PDA

View Full Version : Dillemma, need some help



papercut
13 december 2010, 21:36
Hey people,

Bij ''Gitaar op maat''wil ik een gitaar gaan huren. Als dan bevalt kan je hem naar halfjte kopen! (het is dus een verhuurplan, je test de gitaar een half jaartje uit en bevalt het dan pas hoef je hem te kopen)

Echter zit in nog te twijfelen welke ik ga huren en dus mischien in de toekomst ga kopen.

De keuzen is tussen een Cort M600 en een Lag Arkane 100. Wat zouden jullie doen? Meteen voor kwarliteit kiezen, wat dus betekend dat je 50 euro per maand betaald voor huren(inc versterker enz) of raden jullie aan als totaal newbie met gitaar spellen eerst een goedkoper te kiezen, 35 per maand.....wat is wijsheid?

Thiez
13 december 2010, 21:45
Ik zou er gewoon lekker 2e hands eentje kopen. Als het dan niks blijkt te zijn kun je hem voor dezelfde prijs gewoon weer te koop zetten, en als je het gaaf vind dan heb je hem gelijk gekocht voor een vast bedrag. Zonder dat je eerst half jaar moeilijk doet met huren en daarvoor betaald en dan alsnog de gitaar koopt.

richwoodplayer
13 december 2010, 21:49
ben ik het mee eens, dat bedrag dat je per maand moet betalen + de gitaar kopen, ben je denk ik duurder uit dan een 2e hands gitaartje.

papercut
13 december 2010, 22:18
Dat was ik dus vergeten te vertellen....ik ben linkshandig!!! Dus een tweedehandse linkshandig gitaar....heel lastig om aan te komen!vandaar huren....en daarnaast het geld dat je uitgeven hebt aan huur wordt afgetroken van de prijs van de gitaar als je hem koopt.

Mesjoggah
13 december 2010, 22:36
Daarnaast is het ook nog eens zo dat de koopprijzen bij gitaar op maat wel erg veel boven het gemiddelde liggen.

RS-Rik
13 december 2010, 22:42
Daar is zeker wel aan te komen!

Let er wel op dat je er ook een linkshandige versterker bij koopt omdat het signaal invers gepolariseerd is!


Zou je het echt tof vinden om een gitaar te huren? Het is toch iets van "jezelf".. en zou je'm af laten stellen alsie gehuurd is? en wat als er een butsje in komt? het blijft een gebruiksvoorwerp.

Zo groot is de stap niet om er een te kopen hoor ;)

D-string
13 december 2010, 22:44
In andere topics op dit forum zul je vaak zien dat je het advies krijgt om de gitaar eerst rechtshandig te proberen, dit om te voorkomen dat je beperkingen hebt met gitaren die je wil kopen en je makkelijker een gitaar op kan pakken als je die ergens ziet staan.

Bij het bespelen van een gitaar gebruik je twee handen die verschillende dingen doen, je zal dus beide handen moeten ontwikkelen (en dus ook één mindere hand). Je kan het iig proberen en als het echt niet lukt toch kiezen voor de linkshandige. (mogelijk zullen andere forumleden dit nog verder toelichten).

Over de huur, klopt het dat je 6 maanden vast zit aan de huur (ik zie een "basishuurtijd") in de beschrijving. Als dit zo is kun je ook een leuke gitaar kopen voor 6 x €50. Daarnaast zal een 2e hands gekochte gitaar ook nog restwaarde hebben (in tegenstelling tot een gehuurde gitaar waarbij je niet tot koop over bent gegaan).

Snijdie
13 december 2010, 23:20
In andere topics op dit forum zul je vaak zien dat je het advies krijgt om de gitaar eerst rechtshandig te proberen, dit om te voorkomen dat je beperkingen hebt met gitaren die je wil kopen en je makkelijker een gitaar op kan pakken als je die ergens ziet staan.

Bij het bespelen van een gitaar gebruik je twee handen die verschillende dingen doen, je zal dus beide handen moeten ontwikkelen (en dus ook één mindere hand). Je kan het iig proberen en als het echt niet lukt toch kiezen voor de linkshandige. (mogelijk zullen andere forumleden dit nog verder toelichten).


