PDA

View Full Version : Gitaar synth & MIDI



Mathidal
12 december 2010, 19:51
Beste mede-gitaristen :hippie:

Mogelijk atypisch voor een gitarist, speel ik de laatste tijd redelijk wat instrumentale muziek op gitaar die voor andere instrumenten bedoeld zijn. Zo denk ik bijvoorbeeld aan liederen voor dwarsfluit, hobo en een viool orkest. Ik speel liederen na op gehoor, wat aardig lukt. Het enige probleem is dat ik de klank van gitaar zo dun vind klinken. Ik vind geen genoegen in de traditionele gitaareffecten en zocht daarom naar een oplossingen.

Halverwege deze week vond ik een oplossing: gitaar synthesizers. Dit zijn pick-ups die je op een gitaar kunt plaatsen. De signalen die deze pick-ups opvangen zijn digitaal, waardoor je MIDI kunt gebruiken en zo andere instrumenten kunt imiteren. Ik was meteen verkocht. :)

De andere kant van het plaatje is dat dit een zware investering is. (zo'n 600 - 700 euro) Ik zit echter nog met enkele vragen, waarop ik geen antwoord vinden kan:


1/ De extra pick-up vangt de trillingen van de snaar op en zet ze om naar digitale signalen. In hoeverre bepaalt de kwaliteit van de gitaar de digitale klank en het eindresultaat in MIDI?

2/ Ik hoorde in sommige kringen zeggen dat de pick-up van Roland (GK-3 Divided Pickup) niet handig is om te plaatsen en af te stellen. Zijn er pick-ups van andere fabrikanten die hier beter in zijn?

3/ Als MIDI-apparaat dacht ik aan de ROLAND GR-20GK die hier speciaal voor ontworpen is. Ik kan geen andere merken vinden die een soortgelijk product aanbieden. Kennen jullie zulke producten?
Denk eraan: ik wil geen analoog effect, maar wil een digitaal signaal maken die ik door middel van MIDI van klankkleur kan doen veranderen.

4/ Heeft er iemand ervaring met deze soort middelen? Ervaringen?


Bedankt!

Dirk_Hendrik
12 december 2010, 19:59
Ik reageer alleen op 4,
Mijn ervaring (Gr30) is dat de interne synth aanzienlijk vergevingsgezinder is met wat hij weergeeft dan wat hij als MIDI naar buiten gooit. Wat op de GR dus prima naar buiten kwam was doorverbonden naar de SY77 belabberd spel.

sugarfish
12 december 2010, 20:11
Ik heb de GR-20 met GK-3 element.
Het element reageert goed, het installeren is niet moeilijk maar je moet het wel zorgvuldig doen (de beschrijving goed volgen).
Ik vind de GR-20 een prachtig apparaat, je kunt alleen GR-20 geluiden laten horen of het geluid mixen met gitaargeluid...
Op youtube zijn genoeg demo's te vinden.

Je moet er wel rekening houden dat wanneer je bijv een saxofoon geluid kiest, je als een saxofoon moet spelen en niet je gebruikelijke gitaarriedels speelt want dat klinkt nergens naar.

succes!

Mathidal
12 december 2010, 20:14
@ Dirk

Ik heb mijn best gedaan, maar kon je reactie niet volledig begrijpen. Ben je positief of negatief? Wat heeft een keyboard met deze kwestie te maken? Wat bedoel je met interne synth?

@ sugarfish

Op youtube vond ik fragmenten van piano, maar het leek alsof er noten wegvielen indien je er in polyfonie toevoegt. Is dit ook bij het echte product, of is dat daar in orde?

piezo
12 december 2010, 22:04
@ Dirk

Ik heb mijn best gedaan, maar kon je reactie niet volledig begrijpen. Ben je positief of negatief? Wat heeft een keyboard met deze kwestie te maken? Wat bedoel je met interne synth?

