PDA

View Full Version : Relief na swirlpaint



Snoekel99
13 december 2010, 20:26
Dit weekend voor het eerst een body in een vat water gestopt om een swirlpaint te bewerkstelligen. Moet zeggen dat het in de eerste instantie niet geheel mislukt is, redelijk gelukt al zeg ik het zelf.

Hierna een paar (6) lagen lak erop gespoten maar nu komt het.....op sommige plaatsen is de swirl lak niet goed genoeg uitgelopen en nu dus dik aanwezig op de body. Wat is nu de beste manier: blanke lak blijven toevoegen tot hij boven de "klodder"uitkomt of de verdikkingen terug schuren?

Foto'tje ter ondersteuning:

http://www.snoekel.nl/IMG_2383.jpg

Thiez
13 december 2010, 21:02
Ziet er wel vet uit! Hoe heb je dat precies gedaan?

Ik zou denk ik de grootste 'klodders' wegschuren en dan de rest opvangen in je blanke lak laag.

pasqual
13 december 2010, 22:43
is dit niet inherent aan de techniek die je gebruikt? doordat de verf op het water drijft, krijg je vanzelf verschillende lagen over elkaar. dat maakt juist dit effect zo mooi. ik vind het wel erg goed gelukt. mooie kleuren combinatie. maar als het echt irriteert: weg schuren die bult en hopen dat het gewenste effect blijft. en anders nog eens proberen. ik ben alleen bang dat er iedere keer wel iets is dat niet bevalt. dat is het risico van deze techniek omdat je het resultaat niet kunt voorspellen.

succes en groeten Pasqual.

aaronstonebeat
13 december 2010, 23:50
Ik kan het niet laten om het te vragen: heb je nu je hals achterstevoren tegen de body geschroefd?

Lak en reliëf verdragen elkaar niet goed; het lijkt me een illusie te verwachten dat je er zoveel lak overheen kunt spuiten dat je de boel glad krijgt. Een glad resultaat vereist een gladde onderlaag en elke oneffenheid wordt na verloop van tijd weer zichtbaar door het krimpen van de lak.

Is diezelfde swirl-truc niet uit te halen met veel dunnere lak? Als je nu gaat schuren, denk ik dat je het effect gaat verpesten.

barno
14 december 2010, 00:18
geen ervaring met swirlen, wel met sparkles waarbij je ook een soort alpenmassief krijgt op de body dat vervolgens met talrijke lagen blanke lak moet worden dichtgesmeerd (in mijn geval meer dan 60 lagen).

Ik zou zeker ook proberen eerst de dekkende laag vlakker te schuren, of idd zoeken naar dunnere mix van verven. mss weet fred dons dit.

Snoekel99
14 december 2010, 08:08
De dikkere gedeeltes zijn ontstaan door de grijze verf. Ik heb potjes humbrol gebruikt voor de swirlpaint. Ik denk alleen dat deze te koud zijn geweest, voor een beter oplossend resultaat denk ik dat ik ze eerst had moeten verwarmen in een bakje warm water oid. Verder denk ik dat ik ook iets te weinig Borax heb gebruikt, 15 eetlepels op ongeveer 80 liter water. Water temperatuur was ongeveer 25 graden.......

@aaronstonebeat: Nee, dit is niet de hals, dit is een stuk hout (wel een proefhals....goed gezien!) om de body onder water te kunnen dompelen......

@Thiez: Bruine container vullen met een Borax oplossing, verf erin en onderdompelen maar! Zoek maar eens op youtube naar swirlpaint dan wordt eea een stuk duidelijker......

@pasqual: Ja en nee. Het grillige is inderdaad wat het mooi maakt alleen moet de verf als een film zeg maar over de body worden "gespannen". Hierna moet dus eigenlijk een glad geheel ontstaan die mooi strak is af te lakken.

Gezien de volgende body de grondverf in gaat dit weekend zijn alle tips welkom om een beter resultaat te verkrijgen.

ghost-rider2006
14 december 2010, 08:19
geen verstand van al die technieken maar zier en tof uit man

je zou bijna de hals ook zo doen maar dan met iets lichter ofzo soort van zelfde motief erin

misschien ziet dat er niet uit kan ook hoor haha te veel is ook niet goed denk ik dan overal waar TE voor staat

Snoekel99
14 december 2010, 08:39
@ghost-rider2006: Heel de hals niet, alleen de voorzijde van de headstock is ook zo gedaan. De hals zelf hou ik liever vrij van lak.