Mooi verwoord. Per saldo is het oefenen en oefenen. Een linkshandige heeft op een rechthandige gitaar met zijn frethand een licht voordeel, en zal meer tijd moeten investeren in de slaghand.
Daar is geen goed of slecht in, het is maar net hoe je het zelf wilt. Zie het als een voordeel: je zal weer op bepaalde vlakken het beter doen.

Zelf ben ik ook een linkspoot, en ik wil graag thrashmetal spelen. Maar mijn rechterhand is nog niet goed ontwikkeld om de 'leukere' riffs te spelen. Ik heb zat momenten gehad dat ik wilde dat ik linkshandig was gaan spelen. Of dat ik niet meer wist hoe het zich beter ontwikkeld. Toch weet ik dat ik gewoon lekker moet doorgaan. De leercurve is misschien wat stijler, maar als mijn rechterhand op niveau is, zal mijn linkerhand het waarschijnlijk kunnen volgen. Terwijl rechthandige gitaristen lopen te vloeken op hun verdr)*&^% pink bijvoorbeeld :sssh:. Eerst het zuur, dan het zoet :seriousf:!

papercut
13 december 2010, 23:31
Mooi verwoord. Per saldo is het oefenen en oefenen. Een linkshandige heeft op een rechthandige gitaar met zijn frethand een licht voordeel, en zal meer tijd moeten investeren in de slaghand.
Daar is geen goed of slecht in, het is maar net hoe je het zelf wilt. Zie het als een voordeel: je zal weer op bepaalde vlakken het beter doen.

Zelf ben ik ook een linkspoot, en ik wil graag thrashmetal spelen. Maar mijn rechterhand is nog niet goed ontwikkeld om de 'leukere' riffs te spelen. Ik heb zat momenten gehad dat ik wilde dat ik linkshandig was gaan spelen. Of dat ik niet meer wist hoe het zich beter ontwikkeld. Toch weet ik dat ik gewoon lekker moet doorgaan. De leercurve is misschien wat stijler, maar als mijn rechterhand op niveau is, zal mijn linkerhand het waarschijnlijk kunnen volgen. Terwijl rechthandige gitaristen lopen te vloeken op hun verdr)*&^% pink bijvoorbeeld :sssh:. Eerst het zuur, dan het zoet :seriousf:!

hmm nog een linkspoot...mischien moet ook gewoon met recht proberen en mij een hoooooooop gezeur besparen!

marco v
14 december 2010, 00:23
Ze hebben daar ook de mogelijkheid om voor een kortere termijn te huren. Als hij je niet bevalt, weg ermee, bevalt ie wel kun je de huurtermijn verlengen totdat hij is afbetaalt of totdat je de centen bij elkaar hebt om hem ineens af te betalen. Op zich geen verkeerde regeling, je huurkosten gaan van het te betalen bedrag af, maar het is jammer dat de startprijzen nogal hoog liggen. Ze moeten er natuurlijk wel iets aan verdienen. Ik vind ze nu niet echt bijzondere gitaren hebben, maar voor de beginner of ernstige twijfelaar zou dit wel eens een uitkomst kunnen zijn. Uiteindelijk betaal je wel een kleine 100 euro meer.

lefthandstrat
14 december 2010, 01:18
hmm nog een linkspoot...mischien moet ook gewoon met recht proberen en mij een hoooooooop gezeur besparen!


Misschien een idee om dit eens te lezen......
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=140190

En voor wat betreft betaalbare linkshandige gitaren: Die zijn er voldoende te vinden, niet alleen nieuw maar ook gebruikt.

Succes met je beslissing(-en)!

papercut
14 december 2010, 14:29
Heb mijn keuzen gemaakt!!! Blij blij :cheerup:

Het wordt de Lag akane 100 linkshandig en ga hem eerst lekker huren! Me so happy! Hier voel ik mij het beste bij, blijkt het naar een maand dat toch niks voor mij is....dan hoef ik hem alleen maar terug te brengen en anders koop ik hem naar een half jaartje! Wat ook super vind is dat je hem op langer termijn af mag betalen! Heerlijk

De service is super bij ´gitaar op maat´ en vind niet heel erg als mijn gitaar dus iets duurder uitvalt! Betaal graag voor de services als die goed is!!

