er zeker respect voor opbrengen, ik vind het echt heel inspiratievol om eigenlijk zo uit het niets naar een verhaal te luisteren hoe alles tot stand is gekomen!

@showband: nee ik heb nog nooit op het podium gestaan, puur vanwege het feit dat ik mezelf niet goed genoeg vind om dat te doen; ik speel staand lang zo makkelijk niet als zittend. maar uiteraard is dat een van de uitdagingen om te overkomen. er is hier in mijn omgeving een evenement waarvoor je je jaarlijks kan opgeven, dan word je geloot bij verschillende andere muzikanten, en moet je samen een setlistje maken voor de avond waar het om draait. Ik wilde me er volgend jaar wel voor gaan opgeven.. maar verder doet dat niet erg terzake.

en nee, ik ben verder absoluut nog niet gekomen tot het spelen van muziekstijlen die me niet bevallen, simpelweg omdat ik tot nog toe alles wat met de gitaar te maken had, voornamelijk voor mijn plezier heb gedaan.. Ik neem het voor waar aan dat een ge-palm-mute riffje een eitje is vergeleken met de stijlen die bv. terrasbeest aan me linkte

maar er komt inderdaad uit jullie antwoorden een herhaald feit naar voren en dat is dat er een groot verschil is tussen muzikant zijn en simpelweg de gitaar bespelen.. ik zal dat verschil nog even laten bezinken want dat is inderdaad eigenlijk waar het om draait..

ik weet wel dat of ik nu muzikant word of leraar, het lijkt me allemaal beter dan de mogelijkheden die ik heb met mijn huidige studie. Het onderwerp interesseert me wel, maar ik wil alleen de leuke feitjes weten, niet de wiskundige redeneringen die ernaartoe leiden (maar dat beschouw ik als typische naïviteit van iemand van mijn leeftijd haha!).. misschien is het wel beter om de situatie om te wisselen en ik van natuurkunde mijn hobby maak in plaats van de gitaar hahaha!


@ jeroen: dat is eigenlijk zo'n gek idee nog niet! :]

aaronstonebeat
15 december 2010, 22:38
Ik zou wat graag nog een opleiding natuurkunde/sterrenkunde doen :rockon: Maar als ik dat zou willen, zou ik het helemaal zelf moeten betalen. Dus zit ik in mijn vrije tijd wis- en natuurkunde te studeren.

Daardoor meen ik te kunnen stellen dat alleen al wiskunde meer werk is dan muziektheorie. Niet dat het principieel moeilijker is, maar het omvat gewoon meer. Ik geloof dat Terrasbeest hier ergens eens heeft gesteld dat de essentie van muziektheorie op een A4-tje neer te schrijven is. Daarmee ben ik het roerend eens; het behelst niet meer dan bijvoorbeeld de verkeersregels. In een jaar zou je dat dus op je sloffen bij kunnen spijkeren.

De moeilijkheid zit 'm, denk ik, veel meer in het ontdekken wat mensen allemaal met die basisregels doen (en erbuiten); de eindeloze mogelijkheden die het biedt (en dat die muziekregels slechts een beschrijving van, deels cultureel bepaald, gedrag zijn van een groep mensen waarvan een aantal nooit echt op de hoogte is geweest van die 'regels'; slechts hun gevoel volgden)

Tegelijk zou je in een jaar ook je wiskunde grondig op niveau kunnen krijgen. Dat is in zekere zin meer werk, maar ook afgebakender. Ik ben net met een blok lineaire algebra bezig; dat is zo'n 24 uur 'cursus'. Als je dat begrijpt en er daarnaast een beetje mee oefent en speelt, heb je dat gewoon in de zak; dan is het kinderspel. Nog zo'n paar blokken, calculus, statistiek, kansberekening etc en je bent al een heel eind het mannetje. Met wat goede wil binnen een paar maanden als je bereid bent er vanaf nu je avonden en weekenden aan te spenderen.
En dan kom je erachter dat dat ook niet echt 'rocket science' is, maar stiekem is het dat wel ;)

terrasbeest
16 december 2010, 10:01
Ik ga niet verder zeiken over het maken van ' verkeerde keuzes' van TS, dat is werk voor z'n ouders, ik zou nog wel even kunnen doorgaan over hoe je de theorie van muziek en gitaar onder de knie kan krijgen, maar ik ben ook z'n leraar niet, ik ken de gast dus niet en dat maakt het moeilijk.

