PDA

View Full Version : J&D, Squier, Mex tele/ strats



Heibel
15 december 2010, 12:13
Afgelopen weekend heb ik maar weer 'ns de Musicstore in Keulen bezocht, omdat ik voor mijn aanstaande verjaardag en kerst van mezelf (en m'n vriendin ;-)) 'n nieuwe gitaar mag uitzoeken. Nu ben ik op zoek naar 'n tele, maar ik heb alles vastgepakt waar ik m'n handen aan kon krijgen. Nu vielen mij 'n paar dingen op die ik graag met jullie wil delen.

De Squier Classic Vibe serie is allemaal top. Ze zien er goed uit, liggen vertrouwd in de hand (denk MIJ/ MIK jaren 80/90 Squier vertrouwd). Ik heb daarvan de Squier Classic Vibe Custom uitgebreid getest. Het is 'n mooi afgewerkt instrument, maar het voelde net 'n beetje te goedkoop voor me en klonk me te dun. Misschien ook omdat de Squiers allemaal 0.09 erop hebben liggen? Ik ben toe aan 'n volgende stap in m'n instrument en ik wil nét iets méér dan dat.

Dus hop naar de Fender MIM's. Sommigen zien er mooi uit, maar met name de standaards trekken nergens op wat mij betreft. Die hele lichte halzen, saaie kleurstellingen, bij de tele's, de moderne brug en bij de strats de goedkope plastic knoppen. Het is het net niet. De classics (ze hadden helaas alleen de fifties), zien er 'n stuk beter uit. Ik heb daarvan de fifties strat en tele bespeeld. De tele heeft 'n forse hals met vintage frets en speelde goed en met 'n stevige output en dik geluid. De strat heeft 'n iets dunnere hals, maar ook die klonk goed.

Nu greep ik voor de gein ook even 'n paar Jack& Danny strats en tele's erbij. Wat viel me op? De tele halzen voelen net zo dik als die van de fifties MIM tele's. String through en 'n goed stuk hout in je handen. Deze kosten echter € 100 in vergelijking met €500 voor de Fender MIM's. Ingeplugd heb ik 10 minuten op 'n J&D strat gespeeld over 'n Fame 35 watt transistortje. Ik heb me prima geamuseerd. Deze strats kosten €120 en komen met Wilkinson elementen! Als ik m'n ogen dicht had gehad en je had me gevraagd of ik hier 'n Fender, Squier of J&D in m'n handen had gehad, had ik moeite gehad dit te beoordelen. Op je gemakje thuis met 'n fijne versterker is dat wellicht wat makkelijker, maar zo op het 1e gehoor/ gevoel moet ik echt nageven dat die J&D's echt geweldige beginnersinstrumenten maken. Voor die prijzen vind ik het werkelijk ongelofelijk en vind ik met name dat € 515 voor de nieuwe Fender MIM standaards wel erg veel is in vergelijking..

Dit wilde ik even kwijt..

Joreeen
15 december 2010, 13:04
J&D kan best wel nog goed klinken!
Wou me eerst een J&D strat kopen maar ga nu even doorsparen voor een Fender! :strat: