PDA

View Full Version : Werken 2-in-1 pedalen goed ?



Mr10
10 december 2010, 21:46
Hallo,

Ik wil graag mijn pedalboard wat opties geven om te spelen met mogelijkheden, maar de ruimte is beperkt. ik denk nog aan een booster of tweede overdrive om mijn blues pro voor solo's "op te krikken" en misschien een compressor voor sustain. Ook een nieuwe wah behoort tot de mogelijkheden.
Nu zijn er pedalen die twee effecten combineren, zoals de Visual sound Route 66 (overdrive+compression) of de Strymon OB1 (clean boost + compression). Er zijn ook wah's met boost heb ik gezien.
Mijn vraag: zijn deze combinaties aan te raden (minder pedalen meer ruimte en minder tonesuck ?) of mis je in de praktijk dan de mogelijkheid om bijv.een boost op een andere plek te zetten ?

Tankman
10 december 2010, 23:22
Ik denk dat het heel erg per pedaal verschilt. Ik ken zelf even nu uit mijn hoofd bijvoorbeeld de Visual Sound Jeckyl & Hyde. Die heeft een bruikbare distortion kant en een zeer zeker bruikbare overdrive kant, maar ze zijn geen van beide echt top.

Ik heb ook wel eens de check-a-board overdrive geprobeerd. De drive is niet veel soeps, maar de clean boost is echt geniaal.

De Dunlop Slash wah heeft weer wah en fuzz. De wah is wel ok, maar de fuzz is verschrikkelijk. Nou ben ik ook geen fan van fuzz, maar dit is wel heel slecht.

Zo kun je wel doorgaan. Soms werkt het wel goed, soms niet.

DEA100MKIV
11 december 2010, 00:01
als jij het goed vind is het goed toch >>?:metal:

robert-gitarist
11 december 2010, 00:32
als jij het goed vind is het goed toch >>?:metal:


Met die insteek kun je 99,9% van de topics hier op het forum wel sluiten....:makeup::seriousf: Daar heeft de topistarter dus niet veel aan.

Ik heb een Crybaby from hell en die heeft ook een boostfunctie (volume/gain boost) en die is echt waardeloos. Teneerst klinkt het nergens naar en ten tweede, als je dat ding op een board hebt staan, zie dan maar eens dat je dat klein schakelaartje voor de boost aan te schoppen..werkt niet lekker dus. Wah sound is verder prima. Idem dito bij de Slash wah.

Henri H
11 december 2010, 01:20
Toch vind ik het gek dat de Slash wah zo slecht zou zijn, Slash gebruikt 'm zelf toch ook? :dontgeti:

FruscianteFan
11 december 2010, 02:30
Slash heeft dan ook niet zo'n fijne sound ;)

EuroCinema
11 december 2010, 08:02
Toch vind ik het gek dat de Slash wah zo slecht zou zijn, Slash gebruikt 'm zelf toch ook? :dontgeti:

De enige gitarist die ik persoonlijk ken met endorsements, zegt "die rotzooi waar ik reclame voor maak, gebruik ik alleen live, daar hoor je het minder goed en ik kan het lekker kapot maken". :sssh:

lollol
11 december 2010, 11:00
De enige gitarist die ik persoonlijk ken met endorsements, zegt "die rotzooi waar ik reclame voor maak, gebruik ik alleen live, daar hoor je het minder goed en ik kan het lekker kapot maken". :sssh:

En nu willen wij natuurlijk weten:
Wie is die gozer (of vrouw):rockon::soul:

Mr10
11 december 2010, 11:08
Ha, ik begrijp dus dat a) endorsements niks zijn (daar gaat mijn streven beroemd te worden, ahum) en b) combinatiepedalen meestal maar 1 goed onderdeel hebben ;-)

Maarten

the sure thing
11 december 2010, 12:06
Ha, ik begrijp dus dat a) endorsements niks zijn (daar gaat mijn streven beroemd te worden, ahum) en b) combinatiepedalen meestal maar 1 goed onderdeel hebben ;-)

Maarten Nou.... dit is wel te kort door de bocht. Ik ken een gitarist die een endersement met Blade gitaren heeft en is er ook ECHT fan van.

Over 2 in 1 pedalen: van een goed merk kan het prima werken. De GT-500 van Fulltone hoor ik bijv. goede verhalen over. Ik heb zelf de Fulltone Fulldrive en dat werkt ook prima, maar de boost werkt niet in alle settings even duidelijk. Mijn stelling: 2 in 1 pedalen kunnen goed werken, maar losse pedalen (van eveneens goede kwaliteit) kunnen het op zijn minst beter.

De uitzondering: de MXR CAE MC-402. Wat een VRESELIJK pedaal

Jan Buurman
11 december 2010, 12:13
Ik kom er steeds meer achter dat de Visual Sound H2O wel een erg lekker combi pedaal is....

