PDA

View Full Version : even voorstellen en een paar vragen



growpalace
10 december 2010, 22:07
Beste mede gitaaristen,

Ik ben etienne 24 jaar en kom uit maastricht, dankzij mijn vriendin ben ik gtaar gaan spelen, zei speelt al wat langer dan mij en heeft mij wat simpele liedjes geleerd.

Ik speel zelf pas plus minus 6 maanden fanatiek gitaar en had besloten een eigen gitaar aan te schaffen, want mijn vriendins gitaar (spaans gitaar) is zeer zeker iets te klein voor mij.

Nu heb ik een tweede handse (zgan) semi acoustishe morgan w121 guitaar gekocht. maar hier zitten stalen snaren op en ben zelf gewent op nylon te spel.

Nu klinken somige noten - snaren erg schell als ik speel, mijn idee is dat dat door de metalen snaren komt, (en omdat ik nog niet zo lang speel) en ben dus in de overweging nylon snaren erop te zetten.

kan iemand mij hierin adviseren?


alvast bedankt

groeten,

Quicktime
11 december 2010, 10:04
Beste mede gitaaristen,

Ik ben etienne 24 jaar en kom uit maastricht, dankzij mijn vriendin ben ik gtaar gaan spelen, zei speelt al wat langer dan mij en heeft mij wat simpele liedjes geleerd.

Ik speel zelf pas plus minus 6 maanden fanatiek gitaar en had besloten een eigen gitaar aan te schaffen, want mijn vriendins gitaar (spaans gitaar) is zeer zeker iets te klein voor mij.

Nu heb ik een tweede handse (zgan) semi acoustishe morgan w121 guitaar gekocht. maar hier zitten stalen snaren op en ben zelf gewent op nylon te spel.

Nu klinken somige noten - snaren erg schell als ik speel, mijn idee is dat dat door de metalen snaren komt, (en omdat ik nog niet zo lang speel) en ben dus in de overweging nylon snaren erop te zetten.

kan iemand mij hierin adviseren?


alvast bedankt

groeten,

Heej,
Hartelijk welkom !

Ik speel ook 6 maand ;)
Even OT:

je kan best de snaren eens vervangen, en stem je regelmatich ?

Na een maand of 4 vervang je best je snaren denk ik.

Veel speelplezier,
marijn

guus-25
11 december 2010, 10:06
Welkom hier!

Heb geen idee hoe dat werkt met nylon snaren. (hou niet zo van nylon snaren;))

growpalace
11 december 2010, 12:40
hee quicktime,


Ja ik stem iedere keer voordat ik speel, en als ik langer speel en mijn gevoel zegt dat iets mis is controleer ik het opnieuw, daaraan mag het dus niet liggen.

ik had gisteren de guitaar ook voor het eerst (heb hem pas sinds gisteren) na het plaatsen van dit topic aangesloten op een versterker.

Nou dit geluid was vele malen mooier, en niet meer schell.

Maar blijf twijfelen er nylon snaren op te zetten, deze vind ik persoonlijk fijner spelen.

kan iemand mij hierin alsnog kan adviseren?

Thanx

groetjes

guus-25
11 december 2010, 13:00
Miss ff plaatsen in het Akoustische gitaren topic..;)

rocker_71
11 december 2010, 13:02
Welkom.
Besef dat gitaren met nylon snaren (ook wel: spaanse gitaren) heel anders zijn dan met stalen snaren (zg western gitaar). Zijn gewoon compleet anders qua bouw, klank, bespeelbaarheid en muziek zeg maar.
Kijk hier maar eens: link (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=1589)

ghost-rider2006
11 december 2010, 13:05
Nylon speelt makkelijker klopt maar je zal zien je wil weer terug naar staal

ik ga mezelf ook een semi accous.. aanschaffen wel mat staal

Quicktime
11 december 2010, 13:19
hee quicktime,


Ja ik stem iedere keer voordat ik speel, en als ik langer speel en mijn gevoel zegt dat iets mis is controleer ik het opnieuw, daaraan mag het dus niet liggen.

ik had gisteren de guitaar ook voor het eerst (heb hem pas sinds gisteren) na het plaatsen van dit topic aangesloten op een versterker.

