PDA

View Full Version : een hotrail in m'n strat? enkele bedenkingen



scabiosa
13 december 2010, 16:40
vrienden, ik zit met een probleempje, het zit als volgt:

ik heb twee gitaren, een standard strat van de jaren 80' en een ibanez waar ik in de nek een SD pro alnico II heb gestoken. De strat is heerlijk om lekker smerig te rocken (denk sonic youth), maar de ibanez is oh zo heerlijk warm en hard in z'n laag (en dat is wat ik soms ook nodig heb in de band). Op beide gitaren speel ik eigenlijk enkel met het nekelement

Nu vind ik het vervelend om een teveel aan gitaren mee te nemen om op treden, dus zou ik m'n stratje wat willen ombouwen (maar dan zonder schade te berokkenen aan mijn lieveling), dus laat ik het nekelement in de strat zitten en zou ik in de middelste een hotrail willen steken...
Ook steekt het mij enorm tegen dat er in die ibanez een floyd rose zit, we maken namelijk nogal wat gebruik van stemmingswisselingen en het lukt me naar niet om die floyd rose deftig vast te zetten...

Nu is mijn vraag welk element (single coil size) ik zou moeten aanschaffen om een beetje in de buurt te komen van die pro alnico II die ik in de nekpositie van de ibanez heb zitten, rekening houdend met het feit dat het element in de middelpositie van de strat zou komen te zitten?

Hehe, als er iemand nog aan uitgeraakt tenminste.

Alvast bedankt!
e

scabiosa
13 december 2010, 17:08
na nog een beetje rondzoeken is mijn oog gevallen op
SD little 59
of de
Dimarzio Tone Zone S

Welke zou het warmst zijn van klank?
en daar het om de middelpositie gaat, kies ik dan het beste voor het nekelement of het brugelement?

ateng
13 december 2010, 17:53
Je komt denk ik niet in de buurt van een neckpickup sound als je de middelste pickup daarvoor wil gebruiken.

De litle '59 is wel warm maar heeft niet zo veel output dus meer vintage achtig als een PAFF.

scabiosa
14 december 2010, 09:37
wat bedoel je precies met een PAFF?

en je vermoed dus dat het moeilijk zal zijn om dat donkere karakter waar ik van hou te verkrijgen in de middenpositie?

damn damn

dus dan zou ik eigenlijk al de gitaar moeten ombouwen en gewoon net naast het nekelement de "humbucker" plaatsen?

Orpheo
14 december 2010, 09:50
je krijgt van je langzalzeleven niet zo'n warme, smoothe tone uit de middenpositie van een strat. forget it.

het enige dat wel zou kunnen werken is de singlecoil sized superdistortion of de tonezone. die zijn vettig genoeg (PS: hotrail is een model pickup, als de air norton, norton, jb, jazz... niet een soort pickup, als humbucker, p90, singlecoil).

de middenpup gebruik je op strats feitelijk alleen voor de quack-tone. die je dus kwijtraakt als je er een andere pickup inprakt.

wat het beste werkt, maar waar niemand aan wilt, is een (smoor)spoeltje onder de slagplaat, en die erbij zetten in serie, om zo een werkelijke humbucker te maken, die absoluut niks doet voor je tone als je 'm loskoppelt.

Dick Wolkendeck
14 december 2010, 11:15
je krijgt van je langzalzeleven niet zo'n warme, smoothe tone uit de middenpositie van een strat. forget it.

het enige dat wel zou kunnen werken is de singlecoil sized superdistortion of de tonezone. die zijn vettig genoeg (PS: hotrail is een model pickup, als de air norton, norton, jb, jazz... niet een soort pickup, als humbucker, p90, singlecoil).

de middenpup gebruik je op strats feitelijk alleen voor de quack-tone. die je dus kwijtraakt als je er een andere pickup inprakt.

wat het beste werkt, maar waar niemand aan wilt, is een (smoor)spoeltje onder de slagplaat, en die erbij zetten in serie, om zo een werkelijke humbucker te maken, die absoluut niks doet voor je tone als je 'm loskoppelt.

Die laatste is een leuke! Maak je zo'n spoel zelf? Of zijn die te koop? En waarom wil niemand dat?

Orpheo
14 december 2010, 16:51
Echte smoorspoeltjes koop je bij een betere electronicaboer. Ik maak ze zelf door een pickup die ik niet gebruik te slopen, slugs eruit te halen, en m onder de pickup te monteren. 9 van de 10 keer past t zonder problemen.

Men doet dat in t algemeen niet, omdat het niet hoort,tis maf, onbekend terrein.samen met potwissel ( van 500 naar 250k) is dat een van mn vaste trucs om t hoog heel specifiek te temmen. Het maakt dan ook uit of je m helemaal voorin t signaalpad zet (tussen hot en pot dus) of op t eind (tussen aardedraad van de originele pickup en aarde zelf).

