PDA

View Full Version : Relic of gewoon kapot?



Jambi
13 december 2010, 09:31
Hallo allemaal,

Steeds meer kom ik op marktplaats etc. gitaren tegen die door mensen 'gereliced' zijn. Helaas hebben de meeste van deze lieden de gitaar her en der gewoon kapot gemaakt en dat is dan relic, zegen ze... Hardware blinkt nog, krassen zijn duidelijk nieuw en zitten ook nog op plekken waar ze niet zomaar ontstaan.

Op http://www.relicdeluxe.com/ staat interessante info over het 'how to'.

Waarom deze topic zul je zeggen, nou; Wat vinden wij bouwers en knutselaars eigenlijk van het hele relic verhaal en hebben er mensen misschien technieken (PU kapjes in dikke oude koffie met een gebakje o.i.d.) die succesvol zijn gebleken?

Stefan16384
13 december 2010, 11:53
Mijn mening? Echt relic ontstaat door jaren van gebruik van een gitaar. Opzettelijke relic vind ik helemaal niets. Het is ook een behoorlijke kunst om opzettelijke relic 'echt' te laten lijken.

Ik zie een nieuwe gitaar dus liever niet in 'relic'-staat.

Maar dat is mijn mening, vraag het 5 anderen en je zult weer 5 andere meningen horen.

G.G.
13 december 2010, 12:07
op mijn naam vind je twee topics van strats en eentje van een esquire die als relic gebouwd zijn. Daar vind je redelijk wat bevindingen, o a dat koffie niet echt werkt.

Jambi
13 december 2010, 12:41
Ik vind het wel gaaf, maar dan moet het wel echt goed gedaan zijn. Niet zomaar de vijl erin zetten.

jim__
13 december 2010, 14:20
Tja, ik denk dat het een beetje een modeverschijnsel is. Straks zijn er zoveel relics op de markt dat niemand er meer om geeft en deze dan ook weer uit de mode zullen raken. Dan zijn er weer mensen die zich afvragen waarom ze uberhaupt ooit in 2010 € 1.000 extra hebben neergeteld voor een gerelicte fender custom shop in plaats van een mooie glanzende.

Heb al vaker van die Fender Roadworn tele's en strats in handen gehad. Ik vond sommige geinig, maar niet zozeer door de relic maar eerder door de geschuurde hals en gebruikte lak van de body. Doe mij dus maar een nieuwe, de door jezelf veroorzaakte krasjes, butsen en andere ongein maken het dan toch jouw gitaar.

rinaldo
13 december 2010, 19:19
helemaal mee eens. een relic ontstaat door intensief gebruik. dus jaren lang spelen in kroegjes, zalen, enz enz. heel veel van die zogenaamde relics zijn erg slecht gemaakt, een uitzondering daar gelaten. dus als je op een gitaar wilt spelen die er uitziet alsof hij dertig jaar misbruikt is, moet je er een kopen die dertig jaar misbruikt is.

of een haar kopen, dat is een van de weinigen die goeie relics maakt