PDA

View Full Version : Fender Blues Jr slecht hoorbaar?



Joene1988
14 december 2010, 16:22
Heren,

Een vraag wat betreft mijn Fender Blues Junior... Allereerst moet ik zeggen dat ik erg blij ben met deze amp. Ook in cobinatie met mijn pedaaltjes kan ik er heerlijke en verschillende tonen uithalen, waar ik erg blij mee ben.

Nu alleen het probleem... Als ik normaal thuis speel, met wat muziek mee, kan ik mijn versterker goed horen, en hebben de tonen/noten allemaal genoeg definitie. Maar gisteravond bij de repetitie, met een band erbij, (drum/bas en toetsen en zang natuurlijk) komt alles een stuk minder lekker door, en versta ik vaak niks of weinig van wat ik doe.

Nu kunnen we gaan zeggen: 'zettum harder!!' Hier ben ik zelf wel voorstander van, maar dan gaat vooral de zang protesteren. Daarnaast heb ik al verschillende dngen geprobeerd om beter door de mix te prikken. Ik heb al een versterkerstandaard gehaald, waardoor mijn versterker schuin staat, en een stukje hoger. Werkt niet voldoende. Ik heb een beam-blocker gekocht, en in de versterker gemonteerd. Helpt niet voldoende. Ik heb meer hoog in de EQ gedraaid, en wat mids eruit. Helpt ook niet voldoende. Ik moet zeggen, dat het geluid ook niet echt ver draagt. Zodra ik aan de andere kant van de versterker ga staan, en we spelen wat, hoor ik mezelf al niet meer. De toetsenist klaagt ook al aardig veel dat ie me niet hoort, terwijl hij maar een klein eindje verderop zit.

Wat nu te doen? Ik ben ten einde raad.

Groeten,

Jeroen

flo123
14 december 2010, 16:33
Ga dicht bij je versterker staan zodat het voor jou harder klinkt dan voor de anderen.
Zet er een microfoon voor (Shure SM57 of zo) en laat hem door de PA/monitor speakers terug komen. Dat geeft een lekker vol geluid waarvan het volume goed is te regelen.

tomdiedom
14 december 2010, 16:44
ik zou er juist wat meer mids indraaien.

RedBuell
14 december 2010, 16:49
Juist anders om, meer mids en minder treble... Kreeg afgelopen weekend een uitleg daarover, helaas was ik zo lam als aap en weet niet de exacte argumenten maar het heeft iets te maken dat meer treble je geluid juist "zachter" maakt, geloof ik.

FruscianteFan
14 december 2010, 16:54
Beamblocker geeft meer spreiding van het geluid, maar als jij de gitaar als enige niet goed hoort, moet je dat juist niet hebben. Mids heb ik op mijn blues junior eigenlijk altijd vol open staan, dat helpt juist met door de mix heen prikken.

Verder moet je niet te ver van je versterker af gaan staan en mag je best de speaker op je oren richten.

Nu weet ik niet hoe ervaren je bent, maar misschien is het ook wel een kwestie van je plaats in de band een beetje kennen. Het gaat om het geheel en niet om wat jij speelt, dus je kunt niet verwachten dat je perfect hoort wat je speelt. Het verschil tussen thuis en een band is wat dat betreft behoorlijk groot.

Joene1988
14 december 2010, 17:35
Heren,

Ik moet zeggen dat het idee van meer mids erin draaien mij nog niet bekend was. Ik was altijd in de overtuiging dat dit te 'modderig' werd, en je dan juist geen definitie hoort in je sound.

Misschien wat extra info naar aanleiding van de andere reacties: Ik gebruik inderdaad al een sm57 voor mn versterker, en vervolgens over de PA. Daarnaast richt ik de versterker inderdaad met het versterkerstandaard op mijzelf, zodat ik het het best kan horen. Toch werkt dit niet altijd even goed. Ik moe wel zeggen dat ik wel erg dicht op sta, waardoor de conus van de speaker zon beetje op mijn borst wijst.

Wat ervaring betreft, ik speel rond de 3 jaar geregeld in een kerk, en daarnaast verschillende andere projecten.

FruscianteFan
14 december 2010, 17:42
En daarom moet je de versterker niet alleen op jezelf richten, maar juist specifiek op je oren.

