PDA

View Full Version : Welke warme delay moet ik nu nemen???



tnijland
12 december 2010, 20:42
Ik ben eigenlijk een gitarist die meestal met 19" rack speelt (preamp -> effectunit -> stereo power amp) maar dat is nu helemaal in orde.

Ben er achter gekomen dat een top met pedalen ook een enorme leuke hobby is dus experimenteer ik al een jaartje met diverse effect pedalen (oa Menatone, Boss etc.). Ik probeer hierbij bewust ook volledig analoog te blijven (effectpedalen -> Marshall/Fender amps).

Maar wat ik nu eigenlijk nog zoek is een mooi warm analoog mono delay pedaal maar verzuip een beetje in de keuzes. Ik zoek iets wat warm klinkt en prettig speelt bij jazz/blues/rock muziek. Kwaliteit is belangrijker dan instel-mogelijkheden. Ik heb een budget tussen de 100 en max. 250 Euro in gedachten. De memory man toy/boy lijkt me wel wat maar ik kan me voorstellen dat er nu vintage spelers met betere voorstellen komen.

Dus....Laat maar horen ;-)

jero
12 december 2010, 20:58
Als het niet te ingewikkeld hoeft te worden is een Ibanez AD-9 of AD-80 het waard om eens te proberen.

DemolitionColorScheme
12 december 2010, 21:07
Deluxe Memory Man - je weet.

Mitch
12 december 2010, 21:16
+1 voor alledrie zou ik zeggen. Ik struinde net op Marktplaats (tijden niet gedaan, toch wel weer leuk) en zag zowel een Ibanez ADL als AD80 te koop staan. De AD80 is nog ietsje donkerder dan de ADL maar beide erg prettig klinkende, eenvoudige maar oh zo goed delaygeweld voor een schappelijk bedrag.
Als het iets groter mag is een oudere Deluxe Memory Man eerste keus, zeker als je ook graag een vleugje modulatie wil toevoegen. De nieuwere, kleine lijn is qua pure klank minder bijzonder. Niet slecht, maar minder bijzonder.
De jonge gastjes die niet beter weten gaan je waarschijnlijk nog de Carbon Copy aanraden, maar da's echt een wannabe :D

B-stone
14 december 2010, 21:51
ik kan je echt de Carbon Copy aanraden, supervet......


































Grapje, ik weet niet eens wat voor een reverb het is :)

Comfortably Daniel
14 december 2010, 21:56
Ik ga uiteraard mee met Mitch en DCS voor de Deluxe Memory Man, wat nog steeds mijn favoriete delay/echo is. Maar dus wel de ouwe.

Misschien is een T-Rex Replica nog wel wat. Heeft ook tap-tempo, wat soms wel prettig is.

DemolitionColorScheme
14 december 2010, 22:04
ik kan je echt de Carbon Copy aanraden, supervet......


































Grapje, ik weet niet eens wat voor een reverb het is :)
Geen. Het is een analoge delay. ;)

the sure thing
14 december 2010, 22:54
Ook al mag het niet van ome Mitch, ik heb laatst bij een meeting de Carbon Copy gehoord en was aangenaam verrast!

tomdiedom
14 december 2010, 22:59
Nou en aangezien ik een jong gassie ben, moet ik ook wel de cc aanprijzen!
Ik heb hem zelf en hij is prima. De dmm vind ik wel beter klinken dan de carbon copy, dat moet gezegd worden. Verder wint de cc in formaat en prijs. Tenslotte zou ik ook naar de malekko ekko 616 kijken, lijkt me ook een hele fijne.

DemolitionColorScheme
14 december 2010, 23:04
Nou en aangezien ik een jong gassie ben, moet ik ook wel de cc aanprijzen!
Ik heb hem zelf en hij is prima. De dmm vind ik wel beter klinken dan de carbon copy, dat moet gezegd worden. Verder wint de cc in formaat en prijs. Tenslotte zou ik ook naar de malekko ekko 616 kijken, lijkt me ook een hele fijne.
Weet je wat ironisch is? Ik vind de Echo Park boeiender dan de CC en de 616. Ik weet het ... Line 6 en de vooroordelen, maar dit is het enige product van Line 6 waar ik geheel achter sta. Interne tap tempo, uitstekende delay sounds (tape/digital/analog) die je bij elke mode kan gebruiken en bij elke mode verstelbare modulatie.

