PDA

View Full Version : Guttlin Prospect



Pagina's : [1] 2

barno
10 december 2010, 18:33
Tijdje geleden dat ik nog wat heb zitten stoeien met gitaarontwerpen.

Heb nu deze getekend. Ga hem mss binnenkort es bouwen.

Uitgangspunt is een beetje de LP junior, de Bronco enz... enfin het principe van goedkopere student gitaar zonder hanky panky, zo eenvoudig (en goedkoop) mogelijk qua opzet, ontwerp en bouw maar toch een degelijk inzetbaar gitaartje, met name ook voor kinderen, ( kortere scale), voor slide (P 90) enz...

Het ontwerp: I know, niet echt opzienbarend, wat dano invloeden enz...zal ik zeker niet ontkennen. ik heb al es een keer het wiel heruitgevonden, dat lukt me geen tweede keer :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/GuttlinProspectmetslagplaat.jpg

Daan_B
10 december 2010, 18:37
Ik moest er 2x naar kijken, maar vind hem best cool:).

no 1 hops
10 december 2010, 20:34
vind de slagplaat /volumepot combinatie heel mooi gevonden.
maar waarom niet een servant variant die optisch toch ook hoog scoort?

barno
10 december 2010, 20:43
vind de slagplaat /volumepot combinatie heel mooi gevonden.
maar waarom niet een servant variant die optisch toch ook hoog scoort?

ik heb bij mijn Servant de gelijmde hals eraf gehaald. Bedoeling is dat ik daar een nieuwe hals voor maak (de vorige was gewoon te dun naar mijn goesting). Maar mss ga ik er ook een nieuwe body voor maken want de gele was niet optimaal van balans. Ik zal de de upperhorn een cm naar voor moeten verschuiven denk ik. maar één dingetje veranderen aan een ontwerp heeft gevolgen voor al de rest, dus wordt nog wat zoeken. maw de Servant zit nog steeds in het prototype stadium :)

Martijn-w
10 december 2010, 20:51
Ik vind de 2 "horns" wel heel erg recht.

barno
10 december 2010, 22:43
Ik vind de 2 "horns" wel heel erg recht.

horns? waar ? :)

zoals steeds: proberen iets te doen wat beetje afwijkt van the usual. dit is meer het idee van een rechthoekige plank met hier en daar een deukje :)

ik moet zo'n ontwerp altijd wat laten incuberen. na enkele dagen begin ik er wel iets in te zien. binnenkort es wat dennenhout inslaan.

net gezien dat "prospect" al es is gebruikt, dedju (door Heritage). is altijd moeilijk iets te vinden dat nog niet bezet is.

kamiel
10 december 2010, 22:44
jij slaagt er toch steeds in met iets simpel iets geniaal te maken, prachtig!:blast:

Einzeln
10 december 2010, 23:16
Misschien een tikje smaller middeltje aan de bovenzijde?

Gretsch 5120
10 december 2010, 23:30
Ik heb 'm ook diverse malen zitten bekijken...
mijn kritiek is de hals die erg diep in de body zit..

dat worden dus alleen maar de kampvuur-akkoorden?

rijsberman
10 december 2010, 23:41
behalve iets van dano zie ik er ook wel wat Muic Man Albert Lee in. Meer Albert Lee eigenlijk, maar dan minder 'horny'...


Dano:
http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/danelectro-dano-pro_3.jpg

Albert Lee:
http://lh5.ggpht.com/_J8LJxNaNboc/SSBbB4lVr7I/AAAAAAAAAHQ/EyhX_Kq7aj8/MusicMan-Albert-Lee.jpg

barno
10 december 2010, 23:43
Ik heb 'm ook diverse malen zitten bekijken...
mijn kritiek is de hals die erg diep in de body zit..

dat worden dus alleen maar de kampvuur-akkoorden?

ook zonder akkoorden boven fret 14 te spelen kan ik de kampvuursfeer vermijden ... :)

maar de high access heeft geen steve vai allures, da's waar. dit ontwerp is eigenlijk een stille hint: blijf daar weg, gitaristen, da's meestal uitsloverij :)

at nico: alles kan natuurlijk, had dat soort dingen ook getekend maar dan komt het weer in de rayon: zo zijn er zoveel. om dat te vermijden zijn er soms kunstgrepen nodig die aanvankelijk wat raar overkomen maar in het beste geval een eigen identiteit en smoel geven aan de gitaar. enfin... den uitleg is alles hé :)

oigun
11 december 2010, 00:22
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/GuttlinProspectmetslagplaat.jpg

Echt heel mooi!!!(van mij mag de headstock wel een dolphin oid zijn maar hoeft absoluut niet) Bouwen dat ding.

aaronstonebeat
11 december 2010, 00:29
Ik zou het ook gewoon gaan maken. Hoe het uitpakt, zie je toch pas echt als het zover is.
Zou het niet een idee zijn om een schakelaartje oid toe te voegen zodat je wat meer geluiden uit dat ene element kunt halen?
Ik ben beschikbaar voor suggesties en andere bijstand.

