PDA

View Full Version : Wat is de waarde van de vintage 1979?



Noordeling38
13 december 2010, 20:43
Hallo

Ik kwam deze gitaar tegen, wat is de geschatte waarde?

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/fender-statocaster-70ger-usa-%60vintage%60/16743018

Input van harte welkom!

Dank!

Gearjunkie
13 december 2010, 21:17
Ongeveer 1750 euro.

Pepe
13 december 2010, 21:21
Weer origineel maken gaat ongeveer 300 euro kosten, in deze staat niet meer dan 1200 wat mij betreft.

guitarnijboer
13 december 2010, 21:25
Tja, deze is verre van origineel dus met 6 a 700 Euro ben je er echt wel denk ik. 79 is ook niet echt een erg gewild jaar gezien het serienummer beginnend met S9 gebruikt werd tot in 1981 wat betekend dat je eerst op de pots / pickups moet kijken uit welk jaar je gitaar precies is.

Zelf heb ik er eentje gekocht voor 1100,- in 2007. (S8 uit '78) Die was wel helemaal origineel. (en is dat nog steeds hoewel hij onlangs is ge-refret, maar daar ontkom je niet aan na meer dan 30 jaar)

De PU's zijn erg goed vindt is en volgens mij zijn er nu (al een tijdje trouwens)zelfs exacte reissue's van deze ooit beklaagde PU's. De nek heeft een U shape en is dus relatief dik terwijl de toets smaller is dan de standaard strat van tegenwoordig. Ik weet alleen niet of de smalle toets alleen op mijn gitaar zit. Ik weet dat ze vroeger A en B nek's hadden waarbij de A staat voor een smallere toets. Ik vind het een fijne gitaar, maar kan niet zeggen dat ie beter is dan mijn Std. USA uit '89. De laatste speelt iets gemakkelijker door de bredere toets en 9,5" radius ipv de 7,25 die ze in de jaren 70 nog hanteerden. De klank van deze strat is wel fijner vindt ik. De PU's klinken voller;meer hoog en diep laag en bij oversturing minder korrel dan bij modernere strat PU's. Daarbij komt dat de middelste PU nog niet reversed wound is wat echt veel meer klank (tegenfase) mogelijkheden geeft.

De laatste tijd is er een beetje een hype ontstaan rond deze gitaren. Bij een gitaarzaak hier in de buurt zie ik ze hangen voor 1850,- tot meer dan 2000,- En dan moet je hem nog refretten, anders heb je alleen een gitaar ter decoratie of moet je fretless gaan spelen. Belachelijk die bedragen, maar ja... stats uit 66 - 67 of zo zie ik soms voor 8000 - 10000 voorbij komen. Die spelen ook echt niet beter denk ik.

Wilde verhalen over ontstemmen doordat de hals verbinding met 3 schroeven niet stevig genoeg zou zijn is trouwens een broodje aap verhaal. Deze hals zit met twee schroeven en een bout vaster dan de hals op mijn 4 schroeven exemplaar.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mijn advies zou trouwens zijn om uit te kijken naar een strat uit 88 - 89. Deze zijn (eigen ervaring) echt supergoed en kosten maar +- 700,- ballen 2 e hands.

Gearjunkie
13 december 2010, 22:33
Zo te lezen weet jij goed waar je het over hebt, respect. Maar jij bekijkt het nu 'gitaar-technisch', maar veronderstel jij echt dat de TS voor dat geld deze Strat kan kopen? Ik denk dat de hype zo groot is dat er gewoon veel te veel geld probleemloos geboden gaat worden.

ateng
14 december 2010, 00:12
De nek heeft een U shape en is dus relatief dik terwijl de toets smaller is dan de standaard strat van tegenwoordig. Ik weet alleen niet of de smalle toets alleen op mijn gitaar zit. Ik weet dat ze vroeger A en B nek's hadden waarbij de A staat voor een smallere toets. Ik vind het een fijne gitaar, maar kan niet zeggen dat ie beter is dan mijn Std. USA uit '89. De laatste speelt iets gemakkelijker door de bredere toets en 9,5" radius ipv de 7,25 die ze in de jaren 70 nog hanteerden.