Ik heb die filmpjes van Rick Stone dan maar gepost.Hij is een Facebook vriend ( en leeftijdgenoot trouwens) maar ik ken hem al wat langer van een Amerikaans forum. Hij vertelt hier het verhaal van hoe iemand is geworden wat hij is, en het geeft aan dat je in je leven een evolutie meemaakt, en niet ergens een blik ' gitaar' of een blik ' theorie' kan openmaken, en dat je dan plots beroepsmuzikant bent met enkel gigs die je de max vindt.

Een buurman van mij, ondertussen 74, is altijd beroepsmuzikant geweest, conservatorium gedaan, maar had wel de verkeerde instrumenten gekozen ( accordeon en klarinet), maar heeft een tijdje bittere armoe gekend door de opkomst van de ' gitaarmuziek',en is dan maar les gaan geven. Ook muzikanten moeten eten, trouwen, krijgen kinderen....
Ook dat is iets dat je gewoon kan overkomen, al is dat iets dat in elke stiel voorkomt.

Toen ik een jaar of 17-18 was hebben beroepsmuzikanten mij ook aangeraden om conservatorium te doen, ik ben dankbaar dat mijn vader er niet mee ingestemd heeft.
Ik speel nog steeds, maar nu speel ik waar ik zin in heb,en ben ik niet verplicht om de lobby van een chique hotel of in een restaurant in een apepakje voor achtergrond muziek te zorgen.

Jimi Hendrix
16 december 2010, 21:05
wel grappig, ik zeg altijd: als ik na de middelbare school niet was toegelaten (jazz A'dam) was ik natuurkunde gaan doen.
(alleen heb ik ook geen wiskundeknobbel).

meer inhoudelijk:
ik denk dat lesnemen bij een 'pro' een goed idee is.
Niet alleen om veel te leren over het gitaarspelen en theorie maar ook om een indruk te krijgen van 'het vak'.
Je hebt nog niet veel ervaring en uit je post spreekt een zekere naïviteit, gecombineerd met het idee dat het gras groener is bij de buren, maar dat is helemaal niet erg. Waar een wil is is een weg.

Wel zou ik als ik jou was als de wiedeweerga met anderen gaan samenspelen.

Als je echt iets met muziek wilt kan het conservatorium een goede ontgroening zijn. Een plek waar je van 'denker' 'doener' wordt. Ik zie mijn conservatoriumtijd als een 'rite de passage' van liefhebber/hobbyist naar professional zonder tijd en geld voor een hobby ;-)

davidof
19 december 2010, 20:55
Ik doe eerst mijn opleiding Elektromechanica (bachelor 3 jaar) verder om daarna Conservatorium te proberen :) zo heb ik toch een diploma voor moest het niks worden. Ik speel ongeveer 8 jaar gitaar (als kind 2 jaar notenleer). Nu volg ik terug notenleer om hopelijk te slagen in de ingangstest voor het conservatorium

Tristan
19 december 2010, 23:30
Ik zou, als je allround gitarist wil worden, zeker niet voor de Popopleiding in Amsterdam kiezen, als je ergens niet opgeleid wordt om veel verschillende dingen te kunnen is het daar wel, ik heb er gezeten.
Ik denk dan eerder aan Rotterdam, als je Pop wil doen.

.slash.
30 december 2010, 13:16
ik vind het een leuk verhaal, ik zou zelf later ook wel de muziek inwillen, heb er alleen niet het talent en de durf voor.

misschien is de rockacademy in tilburg ofzoiets wat voor je?

Duhsjaak
31 december 2010, 02:24
Hi
Ik heb een paar familieleden die tegelijk conservatorium en studie wiskunde gedaan hebben.
Drs. P. hield (ook in zijn lange, erg heldere tijd) stijf en strak vol dat zijn wiskundige achtergrond de basis was van zijn dichtkunst.
In die zin kunnen die zaken elkaar helpen.

