PDA

View Full Version : Welke telecaster?



Heibel
14 december 2010, 09:22
Beste gitaarnetters,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik wil graag 'n 'nieuwe' telecaster' aanschaffen. Mijn voorkeur gaat in 1e instantie uit naar een custom '62 MIJ RI:

http://www.vintage-guitars.se/1989_Fender_Telecaster_V-62_Custom_Japan_A036289.jpg

Daarnaast vind ik de MIM classix sixties interessant:

http://www.guitarstop.com/Fender/Electric/60teleRedRsw.jpg

En wat ook interessant blijft is de Baja MIM telecaster:

http://www.soundaffectsmusic.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/a/bajablonde.jpg

Ik heb alle reviews gelezen en weet alles van de specs. Ik heb de Baja afgelopen week kunnen bespelen en dat is 'n fijne gitaar, 'n echte tele en dus prima. Ik vind echter zowel de custom '62 RI, als de classic sixties mooier, maar die heb ik nog niet kunnen bespelen. Met name de hals ben ik benieuwd naar, aangezien die van de Baja lekker dik is, maar de sixties halzen wat dunner zijn. Wie heeft ervaring met één of meerdere van deze gitaren en kan wat licht schijnen in de duisternis voor mij? Met name de classic sixties is voor mij nog onbekend, maar zeker prijstechnisch de interessantste van de 3.

Thx voor jullie bijdragen!

Mr.Fingers
14 december 2010, 13:00
Ik heb een MIM classic '60RI, en die is van specificaties identiek aan de japanse '62RI, alleen heeft deze laatste een dubbele binding ronde de body. De hals is een vrij dunne C-shape, terwijl de Baja een iets dikkere hals heeft die meer naar een V neigt. De radius van de classic '60 is de vintage radius van 7.25", met dunne vintage frets, terwijl de baja een plattere 9.5" hals heeft met dikkere, moderne frets. Zo'n bolle hals is leuker voor akkoordenwerk, maar hoge bends smoren vrij snel dicht (ik moet de actie best hoog zetten om geen aanlopers te krijgen bij extreme Robbie Robertson-bending). Van klank zorgt de alder body met rosewood toets voor een iets warmer/wolliger geluid, die echt veel te scherpe, doordringende teletwang zit er niet echt in, hoewel het brugelement nog wel die typische teletwang heeft. Verder heeft de baja een 4-standen-schakelaar (beide elementen in serie is nog een extra) en een faseschakelaar, terwijl de classic '60 en '62RI gewoon een 3 standenschakelaar heeft met Volume en Tone.

http://l9.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos-l3-snc4/hs894.snc4/72704_1687924201791_1348275151_1812168_7870380_n.j pg
http://www.youtube.com/watch?v=-rDcVqG6YGc

jasses
14 december 2010, 14:24
Mr. Fingers is vrij volledig lijkt me zo. De nek van de 62 voelt echt wel helemaal anders dan die van de baja. Voor mij is die van de 62 ideaal, ik vind de C-shape het aangenaamst voelen en hij is echt wel behoorlijk dun (en ik hou dan weer niet van de nek van de baja).

Ik zou adviseren te gaan voor de gitaar die je het best in de hand ligt, en je niet laten verleiden door de looks (ook al is die binding zooo mooi).

Heibel
15 december 2010, 09:08
Mr. Fingers en Jasses, bedankt voor jullie reacties. Zoals gezegd kende ik de specs van al deze gitaren al, maar zoiets als C shape hals 7.25" radius en vintage frets wil niet zeggen dat ze hetzelfde voelen. Daarom is die info m.b.t. de '62 RI en de Mex classic sixties goed om te weten! De Baja heb ik zoals gezegd bespeeld, de hals is inderdaad behoorlijk fors, maar niet vervelend dik..Ik vind het alleen jammer dat de beschikbare kleuren zo beperkt zijn en in dat opzicht voel ik me meer aangetrokken tot de beide sixties tele's. Ik ben tot nu toe 'n full maple MIJ Squier tele gewend en ik denk dat 'n palisander toets me net dat beetje meer warmte kan geven waardoor deze gitaar wat breder inzetbaar is.

Hoe zijn de PU's van de sixties tele's? Ik heb 'n setje Tonerider Hot Vintage PU's liggen en vraag me af die eventueel een upgrade kunnen zijn van de standaard PU's in deze gitaren. Hebben jullie daar zicht op?

Mr.Fingers
15 december 2010, 10:30
Pickups zijn meer dan goed hoor... Vintage voicing, niet al te hoge output (de elementen van de baja zijn heter).

jasses
15 december 2010, 10:49
Ben ik het ook weer mee eens en bevestig het bij deze. Gewoon omdat de mening van twee statisch (zij het slechts een weinig) relevanter is.

Heibel
15 december 2010, 10:57
Het is 'n topic voor 'n select gezelschap geworden ;-)

M.b.t. de PU's zal ik het op z'n beloop laten. De Toneriders hebben 'n behoorlijke hoge output, dus ik zal eerst 'ns afwachten en dan kan het alsnog..

Thx voor de inzichten!

Eko
15 december 2010, 14:41
Als fanatiek `62 ( USA vintage) gebruiker kan ik met de hand op het hart zeggen dat de bridge-pickup meer dan genoeg bite heeft. De middenstand is breed inzetbaar en de neck-pickup heeft warmte om blues echt heel mooi te spelen. De binding is weergaloos mooi en zet hem apart van alle normale tele`s. Blijft een plaatje.

ellisvertellis
15 december 2010, 15:57
Ik heb een custom 62 MIJ RI. 't Is mijn beste gitaar, maar denk er toch over om ev een "dikker" hals element in te zetten, dit na 4,5 jaar. Eerlijk gezegd weet ik niet of het beter zal zijn, het is zeker geen rommel wat er in zit, maar ik heb toch al beter gehoord in teles. Klinkt wat doffer dan wat ik graag zou hebben. Misschien de japanse tone- en volumepot eerst vervangen, dat schijnt al heel wat definitie toe te voegen.
Dat er meer dan genoeg bite in de brugpup zit is een waarheid als een koe! Die mag dan ook blijven zitten voor mij.
Die vintage radius C-shape moet je liggen, ik ben er echt verslaafd aan!

Succes met het testen!

humbucker
15 december 2010, 17:45
Ik heb ook een MIM 60ies tele, wel een of andere speciale editie, met een andere top. De plank vind ik echt geweldig, heb een stuk of 10 andere tele's onversterkt getest en deze sprong er echt tussenuit. De pickups heb ik intussen wel vervangen voor Nocasters, de pots moet ik nog doen en dan is ie helemaal top. Met de originele pickups klonk het toch wat dof, vooral clean.