Henri H
11 december 2010, 12:14
Slash heeft dan ook niet zo'n fijne sound ;)Tja, daar ben ik het dan niet mee eens... ;)

Orbis
11 december 2010, 12:22
Ik gebruik de Visual Sounds Jekyll & Hyde. De distortion-kant is erg tof, de overdrive ben ik wat minder over te spreken (nu is een Tubescreamer gewoon niet echt mijn sound). Maar de combinatie van de twee heb ik nooit lekker gekregen. Het wordt vooral steeds erg gainy en fuzzy, maar niet op een lekkere Muff-manier. Overigens is het feit dat het twee pedalen in één zijn wel handig. Lekker compact, minder patchkabels nodig en het scheelt een plek op je daisy chain.

robert-gitarist
11 december 2010, 12:29
Tja, daar ben ik het dan niet mee eens... ;)

+1, daar ben ik het ook zeker niet mee eens.

Slash gebruikt zelf de Slash wah? Volgens mij niet, ik zie altijd nog the good old rack Crybaby in zijn set up staan.
De Slash wah is ook geen slechte wah, in tegenstelling zelfs alleen de boost functie die er op zit is bagger ;)

Henri H
11 december 2010, 12:39
Misschien dat de boost functie i.c.m. een Silver Jubilee of een Slash sig Marshall wel goed klinkt?

the sure thing
11 december 2010, 12:40
Slash gebruikt zelf de Slash wah? Volgens mij niet, ik zie altijd nog the good old rack Crybaby in zijn set up staan. (...)

Klopt. Exact dezelfde heeft Brian May (Queen). Een reden des te meer waarom de rack wah Crybaby steeds hogere bedragen opbrengt...

rocker_71
11 december 2010, 12:51
Ik gebruik de Visual Sounds Jekyll & Hyde. De distortion-kant is erg tof, de overdrive ben ik wat minder over te spreken (nu is een Tubescreamer gewoon niet echt mijn sound). Maar de combinatie van de twee heb ik nooit lekker gekregen. Het wordt vooral steeds erg gainy en fuzzy, maar niet op een lekkere Muff-manier. Overigens is het feit dat het twee pedalen in één zijn wel handig. Lekker compact, minder patchkabels nodig en het scheelt een plek op je daisy chain.

Zelfde verhaal hier. Voordat ik een pedal board had, sleepte ik allerlei losse pedalen mee. De J&H was dan wel makkelijk. Overigens vond ik juist de TS kant wat bruikbaarder.
Dat is gelijk het nadeel aan een 2in1 pedaal: ze moeten je wel allebei liggen. Als de ene kant helemaal geweldig is, maar de andere kant niet bruikbaar, dan heb je toch een stuk minder aan het pedaal.

Mitch
11 december 2010, 13:45
Twee goede dingen uit één pedaal: zeldzaam. De Carl Martin Trem o'Vibe vond ik beide geluiden prima doen, pedalen met een aparte drive en boost kunnen prima zijn (Carl Martin, Z Vex, Fulltone) maar heel vaak is het niet zo bijzonder (Visual Sound, EHX, nieuwe Marshall spul etc)

DemolitionColorScheme
11 december 2010, 14:37
Ik moet zeggen dat die oude BOSS pedalen nogsteeds erg degelijk zijn. Deze hadden gecombineerde effecten zoals de RV-3 (Delay / Reverb), PS-3 (Pitchshifter / Delay), SD-2 (OD / Distortion (maar eigenlijk een opgefokte OD) - deze is vooral nice na wat mods).

FruscianteFan
11 december 2010, 17:35
Dan moet je onderscheid gaan maken tussen pedalen die je als meerdere dingen kunt instellen, en pedalen met verschillende secties voor verschillende effecten. Die boss-pedalen en marshalls zijn dan wat beperkter.

Zo heb ik de Marshall Vibratrem en dat ding is behoorlijk fijn omdat ik nu eenmaal weinig speel met tremolo en vibrato. Maar ik heb wel een knop vervangen zodat ik met mijn voet kan schakelen tussen de twee effecten, want het is wel irritant als je even een tremolo wilt hebben, en je komt erachter dat-ie nog op vibrato staat.

DemolitionColorScheme
11 december 2010, 18:53
Dan moet je onderscheid gaan maken tussen pedalen die je als meerdere dingen kunt instellen, en pedalen met verschillende secties voor verschillende effecten. Die boss-pedalen en marshalls zijn dan wat beperkter.
Ja, true, al was de BOSS SD-2 met een footswitch schakelbaar tussen de twee modes.

Metalheart
11 december 2010, 20:01
de MXR / CAE 402 is een kwalitatief uitermate teleurstellend pedaal, maar bijv de opium van Shiny Guitar Gear is wel n erg goede combi.

H2O heb ik vroegâh ook ooit eens gehad, briljante kabbel chorus, maar de echo kant was beslist niet mn ding.

Ik denk toch dat een pedaal met 1 functie het beste is en kan je ook lekker wisselen in je setup, booster voor of na, enz enz enz.