PDA

View Full Version : Tips voor up & down palmmuten



FlameDude
12 december 2010, 00:28
Ik wil graag het liedje Green Day - St. Jimmy (http://www.youtube.com/watch?v=0ycga0GsfOM)leren maar daarvoor moet je up & down palmmuten en ik vind dit erg moeilijk om dit snel te doen en ook nog goed laten klinken. Is er misschien een oefeningetje voor om hierin beter te worden? Moet je je plectrum ook nog op een andere manier vast houden?

Groetjes,

Flame

aaronstonebeat
12 december 2010, 01:02
Ik heb ooit eens een paar maanden les genomen bij Erwin Java. Die zag ik regelmatig zo'n mooi vibrato doen in een opwaartse bend en omdat ik dat ook wilde kunnen, vroeg ik hem 'hoe doe je dat'. Hij sprak de gedenkwaardige woorden 'tja, je moet het gewoon doen'.

Dat heb ik me ter harte genomen en ben het gaan oefenen, eerst langzaam, nauwkeurig op de toonhoogte lettend, en dan steeds wat sneller, soms met een metronoom erbij. En voorwaar, ik heb het geleerd.

Hetzelfde geldt hier. Je hoeft je plectrum niet anders vast te houden maar je moet leren heel constant op en neer te gaan. Geef het wat tijd; je moet niet willen rennen voordat je kunt lopen. Dus eerst langzaam oefenen wat je voor ogen hebt, netjes en correct, met een metronoom erbij. Probeer de bewegingen zo klein mogelijk te houden. Als het langzaam lukt, ga je het tempo opvoeren; ook langzaam. Steeds een klein beetje sneller; zeg bijvoorbeeld in stappen van 10 bpm.
Het kan best een paar maanden duren voordat je het onder de knie hebt. Maar dan heb je er wel je leven lang plezier van.

Exi
12 december 2010, 01:05
Wat bij mij hielp was de plectrum iets schuiner houder zodat je eigenlijk meer met de zijkant van van de plectrum speelt, voor minder weerstand dus een hogere snelheid. Je kan ook wat gaan experimenteren met verschillende dikte plectrums.

Maar het beste lijkt me gewoon oefenen. Begin eerst heel langzaam (liefst met een metronoom) en bouw geleidelijk de snelheid op.

FlameDude
12 december 2010, 20:33
Oke, ik ga het proberen! Bedankt jongens.

allochthomas
13 december 2010, 01:16
Zijn van inderdaad van die typische dingen die gewoon veel tijd nodig hebben, heeft mij ook een tijd geduurd voordat ik het fatsoenlijk kon. Maak niet de fout zoals ik eerst maakte door meteen zo snel mogelijk te willen gaan. Gewoon langzaam beginnen want dan heb je straks op volle snelheid de meeste controle. De truc zit hem in nauwkeurigheid en de uithoudingsvermogen van je picking hand. Veel metallica spelen help:ok:. Overigens heb ik het hersenloos 16de noten picking op volle toeren geleerd door steeds mirror mirror van blind guardian te spelen:seriousf: