PDA

View Full Version : Mesa V-twin of ENGL E530?



Madcow
13 december 2010, 19:28
Gegroet,

Ik zie toevallig een advertentie staan waar iemand een mesa t-twin aanbied en hij wilt evt ruilen met een E530. Die ik toevallig heb! En ik ben er tevreden over maar toch knaagt het aan mij...

Is de Mesa boogie V-twin wat? Heeft hier iemand ervaring met deze pre amp? Wat is de sterkste kant van de V-twin en wat is minder? Must is een geweldig metal geluid.

Sammy

forceps
13 december 2010, 20:12
Persoonlijk denk ik dat je meer gebaat bent met een betere eindtrap. Iets met buizen...

muziekschuur
13 december 2010, 20:36
Ik heb een V-twin (voetpedaal). Wat wil je weten?

Madcow
14 december 2010, 10:49
Wat voor scheur zit er in? Waarop is hij gebouwd? Ranzig blues geluid of echt een bruut metal geluid?

En een andere power amp, kan dat zoveel helpen dan? Ik vind de rocktron al fijn steriel klinken en kleurt het geluid maar weinig. Maar doorsparen voor een betere eindtrap bevelen jullie mij aan?

Liquid_Metal
14 december 2010, 11:00
Ik ken jouw poweramp niet, maar het kan inderdaad best wat schelen. De preamp kleurt het meeste, maar de poweramp en cabinet bepalen de ballen van je sound.

interessander
14 december 2010, 11:01
Als ik zie dat je je eindtrap als fijn steriel betitelt dan denk ik dat je beter af bent met je ENGL dan de Mesa.
De ENGL staat bekend om de strakke scheur en moderne sound.
De Mesa is wel high gain maar het lead kanaal is meer geschikt voor solo doeleinden, en niet voor strakke slagpartijen.

Bij de poweramp hangt het ook een beetje van je wensen qua volume af, mocht je in de oefenruimte tegenover een buizenstack staan dan kan ik me voorstellen dat een buizeneindtrap het overwegen waard is.
Voor niet al te veel geld zou ik eens uitkijken naar een Peavey 60/60 eindtrap.

tommus42
14 december 2010, 11:52
De Engl is veel veelzijdiger, denk ik. Ik vermoed dat dat voetpedaal van Mesa in de markt is gezet vanwege metallica.

Zolang je geen eindtrap hebt, kun je de ingebouwde ss-eindtrap van de 530 gebruiken. Wel even een stereokabel solderen.

Clean is bruikbaar van de 530, maar het lead kanaal is lang niet slecht.

Madcow
14 december 2010, 11:56
Ik heb een eindtrap, een Rocktron en momenteel hoef ik nog niet te repeteren dus zijn buizen nog overkill. Maar het zijn wel de ballen? Hmm toch eens checken naar zon peavey.

interessander
14 december 2010, 12:03
Ik vermoed dat dat voetpedaal van Mesa in de markt is gezet vanwege metallica.

En waar baseer je dat vermoeden op?

PeteRS
14 december 2010, 12:26
En waar baseer je dat vermoeden op?

In ieder geval niet op jou sig!

interessander
14 december 2010, 12:33
In ieder geval niet op jou sig!

Haha scherp! Nee ik heb voor thuisgebruik al een Peavey rockmaster dus ik ben wel voorzien qua gain. In de oefenruimte en Live heb ik een Mark III en dat is ook weer andere koek.
De V-twin heeft een ander karakter. Het is zeker een goed pedaal, en het clean is weer veel beter dan de Peavey maar qua gain zit hij eerder in de recto hoek.

caliban
14 december 2010, 14:09
Ik heb de e530 gehad en vond het een zeer leuke preamp!

muziekschuur
14 december 2010, 14:47
Ik gebruik de V-twin voor een ouderwetse buizenversterker. Een Floyd (Hiwatt kloon) en voor het clean kanaal van een Fender The Twin. Daarmee krijg je een jaren 80/90 scheur. Ik zou em niet voor een eindversterker zetten aangezien hij dan denk ik wat te kort komt. Mijn Mesa is ook geweldig met een acoustische gitaar. De gain op het clean kanaal kan ook een randje geven normaal. Maar met een acoustische gitaar krijg je net een beetje buizenclean. Mooi hoor.

Het is leuk voor die Engl preamp als tweede smaakje. Maar in jouw geval zou ik voor een volledige buizenpreamp gaan... Er zijn velerlei preamps te koop. Dus om er eentje te noemen vind ik moeilijk...

tommus42
14 december 2010, 15:31
En waar baseer je dat vermoeden op?

Heb een keer met de V-twin gespeeld in de muziekwinkel, dacht meteen, o jee, metallica.

Het is best een mooi pedaal, in de zin van robuust, maar ik vind hem veel te duur. En de sound moet je liggen natuurlijk. Moet bekennen dat ik ook iets tegen Mesa heb, vind die makkers iets te commercieel.

interessander
14 december 2010, 15:55
Heb een keer met de V-twin gespeeld in de muziekwinkel, dacht meteen, o jee, metallica.

Het is best een mooi pedaal, in de zin van robuust, maar ik vind hem veel te duur. En de sound moet je liggen natuurlijk. Moet bekennen dat ik ook iets tegen Mesa heb, vind die makkers iets te commercieel.

Ah dat idee heb ik er helemaal niet bij, qua sound in ieder geval totaal niet.
En je moet het ook zien as een pre-amp in pedaalvorm he, wat dat betreft is hij echt niet zo duur (heeft ook wel wat minder opties)
En wat maakt de makkers van Mesa commercieel te opzichte van bijvoorbeeld makkers van ENGL?

tommus42
14 december 2010, 16:26
:D, da's waar, maar ik vind het misselijk dat ze geen bias afstelmogelijkheden hebben in hun bakken. 'Fixed bias' iets te ver doorgevoerd, en om nu russische buizen uit de VS te halen...
Maar je hebt gelijk.
Blijft dat ik de sound niet zo aantrekkelijk vind, behalve van Santana:strat:

interessander
14 december 2010, 16:36
Ah daar doel je op, ben ik ook wel met je eens. Ik koop overigens ook geen speciale Mesa buizen maar ik heb de JJ's van tonefactory die mesa-codes hebben.

newbreed
14 december 2010, 20:14
Gegroet,

Ik zie toevallig een advertentie staan waar iemand een mesa t-twin aanbied en hij wilt evt ruilen met een E530. Die ik toevallig heb! En ik ben er tevreden over maar toch knaagt het aan mij...

Is de Mesa boogie V-twin wat? Heeft hier iemand ervaring met deze pre amp? Wat is de sterkste kant van de V-twin en wat is minder? Must is een geweldig metal geluid.

Sammy

ik zou de Engl houden en een andere cab en eindtrap
aanschaffen. Bv een Engl 30/60 of een VHT