PDA

View Full Version : Impedantie en geluidsdruk



Death2AllButMetal
14 december 2010, 20:23
Heeft de impedantie (Ohm) invloed op de geluidsdruk (dB)?

Met andere woorden: Als ik een 50-watt versterker heb die ik op 4 Ohm aansluit op een speaker cabinet, levert dit naar perceptie dan een ander volume op dan wanneer je hem aansluit op 8 of 16 Ohm?

big dooley
14 december 2010, 20:37
klopt... hoe hoger de impedantie des te lager het afgegeven vermogen...

echter bij buizenversterkers maakt dit niets uit, omdat de cabs en uitgangen gematched dienen te worden, wat wil zeggen dat bij hogere impedantie uitgangen er meer wikkelingen van de secundaire spoel van de uigangstrafo gebruikt worden... gebruik de verkeerde impedantie's en de buizen "zien"een verkeerde belading, worden overbelast, gaan arcen, kortsluiting en dat vind de trafo niet zo fijn...


bij transistorversterkers is dit niet het geval, want die hebben geen uitgangstrafo

Death2AllButMetal
14 december 2010, 20:51
klopt... hoe hoger de impedantie des te lager het afgegeven vermogen...

echter bij buizenversterkers maakt dit niets uit, omdat de cabs en uitgangen gematched dienen te worden, wat wil zeggen dat bij hogere impedantie uitgangen er meer wikkelingen van de secundaire spoel van de uigangstrafo gebruikt worden... gebruik de verkeerde impedantie's en de buizen "zien"een verkeerde belading, worden overbelast, gaan arcen, kortsluiting en dat vind de trafo niet zo fijn...


bij transistorversterkers is dit niet het geval, want die hebben geen uitgangstrafo

Betekent dit echter wel dat bij een hogere impedantie er meer energieverlies aan warmte optreedt?

schwalbe
14 december 2010, 23:43
Hoho.. Wat belangrijk is is de impedantie van je speaker(s); niet op welke stand je je versterker zet.

cluseau
15 december 2010, 09:03
Betekent dit echter wel dat bij een hogere impedantie er meer energieverlies aan warmte optreedt?

Oneens, bij een lage impedantie treed er meer energieverlies op, hoewel te verwaarlozen hoor maar even theoretisch gezien.

Je vraag in de opening is me niet helemaal duidelijk. Er is iig verschil wat transistor en buizen betreft door de uitgangstrafo bij buizen zoals big dooley ook opmerkt.

Ik denk dat je bedoeld dat je een 4 Ohm cab hebt en je amp instelbaar is op 4/8/16 Ohm, correct?

Beetje algemeen theoretisch verhaal:
Vermogen is zoals bekend het product van spanning en stroom. Heb je een spanningsbron welke veel spanning kan leveren geldt het omgekeerde voor de stroom. Is de stroom juist hoog zal de te leveren spanning laag zijn, het product van die twee blijft immers gelijk (50Watt). Iedere uitvoering heeft zo zijn meest ideale weerstand (impedantie). Ga je een uitgang welke veel spanning levert belasten met een te lage weerstand dan zal de spanning inzakken en de stroom niet evenredig toenemen. Resultaat is dat het product van die twee niet optimaal is. Het is dus de kunst om de weerstand zo te kiezen dat je van beide grootheden zoveel mogelijk over houd. Zie het maar als een 12V lampje aansluiten op 220, of een 220V lampje op 12V. Extreme situatie's maar het gevolg lijkt me duidelijk.

In geval van een buizenamp dus wel de match respecteren ivm de trafo. Hier geldt dan een lager (theoretisch) verlies bij hogere impedantie. De stroom wordt immers lager en de uitgangsspanning hoger. Dit geeft minder verlies omdat elk onderdeel een zekere weerstand heeft, mn de jackpluggen. Sluit je een 8 Ohm cabinet aan op een 4 Ohm amp dan is het verlies nog groter. Dit geldt uiteraard helemaal voor een transistor eindtrap omdat de impedantie vast is bepaald door de schakeling.

Beetje duidelijk?

Frans.

Death2AllButMetal
15 december 2010, 13:21
Wat is nu de conclusie t.a.v. het verband tussen impedantie en geluidsdruk?

schwalbe
15 december 2010, 13:32
Dat ligt eraan of je een buizen- of transistor eindtrap in je versterker hebt.
Buizeneindtrap: geen verschil; zorg ervoor dat je versterker in de goede stand staat
Transistor: hoe lager de impedantie, hoe meer afgegeven vermogen. Dit gaat gepaard met meer warmte-ontwikkeling, dus ga niet te laag want anders gaat de zaak kapot door oververhitting.

cluseau
15 december 2010, 15:42
Wat is nu de conclusie t.a.v. het verband tussen impedantie en geluidsdruk?

Hoe meer misaanpassing hoe minder geluidsdruk..

Han S
15 december 2010, 17:45
Houd er ook rekening mee dat een 8 ohm luidspreker niet bij elke frequentie een impedantie van 8 ohm laat zien.

Een hi fi speaker als de Infinity Kappa 9 bijvoorbeeld is nominaal 4 ohm, maar laat een impedantiedip zien tot beneden de 1 ohm en er zijn maar weinig versterkers die daar tegen kunnen.

Stuur je gelijkstroom via een multimetertje door een 8 ohm speaker dan meet je rond 6.5 ohm.

Geluidsdruk is het resultaat van vermogen, impedantie en rendement (efficiency) en wordt uitgedrukt in dB/w/m, hetgeen inhoudt dat er bij 1 wat op een meter afstand van de speaker een bepaalde geluidsdruk wordt gemeten. Maar bij welke frequentie dat gebeurt is geen standaard en dus heb je er ook weer niet zo veel aan als je een basdriver gaat meten met 1 khz.

Ga er maar vanuit dat het rendement van een Celestion 12" speaker behoorlijk hoog is, ik schat rond 98 dB/w/m en met een 50 watt buizenamp maakt die erg veel lawaai.

big dooley
15 december 2010, 18:43
Ga er maar vanuit dat het rendement van een Celestion 12" speaker behoorlijk hoog is, ik schat rond 98 dB/w/m en met een 50 watt buizenamp maakt die erg veel lawaai.
G12T75 = 97dB
G12H30 = 100dB
G12M25 greenback = 98dB
vintage 30 = 100 dB

als ik het goed heb is dat gemeten bij 1kHz... de vintage 30 heeft echter nog meer bij 2 t/m 4kHz (rond de 105dB)

nogmaals, zoals han al zei: dit is gemeten op 1 meter afstand met 1 watt vermogen... gooi er 100 watt tegenaan (theoretisch, want de V30 heeft een max van 60watt RMS) dan heb je een ver-honderdvoudiging van vermogen, wat neerkomt op 20dB verhoging... dus 125dB totaal... en dat hou je niet vol :D

de G12H30 heeft een piek van 109dB bij ongeveer 3.5kHz... reken maar uit :)

Han S
15 december 2010, 19:29
Het is een simpele rekensom: 10LogP plus het rendement.

Death2AllButMetal
15 december 2010, 20:07
Hier een handige tabel die ik heb gemaakt:

http://jump.fm/NKADH