:blast:

barno
11 december 2010, 01:36
at oi: dolphin's head: had er effectief een getekend maar op laatste moment toch maar de gewone Guttlin erop geplakt, beetje ifv merkherkenning.

aaron: gezien je recente electronica exploten met je bouw voor je zoon kan ik er in komen dat je mss wat meer veelzijdigheid verwacht :) Je vermoeden dat ik het hier supersimpel hou omdat ik er nu eenmaal geen bal van ken, is overigens correct hoor, maar bij dit concept past het ook: simplicity all over als het ware.

mss dat ik toch nog ga voor een extra tone maar ik zou het liefst slechts met een knop werken, geen switches. push pull, kan dat ?

en idd: proof is in the eating of zoiets. een prototype bouwen behoort eigenlijk ook nog tot de ontwerpfase

aaronstonebeat
11 december 2010, 02:07
Jazeker. Met een push/pull kun je al één extra circuit inschakelen, wat het dan ook is; wat minder hoog, wat minder mid, wat minder laag.
Je zou er zelfs een preamp mee kunnen activeren, maar daar zal je ambitie zeker niet liggen.
Dit ontwerp gegeven, produceert het element veel hoog en midden; daar zou ik dan de variatie zoeken; wellicht gewoon een klein condensatortje dat wordt ingeschakeld bij 'pull'; en misschien een 'treble bleed' over de volume-pot, da's nog een klein condensatortje. Of dat laatste misschien juist ook niet vanwege de natuurlijke 'roll-off' die de volumeknop geeft.

Het kost allemaal bijna niets en je ziet het aan de buitenkant niet; je moet het alleen aan elkaar weten te solderen.

Als je je eens verdiept in wat basis elektronica, het is niet moeilijker dan een boekje met verkeersregels. Zwaar overschat, eigenlijk. Het heeft eveneens iets van muziektheorie; dat lijkt ook heel ingewikkeld tot je doorhebt waar het om gaat.

Met V = I x R ga je driekwart van de weg.

Ronald.ZaZ
11 december 2010, 02:38
maar dan minder 'horny'...
Ik volg je, maar zo vraag je er wel om hoor :seriousf:

Einzeln
11 december 2010, 09:52
Ik hem hem eens als reversed bekeken. Ik kom terug op mijn opmerking van een smaller middeltje! Ik vind hem reversed ook mooi!

oigun
11 december 2010, 09:55
at oi: dolphin's head: had er effectief een getekend maar op laatste moment toch maar de gewone Guttlin erop geplakt, beetje ifv merkherkenning.



Dat vermoedde ik al:ok:

Bestaan er eigenlijk gecombineerde potmeters, ik bedoel daarmee een push-pull maar dan ipv een switch een extra regelbare pot. Zoals een stacked pot maar dan afzonderlijk te gebruiken? Was hier voor mijn hollowbody al naar aan het kijken omdat ik daarvoor ook het aantal knoppen wilde beperken. Er zijn natuurlijk van die pots met dubbele knoopen maar het nadeel is dat daar maar beperkt knoppen voor te vinden zijn.

forshure
11 december 2010, 09:59
vind de slagplaat /volumepot combinatie heel mooi gevonden.

idem :) Erg mooi bedacht.

no 1 hops
11 december 2010, 11:36
ik ben even zo brutaal geweest wat te veranderen.

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/prospect.jpg

headstock omgedraaid en de ronding van de headstock overgenomen naar de bovenste hoorn.

ik heb dat gekke ook met mijn cort gitaren.
die bestaan in head down en head up headstocks, en vind die headsup van mij toch vele malen mooier
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/cortthree.jpg

Javaca
11 december 2010, 12:11
Er gaaf ontwerp Barno.

Het enige wat het m.i. wat uit balans brengt is de headstock.

De radii van de 'lange kant' zou ik wat groter maken, waardoor het beter aansluit bij de flauwe taille.

Dit zijn foto's van de oorspronkelijke Dano Pro, zou iets meer in deze richting gaan, maar de zijkanten zeker niet recht maken.
http://colemusiccompany.com/wp-content/uploads/2008/07/1963-danelectro-pro-1-021.jpg

barno
11 december 2010, 12:49
at hops: de Guttlin headstock reverse ik liever niet al was het maar omdat ik dan in de knoei kom met mijn logo.
at javaca: ik doe juist moeite om niet te kort bij die dano's te komen, lijkt er nu al wat fel op. Ik ga wel de bovenkant van de kont/aansluiting bovenlijn nog licht aanpassen.

headstock ga ik nog es bekijken, maar de headstock vorm is zoals ik al zei een soort signature en dat vind ik toch wel belangrijk voor een gitaar die deel uitmaakt van een lijn, een merk. Wat ik mss doe is zoals de Gibson melody: min of meer zelfde vorm houden maar wat versmallen. geeft goed het budgetkarakter van de gitaar weer terwijl de herkenning blijft.

