PDA

View Full Version : Lakschade Taylor



Fingerpick
13 december 2010, 17:11
Je bent 10 jaar heel voorzichtig met je favoriete gitaar en dan val er een microfoonstandaard op….dat is balen en nog eens balen natuurlijk!
In bijlage een paar fotootjes met de lakschade : het hout is niet geraakt.
Mijn vraag : kan dit professioneel esthetisch gerepareerd worden en moet dit absoluut door (in dit geval) Taylor gebeuren ...of kan ik het zelf proberen te fixen?
Het gaat om een Taylor 814.

http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/taylor2.jpg
http://i243.photobucket.com/albums/ff274/jefke/taylor3.jpg

fred dons
13 december 2010, 17:36
dit is een moeilijke, Taylor gebruikt een poly voor zijn lakken en dat betekent dat een spotrepair tamelijk moeilijk is (de nieuwe lak smelt niet in de oude waardoor je een duidelijke grens krijg tussen oud/nieuw)
daarnaast kan het zijn (niet goed te zien op de foto) dat de lak iets los gelaten heeft waardoor er luchtgaatjes in de lak zitten, als je hier met een nieuwe lak overheen spuit blijf je die luchtbelletjes zien

je zou met een beetje water (mits de lak inderdaad niet tot op het hout weg is) moeten kijken of de plekjes "verdwijnen" als je ze nat maakt
is dat zo dan is een spot repair met superlijm wel mogelijk, met een pipetje of een cocktailprikker hele kleine druppels superlijm in de beschadiging druppelen, hard laten worden, nat vlakschuren met een klosje (minimaal 600 grit liever 800) en daarna polijsten met commandant 4 en en een auto polish

Zjef
13 december 2010, 17:47
Eén ding is zeker: je zal het blijven zien. Maar de mate waarop hangt af van de hersteller. Ik denk dat een goede hersteller dit vlot moet kunnen. Maar lakbeschadiging is zeer moeilijk te beoordelen op foto.
Ik zou er persoonlijk mee naar een winkel/hersteller/bouwer gaan met toch enige ervaring op dat gebied. Ten minste als je er niet zelf aan wil beginnen. Als het enkel de lak is die beschadigd is kan je met CA-lijm (secondelijm) herstellen en vervolgens terug schuren/polijsten met bv. micromesh en uiteindelijk met polijstmiddel.

edit: ik was net te laat. Maar wat Fred zegt dus ;)

Fingerpick
14 december 2010, 18:00
Bedankt voor het advies! Ik heb de test met de waterdruppel gedaan maar er was weinig zichtbare reactie op deukjes.
Ik heb een gitaarbouwer gecontacteerd en hij zou de lakschade kunnen repareren. Hij moest wel weten welke lak er op ligt. Als ik in zijn buurt ben loop ik er eens binnen (Hasselt Limburg)

@ Ferd Dons : bedoelje met "poly" polyurethaan of een andere poly...... lak?

Als ik de reparatie laat doen zal ik niet nalaten een foto "voor" en "na" te posten.
Thnx hé!