Maar ja, leer vooral je eigen versterker kennen. Fat switch aan, mids voluit, treble op 4-7 afhankelijk van de gitaar, bass daar waar het wel vol is en niet modderig.

cluseau
14 december 2010, 18:53
Nu kunnen we gaan zeggen: 'zettum harder!!'

Dat moet hij dan wel kunnen, wel eens een vermogens meting gedaan? Meten is maar mijn idee het enige middel om aan te tonen of er iets aan de hand is. Blues Junior is anders een dapper versterkertje die behoorlijk luid klinkt.


Frans.

EuroCinema
14 december 2010, 19:30
Heren,

Ik moet zeggen dat het idee van meer mids erin draaien mij nog niet bekend was. Ik was altijd in de overtuiging dat dit te 'modderig' werd, en je dan juist geen definitie hoort in je sound.


Het menselijk gehoor is erg gericht op stemmen, en die bevinden zich vooral in de middenfrequenties. Niet voor niets hadden oude telefoons en radio's alleen maar midden. Daarnaast is midden gewoon een goeie plek voor een gitaar in een bandmix. In het laag win je het niet van de bas, in het hoog niet van de bekkens.

Joene1988
14 december 2010, 19:37
Klinkt allemaal erg logisch. Ik denk dat ik maar eens wat meer met die EQ aan de slag ga, maandagavond maar weer eens ga kijken of het probleem met het opvoeren van de mids verholpen word.

Bedankt voor de hulp tot zover.

Aca Ilic
14 december 2010, 19:54
niks met eq klooien man, net zoals iemand het al voorgesteld heeft: mike ervoor en ampie gebruiken puur als monitor voor jezelf....
Lekker geluid voor jezelf maken, geen midden erin of eruit, want dat zijn domste compromissen die je gaat maken. Gewoon lekkere geluid maken die je het prettigste vindt klinken, en de rest uitversterken. Punt

FruscianteFan
14 december 2010, 20:12
niks met eq klooien man, net zoals iemand het al voorgesteld heeft: mike ervoor en ampie gebruiken puur als monitor voor jezelf....
Lekker geluid voor jezelf maken, geen midden erin of eruit, want dat zijn domste compromissen die je gaat maken. Gewoon lekkere geluid maken die je het prettigste vindt klinken, en de rest uitversterken. Punt
Het probleem is niet, zoals wat ik zelf heb, dat TS zichzelf wel hoort maar dat de rest hem niet hoort. Dan kan uitversterken een optie zijn. Nu is het zo dat-ie volgens de zanger(es) wel hard genoeg staat, maar dat-ie zichzelf niet hoort. Lijkt me dat je dat geenszins oplost door over PA te gaan.

Een mooi gitaargeluid is leuk, maar het is veel belangrijker om functioneel te zijn als je in een band speelt. Dat is niet eens een compromis sluiten, maar een kwestie van de juiste prioriteiten.

Aca Ilic
14 december 2010, 20:19
Hij heeft het over dat 'ie niet door de mix heen prikt. Hij kan met een 18 watt ampie zeker niet door de mix heen prikken ( althans heb ik tot nu toe nooit van iemand gehoord dat 'ie in band situatie met Bl. Junior dit ook kan), wat betekent of dat zanger rechtstreeks voor de amps staat , of dat 'ie niet dichtbij microfoon zingt, of dat 'ie zich gewoon aanstelt.
Andere optie is amp natuurlijk andere kant wegdraaien, beter zorgen voor dynamiek tijdens solo's en begeleiding, en voor de rest zou ik zeggen dat klooien met eq dit euvel niet veel zou verbeteren.

Pepe
14 december 2010, 21:03
De amp heeft gewoon te weinig volume, mijn conclusie na het gebruiken van vele low wattage amps als Princetons, Deluxe's, AC15's en Blues Juniors hoewel een en ander afhankelijk is van ruimte en drummer.
Het is niet zozeer het volume maar meer het gebrek aan clean volume. Midhoog clean prikt door de mix, overdrive en bassen niet.
Een 22 watt deluxe is wat mij betreft het randje van wat nog net kan, een AC15 - 15 watt- gaat harder clean dan een Deluxe dus op cijfertjes kan je geen pijl trekken wat hoorbaarheid betreft.