Midwolda
14 december 2010, 23:08
Voor een paar tientjes een afgetrapte Pearl, Yamaha, Arion o.i.d. scoren op MP.
Heb hier een Washburn staan, ziet er niet uit maar klinkt zalig smooth.
En die dingen kun je zo lekker over de kop jagen met zelfoscillatie...
die geluidjes van de oude Bowie en Zappa en Fripp nadoen, geinig voor weinig!

tomdiedom
14 december 2010, 23:08
vind er niks ironisch aan. Niks mis met line 6.

Duane
14 december 2010, 23:11
De jonge gastjes die niet beter weten gaan je waarschijnlijk nog de Carbon Copy aanraden, maar da's echt een wannabe :D

Heb je ervaring met de oudere delays van MXR? (bijv de digital time delay)

HaroldA
14 december 2010, 23:20
De jonge gastjes die niet beter weten gaan je waarschijnlijk nog de Carbon Copy aanraden, maar da's echt een wannabe :D

In dat geval zal ik 'm ff direct afraden: tenzij je over een hele cleane en felle amp speelt!

Op mijn ronkende Marshall was het 3x niks, de 2e repeat was al veel te donker.

DemolitionColorScheme
14 december 2010, 23:27
vind er niks ironisch aan. Niks mis met line 6.
Ik prefereer toch meestal analoge delays boven een emulatie en voor mij zijn er ook geen vervanginge voor bijv. een DMM, Binson, de Roland RE-501, etc. - maar als het dan komt bij de CC en de 616, dan prefereer ik de Echo Park. Voor mij is dat dus wel een beetje ironisch. ;) De rest van Line 6 ben ik overigens niet zo van te spreken. Ik heb het in het verleden genoeg gehad en het deed niet veel voor me, maar de Echo Park is heel anders gevoiced dan de DL-4 en de M9/M13.

the sure thing
15 december 2010, 07:16
In dat geval zal ik 'm ff direct afraden: tenzij je over een hele cleane en felle amp speelt!

Op mijn ronkende Marshall was het 3x niks, de 2e repeat was al veel te donker.Nee joh, dat heet "smooth" :)

HaroldA
15 december 2010, 09:24
Nee joh, dat heet "smooth" :)

Nee, dat heet "dof".

Dirk_Hendrik
15 december 2010, 09:24
Weet je wat ironisch is? Ik vind de Echo Park boeiender dan de CC en de 616. Ik weet het ... Line 6 en de vooroordelen, maar dit is het enige product van Line 6 waar ik geheel achter sta. Interne tap tempo, uitstekende delay sounds (tape/digital/analog) die je bij elke mode kan gebruiken en bij elke mode verstelbare modulatie.


Zat ik gisteren te spelen met een DM4 (waar ik net een nieuwe DSP in gesoldeerd had) en een DMM naast elkaar.....

En dan moet ik bekennen dat de DM4 eigenlijk veel beter aan m'n eisen voldoet. Delays met karakter zoals ik dat wil maar zonder alle bij-rommel als clipping als je input level ook maar iets te hoog staat.

Fragedallic
15 december 2010, 10:19
De Malekko 616 is zeer aan te raden! flexibel genoeg om in te passen in ieder z'n setup.
volume trimpot , buffer aan of uit , modulatie met speed en depth. Veel mensen vergelijken 'm met de carbon copy maar dat zou voor mij alleen om de prijs gaan. voor de rest 2 hele verschillende beestjes.

edje kadetje
15 december 2010, 11:11
Nee, dat heet "dof".

dat heet dus verschil in smaak!

Mitch
15 december 2010, 11:29
Nou, dat de CC relatief veel hoog afkapt is een feit, da's geen smaakkwestie. Of het bij je setup en spel past is een ander verhaal.
Ik neem aan dat D_H de DL4 bedoelt i.p.v. de DM4? Ding klinkt zeker niet slecht en is veelzijdig, net als de Echo Park. Al is die laatste wel het pedaal dat in de top 3 staat van kortst-op-het-board. Klaar na één repetitie.
Maar om bij de topic starter te blijven: niet de meest voor de hand liggende tip voor iemand die op zoek is naar een warme delay (al dan niet analoog).
Volgens mij ben ik sowieso de topic starter en beetje kwijt :chicken:

ME.
15 december 2010, 11:38
T-Rex Replica of T-Rex Reptile

Replica: Tap-Tempo, instelbaar filter (on/off), triplet-stand, super geluid, +dry out

Reptile: modulatie over het herhaalde signaal (schakelbaar), super geluid

zjanke
15 december 2010, 12:15
Ik heb mijn echopark geruild voor een carbon copy (ik voel me weer een jonge god :cheerup: ) omdat ik maar een stand gebruikte bij de echopark. Beide prima delays voor mijn gepruts, maar als het vooral ook simpel moet zijn doe mij maar een carbon copy.