Het geeft je overigens een subtiele volumeboost, niks zwaars, en tja, je kan er enorm mee varieren. Ik heb t vandaag weer gedaan, werkt superchill. En tis een omkeerbare mid!

scabiosa
14 december 2010, 17:17
klinkt zeer interessant!!
maar ben niet zo'n held in elektronica en prutsen en zo...
zou je daar misschien een fotootje van willen posten?
zou de max zijn!

e

FruscianteFan
14 december 2010, 17:29
Misschien dat je hier iets aan hebt: de lead gitarist van Mogwai heeft een Telecaster met drie pickups. In de moddenpositie zit volgens mij een Seymour Duncan JB Jr, en daar speelt hij de hele tijd op:

http://www.youtube.com/watch?v=oU2RuABLVqI

Orpheo
14 december 2010, 21:01
klinkt zeer interessant!!
maar ben niet zo'n held in elektronica en prutsen en zo...
zou je daar misschien een fotootje van willen posten?
zou de max zijn!

e

Je ziet er niks aan af hoor.tis gewoon een losse spoel van n humbucker onder een andere humbucker.heb t nog niet eerder op n andere gitaar gezien, hoe ik t doe.

Je soldeert gewoon een draadje aan de aarde en hot van die spoel, dus 2 in totaal he, niet een draad waar beiden opzitten ;) en die trek je naar je switch en/of pots, afhankeljk van je bedrading, en dan plaats je zo de spoel in t signaal.desnoods met n pushpull pot om te horen wat t verschil is...ik gebruik dubbelzijdig plakband om die spoel onder de pickup te lijmen.dus ja, ik heb soms 3 spoelen tegelijk in 1 pickup.

De grap is, en daarom werkt dit ook, deze spoel vangt geen tone op, hij is alleen een dynamische filter. Een spoel heeft namelijk ook karakteristieken van een condensator, nja, eigenlijk n filter, en die gebruik ik dus.tis soms ff zoeken naar de juiste spoel, maar ik zit er zelden naast. T leuke is dat het effect afhankelijk is van waar je speelt. Ik heb t zo gedaan dat hoop op de hals treble wat afgerond is, en laag, bas wat strakker is.

scabiosa
14 december 2010, 21:46
hmmmm, ik denk dat ik uiteindelijk misschien toch ga voor een "humbucker" in de middenpositie... want de klank van mijn nekpickup wil ik niet kwijt!!

de gitarist van mogwai zou daar een SD JBjr zitten hebben

nu vraag ik mij af welke het mooiste zou zijn in het laag, welke het warmste/diepste klinkt?
de SDJBjr, de little 59 of de dimarzio Tonezone S?
iemand?

danke danke
e

jutter
14 december 2010, 23:29
hmmmm, ik denk dat ik uiteindelijk misschien toch ga voor een "humbucker" in de middenpositie... want de klank van mijn nekpickup wil ik niet kwijt!!

de gitarist van mogwai zou daar een SD JBjr zitten hebben

nu vraag ik mij af welke het mooiste zou zijn in het laag, welke het warmste/diepste klinkt?
de SDJBjr, de little 59 of de dimarzio Tonezone S?
iemand?

danke danke
e

Ik heb ze alle drie in mijn Fender strat gehad, wel in de brugpositie. Voor mij is de ToneZone S veruit het meest geschikt. Geeft echt een vette sound; met je ogen dicht hoor je niet het verschil tussen een "echte" humbucker of deze. Omdat ik niet meer op strats speel ligt hij nu werkloos in de la, maar verkopen doe ik hem niet.....je weet maar nooit....

Midwolda
15 december 2010, 06:59
Orpheo, moet (of kan) ik die spoel van jouw vergelijken met de dummy coil van een Gibson BluesHawk?

scabiosa
15 december 2010, 12:45
en kwam ik nu nog een interessant element tegen:de dimarzio air norton s

iemand ervaringen hiermee en/of in vergelijking met de tonezone?

Orpheo
15 december 2010, 15:05
je kan 'm ermee vergelijken, maar hij werkt uiteindelijk iets anders :) de dummycoil is er meestal voor om brom weg te halen, en nu gebruik ik 'm als subtiele boost en als een dynamische filter.

@t.s.: ben je hardhorend? het werkt niet, wat jij wilt! die smoothe tone van een halspup haal je van z'n langzalzeleven niet uit de midden of brugpositie. no can do! vandaar mijn suggestie van die 'dummycoil'. dan heb je wel wat meer power en 'smoothness' in de halspositie als je 'm aanzet, maar als je 'm loskoppelt, dan heb je weer je ouwe halspup terug zonder problemen.