@ sugarfish

Op youtube vond ik fragmenten van piano, maar het leek alsof er noten wegvielen indien je er in polyfonie toevoegt. Is dit ook bij het echte product, of is dat daar in orde?

Als je niet begrijpt wat Dirk_Hendrik bedoelt, heb je volgens mij nog lang niet genoeg moeite gedaan om info bij elkaar te zoeken op het WWW. En dan ga ik dus ook geen lange verhalen typen om je wijzer te maken.
Begin hier eens mee. http://home.epix.net/~joelc/rmc.html

Mathidal
12 december 2010, 22:25
@ Piezo

Het had niet te maken met een gebrek aan motivatie om informatie te zoeken. Ik wist gewoon niet hoe zo'n ding heette.
Nu kan ik wel wat efficiënter op zoek gaan naar de nodige informatie. :hippie:

sugarfish
13 december 2010, 00:32
Op youtube vond ik fragmenten van piano, maar het leek alsof er noten wegvielen indien je er in polyfonie toevoegt. Is dit ook bij het echte product, of is dat daar in orde?

Hangt van de setting af die je kiest.
De ene setting kan één toon tegelijk, een andere setting kan meerdere tonen tegelijk.

Je doet er goed aan één te gaan testen alvorens te kopen, aangezien ze nogal prijzig zijn.

Mathidal
13 december 2010, 07:44
@ sugarfish

Uiteraard ga ik hem uitgebreid testen. Ik ga deze keer echt mijn tijd nemen om een beslissing te nemen, anders dan vroeger. :hippie:
Nu nog geduld uitoefenen tot minstens de 27ste december voor ik naar de muziekwinkel kan gaan. :dontgeti:

edje kadetje
13 december 2010, 08:29
ik heb er wel een poosje mee geëxperimenteerd. Wel wat oudere apparatuur (ik had een GM70 met bijbehorend element- volgens mij GK-2, en een aparte soundmodule, emu proeus).

Ik vond juist melodieën spelen niet echt lekker gaan. Dan moet je echt niet te snel weillen gaan en heel precies spelen.

Wat ik wel heerlijk vond, is onder mijn kamerbrede akkoorden nog eens lekkere strings of koren neerleggen (weinig attack in die sounds).

Maar dat was in mijn band niet zo heel practisch. Wij hebben al een toetsenist dus was een beetje dubbelop. Bovendien als je dan gaat soleren valt niet alleen de slaggitaar weg, maar ook nog eens een heel orkest. Dus volgens mij werkt zoiets wel in een band met een andere (solo)gitarist.

Dus al met al staat het spul nu stof te happen (niet dat ik het kwijt wil, want je weet maar nooit).

piezo
15 december 2010, 11:39
@ Mathidal
Op synthforum.nl heb ik onder de naam "matrix" uitvoerige gebruikerservaringen gemeld.
http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50868&page=3
Als iemand hier andere meningen heeft, hoor ik die graag.

N.a.v. je vraag over welk hexafonisch pickupsysteem te gebruiken; er zijn in de praktijk maar 2 systemen in de handel:
1) GK-2A/3A, verkrijgbaar als òpbouwsetje en als ìnbouwsetje. De 3A is technisch hetzelfde als de 2A, alleen de bevestiging en de vormgeving zijn aangepast. En de meeste electromagnetische hexafonische pickupsystemen, die door andere fabrikanten worden aangeboden, zijn feitelijk óók gewoon GK-2A's. De specificaties daarvan kùnnen namelijk niet te veel afwijken, omdat het Roland 13-pins systeem de norm is geworden en dus alles daarmee voldoende compatible moet zijn.
2) Piezo zadeltjes. De bedieningsschakeling erachter is in principe een GK-2A, aangepast voor piezo's omdat die een veel hogere ingangsimpedantie en een andere filtering vereisen.

Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen en dus natuurlijk ook hun eigen fanatieke aanhangers. Het zijn net gitaristen .......