PDA

View Full Version : sziget 2011



cerpintaxt
11 december 2010, 18:53
Hallo daar,

We zijn van plan om volgend jaar naar Sziget te gaan. Maar we zitten een beetje met hoe te reizen. Met de auto kan alleen dat is moeilijk lang sturen aangezien me vriendin geen rijbewijs heeft. Trein kan ook maar hoelang duurt dat? Anders met het vliegtuig maar krijg je dan je tent enzo wel mee ivm gewicht van de bagage of kun je dan beter in een hotel.

En hoe leuk is sziget zijn er dingen die je daar echt MOET doen?

Groet
Swen

marter544
11 december 2010, 19:17
Ik ben afgelopen jaar naar Sziget geweest, in één woord: brilliant! De sfeer daar is echt top, en ik ga dit jaar zeker ook weer. Ik ben afgelopen jaar met de trein geweest, niet met de sziget trein, maar met een kaartje waarmee je binnen 12 dagen 5 dagen onbeperkt door heel Europa kan reizen (koste 150 pp). Dit beviel goed, al heb ik 2 lessen geleerd. 1., Je moet niet je trein missen, dan ben je de sjaak. 2., Je moet reserveren, anders zit je in een halletje. Je kan beter de sziget trein nemen, daar waren wij te laat voor. Auto is wel te doen, maar wanneer je maar 1 chauffeur hebt zou ik dat echt niet doen, 1300 km rijden is geen pretje, helemaal niet op de terugweg.

Het duurde normaal ongeveer anderhalve dag, alleen wij zijn in Wenen gestrand, en zijn de volgende dag verder gegaan.

Op Sziget zelf: Het is een enorm terrein, en het is gewoon een park, erg mooi! Als je van het eiland af loopt, ben je op wandelafstand van een grote supermarkt. Het bier op het festival kost omgerekend 1,80 euro (500 huf) voor een halve liter, veel goedkoper dan de festivalletjes in Nederland dus. Voor een fatsoenlijke hap, waar je echt goed vol van zit ben je zo'n 600 tot 1200 huf kwijt, afhankelijk van wat je wil en waar je heen gaat. Vanaf 2 euro tot een eurotje of 4 dus. Het kost werkelijk waar geen drol in vergelijking met Nederland. Het leuke is ook, is dat het allemaal aparte kraampjes zijn, het is niet centraal geregeld, en je kan er dus ook van alles krijgen, zie het als een soort tijdelijke stad. Overal is ook wat te doen, als er geen podia'tje staat is het wel een workshop buikdansen, vingerverven, bungeejumpen, mechanische stier etc. Waar je je tent neer zet maakt werkelijk waar niks uit. Vrijheid blijheid enzo. Er lopen daar zo'n 400 000 mensen rond op het eiland, en ik heb de hele week geen enkele ruzie gezien. Wat wel jammer is, minimaal de helft van de bezoekers zijn Nederlanders.

Daarnaast zou ik ook zeker Budapest in gaan, al was het alleen maar om de brilliante badhuizen! De wc's op het terrein zijn muv. 's ochtends echt ranzig, dus alleen daarom al zou je Budapest in gaan. Ook de douches zijn geen succes, er waren 2 doucheplekken, waarvan eentje altijd een wachtrij van een half uur stond, de andere was een stuk kleiner, daar was de wachttijd zo'n 5 minuten tot 10 minuten. Wij hadden met de groep allemaal een weekkaart voor de metro daar gekocht, a 4 euro per stuk. Verder gewoon een leuke stad.

cerpintaxt
14 december 2010, 22:03
klinkt goed. jouw verhaaltje was de overtreffende trap.
De kaartjes zijn besteld!

FruscianteFan
15 december 2010, 01:18
Ik ben dit jaar geweest. Met een vriend van me met de auto. Allebei een rijbewijs en zo ongeveer om de 2 uur gewisseld, op de terugweg in één keer door (dus alleen steeds gewisseld) en dat duurde maar 13,5 uur, aangezien het één lange snelweg is van Budapest tot Nijmegen.

Een paar dingetjes die ik kan aanraden:
- op de heuvel bij het jazzpodium gaan zitten met een whisky ;)

- neem een cheapo gitaar mee of koop er één in Budapest;

- koop een weekkaart voor het OV en neem de tijd om de stad te verkennen;

- ga 's ochtends (met een trein en wat metro's) naar een markthal om daar heel goedkoop een heerlijk ontbijt te kopen. Op het festival zelf kan ook, maar het is echt de moeite waard om daarvoor de stad in te gaan (wij gingen naar 1093 Budapest, Vámház körút 1, als ik google erop na sla).

Ik heb er wel enorm van genoten.

Sixten
16 januari 2011, 18:37
Ik was ook van plan om naar Sziget te gaan dit jaar met een aantal vrienden, en dan 2 weken ervoor die richting uit te touren met de trein. Maar Sziget gaan we wss niet meer doen, aangezien dit het nogal verkloot:


UPDATE: The mayor of Budapest, Istvan Tarlos, has said that Sziget will probably get a serious discount on the rent it has to pay for the space where it takes place. “Sziget will still get a very serious discount – somewhere between HUF 1 bn and HUF 1.5 bn, according to our current estimates”, the mayor said, according to this article.