Ik ben overigens niet van mening dat die familie betere musici zijn dan bijvoorbeeld Ben Webster (zie Billy Holiday, Duke Ellington) waarmee ik enige jaren op heb mogen trekken en die geen noot kon lezen. Maar iedereen het snot voor de ogen speelde op sax, piano en tot op zekere hoogte drums.

Stel jezelf de vraag waarom je conservatorium zou willen doen (wat je ermee wilt bereiken). Ik weet dat dat al eerder is geopperd, maar dat is de factor die jou aan motivatie moet helpen om de gruwelijke praktijken en blessures het hoofd te bieden die zo'n studie met zich mee brengt.

En als je ervan overtuigd bent dat 'uitvoerend artiest' (waarbij je van een papiertje de emotie van een ander leert spelen) een leven is dat je ambiëert, zoek dan een coach/tutor die je op dat niveau voorbereidt. 4 van de 5 personen die voorspelen voor toelating op het Conservatorium, worden afgewezen.
Zo'n auditie wordt compleet 'ontpersoonlijkt'; je doet auditie achter een scherm om te voorkomen dat alle lekkere kontjes aangenomen worden en de anderen worden afgewezen. Sta stil bij de stress die dit soort goedbedoelde rotzooi met zich meebrengt.

Vraag je af wat je zult kiezen als 2e instrument. Want dat is een vereiste.

En vraag je af wat je gaat doen voor een hobby, als je je werk hebt gemaakt van de hobby die je nu hebt.

Is het niet veel leuker om je centen te verdienen met iets dat geld oplevert en je sociale leven niet voor 100% naar de kloten helpt?

Wil je echt voor de 250e keer in een glimmend zwart pak (zodat iedereen denkt dat je naar een begrafenis gaat) de Radetsky mars spelen?

Denk niet dat ik naar het Conservatorium wilde en niet ben toegelaten. Ik roep alleen een aantal van de argumenten van mensen, die voor die mensen de doorslag hebben gegeven om maar niet naar het C. te gaan.

Ik wens je wijsheid bij het nemen van je beslissing. Want in alle bovenstaande argumenten, zitten elementen om het nou juist TOCH te willen.

Vriendelijke groet,
Gus

TimoSomers
31 december 2010, 02:45
Te gek dat je de ambitie hebt!
Je moet je echter wel afvragen of je in 1 jaar (en dus 2.5 jaar in totaal dat je speelt) tot een conservatorium niveau kan komen.
Ik weet niet precies hoe het niveau is, maar ikzelf zit op de Rockacademie en daar is het niveau toch aardig hoog (en worden er maar 10 van de +- 150 inschrijvingen aangenomen).
Dit is niet om je te ontmoedigen! Ga ervoor als dit is wat je wil!
Maar wellicht moet je er rekening mee houden dat het wat meer jaren in beslag zou kunnen nemen.

Jimi Hendrix
1 januari 2011, 22:45
Hi
Zo'n auditie wordt compleet 'ontpersoonlijkt'; je doet auditie achter een scherm om te voorkomen dat alle lekkere kontjes aangenomen worden en de anderen worden afgewezen. Sta stil bij de stress die dit soort goedbedoelde rotzooi met zich meebrengt.

Vraag je af wat je zult kiezen als 2e instrument. Want dat is een vereiste.


leuk verhaal gus!
maar deze twee dingen zijn niet waar, in elk geval niet bij jazz/lichte muziek.
dus: geen anonieme audities en geen 2e instrument noodzakelijk. (voor theorie is 't wel handig als je iets weet van de piano).
en van blad spelen is wat veel LM gitaristen nog steeds nauwelijks kunnen na hun opleiding ;-) althans niet in vergelijking met een klassiek violist ofzo

aaronstonebeat
1 januari 2011, 22:53
... en geen 2e instrument noodzakelijk ...