Nou dit geluid was vele malen mooier, en niet meer schell.

Maar blijf twijfelen er nylon snaren op te zetten, deze vind ik persoonlijk fijner spelen.

kan iemand mij hierin alsnog kan adviseren?

Thanx

groetjes

Heej growpalace,

Mits het een 2dehands gitaar is zou ik gewoon eens je snaren vervangen,
je weet nooit hoe de vorige eigenaar ermee omging enz...

En nieuwe snaartje's zijn ook niet zo duur he ;).

Veel speelplezier :lp:
mvg,

growpalace
11 december 2010, 13:30
ja hij is tweedehands, maar nooit op gespeeld, zat ook nog in de doos ( niet dat dat wat wil zeggen) en nog folie op beschermplaatje, die vrouw waar ik hem van gekocht had, had deze cadeau gedaan aan haar zoon, die hier geen interesses in had,

Hij ziet er nog nieuw uit, en is recent gekocht, en mevrouw vond het ook oprecht jammer dat ze hem weg deed.

ik ga nylon gewoon proberen, het kan dus zeer zeker geen kwaad voor de gitaar, wel?

mijn gevoel zegt ook dat ik later terug wil naar staal, maar ik speel bijna geen strumming liedjes, en normaal gesproken ook niet met versterker dus krijg je weer die schelle tonen.

Moet gewoon veel oefenen denk ik, haha

groetjes

Quicktime
11 december 2010, 14:09
ja hij is tweedehands, maar nooit op gespeeld, zat ook nog in de doos ( niet dat dat wat wil zeggen) en nog folie op beschermplaatje, die vrouw waar ik hem van gekocht had, had deze cadeau gedaan aan haar zoon, die hier geen interesses in had,

Hij ziet er nog nieuw uit, en is recent gekocht, en mevrouw vond het ook oprecht jammer dat ze hem weg deed.

ik ga nylon gewoon proberen, het kan dus zeer zeker geen kwaad voor de gitaar, wel?

mijn gevoel zegt ook dat ik later terug wil naar staal, maar ik speel bijna geen strumming liedjes, en normaal gesproken ook niet met versterker dus krijg je weer die schelle tonen.

Moet gewoon veel oefenen denk ik, haha

groetjes


Heej, Growpalace

Hij zat dus nog in de doos ?
Dan zijn het mss nog fabrieks snaren ?

Heb 2 december een nieuwe ibanezgio gekregen het eerste wat ik deed is er de fabriekssnaren afhalen en er nieuwe op zetten.

Maar zoals jij al zegt als je weinig strumming liedje's speeld en meer tokkeld ofzo kan je idd mss beter nylon snaren pakken.

Ik speel 3/4 van de dag op mijn Ibanez dus heb ik nix aan nylon snaren.
Zelfs op mijn Acoustische Hudson staan geen nylon snaren.

Ik speel er met 3 Bronzen,1 gouden en 2 silveren snaren.

Ik zou als ik heel de tijd non-strumm nummers speel ook nylon nemen.
Maar ben een metallica-greenday,.. man dusja.

Weetje,
Zet er gewoon eens nylon snaren op en hou de stalen snaren bij.
Als je nylon dan nix vind heb je de stalen nog voor ze er terug op te zetten ;).

mvg,

growpalace
11 december 2010, 15:27
thanx

komt wel goed denk ik, probeer het gewoon.

kan altijd nog terug zetten, ja.

ben benieuwd ga dadelijk een setje snaren halen, ik zal het tegen die tijd wel laten weten, nog specifieke snaren aan te raden?


groetjes

Quicktime
11 december 2010, 15:35
thanx

komt wel goed denk ik, probeer het gewoon.

kan altijd nog terug zetten, ja.

ben benieuwd ga dadelijk een setje snaren halen, ik zal het tegen die tijd wel laten weten, nog specifieke snaren aan te raden?


groetjes

Heej,
Euhmm nee niet echt,

Ik zeg altijd gwn voor welke gitaar het is en die verkopen geeft me het beste ;o

En die online les voor nothing else matters werkt goed (moet namelijk voor kerst spelen)

mvg,

The Unforgiven
11 december 2010, 23:53
Ik hoor van verschillende personen dat je op een Staalsnarige gitaar absoluut geen Nylon snaren moet zetten, omdat deze een lagere trekkracht hebben, waardoor de hals scheef gaat staan, dus neem het zekere voor het onzekere, en neem gewoon de juiste snaren.