E-J
15 december 2010, 11:32
Als de zanger zich niet kan horen: plaats een monitor voor hem. Ik vind een band altijd veel beter klinken als de gitaren goed hoorbaar zijn en het niet alleen zang+drums is... klinkt stukken krachtiger, meer rock.

Kijk voor de rest met je hele band ernaar. Je kunt misschien het euvel verhelpen door de plaatsing van drumstel, basversterker en gitaarversterker. De basversterker anders instellen (veel bassisten/gitaristen pluggen in, gooien het volume omhoog en 'dan is het wel goed'). Of je combo op een verhoging (stoel) zetten. Drumstel, basversterker en gitaarversterker verder uit elkaar etc...

EuroCinema
15 december 2010, 12:06
Lekker geluid voor jezelf maken, geen midden erin of eruit, want dat zijn domste compromissen die je gaat maken. Gewoon lekkere geluid maken die je het prettigste vindt klinken, en de rest uitversterken. Punt

En dan in 1 vloeiende beweging door naar de discussie "mijn band vindt dat ik te hard sta". :cheerup:

Joene1988
15 december 2010, 12:18
Bedankt voor de reacties, maar volgens mij hebben jullie het niet goed gelezen:)

Ik gebruik de amp inderdaad als monitor voor mezelf+band. Wat betekent dat ik de versterker op mezelf heb gericht, met een ampstand. Ik versterk het geheel vervolgens uit via een SM57 op de PA.

Daarnaast hebben we een drummer, die geheel tegen verwachting in, het presteert om zijn trommels en bekkens te aaien. Zo zacht heb je nog nooit iemand horen drummen:) De opstelling is een beetje raar, omdat we in een kerk spelen, en qua ruimte niet alles mogelijk is. We hebben de drummer in een hoek gepropt, toetsen aan een kant, bas aan de andere. En ik sta dan weer naast de bassist. En daarnaast de zang (4 stuks) Een beetje zoals hieronder.
Drums---keys
|
Bas
|
Gitaar
|
Zang
Zang
Zang
Zang

Het punt is een beetje dat het geluid uit de versterker gewoon niet 'ver draagt'. Aan de achterkant van de amp staan betekent gewoon geluidsstilte in het geheel van muziek. Zou het ook sterk te maken kunnen hebben met de ruimte? Onze kerk is ongeveer 12 meter hoog oid, en eigenlijk gewoon 1 grote hal. Tuurlijk, het zal vast invloed hebben, maar in hoeverre is dit merkbaar?
De toetsenist klaagt altijd dat hij mij niet hoort, terwijl hij maar 4 meter van me afzit. Weliswaar in een hoek, waardoor hij niet recht voor mij speaker zit, maar toch. En als ik zelf af en toe al moeite heb mezelf te horen...

Little Jay
15 december 2010, 12:47
Als ik het zo lees allemaal is het waarschijnlijk de ruimte. Met mijn Fender Blues Deluxe heb ik veel opgetreden en soms heb je ineens een ruimte die bepaalde frequenties lijkt op te eten en/of andere frequenties lijkt uit te versterken: geluid verzuipt, draagt niet meer of soms kun je draaien tot je een ons weegt en het blijft te hard en te schel. het heeft allemaal te maken met reflectie en absorptie van de ruimte!

Ook vaak onderschat: reflecties kunnen terugkomen op een dusdanige manier dat er fase-verschillen optreden en in extreme gevallen helemaal uit fase zijn zodat je van sommige frequenties ineens niets meer hoort.

Ik denk dat je in jouw geval moet gaan schuiven en gaan draaien met je amp: anders positioneren dus. Probeer de reflecties van de ruimte naar je hand te zetten.

Ik kan van te voren niet gokken wat zal helpen, maar dit zou je kunnen proberen:
- op een stoel of kruk, verschillende hoogtes checken
- of juist op de grond
- achterover tegen een muur
- juist niet tegen de muur
- reflecties dempen door achter je versterker gitaarhoezen en jassen e.d. neer te leggen
- reflecties richten door je versterker wat te draaien
- afstand tot muren en de andere spelers variëren: dichtbij, ver weg etc.

Nou ja, you get the picture denk ik.

