PDA

View Full Version : Bugera BC 15 niet te versmaden...



Gerth
15 december 2010, 13:35
Eerst even een link naar de officiële site:

http://www.bugera-amps.com/EN/products/BC15.aspx

te bij onze duitse vrienden voor een luttele 77 euro...

Heb hem een klein weekje en heb hem gekocht in mijn zoektocht naar een kleine, handige vintage-combo (ipv mijn Cube 30X, waarvan ik wel héél tevreden was maar die toch wat sterieler klinkt en door zijn vele mogelijkheden ook wat identiteit mist, wat misschien weer meer aan mij ligt... maar da's een andere discussie).

Het gaat hier dus om een twee kanaals (!) 15 watt transistor-combootje, maar dan wel met een buis in de voorversterking (!); beetje het Marshal Valvestate-principe, én met een 8inch-speaker die, zoals ik reeds las in eerdere reviews op het net, een héél mooie mid-weergave heeft in de trant van "jazzy" en "bluesy".

Clean klinkt hij dus écht wel vol en rijk (behalve als je de mid-shift (scoop) gebruikt, die ooit misschien wel van pas zal komen maar die het typische vintage-karakter van het geluid wel teniet doet), en vooral met de nodige "ballen" die je onmiddellijk associëert met een buizenamp(je). Wat mij betreft klonk clean nog nooit zo interessant.

Eens de "gain"-knop ingedrukt zit je op het tweede (overdrive-)kanaal waar de (aparte) gain-regeling je de kans geeft om van een subtiele crunch (maar dan wel onder 1/4 blijven!) naar een echte bijna (early-)metal-distortion te gaan, zélfs met relatief zwakke single-coils! Mijn echtgenote, die er in principe niets van afweet maar mij wel al zo'n 20 jaar hoort "klooien" met allerhande instrumenten maakte zelfs als enige maar rake opmerking dat dat Bugeraatje écht wel als een Marshall klonk... toch wel een compliment, dacht ik zo... Ik vind hem best wel dynamisch en hij reageert ook goed op een draai aan de volumeknop van de gitaar, wat de intensiteit van de crunch/distortion betreft. Heil aan het buisje!

Verder leveren de (vintage-ampeg-style) draaiknoppen voldoende weerstand en voelt het geheel héél stevig aan, mét de comfortabele leren handgreep inbegrepen (het gaat hier toch om 5,6 kg, ondanks zijn lief uiterlijk). De bass- en treble-regeling is heel effectief en toch subtiel genoeg om bruikbaar te zijn.

Als enige "nadeel" kan ik enkel melden dat je wel hoort met een 8inch-speaker bezig te zijn (en standaard kan je geen ander cabinet aansluiten, wat ik zeker denk te "modden" in de toekomst), maar als je er een mic voorzet denk ik dat je er qua sound eender welke gig mee aankan die past in het genre. En als het echt moet is er nog een hoofdtelefoon (én een grote jack-ingang voor éénder wat, mp3 en consoorten).

Dit combootje verdient een eerlijke kans van ieder die houdt van een eerlijke vintage-klank en ziet er trouwens zeer beeldig uit (van mijn vrouw mag ie direkt op de kast in de woonkamer!).

Geef het een kans en denk maar dat ie het dubbele kost, want de 77 eurootjes die hij maar kost doen eigenlijk bijna afbreuk aan zijn kwaliteiten. Ik heb eindelijk terug het gevoel terug "electrische gitaar" te spelen ipv "versterker" en het is héél lang geleden dat een toestel mij zo "blij" heeft gemaakt. Klinkt melig, maar de collega's begrijpen wel wat ik bedoel.

Gert.

Philippe
16 december 2010, 12:30
Godver, ik hoor zoveel goeie dingen over Bugera de laatste tijd...
Ik voel meerdere GAS-aanvallen opkomen.