at oi: je kent vast de dano knoppen met V in midden en T in de buitenring, die vind ik wel tof (en gebruiksvriendelijk), ik weet wel niet welke pots dat zijn

toneblo
11 december 2010, 13:13
Tip:
Beste werking van pine krijg je als je de strings gewoon door de body heen laat gaan, anders zingt het niet genoeg mee wegens gebrek aan co-axiale vibratie.
Minpunt:

19 frets..hmm
Hals bolt on..( de meeste pine gitaren hebben al een bolt on, doe es wat anders..
Lijkt wel veel op de danelectro..

barno
11 december 2010, 13:28
Tip:
Beste werking van pine krijg je als je de strings gewoon door de body heen laat gaan, anders zingt het niet genoeg mee wegens gebrek aan co-axiale vibratie.
Minpunt:

19 frets..hmm
Hals bolt on..( de meeste pine gitaren hebben al een bolt on, doe es wat anders..
Lijkt wel veel op de danelectro..

string through: goede tip, mss doe ik dat wel

uw minpuntjes: so be it, is bedoeld als budget, beginners- en slide gitaar en als ik het ontwerp ga veranderen is de kans heel groot dat het weer op een ander bestaand merk gaat lijken.

toneblo
11 december 2010, 13:50
string through: goede tip, mss doe ik dat wel

uw minpuntjes: so be it, is bedoeld als budget, beginners- en slide gitaar en als ik het ontwerp ga veranderen is de kans heel groot dat het weer op een ander bestaand merk gaat lijken.


okay, ik ga dit wel weer volgen!

no 1 hops
11 december 2010, 14:32
ik weet niet of dit klopt wat ik nu schrijf maar langere snaren, dan moeten ze strakker om op stemming te komen.
zou de snaren dan toch liever achteraan vasthaken dan een stringthrough omdat je dan toch de snaren korter maakt.

(of om de kont heen naar de back laten lopen, maar weet niet of dat wat uitmaakt)

oigun
11 december 2010, 14:40
ik weet niet of dit klopt wat ik nu schrijf maar langere snaren, dan moeten ze strakker om op stemming te komen.


Nee klopt niet, het gaat om de mensuurlengte vs snaarspanning. Of het nou wel of niet string-through is maakt voor de snaarspanning niet uit. Hooguit zit er wat meer rek in de snaar waardoor je makkelijker kunt benden.

Noid
11 december 2010, 14:57
@Barno: inderdaad mooi hoe potmeter en slagplaat op elkaar aansluiten. Daarbij heb ik veel bewondering voor je "kings" en je bouwkwaliteiten. Dat gezegd hebbende: op z'n zachts gezegd ben ik nogal verrast dat je met een broodplank met hals ( :) ) komt. De redenatie beperkte functionaliteit (fret acces/1 pick up etc) = budget/beginnersgitaar paste in de jaren 60, maar niet in 2011, waar voor weinig een volledig functionele beginnersgitaar (Squier, Yamaha, Ibanezz etc.) gangbaar is. Dit past meer bij "dit is boutique" een one trick pony die je moet hebben, rete exclusief en daarmee rete duur.

De goede ontvangst van de "kings" en de voorkeuren als headstock niet omdraaien, niet teveel van een Dano (terwijl Dano er af druipt) etc lijken de ontwikkeling van het ontwerp in de weg te staan. De suggesties van No1-Hops vind ik persoonlijk estetisch een stapje in de goede richting.

Natuurlijk ben ik wel heel benieuwd hoe het prototype wordt en hoe de gitaar overkomt als het geen plaatje meer, maar een echt product is.

barno
11 december 2010, 16:02
@Barno: inderdaad mooi hoe potmeter en slagplaat op elkaar aansluiten. Daarbij heb ik veel bewondering voor je "kings" en je bouwkwaliteiten. Dat gezegd hebbende: op z'n zachts gezegd ben ik nogal verrast dat je met een broodplank met hals ( :) ) komt. De redenatie beperkte functionaliteit (fret acces/1 pick up etc) = budget/beginnersgitaar paste in de jaren 60, maar niet in 2011, waar voor weinig een volledig functionele beginnersgitaar (Squier, Yamaha, Ibanezz etc.) gangbaar is. Dit past meer bij "dit is boutique" een one trick pony die je moet hebben, rete exclusief en daarmee rete duur.

De goede ontvangst van de "kings" en de voorkeuren als headstock niet omdraaien, niet teveel van een Dano (terwijl Dano er af druipt) etc lijken de ontwikkeling van het ontwerp in de weg te staan. De suggesties van No1-Hops vind ik persoonlijk estetisch een stapje in de goede richting.

Natuurlijk ben ik wel heel benieuwd hoe het prototype wordt en hoe de gitaar overkomt als het geen plaatje meer, maar een echt product is.

zo'n ontwerp is natuurlijk rekening houden met 20 factoren tegelijk en dat alleen al voor de esthetica in zicht komt. En die esthetica, tja da's altijd erg persoonlijk; straks draai ik de headstock om en zeggen er weer drie anderen dat het eerst mooier was enz... :) trouwens eigen schuld, moet ik maar geen demo ontwerp posten :)

het beginnersgitaargedoe: dwepen met vintage gedoe: ik pleit schuldig. maar tegelijk vind ik bv squiers en ibanezjes geen ideale beginnersgitaren. te veel knoppen, tremelo dingen enz... die een beginner alleen maar afleiden van de essentie, enfin da's mijn mening hé. Deze gitaar is ook niet bedoeld voor de 14jarige gruntende puber hé :)

maar idd, eerst maar es eentje bouwen om te kijken wat het geeft

no 1 hops
11 december 2010, 16:32
@barno

ik denk dat wel allemaal gestuurd worden door bepaalde voorkeuren in vorm en gebruik.
dat zal altijd meespelen in je eigen ontwerpen.
wel heb ik het idee, maar dat zou je aan al die andere zelfbouwers moeten vragen of die het ook zo beleven, dat de perfecte gitaar die je in het hoofd hebt en evt o papier de hoogste punten scoort in veel gevallen die verwachting niet waarmaakt.

mijn op je guttlin afgeleide vagabond had een korte mensuur van een minigitaar.
slappe snaren als je hem in standaard stemming zette.
als slide deed hij het echter prima, maar wat opviel was hoe goed hij bij het lichaam aansloot.

blijf lekker zoeken naar je goed gevoel in je ontwerp en trek je verder weinig aan van do en dont's.

barno
12 december 2010, 22:10
lang bezig geweest met zoeken naar een headstock vorm. Dat is moeilijk omdat alles al gedaan is en omdat je erg beperkt wordt in vorm door de functie.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/headstockguttlinprospectALLDESIGNS.jpg

wat kleurtjes

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/GuttlinProspectvariouscolours.jpg

body en hals van het prototype zijn ondertussen ook gebouwd, geen fototoetstel in huis op dit moment

Einzeln
12 december 2010, 22:18
De licht blauwe doet het goed!

no 1 hops
12 december 2010, 22:27
headstock rechtsonder vind ik er mooi bij passen

Cocobolo
12 december 2010, 22:29
headstock-design vind ik ook enorm moeilijk. Van je ontwerpen spreekt mij links-midden en rechts-onder het meest aan :)
En van de kleurtjes, de gele en paarse!

Ziet er al weer heel professioneel uit! Zijn de foldertjes al gedrukt ? ;)

barno
12 december 2010, 22:36
rechtsonder ontwerp is het ook geworden zoals je kan zien op de kleurgitaartjes.
Linksmidden heb ik getwijfeld maar het leek te fel op supro headstock.

at cocobolo: foldertjes? neuh, i do this for fun, remember

aaronstonebeat
13 december 2010, 01:10
Ik vind 'r heel bijzonder, Barno. Je hebt een perfect gevoel voor een bepaalde klassieke uitstraling; iets dat in de jaren '50 hypermodern zou zijn geweest.

De kop past er ook helemaal bij.

Pepe
13 december 2010, 01:49
Ik ben er niet wild van Barno, dat uitvergroten van de strat pickguard, dat vind ik bij de Lademacher ook niet goed uitpakken. Maar het is ook geen "dog", het kan nog beter.
De grap van de Bronco en Junior is voornamelijk bezuinigen op het bestaande model, iets nieuws brengen is tricky, maar daarom een uitdaging natuurlijk.
Maar het kan. In auto-design is de voorkant, koplampen en gril een ware kunst; Esthetica + functionaliteit + signature in een rechthoek ordenen. Basicly de drie parameters.

Dat gezegd hebbende, ik kan het niet beter, en ik ben designer for a living. We zijn natuurlijk ook gepreoccupeerd door 60 jaar traditie.
Wat ik WEL goed vind is alles binnen de contour, mooie lijnen die kloppen.

Ik zie zelf meer potentie in een modificatie van de Rickenbacker lijn dan de Dano. Die is voornamelijk ingegeven voor praktische productie, iets wat in jouw geval geen issue is lijkt me.

barno
13 december 2010, 15:19
thx aaron

at pepe: dat van lademacher strat begrijp ik niet? ik weet trouwens zelf nog niet of ik helemaal gelukkig word met het ontwerp, daarom bouw ik nu een prototype, dat kan ik nl sneller dan het in 3D tekenen (wat ik gewoon niet kan :) ).

die gitaarhistory is idd een serieuze molensteen bij het ontwerpen.

Maar het gegeven van simpele bouw is voor mij toch wel belangrijk: het lijkt mss niet zo maar ik ben echt niet zo'n bouwwizzard als anderen hier op het forum. mijn machinepark bestaat uit een bovenfrees, een wipzaag en een aldi kolomboortje...
Binnenkort ga ik mezelf wel nog es uitdagen met iets acoustisch/ archtop achtigs maar unlike echte bouwfreaks zie ik er wel wat tegenop. want die tijd gaat af van echt gitaarspelen

Tristan
13 december 2010, 17:32
Vet ding man, die headstock past volgens mij veel beter bij de body dan het originele design.
Ik vraag me alleen af hoe de gitaar eruit zou zien zonder slagplaat, of misschien in een andere kleur dan alleen zwart, iets tortoise achtigs ofzo?
Daarnaast vraag ik me af waarom je niet een dogear P90 erin zet?
Dat zou nog een stukje meer basic zijn, ik hoor ook wel vaker zeggen dat ze beter klinken dan soapbars, dat zou komen omdat ze rechtstreeks in de body geschroeft zijn in plaats van met een ophangsysteempje of iets dergelijks.

oigun
13 december 2010, 18:26
Ik kan niet wachten op de proto!

Pepe
13 december 2010, 20:46
De Lademacher gitaar

http://www.souman.nl/images/product-module/groot/1616-1-Dany%20Lademacher%20pic2.JPG

Origineel ontworpen door de vriendin van Hollestelle -die had een blauwe maandag op de kunstacademie gezeten- voor Robberts Gitaarbouw. Het design was eigenlijk een uitvergrote strat pickguard met een P90 er in.
De gitaar wordt nu -25 jaar later- ineens geproduceerd door een schimmig Nederlands bedrijfje en hoewel iets veranderd, nog steeds geen echte schoonheid.
Die stratpickguard lijn, die heeft jouw design ook.

De Deusenberg heeft zijn Double Cat gebaseerd op de wave van de Rick wat verbazingwekkend goed uitpakt wat mij betreft. De Rick wordt nauwelijks gebruikt als template voor verder design wat een beetje raar is want het zijn prachtige lijnen met veel gevoel voor detail en harmonie.

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/inst/hb_doublecat_fb.jpg

Einzeln
13 december 2010, 21:00
Ik zie de overeenkomsten helemaal niet. Als je stratslagplaat je argument is begrijp ik niet waarom je de deussenberg dan weer wel mooi vind. Die volgt nog het meest die vorm. We zijn nu eenmaal archetype possessed. Of hoe heet zo iets in mooi Nederlands.

Rock Bottom
13 december 2010, 21:01
De Lademacher gitaar

http://www.souman.nl/images/product-module/groot/1616-1-Dany%20Lademacher%20pic2.JPG

Origineel ontworpen door de vriendin van Hollestelle -die had een blauwe maandag op de kunstacademie gezeten- voor Robberts Gitaarbouw. Het design was eigenlijk een uitvergrote strat pickguard met een P90 er in.
De gitaar wordt nu -25 jaar later- ineens geproduceerd door een schimmig Nederlands bedrijfje en hoewel iets veranderd, nog steeds geen echte schoonheid.
Die stratpickguard lijn, die heeft jouw design ook.

De Deusenberg heeft zijn Double Cat gebaseerd op de wave van de Rick wat verbazingwekkend goed uitpakt wat mij betreft. De Rick wordt nauwelijks gebruikt als template voor verder design wat een beetje raar is want het zijn prachtige lijnen met veel gevoel voor detail en harmonie.

http://www.duesenberg.de/duesenberg/image/inst/hb_doublecat_fb.jpg

Schimmig zou ik niet zeggen, mongool mag je hem wel noemen.

Pepe
13 december 2010, 21:09
Ik zie de overeenkomsten helemaal niet.
Hij is enigzins aangpast zei ik ook maar de point was dat de bodyvorm gebaseerd was op de vorm van een strat pickguard. En die lijn, de bovenkant, zie ik bij het ontwerp van Barno terug.

Noid
13 december 2010, 21:10
zo'n ontwerp is natuurlijk rekening houden met 20 factoren tegelijk en dat alleen al voor de esthetica in zicht komt. En die esthetica, tja da's altijd erg persoonlijk; straks draai ik de headstock om en zeggen er weer drie anderen dat het eerst mooier was enz... :) trouwens eigen schuld, moet ik maar geen demo ontwerp posten :)

het beginnersgitaargedoe: dwepen met vintage gedoe: ik pleit schuldig. maar tegelijk vind ik bv squiers en ibanezjes geen ideale beginnersgitaren. te veel knoppen, tremelo dingen enz... die een beginner alleen maar afleiden van de essentie, enfin da's mijn mening hé. Deze gitaar is ook niet bedoeld voor de 14jarige gruntende puber hé :)

maar idd, eerst maar es eentje bouwen om te kijken wat het geeftMee eens (bij squiers etc dacht ik overigens ook aan de basic gitaren, weinig knoppen en geen trem: denk aan telecasters etc) Daarnaast: mijn opmerkingen zeggen meer over mij dan over jouw ontwerp. Ik ben ook niet met een "king" gekomen en om eerlijk te zijn zou ik veel talent en genialiteit niet eens herkennen als het me op m'n kop viel. Veel succes met het bouwen van een prototype, ik kijk er oprecht al naar uit.

Oh ja, de bodyvorm van deze gitaar (http://link.marktplaats.nl/403919889) deed me veel aan jouw ontwerp denken.

barno
13 december 2010, 23:30
at pepe: stratpickguardlijn, nu zie ik het maar had het zo nog niet bekeken, een echte designersopmerking zou ik zo zeggen :)

Dat van die Double Cat en Rickenbacker: tof voorbeeld, zeer geslaagd idd (maar komt dan ook uit de pen van een straffe gast, Duesenberg is naar mijn smaak een van de very few die laatste decennia nog iets leuks heeft gedaan met gitaarbodies (ook omdat ie een goed evenwicht tussen zijn ontwerpdrang en respect voor de historiek) . En een Duitser zal natuurlijk vlugger denken aan Rickenbacker als template.

De Lademacher is ook niet echt mijn smaak, maar lelijk vind ik ze zeker niet. nu er zit ook geen pickguard op en ik heb gemerkt dat een sterke pickguard vorm een ontwerp totaal kan veranderen van feel (ten goede of niet). zo vind ik de tele pickguard een geweldige boost geven aan de televorm, waarom is moeilijk te pinpointen

At Noid: geniaal enz zou ik het allemaal niet noemen maar toch bedankt voor de complimenten. ik denk ook dat er veel superontwerpers zitten bij gitaarproducenten, alleen mogen die niet zomaar hun zin doen en moeten ze met veel meer factoren rekening houden dan ik. ik doe gewoon mijn goesting, hoef ook niks te marketen of te verantwoorden zoals zij :)

Cocobolo
14 december 2010, 08:08
....ik heb gemerkt dat een sterke pickguard vorm een ontwerp totaal kan veranderen van feel (ten goede of niet). zo vind ik de tele pickguard een geweldige boost geven aan de televorm, waarom is moeilijk te pinpointen ...


Hier ben ik het helemaal mee eens! Een tele zonder pickguard vind ik zelf eerlijk gezegd niet erg mooi (beetje 'lomp' of zo, teveel hout) en met de pickguard is hij ineens veel verfijnder. Het ontwerp van Barno zonder slagplaat zou ik niet mooi vinden. Door de slagplaat komen er ineens een paar extra lijnen in beeld die de vrij hoekige vorm een soort snelheid of richting geven. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven, is ook niet belangrijk, +1 voor slagplaat dus :ok:

Meestal vind ik voor gitaren zonder carve een slagplaat mooi/vereist, en met carve moet de slagplaat liefst niet aanwezig zijn of alleen maar functioneel (en klein dus).

muziekschuur
14 december 2010, 10:08
Ik dacht meteen aan een dubbel necks model..... But that's just me.


Ik vraag me ook af hoe de Guttlin FUNK bass er uit zou zien (oeps off topic)
Zo van Heya, bootsy; eat your heart out...

barno
14 december 2010, 14:04
Ik dacht meteen aan een dubbel necks model..... But that's just me.


Ik vraag me ook af hoe de Guttlin FUNK bass er uit zou zien (oeps off topic)
Zo van Heya, bootsy; eat your heart out...

dubbelneck heb ik ooit getekend, ga ik ooit nog wel es bouwen voor de vitrine.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GuttlinDoublejack-1.jpg

en die funkbas heb ik onlangs gebouwd, niet zo freaky als Bootsy, maar ideaal voor ouwe Meters funk

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC04774.jpg

barno
14 december 2010, 16:12
wat cheapo hout uit bouwmarkt tot een body gelijmd en gefreesd. en maple balkje in ruwe neckvorm.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC00946DVDPAL-1.jpg

ivm wat andere gitaarvormen

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC00937DVDPAL-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC00940DVDPAL-1.jpg

vederlicht uiteraard

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC00941DVDPAL-1.jpg

barno
17 december 2010, 13:38
Gdverd! halsje van hierboven verkloot door te voortvarend truss rod channel uit te frezen. gedaan met die complexe freesopstellingen. vandaag maak ik een degelijke channel frees jig!:mad:

oigun
17 december 2010, 21:50
Ik leef met je mee, gaat het een beetje?:grouphug::hippie:

barno
17 december 2010, 23:05
Ik leef met je mee, gaat het een beetje?:grouphug::hippie:

nee, het gaat niet! :seriousf: maar het zal mij niet meer gebeuren. mijn jig is klaar en heb 'm dadelijk al getest op een neck die ik voor een cabronita aan het maken ben. werkt perfect!

moet wel nog enkele andere pakkingen maken voor een hals met angled headstock.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/m_DSC00973.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/m_DSC00978.jpg

Henri H
17 december 2010, 23:41
...
Met V = I x R ga je driekwart van de weg.U = I x R

Ik vind het verder geen mooi ontwerp, en vraag me ook af waarom je budget-gitaren wilt maken.
Is het stiekem toch je wens om een eigen fabriek te beginnen ooit?

Je vorige ontwerp met die organische vormen, en een knap gevonden headstock, moest ik ook erg aan wennen, en vind ik nog steeds wat "over-the-top", maar heeft toch wel meer karakter.

Ik ben verder geen design-expert, heb ook alleen maar "vertrouwde" gitaren (LP, Strat, Tele, Axis), dus het zal ook aan mijn behouden smaak liggen wellicht. :makeup:

aaronstonebeat
18 december 2010, 00:00
U = I x R


Zout op slakken; Toen ik op de middelbare school zat, werd voltage als grootheid met 'V' aangeduid. Nu mijn zoon op de middelbare school zit, heb ik er weer discussies over; het argument zou zijn dat de 'V' al gereserveerd is voor snelheid, maar dat is de kleine 'v'.
Doet er allemaal niet toe; het gaat erom dat je in abstracties kunt denken en je denkbeelden in symbolen uit kunt drukken. Daarin is sprake van wisselende conventies en overlappingen.
In principe mag je je eigen symbolen kiezen, zolang je je maar aan de logische afspraken houdt.

Henri H
18 december 2010, 00:19
Volgens mij las ik in een ander topic dat je over 20 jaar 64 bent.
Dat betekent dat we even oud zijn, en dus tegelijk op de middelbare school hebben gezeten.
Ik heb destijds al geleerd dat het "U" moet zijn, maar je hebt wel een beetje gelijk hoor, "zout op slakken". :makeup:

aaronstonebeat
18 december 2010, 00:26
Nee, ik ben met een paar jaar je senior; maar het scheelt niet al te veel, minder dan 10 % :sssh:

oigun
18 december 2010, 00:30
nee, het gaat niet! :seriousf: maar het zal mij niet meer gebeuren. mijn jig is klaar en heb 'm dadelijk al getest op een neck die ik voor een cabronita aan het maken ben. werkt perfect!

moet wel nog enkele andere pakkingen maken voor een hals met angled headstock.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/m_DSC00973.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/m_DSC00978.jpg

Barno Scheltema in tha house!:seriousf::seriousf::seriousf:

Pepe
18 december 2010, 00:38
die ik voor een cabronita aan het maken ben. werkt perfect!

wat? wat?

Je dacht, ik mompel dat tussen neus en lippen, dan valt het niemand op?
Opdracht? Of The Bug?

barno
18 december 2010, 02:00
at H Huisjes: ik ben gewoon graag bezig met ontwerpen en wat eromheen zit. Er zijn genoeg bouwers die veel beter een tele of strat copie kunnen bouwen dan ik. een nieuwe gitaar bedenken is spannend, soms lukt het, vaak ook niet maar daar kom je pas achter als je het ook doet...
De modellen die jij leuk vindt zijn ook zo ter wereld gekomen, denk ik. met standaard veel tegenwind in het begin, soms terecht, soms onterecht zo blijkt later dan weer :)

ik noem het student gitaar omdat de specs wat overeenkomen met echte student gitaren, maar ik wil m gebruiken voor vuile roots en slide.

at oigun: scheltema? you are speaking in tongues

at pepe: toen ik enkele jaren geleden eerste keer een foto zag van een cabronita sloeg de bliksem in. Gitaren kopen doe ik niet meer dus probeer er eentje te maken. Ik ga 'm zelfs wat reliccen denk ik. dat zou ik nooit doen met een gitaar waarvan er echte oudjes bestaan, maar met een cabronita kan ik het voor mezelf verantwoorden :)

pueblo
18 december 2010, 11:14
Volgens mij las ik in een ander topic dat je over 20 jaar 64 bent.
Dat betekent dat we even oud zijn, en dus tegelijk op de middelbare school hebben gezeten.
Ik heb destijds al geleerd dat het "U" moet zijn, maar je hebt wel een beetje gelijk hoor, "zout op slakken". :makeup:

op de universiteit zie ik nu ook V in het middelbaar U... tja.

ziet er goed uit die jig

Pepe
18 december 2010, 11:24
Ik ga 'm zelfs wat reliccen denk ik. dat zou ik nooit doen met een gitaar waarvan er echte oudjes bestaan, maar met een cabronita kan ik het voor mezelf verantwoorden :)

Of course, het is haar natuurlijke staat. Haar NIET reliccen zou in feite hetzelfde zijn als een nieuwe gitaar wel reliccen.

barno
19 december 2010, 13:45
nieuwe hals aan het maken voor deze Prospect. Hier ook het andere project waarmee ik bezig ben: een cabronita met swampash body

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC01005.jpg

ook mijn hok aan het opruimen en de mislukte Prospect hals wordt hier dus zwaar gerelicd...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/hardcorerelic.jpg

btw: dit topic mag eventueel verplaatst worden naar bouwprojecten, thx

toneblo
19 december 2010, 13:47
nieuwe hals aan het maken voor deze Prospect. Hier ook het andere project waarmee ik bezig ben: een cabronita met swampash body

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC01005.jpg

ook mijn hok aan het opruimen en de mislukte Prospect hals wordt hier dus zwaar gerelicd...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/hardcorerelic.jpg

btw: dit topic mag eventueel verplaatst worden naar bouwprojecten, thx


... kijk MacWilliams, je hebt dicipelen!:ok:

barno
19 december 2010, 13:51
... kijk MacWilliams, je hebt dicipelen!:ok:

mc williams is a pussy ... :)

barno
19 december 2010, 20:13
atelier stilleven met een Cabronita in the rough

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01033.jpg

Pepe
19 december 2010, 20:24
He, eergisteren zei je nog dat je hem ging maken en nu.. likkie verf en strik er om?
Je doet geen binding he? Waarschijnlijk ben ik de enige die vindt dat Fender dat vergeten is.
Ik ga hem volgen. Eerste week van januari kunnen de snaren er op schat ik.