De suggestie van mids erbij draaien is naar mijn ervaring bijna altijd een verbetering. Als variant hierop: zet gewoon eens alles op 10, volume en alle toonregelaars en dan volume en tone enkel vanaf je gitaar regelen. De meeste versterkers knappen hier van op, het kan je wel eens verbazen hoe expressief en levendig je BJ ineens kan gaan klinken (de eerste buizenamps kwamen zonder toonregeling: die zat immers al op de gitaar!).

In extreme gevallen doe ik soms ook dit: bass en treble op 0, mid op 10.

Tot slot: keep in mind dat het geluid dat mooi klinkt in je slaapkamer en zelfs in de ruimte waar je speelt als de rest van de band stil is, in de meeste gevallen niet het beste geluid is wanneer de band begint te spelen!

Succes!

*edit*
Nog even goed gelezen, maar de ruimte is best groot voor zo'n klein ampje! Bijna net als wanneer je in de openlucht speelt: het geluid verdwijnt gewoon en als je niet direct in de 'straal' van je speaker staat hoort niemand het meer omdat er geen reflecties zijn! Je hebt je amp achterover omhoog gericht. Nou met 12 meter hoog is dat geluid dus echt wel weg! Ik zou eens proberen reflecties via de achterwant (als je daar voor staat te spelen) op te wekken: versterker dichtbij de muur, erop gericht, zoiets. Dat kan ook het geluid zijn dat uit de (open) achterkant van de BJ komt.

Joene1988
15 december 2010, 15:41
*edit*
Nog even goed gelezen, maar de ruimte is best groot voor zo'n klein ampje! Bijna net als wanneer je in de openlucht speelt: het geluid verdwijnt gewoon en als je niet direct in de 'straal' van je speaker staat hoort niemand het meer omdat er geen reflecties zijn! Je hebt je amp achterover omhoog gericht. Nou met 12 meter hoog is dat geluid dus echt wel weg! Ik zou eens proberen reflecties via de achterwant (als je daar voor staat te spelen) op te wekken: versterker dichtbij de muur, erop gericht, zoiets. Dat kan ook het geluid zijn dat uit de (open) achterkant van de BJ komt.

Ik zal het voorgaande maar eens testen de komende tijd. Wat de ruimte betreft, de band staat wel onder een soort afdak:)

Het klinkt vaag, maar het is dus een grote zaal, erg hoog, maar de plaats waar de band staat, is onder een soort balkon, waarop een kerkorgel staat. Dus het is wel een soort half-open ruimte. Misschien dat dit ook nog scheelt. Maar ik ga eens wat dingen testen, om te kijken wat verbetert.

Bedankt alvast, en je hoort nog van de resultaten.

Aca Ilic
15 december 2010, 18:44
Een mooi gitaargeluid is leuk, maar het is veel belangrijker om functioneel te zijn als je in een band speelt. Dat is niet eens een compromis sluiten, maar een kwestie van de juiste prioriteiten.

Mooi gitaar geluid is niet leuk, dat is een pre! Je kunt met kut gitaar geluid niet erg functioneel in een band fungeren. Over prioriteiten gesproken.

Aca Ilic
15 december 2010, 19:07
Heren,

Een vraag wat betreft mijn Fender Blues Junior... Allereerst moet ik zeggen dat ik erg blij ben met deze amp. Ook in cobinatie met mijn pedaaltjes kan ik er heerlijke en verschillende tonen uithalen, waar ik erg blij mee ben.

Nu alleen het probleem... Als ik normaal thuis speel, met wat muziek mee, kan ik mijn versterker goed horen, en hebben de tonen/noten allemaal genoeg definitie. Maar gisteravond bij de repetitie, met een band erbij, (drum/bas en toetsen en zang natuurlijk) komt alles een stuk minder lekker door, en versta ik vaak niks of weinig van wat ik doe.

Nu kunnen we gaan zeggen: 'zettum harder!!' Hier ben ik zelf wel voorstander van, maar dan gaat vooral de zang protesteren. Daarnaast heb ik al verschillende dngen geprobeerd om beter door de mix te prikken. Ik heb al een versterkerstandaard gehaald, waardoor mijn versterker schuin staat, en een stukje hoger. Werkt niet voldoende. Ik heb een beam-blocker gekocht, en in de versterker gemonteerd. Helpt niet voldoende. Ik heb meer hoog in de EQ gedraaid, en wat mids eruit. Helpt ook niet voldoende. Ik moet zeggen, dat het geluid ook niet echt ver draagt. Zodra ik aan de andere kant van de versterker ga staan, en we spelen wat, hoor ik mezelf al niet meer. De toetsenist klaagt ook al aardig veel dat ie me niet hoort, terwijl hij maar een klein eindje verderop zit.

