PDA

View Full Version : was



mathijsg
11 december 2010, 15:42
Hoi,
ik heb een gitaarbody (soort stratvorm) met onbewerkt hout (maple)
hier wil ik dus een laagje op doen ter bescherming (en geen kleur, aangezien ik het hout wil zien.)
Nu heb ik geen flauw idee wat ik erop moet doen.
Ik heb de originele lak eraf gehaald omdat die de toon niet ten goede kwam en een paar meter (give or take) dik eropzat.

Iemand raadde me aan om bijenwas erop te doen (wat ik toevallig nog thuis heb liggen.) Iemand anders kwam met Deense olie (geen flauw idee waar ik die hier in de buurt kan krijgen(zuid limburg)).
Iemand weet wat ik het beste erop kan doen?

mathijsg
11 december 2010, 15:43
oja, en moet ik het eens in de zoveel tijd overdoen? of is 1 keer genoeg voor a lifetime?

Mattia
11 december 2010, 17:54
1) Weet je zeker dat het maple is? Lijkt me namelijk stug

2) Voor een neutrale look zou ik niet echt voor was of olie kiezen; bijden geven een hele mooie warme gloed, komt het hout tot z'n recht (liefst een combi - eerst olie, dan was, beiden bij Baptist.nl te koop, o.a.). Wel redelijk makkelijk, erg mooi, speelt lekker, maar het is een bepaalde look. Enkel was is acceptabel voor antieke meubelstukken, maar is enorm gevoeldig voor eigenlijk alle invloeden, en moet op meubels al minimaal jaarlijks worden herhaald.

3) Alternatief: watergedragen lak van een of andere soort. Maakt het minder 'nat' dan olie of nitro. Kan alleen geen europeese merken aanraden, enkel ervaring met de producten van StewMac en Allied (ColorTone en KTM), wat wellicht een beetje veel van het goede is ivm verzendkosten en dergelijke.

mathijsg
11 december 2010, 18:28
dank voor snelle reactie, de optie olie en dan was lijkt me wel wat, wat betreft dat het warmer wordt vind ik wel mooi van voorbeelden die heb ik heb gezien.

Als je eerst olie en dan was doet moet het dan ook om de zoveel tijd opnieuw?
en maakt het dan uit wat voor soort olie? en hoe zit het met schuren tussendoor, hoeveel laagjes enzo?

en gaat dit glanzen? of mat?

Mattia
11 december 2010, 18:32
dank voor snelle reactie, de optie olie en dan was lijkt me wel wat, wat betreft dat het warmer wordt vind ik wel mooi van voorbeelden die heb ik heb gezien.

Als je eerst olie en dan was doet moet het dan ook om de zoveel tijd opnieuw?
en maakt het dan uit wat voor soort olie? en hoe zit het met schuren tussendoor, hoeveel laagjes enzo?

en gaat dit glanzen? of mat?

Standaard wordt 't redelijk mat, maar het hangt deels van de olie af. Theoretisch moet je het om de zoveel tijd herhalen; mijn geoliede gitaar geef ik de paar jaar hooguit een extra laagje was, zo gepiept.

oigun
11 december 2010, 20:25
Was zou ik persoonlijk niet op een gitaar smeren... na een tijdje word het vies en je moet het dan steeds bijhouden, wat lastig is onder de snaren etc. Danishoil/gunstock oil geeft een veel betere bescherming omdat het beter uithardt. Je kan het afhankelijk van het aantal lagen van mat naar bijna hoogglans krijgen.

mathijsg
11 december 2010, 20:56
en dan alleen olie? of ook nog was erboven, kweet niet of dat nut heeft maargoed?

Mattia
12 december 2010, 01:46
Was zou ik persoonlijk niet op een gitaar smeren... na een tijdje word het vies en je moet het dan steeds bijhouden, wat lastig is onder de snaren etc. Danishoil/gunstock oil geeft een veel betere bescherming omdat het beter uithardt. Je kan het afhankelijk van het aantal lagen van mat naar bijna hoogglans krijgen.

Nou, ik heb het tot op heden bij 2 gitaren gedaan, zonder problemen. Eerst olieen, dan was aanbrengen (carnuba/bijenwas mix, briwax in mijn geval) als bescherming van de olielaag, even in laten werken en dan flink boenen. Niks smerig worden, voelt prima, ziet er mooi uit. Nodig? Misschien niet, maar nadelig is het ook niet. Ik zeg ook niet dat was alleen echt een aanrader is.

mathijsg
12 december 2010, 18:07
ok, sorry voor de vele vragen maargoed,

bij baptist zag ik Deense olie en Tung olie, wat is hier het verschil in?
en welke kan ik dan het beste pakken?

Mattia
12 december 2010, 22:34
ok, sorry voor de vele vragen maargoed,

bij baptist zag ik Deense olie en Tung olie, wat is hier het verschil in?
en welke kan ik dan het beste pakken?

Deense. (10tekens)

Broodjekaas
13 december 2010, 00:12
Tung olie is volgens mij een olie van een bepaalde boom. Deense olie is daarentegen een mengsel van verschillende oliën.

Tung olie is mij trouwens heel goed af gegaan hoor. Goed verdunnen met terpentijn, en dan heb je een vrij makkelijk te hanteren vloeistof. En wanneer je zoveel lagen hebt aangebracht dat het hout niks meer absorbeert, heb je een heel lekker aanvoelend stukje hout.

Maar goed, ik heb dan ook maar één gitaartje met olie afgewerkt, en als Mattia het zegt, zal Deense olie wel beter zijn :D

Mattia
13 december 2010, 00:33
Deense olie (en Tru Oil) zijn eigenlijk meer een soort 'varnish' dan pure olie; dat is gewoon wat je wil. Werkt prima.