Hij wordt nu voor mij besteld! Can´t wait!) ze hebben namelijk geen linkshandige gitaren op voorraad, hoop dat ie snel binnen is en op mag halen!

nou ik ga dromen van mijn nieuwe aanwinst! groetjes Papercut

lefthandstrat
14 december 2010, 16:49
Heb mijn keuzen gemaakt!!! Blij blij :cheerup:

Het wordt de Lag akane 100 linkshandig en ga hem eerst lekker huren! Me so happy! Hier voel ik mij het beste bij, blijkt het naar een maand dat toch niks voor mij is....dan hoef ik hem alleen maar terug te brengen en anders koop ik hem naar een half jaartje! Wat ook super vind is dat je hem op langer termijn af mag betalen! Heerlijk

De service is super bij ´gitaar op maat´ en vind niet heel erg als mijn gitaar dus iets duurder uitvalt! Betaal graag voor de services als die goed is!!

Hij wordt nu voor mij besteld! Can´t wait!) ze hebben namelijk geen linkshandige gitaren op voorraad, hoop dat ie snel binnen is en op mag halen!

nou ik ga dromen van mijn nieuwe aanwinst! groetjes Papercut


Nou, proficiat. Mooie gitaar waar je nog lang plezier van kan hebben! Graag een fotootje als hij binnen is! Groeten van een andere lefty :blast:

Dennis4all
14 december 2010, 17:20
Worden er eigenlijk nog rechtshandige gitaren op de kop gebruikt (links gemaakt) ala hendriks of nog extremer zoals Dick Dale??

Gearjunkie
14 december 2010, 19:21
Worden er eigenlijk nog rechtshandige gitaren op de kop gebruikt (links gemaakt) ala hendriks of nog extremer zoals Dick Dale??

vast wel.

Ik vind het jammer van "gitaar op maat" dat ze alleen de goedkopere startersgitaartjes hebben. Juist die gitaren koop je bij de winkel voor weinig in de aanbieding en motiveren vaak niet om door te gaan met de gitaarhobby.

Zou je nu een degelijke gitaar (1000+ euro) kunnen huren voor korte tijd, kan dat je keuze wel vergemakkelijken denk ik.

Jasper.
14 december 2010, 19:39
Hier in Wolvega hebben ze ook een kleine muziekwinkel. Hier kon(kun) je voor 10 euro per maand een Richwood strat met Marshall MG versterker huren. Die heb ik eerst een paar maand gehuurd. Toen bleek dat ik er mee door zou gaan heb ik zelf een Ibanez en een VOX versterker gekocht.
Hier kon je ook de gitaar kopen. Dan betaalde je gewoon het bedrag minus de betaalde huur. Alleen was het dan wat duurder dan gemiddeld in andere muziekzaken. En ik wilde gelijk ook een stapje vooruit.

Kars-
14 december 2010, 20:08
Let er wel op dat je er ook een linkshandige versterker bij koopt omdat het signaal invers gepolariseerd is!
Wat is dit voor een onzin?

Jasper.
14 december 2010, 20:20
Wat is dit voor een onzin?

Onzin? De pickups hangen op z'n kop, dus de lage tonen zijn eerst bij de versterker. Logisch toch? Dan moet je het signaal ook omdraaien want anders speelt hij het liedje achterstevoren af.

Kars-
15 december 2010, 15:48
Onzin? De pickups hangen op z'n kop, dus de lage tonen zijn eerst bij de versterker. Logisch toch? Dan moet je het signaal ook omdraaien want anders speelt hij het liedje achterstevoren af.
Oh ik dacht dat RS-Rik bedoelde dat je jack-plug verkeerd om gepolariseerd is :p Maar hoezo zijn de lage tonen 'eerder' bij de versterker?

ghost-rider2006
15 december 2010, 16:10
Onzin? De pickups hangen op z'n kop, dus de lage tonen zijn eerst bij de versterker. Logisch toch? Dan moet je het signaal ook omdraaien want anders speelt hij het liedje achterstevoren af.

Zo opgelost hoor je zet je amp ook op z,n kop
klaar,

en als je opneemt ook je cd op z,n kop erin

klinkt belachelijk ik weet het hahahhahha

net als bovenstaande ook onzinnnnnnn achterstevoren afspelen van je muziek ???????????