Wat nu te doen? Ik ben ten einde raad.

Groeten,

Jeroen

Mits je zelf goed geluid hebt, die je alleen maar hoeft uit te versterken zal ik je een paar dingen duidelijk maken aangezien je sommige dingen door elkaar haalt:

"Nu kunnen we gaan zeggen: 'zettum harder!!' Hier ben ik zelf wel voorstander van, maar dan gaat vooral de zang protesteren....."

> betekent dat zoals iemand al aangaf positie van bandleden niet optimaal is, en dat jullie hiermee een beetje zouden moeten gaan schaken. Daarbij geef je nog later aan dat toetsenist je ook niet goed hoort wat betekent dat al twee man bepaalde ballans missen.
Dat brengt me bij de volgende en dat is:

" Ik gebruik de amp inderdaad als monitor voor mezelf+band. Wat betekent dat ik de versterker op mezelf heb gericht, met een ampstand. Ik versterk het geheel vervolgens uit via een SM57 op de PA....."

> dan betekent dat als je amp als monitor gebruikt, deze alleen werkt als je in de "buurt" bent. Jij kunt niet verwachten dat een 18 watt amp een goede monitor voor jou is als je 5 meter schuin verderop staat. Daarbij is toch iets verkeerd wat je doet, want als je gitaarversterker via pa of zanginstallatie uitversterkt ,zou zelfs een 18 watt ampie genoeg voor een repetitie ruimte moeten zijn.

"Ik heb een beam-blocker gekocht, en in de versterker gemonteerd. Helpt niet voldoende..."

> beamer blocker wordt alleen gebruikt voor diffusie van hoge tonen ( bekende Fender probleem) en mengen met bass en midden spectrum, dus niet om geluid alle kanten uit te sturen zodat je toch jouw ampie 5 meter schuin verderop toch als monitor kunt gebruiken;-)

Joene, om goede geluid met complete band te krijgen vergt heel wat. Het gaat natuurlijk ook om de compromis hier en daar sluiten, misschien op een plek staan die jou niet helemaal aanstaat, maar als je goede geluid hebt, en als je dat alleen maar hoeft uit te versterken, dan zou ik maar zeggen, vraag iemand die twee goede oren heeft om eens op jullie repetitie te komen, aan knoppen van installatie te draaien, mooi balans te maken en als je instellingen opschrijft, dan is het al een goede begin.
Vergeet niet dat Junior goed klinkt als je hem een beetje verder open draait dan je huiskamer niveau. Stuur hem dan wat minder via pa, en geef hem wat meer ballen ( volume)

cheers
Alex

Joene1988
15 december 2010, 19:46
Hi Alex,

Bedankt voor je tips. Zoals je zegt is misschien de positie van de bandleden niet helemaal optimaal, maar we hebben niet alle ruimte. We spelen in een kerk, wat betekent: een erg hoog plafond, en een grote ruimte, maar door alle stoelen die er staan weinig ruimte voor de band. Het betekent dat we een beetje in een hoek op elkaar staan gepropt. Daarnaast moeten de volumes aardig laag blijven. Ik neem aan dat je je wel kan voorstellen dat veel mensen op zondagochtend niet veel behoefte hebben aan een rock-concert, en liever minder hard geluid aan het hoofd willen.

Het grootste probleem is eigenlijk dat ik qua podiumgeluid niet genoeg heb om goed door de mix te prikken. Omdat alle instrumenten zo dicht op elkaar staan, hoor ik vooral veel piano/bas/drum, maar mijn eigen sound is niet altijd goed hoorbaar. Daarnaast hoor ik ook van de piano-man dat ie me amper hoort. En ik heb het idee dat de drummer en bassist dit probleem ook hebben, maar het misschien niet zoveel boeit:rockon: Dit lossen we vaak op door bij de toetsenist een monitor te leggen met alleen gitaargeluid, waardoor hij het ook goed hoort, en we elkaar niet in de weg zitten in ons spel.