Pretty bad news for the organizers of Sziget. According to XpatLoop, quoting deputy mayor of Budapest István György, the Budapest City Hall has decided to stop leasing the site to the festival for free.

According to the same source, the city wants to charge Ft 2.5 billion (around 9 million euros) for the use of the site.Last year, Sziget Festival’s budget has been around 2.7 billion Forint.

Sziget chief executive Karoly Gerendai has asked for a meeting with the mayor.

bron: http://szigetnews.com/sziget-festival-to-pay-rent-for-site/



Grote kans dus dat Sziget 2011 niet eens doorgaat, of dat de lineup gwn bagger wordt :S. Wij gaan iig zoeken naar een ander groot festival die plaatsvind in de zomer. Nog iemand tips?

LaszloVersteeg
28 januari 2011, 17:21
het lijkt me echt geweldig om daarnaartoe te gaan!
Alleen ben ik zelf niet zo goed met (voor mij) vreemde plekken dus ik zorg dat er 1 of 2 mensen meegaan die het daar een beetje kennen.

FruscianteFan
28 januari 2011, 17:31
het lijkt me echt geweldig om daarnaartoe te gaan!
Alleen ben ik zelf niet zo goed met (voor mij) vreemde plekken dus ik zorg dat er 1 of 2 mensen meegaan die het daar een beetje kennen.
Is natuurlijk alleen maar gezelliger ;)

Aan de andere kant, er zijn daar talloze Nederlanders waar je mee kunt optrekken. Aan de Hongaren heb je niet zoveel voor aanwijzingen, maar er zijn ook meer Nederlanders dan Hongaren.

Wiellem
29 januari 2011, 14:59
We willen dit jaar ook naar Sziget, iemand enig idee of het met de auto een beetje te doen is? Misschien nog wel goedkoper dan met de trein.

FruscianteFan
29 januari 2011, 15:26
Is heel goed te doen! De pa van mijn vriend had voor een auto gezorgd. Op de heenweg ergens vlakbij de Duits-Oostenrijkse grens overnacht, de terugweg aan één stuk door gereden (zoals gezegd zo'n 13,5 uur over gedaan). Het is één en al snelweg tot in Budapest, echt heel relaxed. Stonden rond de Hongaarse grens wel vrij lang in de file (met veel Nederlanders.. en Fransozen die om wiet bedelden).

Met onze Toyota Carina uit 1990 ofzo hebben we geloof ik 4,5 tank verbruikt - met volle tank vertrokken, en allebei voor een euro of 135 getankt in totaal.

Je kunt op het eiland zelf voor iets meer dan 100 euro beveiligd parkeren. Hebben we niet gedaan, we hebben gewoon ergens in de buurt van het eiland geparkeerd. Wel heel eng omdat we niet zeker waren dat dat helemaal legaal was (maar we zijn niet bekeurd ofzo) en omdat het niet beveiligd was. Maar dat viel dus enorm mee.

Toen bleek ook nog dat je wel een half uur ofzo op het terrein mag met je auto, maar toen hadden we onze spullen al versjouwd.

marter544
7 maart 2011, 15:33
Sziget gaat gewoon door! Wordt weer helemaal geslaagd dit jaar. De namen die al bevestigd zijn, zijn niet de minste. Dus, wie gaat? Ik sowieso.

Robdop
7 maart 2011, 17:31
geniaal! ik ben ook van de partij.

wat ben ik blij dat triggerfinger komt!

Willi@m
13 juni 2011, 19:13
Intussen meer mensen die twijfelen of zeker gaan? Ik heb net de line-up gezien en die liegt er niet om, best goed eigenlijk! Kaarten voor de trein zijn al uitverkocht. Ik zag dat je ook een pakket kan kopen. Ticket voor een week, hotel en vlucht voor iets meer dan 400 euro. Heeft weinig meer met een festival te maken met het vliegtuig maar dat is toch ook niet duur of wel? Iemand ervaring?

marter544
13 juni 2011, 19:29
Ik ga sowieso, heb al een ticket en een kaartje voor de trein.

Willi@m
14 juni 2011, 09:43
Ik heb je positieve verhaaltje gelezen op pagina 1 :ok:

FruscianteFan
14 juni 2011, 11:51
Intussen meer mensen die twijfelen of zeker gaan? Ik heb net de line-up gezien en die liegt er niet om, best goed eigenlijk! Kaarten voor de trein zijn al uitverkocht. Ik zag dat je ook een pakket kan kopen. Ticket voor een week, hotel en vlucht voor iets meer dan 400 euro. Heeft weinig meer met een festival te maken met het vliegtuig maar dat is toch ook niet duur of wel? Iemand ervaring?
Ziet er inderdaad niet duur uit, maar ik vraag me wel af wat je aan een hotel hebt. Of zit je dan alleen in een hotel als je nog niet op het eiland terecht kunt en een dag of wat erna?

