PDA

View Full Version : ***geluid met pedalen



Matthijs24
14 december 2010, 18:33
Pedalen vind ik hartstikke fijn, daar niet van.
Maar ik word niet goed van de problemen die ze met zich meebrengen. Ik heb nu deze pedalen:

Boss FBM-1, Boss SD-1, Boss DS-1. Veel Boss he? Komt omdat ik die toevallig goed vond. Normaal zit er ook een Vox wah bij maar die is nu even weg.

Ik speel verder met een Fender Strat (Mexico) op een Tolex Fender Blues Jr.

De DS-1 gebruik ik voor Satriani-achtige dingen, de SD-1 voor vooral bluesolo's, de FBM-1 gebruik ik alleen voor de boost en voor het instellen van mids, bass en treble.

Als ik alle pedalen uit heb staan is er geen probleem met het geluid. Hartstikke mooi en clean.

Als ik 1 pedaal aandoe is er ook niet veel aan de hand. Maar als ik bijv. de SD-1 met de FBM-1 aanzet WEL. Naast de ENORME hoeveelheid ruis klinkt het geluid sowieso niet mooi. Als ik een noot aanslaa dan daalt soms ineenkeer even het volume, de gain gaat weg, je hoort een ROT-geluid. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen het is gewoon lelijk. Ik weet zeker dat het geluid helemaal niet hoort, en het is geen probleem waar ik mee moet leren leven, want het hoort gewoon niet haha. Nu moet ik er wel bijvertellen dat de FBM-1 de enige is die via een adapter loopt. Ik heb een daisy chain maar alleen de FBM-1 word ermee gevoed. Waarom? Nou, in de andere twee zitten nog batterijen. En dat beter dan de voeding. WANT, als ze allemaal via de voeding werken heb ik weer een volgende probleem:

Ze piepen. Als er 2 aanstaan krijg ik een hele harde hoge constante piep. Dat heb ik niet als die 2 op batterijen werken. Als ik dan de FBM-1 (die wel met adapter werkt) aanzet krijg ik een lichte piep, niet zo erg als dat ze alledrie met een adapter gevoed worden. Probleem met de adapter? Ik weet het allemaal niet, ik krijg gewoon geen fatsoenlijk geluid met de pedalen.

Settings:

Boss FBM-1: Gain op 10 voor, Level helemaal open, Mid open, Bass en treble op 5 over, presence kwart over

Boss SD-1: Drive open, tone 10 voor, level op 10 over

Boss DS-1 Drive varieërd van 10 over tot helemaal open, tone op 10 voor, Level op 10 over.

Duidelijk?:seriousf:

Hopelijk kan iemand mij helpen:makeup:.

tomdiedom
14 december 2010, 18:37
Misschien batterijen vervangen.

FruscianteFan
14 december 2010, 18:40
Wat is de volgorde waarin ze staan?

Matthijs24
14 december 2010, 18:42
@tomdiedom: Nee dat is het niet, want met de batterijen heb ik juist GEEN probleem en de batterijen zijn net nieuw. De volgorde is:

@FruscianteFan: Gitaar --> Boss DS-1 --> Boss SD-1 --> Boss FBM-1 --> Amp

tomdiedom
14 december 2010, 18:43
Je weet dat batterijen ook leeglopen wanneer de plug nog in de input van een pedaal zit?

Matthijs24
14 december 2010, 18:50
Ja:) Ik weet.

Comfortably Daniel
14 december 2010, 19:27
Je hebt zo te zien zo goed als alle pedalen helemaal vol open staan...gain, level, etc.
Misschien verstandig om dat eens wat terug te schroeven. Met die settings vind ik 't niet zo gek dat je ruis en feedback hebt. :soinnocent:

Henri H
14 december 2010, 19:29
Heb je al 's geprobeerd om ook de FBM-1 op batterijen te laten werken?

Ik gok dat je of een 1Spot of een Godlyke adapter hebt.
Deze adapters staan er (bij mij althans) om bekend dat ze van dit soort storingen geven.
Ik kan je in dat geval van harte de Thomann adapter aanbevelen:

THOMANN NT AC/PSA (http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm)

Deze heeft minder vermogen, maar kan makkelijk een stuk of 10 standaard BOSS pedalen voeden.