Ik heb nu eerst maar eens de 'fat-switch' aangezet, en er een stuk meer mids ingedraaid, hopen dat dit helpt. Hier thuis word het geluid in ieder geval wel wat dikker, hopen dat dit genoeg is. Zo niet dan ga ik eens met de positie van de amp aan de gang.

Aca Ilic
15 december 2010, 20:00
Joen misschien een stom voorstel maar waarom ga je niet met je ampie langs toetsenman staan...?
groenten
Alex

EuroCinema
15 december 2010, 21:17
> dan betekent dat als je amp als monitor gebruikt, deze alleen werkt als je in de "buurt" bent. Jij kunt niet verwachten dat een 18 watt amp een goede monitor voor jou is als je 5 meter schuin verderop staat.

Eens, maar houd er ook rekening mee dat je té dichtbij ook niet profiteert van de volle projectie. Veel bands blazen elkaar doof in het oefenhok omdat ze met hun kont tegen hun versterker staan.

Aca Ilic
15 december 2010, 21:29
Eens, maar houd er ook rekening mee dat je té dichtbij ook niet profiteert van de volle projectie. Veel bands blazen elkaar doof in het oefenhok omdat ze met hun kont tegen hun versterker staan.

+1 Cinema.....
hij zou in dit geval denk ik minder last van hebben omdat 'ie al beamer blockers heeft......

flo123
16 december 2010, 01:59
Het is allemaal een kwestie van mixing en monitoring naar mijn idee.
Je kunt in principe ook een 5W versterkertje ergens in de hoek zetten.
Als er maar een mic voor staat en er voldoende mixer en monitor mogelijkheden zijn, kun je voor iedereen een goede band mix maken.
Vooral met een redelijk laag band volume moet dat toch prima gaan zou ik denken.

Vertel eens wat meer over de P.A. speakers: Waar staan ze, waarop zijn ze gericht, etc.

Zijn er ook monitor speakers, gericht naar de band, waarop bijvoorbeeld zang, toetsen, gitaar, etc op terug komt?
Zo ja: Hoeveel monitoren zijn er, hoeveel monitor groepen, wat zijn de mixer mogelijkheden?

Joene1988
16 december 2010, 12:07
Vertel eens wat meer over de P.A. speakers: Waar staan ze, waarop zijn ze gericht, etc.

Zijn er ook monitor speakers, gericht naar de band, waarop bijvoorbeeld zang, toetsen, gitaar, etc op terug komt?
Zo ja: Hoeveel monitoren zijn er, hoeveel monitor groepen, wat zijn de mixer mogelijkheden?


PA speakers staan voor de band, op de zaal gericht. In principe blaast dit gewoon de zaal door, en merken wij daar als band niet veel van. Het idee is dat de geluidsman in de zaal een lekker mix maakt en wij op het podium zelf ons geluid maken. Als de band te hard staat gaat ie vanzelf klagen, en doen we het volume wat omlaag.

Hiervoor gebruiken we natuurlijk eigen versterking, en monitoren. Wat erop neerkomt dat de zang 2 monitoren voor de snufferd heeft, en de band eigenlijk niet. Toch horen we alle instrumenten en vocalen goed, behalve de gitaar. Het lijkt alsof dit geluid maar 2 meter draagt, en daarna ten onder gaat in de rest van het geluid. Voorheen hebben we wel eens een monitor met alleen gitaar bij de toetsenist gezet. Op zich werkte dit wel goed. Maar dan nog, bij een repetitie of jamsessie zou je toch gewoon met alleen eigen versterking elkaar goed moeten kunnen horen, zonder dat je meteen een veelvoud aan monitoren en kabels aan moet leggen.(de luie muzikant)

Om op je laatste vraag een antwoord te geven: Ik heb niet heel veel verstand van het mengpaneel en mogelijkheden. Maar wat ik wel weet is dat er 2 monitorgroepen zijn. Hierop kun je elk instrument afzonderlijk erbij of eraf mixen, waardoor je kan kiezen wat je precies extra wilt horen. Mocht dit niet genoeg zijn, hebben we ook wel eens een extra mic op mijn versterker gericht, en dit via een Roland combo (allround ding) uitversterkt als extra monitor voor de toetsenist.