beruk
12 december 2010, 00:02
Ik hoor van verschillende personen dat je op een Staalsnarige gitaar absoluut geen Nylon snaren moet zetten
Idd niet doen
Wellicht zoiets proberen. klinken zacht en makkelijker bespeelbaar. Niet zo makkelijk verkrijgbaar, Online wel (http://www.thomann.de/nl/martin_guitars_fx675_80_20_bronze_customlight.htm)

Duhsjaak
12 december 2010, 08:22
Hi

Als het een gitaar is, die is gemaakt voor stalen snaren, KUN je er 10 tegen 1 geen nylon snaren op zetten.

De nylon snaren zijn (zeker de hoogste drie - misschien zelfs allemaal) veel dikker dan stalen snaren.
Daarom zullen ze waarschijnlijk niet passen in de gleuven in het balkje boven aan je hals (topkam) en de kam op je klankkast.

Bovendien zullen je elementen niet reageren op je nylon snaren.

Dus: Ze passen niet in de gleufjes en je elektrische geluid doet het niet meer.

Voor het geval er geen gewone elementen op zitten, maar een piëzo element, zou je je gitaar mee kunnen nemen naar een muziek winkel en daar de theorie en de praktijk op elkaar laten controleren.
Ze zullen je zeker geen nylon snaren verkopen voor een gitaar waarop dat niet werkt.
De gitaar kan dan wel zgan zijn, maar als de snaren er al een paar jaar opzitten, is de fut er wel uit. Hoe dan ook, de overschakeling nylon naar staal of staal naar nylon is voor niemand een pretje geloof ik.

Welkom & Succes!!!
Groet, Gus

growpalace
16 december 2010, 12:35
Ik ben ondertussen bij de gitaar winkel geweest, en kan er inderdaad geen nylon snaren opzetten puur om het feit dat nylon snaren geknoopt moeten worden wat op deze gitaar niet mogelijk is.

Dus helaas, als ik de gitaar aansluit op de versterker (of pc) is het geluid vele male mooier en klinkt niet meer schel, ben echt tevreden, is alleen flink wennen die snaren!

Thanx voor de info

wietse
19 december 2010, 20:44
welkom, en dat is niet de enige reden dat er geen nylon snaren op kunnen, nylonsnaren hebben veel minder snaarspanning dan stalen snaren en dan kan de hals bol gaan staan met allerlei vervelende bijgeluiden tot gevolg, dit is wel weer te herstellen door aan de halspen te draaien.
jij bent de eerste die ik hoor dat hij nylon snaren mooier vindt klinken dan staal, hele volksstammen hebben hun spaanse gitaar gesloopt door er stalen snaren op te zetten omdat dat mooier klinkt.
dat het lekkerder speelt op nylon snaren is een kwestie van gewenning en afstelling van de gitaar.

barno
19 december 2010, 21:37
welkom, en dat is niet de enige reden dat er geen nylon snaren op kunnen, nylonsnaren hebben veel minder snaarspanning dan stalen snaren en dan kan de hals bol gaan staan met allerlei vervelende bijgeluiden tot gevolg, dit is wel weer te herstellen door aan de halspen te draaien.
jij bent de eerste die ik hoor dat hij nylon snaren mooier vindt klinken dan staal, hele volksstammen hebben hun spaanse gitaar gesloopt door er stalen snaren op te zetten omdat dat mooier klinkt.
dat het lekkerder speelt op nylon snaren is een kwestie van gewenning en afstelling van de gitaar.

niet akkoord wietse, die volksstammen die hun snaren vervingen wilden vooral luider klinken. objectief gezien vind ik nylon of darmsnaren ook mooier klinken dan staal.

wietse
21 december 2010, 07:42
en de meesten die ik ken die zoiets deden, deden het omdat ze het mooier vinden klinken, ben heel wat klassieke gitaartjes tegen gekomen op rommelmarkten die zo vernield waren.