Gezien je budget zou een tweedehands DM-2 of misschien een diamond memory lane ook een optie kunnen zijn

DemolitionColorScheme
15 december 2010, 12:45
Zat ik gisteren te spelen met een DM4 (waar ik net een nieuwe DSP in gesoldeerd had) en een DMM naast elkaar.....

En dan moet ik bekennen dat de DM4 eigenlijk veel beter aan m'n eisen voldoet. Delays met karakter zoals ik dat wil maar zonder alle bij-rommel als clipping als je input level ook maar iets te hoog staat.
De DL-4 bedoel je dus. Maar nee, dat kan, ik hoor zeer zeker wel dat verschil tussen een DL-4 en een DMM, dat is voor mij een wereld van verschil. En betreffende die clipping, ja, dat kan lastig zijn met een DMM, vooral als je humbuckers speelt of je de DMM gaat boosten. Ook hier zijn weer mods voor, al heb ik dat bewust nooit laten doen omdat het dan anders schijnt te gaan klinken. Ik heb het ook niet echt nodig. Voor mij is dat een kwestie van de input aanpassen en daarnaast speel ik voornamelijk singlecoils dus heb ik niet zo gek veel output.

tnijland
15 december 2010, 20:04
Ik voel me analoog warm verrast door al die reacties. Om op het topic terug te komen, ik heb natuurlijk e.e.a. beluisterd via youtube clips en al jullie reacties gelezen.

Ik was eigenlijk al verkeerd begonnen door te denken dat ik een high-end boutique oplossing moest kiezen zoals de TC Electronic Nova Delay, Eventide Timefactor, Pigtronic Echolution etc. maar ben blij dat er veel ervaringen met goede maar zelfs goedkopere alternatieven zoals MXR, Memory Man (en zelfs Line6) zijn genoemd.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een analoog pedaal en ook naar eenvoud. Mijn rack-set heeft al genoeg instelmogelijkheden. Ik wil vooral een warme delay die goed klinkt en je als het ware aan je blijft kleven tijdens het spelen. Ik speel in deze setting vooral met lichte overdrive en een buizen ampje (CMW Plexi 20W + Marshall 4x12" greenbacks) en zoek dus een mooie vintage blues/rock sound. Het geheel moet vooral puur zijn...

Naar aanleiding van jullie reactie twijfel ik op dit een beetje tussen de Memory Man (Boy/Toy) en de MXR CC.

Dirk_Hendrik
15 december 2010, 22:09
Doe jezel met die setup een lol en spaar effe verder voor een echte (2e hands) DMM in plaats van een boy of toy. De MXR CC laat ik buiten beschouwing. Ik vond dat Carbon Copy benaming een te slecht excuus voor de gruizigheid van de delays. Ook uit een analoge delay vallen knappere, schonere, mooiere delays te halen dan de CC doet.

Dirk_Hendrik
15 december 2010, 22:12
@mitch en DCS,
ja, ik bedoelde een DL4 ja. :makeup:
Ik soldeer die meuk weer heel. Ik maak er geen naamstudie van. En van binnen zijn ze echt bijna helemaal hetzelfde.....)

DemolitionColorScheme
15 december 2010, 22:46
Ik was eigenlijk al verkeerd begonnen door te denken dat ik een high-end boutique oplossing moest kiezen zoals de TC Electronic Nova Delay, Eventide Timefactor, Pigtronic Echolution etc. maar ben blij dat er veel ervaringen met goede maar zelfs goedkopere alternatieven zoals MXR, Memory Man (en zelfs Line6) zijn genoemd.
De Deluxe Memory Man is duurder dan een Nova Delay hoor ... ;)


Doe jezel met die setup een lol en spaar effe verder voor een echte (2e hands) DMM in plaats van een boy of toy. De MXR CC laat ik buiten beschouwing. Ik vond dat Carbon Copy benaming een te slecht excuus voor de gruizigheid van de delays. Ook uit een analoge delay vallen knappere, schonere, mooiere delays te halen dan de CC doet.
Agreed. Als je dan toch analoge schoonheid wilt, ga dan gelijk gewoon voor de trouwe en ouwe klassieker.

the sure thing
15 december 2010, 22:58
(veel) te duur, maar de Diamond memory lane vind ik echt geweldig. En nu 2e hands ook te krijgen!