Grtz

Jeroen

FruscianteFan
16 december 2010, 12:24
Wat zijn eigenlijk de instellingen van je versterker?

Misschien zit er ook een probleem in dat de zang überhaupt geen gitaar wil horen. Ik heb in een combo bij een koor gezeten en daar mocht ik van de dirigent absoluut niet te hard, omdat juist de gitaar de zang in de weg zou zitten. Bij de optredens, waar de band in de coulissen stond, heb ik de versterker schuin voor me gezet en m.b.v. mijn standback recht op mijn oren gericht. Ik hoorde mezelf daardoor prima, maar zeker niet overweldigend hard.

Ik zou nog eens kijken naar de positie van je versterker. Misschien recht op je oren richten, misschien wel naar achteren richten en vervolgens het volume wat omhoog gooien - dat laatste doe ik zelf tegenwoordig en dat werkt erg goed.

zeiler
16 december 2010, 12:32
nu speel ik ook regelmatig in kerken en ken ik je setup van GP, maar die 15 watt meot echt wel voldoende zijn hoor :o...

ff een gekke gedachte: kan 't te maken hebben dat je je buizen eens zou kunnen vervangen? Zomaar een gedachte (kan toch ook minder volume tot gevolg hebben?)

Verder draaide ik in bandjes mijn amp echt schel (H&K edition tube), niet 't mooiste maar het kwam in combinatie met de rest avn de band best lekker uit ;)... prikte er iig perfect doorheen, waar de rhytm akoestische gitaar voor het lekkere lage zorgde ging ik er schel doorheen... dan vul je elkaar aan...

bij mijn studentenvereniging Ichthus Groningen hebben we gezamenlijke avonden. is bijv. een gitarist die precies dat doet wat de akoestische gitaar ook doet... dat overlapt elkaar zoveel dat hij gewoon voor jan joker staat te spelen ;)...

succes ;)!

Zeiler!

FruscianteFan
16 december 2010, 12:47
bij mijn studentenvereniging Ichthus Groningen hebben we gezamenlijke avonden. is bijv. een gitarist die precies dat doet wat de akoestische gitaar ook doet... dat overlapt elkaar zoveel dat hij gewoon voor jan joker staat te spelen ;)...

succes ;)!

Zeiler!
Had ik laatst ook. We speelden een nummer met vooral toetsen en zang, en ik wilde graag wat toevoegen omdat ik het een prachtig nummer vind. Echter, mijn gitaargeluid bleek heel erg te lijken op het pianogeluid van de toetsenist, en dat werkte gewoon niet. Botste aan alle kanten voor een subtiele toevoegende partij. Akoestisch werkte toen veel beter omdat ik dan juist weinig mids, veel laag en veel hoog heb...

flo123
16 december 2010, 13:36
Plaats een extra monitor voor jou en de toetsenist waar de gitaar op terug kan komen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld 1 van de 2 monitor groepen. Op de andere monitor groep kan dan voornamelijk de zang staan.

muziekschuur
16 december 2010, 13:46
Eindbuizen?
Extra 1x12 speakercabinet (gesloten?)
Neodynium speaker intern plaatsen ipv huidige speaker (=+3DB)

Joene1988
16 december 2010, 16:49
Het scheelt dus dat ik de enige gitarist in de formatie ben. En ik ben het met je eens (zeiler) dat die Blues Jr echt wel genoeg vermogen moet geven. Het geluid draagt, zeker op de lagere volumes niet ver. Tuurlijk kunnen we het volume nog 3 keer zo hard zetten, maar het moet toch ook mogelijk zijn met een normaal volume door te komen?

@ frusciante

Setting zijn op dit moment, master redelijk laag, volume hoger om een beetje drive uit de amp te halen. Verder had ik eerst redelijk wat hoog en wat laag, en de mids wat minder. Waarna ik begrepen heb uit reacties hier dat er juist wat meer mids in moeten, dat prikt er lekkerder door. Dus nu heb ik de fat-switch maar aagezet, en wat meer mids erdoor gedraaid. Het geluid hier thuis is in ieder geval wel wat dikker. Hopen dat dit voldoende helpt.
Daarnaast heb ik ook nog een serie pedaaltjes voor de amp liggen, om wat leuke geluiden te gebruiken.