Het zou best eens heel relaxed kunnen zijn om in een hotel te slapen, maar volgens mij gaat er dan toch een stukje sfeer aan je voorbij.

Willi@m
14 juni 2011, 13:33
Je slaapt dan elke nacht in het hotel, heeft weinig met het festival te maken maar je bent denk ik de volgende dag wel wat fitter. Ik denk persoonlijk dat ik het anders niet trek de hele week in een tent. Je slaapt dan toch slechter.

FruscianteFan
14 juni 2011, 13:59
Je slaapt dan elke nacht in het hotel, heeft weinig met het festival te maken maar je bent denk ik de volgende dag wel wat fitter. Ik denk persoonlijk dat ik het anders niet trek de hele week in een tent. Je slaapt dan toch slechter.
Je moet het zelf weten, maar ik denk dat het wel meevalt. Je zult inderdaad beter slapen in een hotel, maar het is een beetje zo dat tegen de tijd dat je naar bed gaat, je toch wel zo moe bent dat je wel lekker slaapt. Ik werd een keer 's nachts wakker en toen hoorde ik nog muziek op de achtergrond. Voordat ik mijn oordoppen kon pakken sliep ik alweer...

Daarnaast: als je in een tent slaapt, maak je heel makkelijk contact met de mensen om je heen. Ik denk dat je dat heel erg mist als je in een hotel slaapt. Zeker als je in je eentje gaat (weet niet of dat zo is?). Ik ben niet iemand die heel makkelijk veel nieuwe vrienden maakt, maar ik vond heel makkelijk aansluiting bij een stuk of 20 mensen die vlakbij ons sliepen en dat was voor mij toch een groot deel van de ervaring.

edit: maar goed, het is natuurlijk voor iedereen anders :)

Willi@m
14 juni 2011, 15:30
Nou ik ga met een maatje dus alleen ben ik niet. Maar we zijn ook van plan om nog een keer (of misschien wel meerdere dagen) de tourist uit te hangen :soinnocent: dus dan is het hotel dan weer in het voordeel. Ach ja we zien wel, eerst even wachten op de goedkeuring van de baas :dontgeti: Jij bent vorig jaar geweest toch? Dit jaar niet meer?

FruscianteFan
14 juni 2011, 16:05
Vorig jaar geweest ja. Ik zou dolgraag dit jaar weer gaan, maar ik kan die 6, 700 euro goed gebruiken voor andere dingen.

Om de stad te verkennen is een hotel wel handiger ja. Daar zou ik ook zeker de tijd voor nemen want er is heel veel te zien, en het is bijna allemaal zeer de moeite waard. Het geeft ook een stukje rust om niet de hele tijd alleen maar op het eiland te zijn, hoe relaxed dat ook kan zijn. Een ochtend/middag in een badhuis (met terras ;)), op die ene grote heuvel (bij szabadság híd), in een willekeurig parkje aan de Donau of in het park op Margit-sziget (mét gitaar!) is echt heerlijk.

Robdop
30 juli 2011, 22:32
nog even een vraag aan de diehard sziget gangers!

Koelt het 's avonds hard af? scheelt sjouwen het verschil tussen een dikke en een dunne slaapzak!

FruscianteFan
31 juli 2011, 02:01
Ik was al blij als het koel genoeg was om uberhaupt in de tent te liggen... en anders trek je lekker een vest aan ;)

edit: ben alleen geen die hard, ben er 1 keer geweest.

Robdop
31 juli 2011, 11:20
Ok, thanks! dat wordt dus het zomer dekentje!
Het schijnt nu nog "niet" zo warm te zijn , met temperaturen tussen de 20 en de 25 graden. ik weet niet of ik het erg moet vinden:seriousf:

FruscianteFan
31 juli 2011, 12:31
hmm, da's wel een stuk kouder dan vorig jaar. Wij zaten overdag met temperaturen van 30-35 graden, met een paar uitschieters naar boven.

cerpintaxt
4 augustus 2011, 10:36
yeah morgen is het zover! eerst ff koffie drinken en dan me spulletjes in me tas gooien! Heb er zin in (:

Robdop
4 augustus 2011, 18:49
morgen lekker op de partytrain!! tassen zijn ingepakt en vol gas!:)

cerpintaxt
4 augustus 2011, 23:43
3fm a train yeah
m'n meisje en ik hebben voor de mietjes "stille"wagon gekozen. Maarja ik heb al moeite met lowlands en das maar 4 dagen helemaal los. Nu is het bijna 9.
vet dom kwam er net achter dat ik was vergeten het entree bewijs uit te printen voor het fesitval trein zelf :P

Difficulttocure
5 augustus 2011, 12:02
laatste dingetjes inpakken en vanacht rijden. ff dagje Wenen tussendoor en dan arrival @ Sziget.
Ik speel nog een nummertje mee met de Gyo CC band op het bluespodium, 14 augustus om 21:30u, de laatste dag.

Okeson
11 augustus 2011, 09:58
Reactie is zeer intens, maar ik kan gaan niet, en tijdelijk geblokkeerd.