Henri H
14 december 2010, 19:30
Je hebt zo te zien zo goed als alle pedalen helemaal vol open staan...gain, level, etc.
Misschien verstandig om dat eens wat terug te schroeven. Met die settings vind ik 't niet zo gek dat je ruis en feedback hebt. :soinnocent:

Even goed lezen; 10 voor, tien over etc. :)

EuroCinema
14 december 2010, 19:33
De volgorde is:

@FruscianteFan: Gitaar --> Boss DS-1 --> Boss SD-1 --> Boss FBM-1 --> Amp


Probeer de FBM eens als eerste te zetten? De input van een digitaal pedaal boosten kan tot lelijke clipping leiden.

Matthijs24
14 december 2010, 19:38
Oh ik dacht dat de booster als laatste moest. Maar het is ook om de andere pedalen te boosten. Ik zal het zo eens proberen.

FruscianteFan
14 december 2010, 19:44
Als je het volume harder wilt, moet je na je overdrive en distortion boosten ja. Als je een dikkere overdrive of distortion wilt, moet je de booster vooraan zetten.

Als ik jou was zou ik eerst de FBM doen, dan de overdrive, dan de distortion.

driftkop
14 december 2010, 20:23
Heb je al 's geprobeerd om ook de FBM-1 op batterijen te laten werken?

Ik gok dat je of een 1Spot of een Godlyke adapter hebt.
Deze adapters staan er (bij mij althans) om bekend dat ze van dit soort storingen geven.
Ik kan je in dat geval van harte de Thomann adapter aanbevelen:

THOMANN NT AC/PSA (http://www.thomann.de/nl/thomann_ntac109.htm)

Deze heeft minder vermogen, maar kan makkelijk een stuk of 10 standaard BOSS pedalen voeden.

Dat is ook een daisy chain, net als de OneSpot, etc. Tenzij je drie losse adapters gebruikt.

Henri H
14 december 2010, 20:38
Dat is ook een daisy chain, net als de OneSpot, etc. Tenzij je drie losse adapters gebruikt.Een daisy chain is zoiets:

http://images5.thomann.de/pics/bdb/194240/2198220_800.jpg

De adapter sluit je dus hierop aan, en je daisy chain weer op de pedalen.

That's how things work. :)

driftkop
14 december 2010, 21:01
Bedankt H.Huisjes voor deze nuttige correctie. :ok:

Feit blijft dat wanneer je 1 adapter voor meer dan 1 pedaal gebruikt, de kans op storingen aanwezig blijft.

Midwolda
14 december 2010, 21:14
U vraagt: veel Boss-pedaaltjes? Wij draaien!

http://img801.imageshack.us/img801/7318/pb300005.jpg

Onderste rij zit met een daisychain op de adapter, de bovenste rij met een tweede daisychain op de PSM-5.
Onderste rij wordt ook aan/uit geschakeld door de PSM, dan heb ik minder tonesuck op de "cleane" rij.
Alles op 1 adapter... het begint pas te ruisen en te piepen als ik diverse gain's en level's ver open zet.
Wel zorgen dat je voldoende mA's hebt, voor dit bord moet ik minstens 500mA hebben
want een standaard Boss adapter van 300mA wordt te warm (vind ik).
En, misschien nog wel belangrijker en misschien ook jouw probleem:
het moet een gestabiliseerde voeding zijn die gewoon altijd 9(,6) Volt levert.
Dus niet eentje die met 12,nogwat begint en dan inkakt als je er meer aan hangt...

Comfortably Daniel
14 december 2010, 21:30
Even goed lezen; 10 voor, tien over etc. :)

Ik weet wat je bedoelt, maar als je kijkt naar de settings hieronder, dan krab ik toch wel even achter m'n oor. Level open, mid open en presence zo ver open vind ik niet echt lage settings. :dontgeti:

Boss FBM-1: Level helemaal open, Mid open, presence kwart over
Boss SD-1: Drive open, level op 10 over
Boss DS-1: Drive varieërd van 10 over tot helemaal open, level op 10 over.


Maar goed, het kan inderdaad gewoon aan de voeding liggen.

driftkop
14 december 2010, 21:30
En, misschien nog wel belangrijker en misschien ook jouw probleem:
het moet een gestabiliseerde voeding zijn die gewoon altijd 9(,6) Volt levert.

Niet alleen dat, om bijgeluiden uit te sluiten moet het een voeding zijn met geisoleerde uitgangen, zie ook de FAQ.

Midwolda
14 december 2010, 21:38
Niet alleen dat, om bijgeluiden uit te sluiten moet het een voeding zijn met geisoleerde uitgangen, zie ook de FAQ.

Ja, maar zoals ik zei, mijn bordje draait op èèn adapter dus dat is altijd een geisoleerde uitgang.

;)

Matthijs24
14 december 2010, 21:52
De adapter is niet gestabiliseerd. Denken jullie dat dat het probleem is? Ik zal in ieder geval een andere adapter kopen, en kijken of het probleem er dan nog is. Ik kan ook nog met batterijen proberen. In ieder geval al bedankt.

driftkop
14 december 2010, 21:53
Ja, maar zoals ik zei, mijn bordje draait op èèn adapter dus dat is altijd een geisoleerde uitgang

Dan begrijp je het toch niet goed. Bij geisoleerde voedingen gaat het erom dat de aarde aansluitingen van de voeding van ieder pedaal niet met elkaar in contact staan. Als je dus meer dan 1 pedaal op een adapter aansluit via een daisy chain, zijn de pedalen niet geisoleerd, en kun je bijgeluiden krijgen.

Midwolda
14 december 2010, 22:04
Dan begrijp je het toch niet goed. Bij geisoleerde voedingen gaat het erom dat de aarde aansluitingen van de voeding van ieder pedaal niet met elkaar in contact staan. Als je dus meer dan 1 pedaal op een adapter aansluit via een daisy chain, zijn de pedalen niet geisoleerd, en kun je bijgeluiden krijgen.

Je hebt helemaal gelijk. :ok:
De aardes van mijn pedalen zijn dus niet geisoleerd want ze hangen allemaal aan een daisychain.
Toch ondervind ik niet de problemen die Matthijs24 noemt, tenzij ik knoppen op high-gain zet.

driftkop
14 december 2010, 22:06
Toch ondervind ik niet de problemen die Matthijs24 noemt, tenzij ik knoppen op high-gain zet.

Dan heb je geluk. :ok:

DemolitionColorScheme
14 december 2010, 22:07
Ik weet wat je bedoelt, maar als je kijkt naar de settings hieronder, dan krab ik toch wel even achter m'n oor. Level open, mid open en presence zo ver open vind ik niet echt lage settings. :dontgeti:

Boss FBM-1: Level helemaal open, Mid open, presence kwart over
Boss SD-1: Drive open, level op 10 over
Boss DS-1: Drive varieërd van 10 over tot helemaal open, level op 10 over.


Maar goed, het kan inderdaad gewoon aan de voeding liggen.
Ligt het nu aan mij of ligt dit gewoon aan de settings? Als ik dit zo zie dan kan ik je ook wel vertellen dat je ruis en feedback krijgt.

Comfortably Daniel
14 december 2010, 22:18
Ligt het nu aan mij of ligt dit gewoon aan de settings? Als ik dit zo zie dan kan ik je ook wel vertellen dat je ruis en feedback krijgt.

Like I said...what he said :soinnocent:

Henri H
14 december 2010, 23:31
Bedankt H.Huisjes voor deze nuttige correctie. :ok:

Feit blijft dat wanneer je 1 adapter voor meer dan 1 pedaal gebruikt, de kans op storingen aanwezig blijft.

Andersom kan ook heb ik gemerkt; 1 adapter op één pedaal geeft een storing, maar als ik dat pedaal in een chain zet met andere (gebufferde) pedalen heb ik er geen last van, en dat alles met een Godlyke adapter (en daisy chain).
't Zal waarschijnlijk geluk zijn, mag ook wel 's. :)

HaroldA
14 december 2010, 23:43
Dan heb je geluk. :ok:

Dan ik ook en 4391890 van mijn vrienden/kennissen ook. Ik heb ook een Schizophrenic voeding met geïsoleerde uitgangen, scheelt niks.

Volgens mij zijn het aantal mensen die problemen hebben met een daisy op 1 hand te tellen. Mensen die denken dat isoleren de oplossing voor alles is zijn er veel meer.