PDA

View Full Version : Akoestiche nylon d snaar slijtage-vraag.



Acoustic Capo
12 december 2010, 22:58
Hallo,
Ik heb een akoestische gitaar met nylon snaren. Maar ik had er een vraag over. Mijn 'd' snaar slijt heel erg snel ,totdat de snaar vanzelf uitelkaar knapt. Ik speel er elke dag wel op, maar om de drie maand moet die wel vervangen worden,mijn gitaarlerares zei dat dat soms veel sneller kan gaan zelfs maar kan het ook liggen aan iets anders?
Al mijn andere snaren gaan namelijk al 1 jaar mee.
Ik heb de akoestische gitaar altijd in de woonkamer staan waar de verwarming aanstaat met 22 a 25 graden, de gitaar staat niet bij de kachel hoor.Is dat erg slecht?
En als ik een nieuwe snaar koop ,klinkt de nieuwe snaar anders dan de rest omdat de snaar nieuw is. Kan ik niet beter in 1 keer een heel nieuw setje snaren kopen?

edit: spellingfout in topic titel.

Fingerpick
12 december 2010, 23:08
Om de 3 a 4 maanden je snaren vervangen is geen luxe, dus de volgende keer dat er een knapt vervang je gewoon het hele stel.

Acoustic Capo
12 december 2010, 23:09
Om de 3 a 4 maanden je snaren vervangen is geen luxe, dus de volgende keer dat er een knapt vervang je gewoon het hele stel.

Oke. Ik koop dan wel een nieuw setje snaren , das beter.

LaurentB
12 december 2010, 23:12
Die d-snaar heeft de dunste kern, en breekt daarom vaak het eerste. Drie maanden is inderdaad geen onredelijke levensduur voor een nylon snaar.

Je hebt er wel minder last van als je iets dikkere snaren koopt. Ik heb nu twee keer Hannabach Medium Tension gebruikt, maar daar was die d-snaar dus steeds na een maand al gebroken, dus nu heb ik toch maar weer High Tension (klinkt ook beter, alleen is mijn oude Hopf niet meer 100% zuiver, en dat wordt erger met dikkere snaren).

Harald
13 december 2010, 07:45
Als de snaar steeds op dezelfde plek breekt zou je daar ook eens goed kunnen kijken of er een braampje of iets dergelijks zit. Vermoed achteraf dat ik zoiets had met mijn eerste klassieke gitaar. De D snaar brak altijd op de 2e fret. De omwinding ging daar altijd helemaal kapot. Kan natuurlijk ook gewoon zijn omdat die snaar idd het dunst is en je als beginneling toch vooral steeds op dezelfde plek op de hals speelt.

En vervang idd. het hele setje. Je zou evt. de snaren er netjes kunnen afhalen en als backup bewaren als ze lang genoeg zijn om ze opnieuw op te zetten. Kan me van vroeger herinneren dat de losse omwonden snaren erg duur waren vergeleken met de treble snaren. Een heel setje was helemaal niet zo veel duurder. Daarnaast is het geluidsverschil tussen oude en nieuwe bassnaren bij nylon ook echt enorm.

--=HANS=--
13 december 2010, 08:37
Ik heb de akoestische gitaar altijd in de woonkamer staan waar de verwarming aanstaat met 22 a 25 graden, de gitaar staat niet bij de kachel hoor.


22-25 graden :???: Dat zijn tropisch zwemparadijs temperaturen man, als je zo rond de 20 graden stookt kun je met het geld dat je jezelf bespaart iedere week een nieuw setje snaren op je gitaar knallen :seriousf:

En wat de rest ook al zei, snaren altijd met het hele setje tegelijk vervangen. Als je online wil bestellen kan ik je Lord of the strings aanraden.

Acoustic Capo
13 december 2010, 14:20
Oke, bedankt voor de hulp mensen. Het klopt, als je maar 1 snaar vervangt klinkt de nieuwe snaar veel beter als de oudere, dus gewoon alles vervangen,klaar.

P.s. ook de melodie snaren> die hebben nog geen enige vorm van slijtage?Of klinken die nu ook wat minder?

Edit: @ harald, dat was dus het woord wat iemand tegen mij zei waar het aan kon liggen. De d snaar breekt meestal rond de 6de 7de fret , ergens in het midden af. Kan dat een braam zijn? Maarja niet vergeten, dat ik eerst alleen nog maar een akoestiche had en ik metal wou gaan spelen rond de 5,7,10 de frets dus het is waarschijnlijk slijtage?

LaurentB
13 december 2010, 14:22
Nou, die hogere snaren slijten iets minder, maar losse snaren zijn veel duurder dan wat je ervoor betaald in een set, dus met drie losse bassnaren zit je waarschijnlijk niet zo ver meer af van de prijs voor een hele set.

Een braam is een ruw stukje aan een fret. Moet je eens voelen op die plek aan de fret, en zonodig met heel fijn schuurpapier of staalwol glad maken.

Acoustic Capo
13 december 2010, 14:28
Nou, die hogere snaren slijten iets minder, maar losse snaren zijn veel duurder dan wat je ervoor betaald in een set, dus met drie losse bassnaren zit je waarschijnlijk niet zo ver meer af van de prijs voor een hele set.

Een braam is een ruw stukje aan een fret. Moet je eens voelen op die plek aan de fret, en zonodig met heel fijn schuurpapier of staalwol glad maken.

oke, er zit op mijn 4de fret een heel klein mini deukje in het houtwerk.
Maar daar knapt de snaar dan niet.Ergens in het midden gewoon.

Dus ik denk dat ik een heel nieuw setje snaren koop, 3 maand valt mee. Het kan ook elke maand zijn.Mede doordat ik heel veel speelde op de 'd' snaar.