Aha! Dat vroeg ik mij dus al af of de hals van een '79 smaller zijn dan de strats van tegenwoordig.
Ik heb namelijk een Tokai Silverstar uit '81 en is dus een kopie van een '79 maar vond de hals vrij smal en de radius moest ik erg aan wennen. Dus het klopt wel!

Pepe
14 december 2010, 00:25
Fender leverde een aantal verschillende maten voor halzen en je kan een wat smallere treffen maar eind zeventig zijn ze default behoorlijk stevig, U shape en de standard breedte. De gitaren zelf konden loodzwaar zijn, scheef in elkaar geschroefd en dun klinken maar die halzen zijn tamelijk briljant, beter dan de smalle dunne vroege zeventigers en niet de scherpe randen van de 82/83 re-designs.

Overigens, de laatste keer dat ik een seventies strat voor 800 euro zag staan was 3 jaar geleden, alleen de body was origineel.

guitarnijboer
14 december 2010, 09:45
Mijn '78 strat is vrij licht. Alle strats die ik heb vastgehad uit die periode waren ook niet echt zwaar. zo'n 3,5 kg op mijn weegschaal. Je moet daarbij wel bedenken dat de gitaar in zijn geheel wat groter is dan een strat van tegenwoordig. Daarnaast zijn de body's van Essen hout en zijn de contouren veel minder diep. Die minder diepe contouren betekenen dat er meer hout aan de body blijft zitten.

De eerste strats hadden helemaal geen contour body. Gewoon een rechte plank.

Rick trodat
14 december 2010, 09:52
In de jaren 80 moest je wegblijven bij een '70 fender. Nu 30 jaar later worden ze ineens veel waard.

Persoonlijk heb ik nog nooit een goede jaren 70 fender bespeeld. Ik heb er op ongeveer 25 stuks gespeeld, en ik vond ze geen van allen beter dan een gemiddelde custom shop fender of een AVRI. ( Maar goed dit kan ook aan mij liggen)

Persoonlijk zou ik dus zeggen;

Voor de investering: Doen

benwave
14 december 2010, 14:05
De eerste strats hadden helemaal geen contour body. Gewoon een rechte plank.

Hoe kom je daar nou bij ?

Rick trodat
14 december 2010, 14:32
Ja inderdaad.... De strat is juist daarom mede ontworpen.

Michael AE
14 december 2010, 15:58
In de jaren 80 moest je wegblijven bij een '70 fender. Nu 30 jaar later worden ze ineens veel waard.

Persoonlijk heb ik nog nooit een goede jaren 70 fender bespeeld. Ik heb er op ongeveer 25 stuks gespeeld, en ik vond ze geen van allen beter dan een gemiddelde custom shop fender of een AVRI. ( Maar goed dit kan ook aan mij liggen)

Persoonlijk zou ik dus zeggen;

Voor de investering: Doen

Dan heb je alleen maar meloenen bespeeld, want er zitten echt wel juweeltjes tussen. Mijn '72-er is net zo goed of misschien wel beter dan mijn CS en mijn '78-er is voor bepaalde dingen fantastisch.

De meeste eind '70-ers die ik bespeeld heb, wat er inmiddels een stuk of 50 zijn, waren echt wel aan de zware kant. Was ook "in" toen. De begin '70-ers waren allemaal een stuk lichter en ik vind persoonlijk de pickups en halzen (ook) net effe beter.

Het is gewoon een lastig tijdstip geweest met veel missers, maar als je een goede vindt, zul je er veel plezier aan beleven hoor. De 3-punts bevestiging is inderdaad net zo stabiel als een 4-punts en met een goede heb je echt die '50-s of '60-s klank voor een stuk minder geld. Ze zijn wel veel duurder geworden helaas. Ik had ze nog voor rond de 2000 gulden, terwijl ik al bedragen geboden heb gekregen waar je haren van overeind gaan staan.

vulvasonic
14 december 2010, 16:22
Ze zijn wel veel duurder geworden helaas. Ik had ze nog voor rond de 2000 gulden, terwijl ik al bedragen geboden heb gekregen waar je haren van overeind gaan staan.