De neergang van ons onderwijssysteem is dus ook aan de conservatoria niet voorbijgegaan :(

ShredTallicA
1 januari 2011, 23:01
Death growlen valt zeker niet onder zang, ivm met 2e instrument :soinnocent:

aaronstonebeat
1 januari 2011, 23:05
Death growlen valt zeker niet onder zang, ivm met 2e instrument :soinnocent:

:seriousf:

Als ik het bewind over een conservatorium voerde, zou het best onderdeel van de zangopleiding kunnen zijn.

ThaBluesBreaker
2 januari 2011, 01:04
Nog veel uren maken op je gitaar, sommige conservatoria vragen ook om improvisatie. Daarnaast zou ik me ook gaan verdiepen in andere soort muziek dan dat je op het filmpje laat zien, weet niet of dat al doet. Maar het is een tip.

Akkoorden kennis, etc etc blabla. Je kan ook een keer een dag meelopen op het conservatoria dan kan je een beetje zien hoe het niveau is en kan je jezelf er mee meten en afvragen of het haalbaar is binnen nu en zoveel tijd een auditie doen!

Succes in ieder geval en veeeel uren maken op je gitaar (:

Arvoitus
2 januari 2011, 02:38
Wat zie je jezelf over 10/20 jaar eigenlijk doen met een conservatorium opleiding?

Duhsjaak
2 januari 2011, 07:58
Hi
Gitaar, gewoon growlen en death growlen: 3 instrumenten. Mogen daar best een beetje creatief in zijn.

En ja, het zou kunnen zijn dat bepaalde delen van mijn betoog inderdaad iets gekleurd zijn/achterhaald zijn doordat mijn kennis violin driven is. En steunt op de klassieke stroming. Kan goed zijn dat er bij jazz of impro een wat menselijker systeem heerst.

Maar los hiervan: Romantiseer die opleiding niet. Het is serieus bikkelen.

Maar als je het echt wilt, altijd altijd altijd achter je droom aan gaan. Je kunt beter spijt hebben van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan (sprak de seriemoordenaar - en dan zo'n klote smiley als teken dat ik een geintje maak).

Vriendelijke groet, Gus

Anacreor
2 januari 2011, 14:57
bedankt allemaal, ik heb er inderdaad een tijdje over na zitten denken.. heb het licht van verschillende kanten erop laten vallen, maar ben er in ieder geval nog niet definitief uit. als ik een 2e instrument zou kiezen, pak ik het drumstel, daar speel ik regelmatig wat op, heb een oefenruimte in de schuur gemaakt ergens vorig jaar en een drumstel gekocht samen met een vriend van me, met hem speel ik best vaak samen daar. leve het feit dat wij geen buren hebben haha! growlen dan als instrument nog wel een geweldig idee, maar niet heel praktisch hahaha!

ik weet wel dat het me absoluut niets lijkt om voor de zoveelste keer in een apenpakje het zelfde nummer te staan spelen, is it really that bad? :dontgeti: Ik geef dan liever les o.i.d.., maar het bikkelen om het jaar te halen etc spreekt me dan wel weer aan.. maargoed iedereen die heeft gecomment bedankt, jullie hebben me genoeg voer tot nadenken gegeven ;) ik ga verder komende week bellen om gitaarles te krijgen bij popschool de Reus in Leiden. daar bereiden ze ook mensen voor op het conservatorium dus dat is misschien later nog wel een goede bijkomst!

gorgasm
13 januari 2011, 17:25
na je film gezien te hebben en je uitleg gelezen te hebben, ik denk echt niet dat je het nu kan :-) Tenzij je na die 48sec fantastisch ontpopt.(voor toelating jazz heb ik dit (helemaal) gespeeld http://www.youtube.com/watch?v=1wFoSbjXB68)
Noten hoor je niet te ontcijferen. Zichtlezen (akkoorden dan) zou iets normaal moeten zijn, letereren(iets ipv in c in Ab spelen) ook.
Hoe is je gehoor, wat bedoel je met theoretische kennis is klein? Kan je out of the blue noten van Ab gr/klein zeggen, en ze ook spelen? Kan je dit alles zingen?

Zowieso is amsterdam voorselectie als ik me nie vergis, ik denk nie da je daar door raakt.