Mitch
15 december 2010, 23:06
Als -ie eenvoudig wil is de Memory Lane misschien uitgebreider dan nodig? Qua delays is die ook wel weer aan de donkere kant, meer richting Carbon Copy. Ik ken de Plexi Junior van CMW, die heeft ook een knap laag aan boord. Dan mag je best een iets helderder delay (en nee, dan heb ik 't niet over scherp of puntig, maar gewoon over helder). Een Deluxe Memory Man voldoet daar prima aan.

zjanke
16 december 2010, 09:19
plexi jr met een CC werkt voor mij goed voor de subtiele delays, maar ik lees net dat ik toch een excuus heb om eens verder te gaan luisteren :D
Twee delays is ook mooi :soinnocent:

DemolitionColorScheme
16 december 2010, 10:28
(veel) te duur, maar de Diamond memory lane vind ik echt geweldig. En nu 2e hands ook te krijgen!
Ja, dat is mijn oude. ;) Ik heb daar een tijd lang van genoten, maar ik merkte toch dat ik veel naar andere delays aan het rijken was en ik al echt teveel delays heb. Ik prefereer nog altijd de DMM en vind het ergens jammer dat de Memory Lanes zo snel oscilleren, maar dat hoort bij het design. Hoe meer hoog je in de feedback gooit, hoe minder repeats je eruit kunt krijgen zonder hem te laten oscilleren. Tap tempo is aardig en leuk, inderdaad, maar voor tap-delays gebruik ik eigenlijk altijd de helderheid van digitale delays, dus dan meestal ook analog -> digital.

tnijland
16 december 2010, 17:21
Waar zit het "grote" verschil dan tussen de DMM en de Memory Boy/Toy?? Toch niet alleen instelmogelijkheden en nostalgie hoop ik ;-)

DemolitionColorScheme
16 december 2010, 23:30
Waar zit het "grote" verschil dan tussen de DMM en de Memory Boy/Toy?? Toch niet alleen instelmogelijkheden en nostalgie hoop ik ;-)
Simpel: de sound.

tillens
17 december 2010, 00:52
Ja, dat is mijn oude. ;) Ik heb daar een tijd lang van genoten, maar ik merkte toch dat ik veel naar andere delays aan het rijken was en ik al echt teveel delays heb. Ik prefereer nog altijd de DMM en vind het ergens jammer dat de Memory Lanes zo snel oscilleren, maar dat hoort bij het design. Hoe meer hoog je in de feedback gooit, hoe minder repeats je eruit kunt krijgen zonder hem te laten oscilleren. Tap tempo is aardig en leuk, inderdaad, maar voor tap-delays gebruik ik eigenlijk altijd de helderheid van digitale delays, dus dan meestal ook analog -> digital.

Tja ik heb em weer te koop staan, ben blijkbaar geen delay man. vind het wel leuk maar mijn spel veranderd niet. is wel mooi voor op het board, en kwalitatief zeer goed.

JeroenP
17 december 2010, 01:10
Tja ik heb em weer te koop staan, ben blijkbaar geen delay man. vind het wel leuk maar mijn spel veranderd niet. is wel mooi voor op het board, en kwalitatief zeer goed.

Bij deze stelling herken ik mezelf. Ik heb ook een hele gave delay te koop staan (ad-80). Louter omdat ik geen delays gebruik. Ik ga het roze dingetje wel missen op mijn zwarte board:makeup:

FruscianteFan
17 december 2010, 01:50
Bij deze stelling herken ik mezelf. Ik heb ook een hele gave delay te koop staan (ad-80). Louter omdat ik geen delays gebruik. Ik ga het roze dingetje wel missen op mijn zwarte board:makeup:
Voor mij is het precies andersom. Ok, een Boss DM-2 is altijd wel sexy, maar het liefst gebruik ik eigenlijk geen delay. Echter, voor bepaalde dingen is het gewoon nodig (neerleggen van een soundscape enzo).

Mitch
17 december 2010, 15:45
Waar zit het "grote" verschil dan tussen de DMM en de Memory Boy/Toy?? Toch niet alleen instelmogelijkheden en nostalgie hoop ik ;-)
Ik heb nog steeds de nieuwe, kleinere versie DMM gehoord, dus ook niet t.o.v. de Boy en Toy. Van wat ik er zo op clips van gehoord heb lijkt -ie helaas anders te klinken dan de oude DMMs maar klinkt -ie wel iets beter dan de Boy en Toy.