Maar jij hebt dus een 72'er. De 72'ers liggen net aan de kant van de 'bijna niet meer te betalen planken', terwijl het vanaf 1975 redelijk snel naar beneden gaat. Een geinige 79'er moet je voor 1500/1750 kunnen scoren. Een flink afgeragd exemplaar kan al voor minder (1000/1250).

De meeste jaren 70 strats die ik in m'n klauwen heb gehad waren zwaar en klonken erg direct en fel (bijna dun). Ik heb echter ook eens een waanzinnig mooie en geweldig klinkende plank uit '74 in m'n klauwen gehad. De onderlinge verschillen kunnen groot zijn.

Michael AE
14 december 2010, 16:34
Maar jij hebt dus een 72'er. De 72'ers liggen net aan de kant van de 'bijna niet meer te betalen planken', terwijl het vanaf 1975 redelijk snel naar beneden gaat. Een geinige 79'er moet je voor 1500/1750 kunnen scoren. Een flink afgeragd exemplaar kan al voor minder (1000/1250).

De meeste jaren 70 strats die ik in m'n klauwen heb gehad waren zwaar en klonken erg direct en fel (bijna dun). Ik heb echter ook eens een waanzinnig mooie en geweldig klinkende plank uit '74 in m'n klauwen gehad. De onderlinge verschillen kunnen groot zijn.

Ja, die '72-er is momenteel aardig wat waard, maar voor die '78-er heb ik ook al een bod van 2000€ gehad. Dat is meer dan 2 keer zo veel geld in minder dan 10 jaar. Ik ben niet van plan hem te verkopen, maar dan zou ik er ook echt niet meer dan 1700€ voor vragen denk ik. Tenzij er weer iemand zo gek is dat hij hem voor 2000€ wil hebben.

De zwaardere varianten klinken soms inderdaad erg dun. Mijn '78-er heeft dat ook een beetje, maar veel minder extreem dan wat ik verder gehoord heb. Grappig genoeg heeft die sound ook de sound van de muziek uit die tijd behoorlijk beïnvloed. Vandaar dat ik die gitaar voor sommige klussen nog steeds erg lekker vind.

De onderlinge verschillen zijn inderdaad gigantisch en het is altijd verstandig goed te testen, maar bij de Fenders uit de '70-s is dat echt een must.

Pepe
14 december 2010, 20:22
Ja, de mening van Mario en Michael is ook de mijne. Ik kocht de seventies nog nieuw indertijd en als ik er nu nog eentje vastpak, ze verschillen onderling maar grosso modo hebben ze allemaal dezelfde feel. Stevige halzen, bredere bodies en een rocky geluid met ronkend laag en piercing hoog.

De slechte verhalen stammen uit de seventies, veel snobisme van de jongens die nog net een sixties konden kopen. Leo was weg en alles was minder heette het.
De amps uit die periode hebben ook een slechte naam gehad maar tegenwoordig weten we wel beter.
De geluiden over "slechte gitaar" hoor ik nou voornamelijk van hele oude knakkers of de jongen gasten die er geen eentje hebben. Ze hebben in ieder geval meer eigen karakter dan alles wat daarna van de produktie lijn afrolde.

pietvanbuiten
14 december 2010, 23:41
ik heb drie weken geleden net een 79er strat gekocht, maple neck
zwarte body en zwarte slagplaat.
Wel iets fretwear maar niet zodanig dat ik er direkt iets aan moet laten doen.
Eigenaar had em 20 jaar in bezit gehad en is toetsenist die ook een beetje gitaar speelt.
Hij wil een andere piano, en daar kan ie mijn 600 euri dan mooi voor gebruiken,
zijn we allebei weer blij toch?
Heb de gitaar twee keer mee gehad en erg tevreden met het geluid,
wel een rails in de brugpositie gezet weer toch wel, daar ben ik gewoon
aan gewend geraakt, ik weet niet wat dat isbij mij, als die er niet in zit
mis ik toch die power, hoewel mijn dual rectifier het makkelijk kan doen,
zal wel weer tussen de oortjes zitten.......
Maar al met al weer een strat er bij.
met groet, Piet