Javaca
19 december 2010, 20:57
De vorm van de slagplaat met de volumeknop doet me nogal denken aan de punt van een narrenkap.

http://www.healthstones.com/knights_and_dragons_store/schleich_world_of_knights/schleich_courtiers/schleich_court_jester/schleich_court_jester.jpg
http://lunalightdesign.com/images/illus/jester.jpg

Misschien een alternatieve naam? The Jester...
Past wel mooi naast je Kings, Servant en Duchess. The court of Guttlin ;)

barno
19 december 2010, 21:04
@ pepe
de body had ik al es uitgefreesd en verder heeft ingesneeuwd zitten ook zijn voordelen :)
bindings op cabronita, mm..nee voor mij niet, ik vind de bare essentials look juist een pro

@javaca: supertip! ga ik zeker in overweging nemen, thx man!

Jilles
19 december 2010, 23:45
'The Jester' , winnende naam wat mij betreft! 't Past ook gewoon bij de gehele bodyvorm, geniaal gevonden!

barno
29 december 2010, 18:25
bezig geweest met twee halsjes: een van de prospect, bij deze herdoopt tot the Jester (thx javaca!), en een voor de cabronita.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0001.jpg

de cabronita hals heeft een gelijmd maple fretboard, moest normaal met skunk stripe maar ik zat met te weinig dikte van halshout. als de gitaar meevalt, bouw ik later een correcte hals.

de andere krijgt wel een stripe.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0004.jpg

The Jester: heb toch een normale scale genomen (enfin een gibson scale)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0005.jpg

moet nog een systeem bedenken om de ebben brugkam in hoogte te verstellen. na de kam gaan de snaren wsch door de body.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0007.jpg

de "controle cavity" :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0009.jpg

Martijn-w
29 december 2010, 18:31
Ik vind het model zo "in real life" beter dan op tekening. Gaat leuk worden!

pueblo
29 december 2010, 19:28
misschien:
metalen balkje (alu oid) met daarop/daarin verzonken het topkammetje,
en aan weerszijden van het balkje gaten, die je bovenaan klein laat en onderaan groter, zodat je er een vijsje kan insteken, dan nog studs in de body, vijzen in de studs, daarop het balkje (zit dus niet vast, enkel door snaarspanning) de vijsjes kan je dan via de kleine gaatjes aanpassen.
even snel een plaatje maken, want dit is misschien niet zo duidelijk

pueblo
29 december 2010, 19:38
lang leve paint
http://lh4.ggpht.com/_3bMB6MNjV-s/TRuABKFoMKI/AAAAAAAAHU8/iKmnjM6_2iI/brug%20idee.jpg
heb al vaker met zo een ideetje rondgelopen :)

aaronstonebeat
29 december 2010, 19:46
lang leve paint
heb al vaker met zo een ideetje rondgelopen :)

Ik heb het ongeveer zo gedaan op de gitaar waarmee ik nu bezig ben en het lijkt prima te werken.

barno
29 december 2010, 19:59
thx pueblo. ja het gaat zoiets worden min of meer denk ik. of mss gebruik ik gewoon studs van een tom brug met de posts met schroefdraad en maak ik een plaatje ter vervanging van de tom brug dat er op past en waarop de losse ebben brug staat.

at martijn: ja, een model irl is toch nog iets anders dan een 2D tekening. vandaar dus de bouw van dit prototype

budje
29 december 2010, 20:23
ik vind t mooooooooooooooooooooi!

niekb
29 december 2010, 22:00
ook mijn hok aan het opruimen en de mislukte Prospect hals wordt hier dus zwaar gerelicd...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/hardcorerelic.jpg



Kijk dat ruimt op. Doet me denken aan mijn rituele verbranding van een hals voor de zebrano gitaar.

Dit is wel uber relic.

Grappig ding trouwens. Ik vond het ontwerp in eerste instantie niet zo maar nu deze vorm krijgt kan ik m wel waarderen.

oigun
29 december 2010, 22:14
Soo Cute !! .

barno
30 december 2010, 17:47
vandaag twee halzen grondig bedot, in maple horen zwarte dots, niks anders, volgens mijn evangelie :)

de Jester hals ook van een wengé skunkstripe voorzien. small step voor een gitaarbouwer, giant leap for ol' mister me. wat een gepruts, moeilijk vond ik dat dus. maar komt goed.

de cabronita hals is in vorm, wederom een stevige inch dik, voor tele's is dat imo een must.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/necks.jpg

barno
31 december 2010, 00:23
De neck ondertussen ook in vorm gebracht. Eerste test hoe de gitaar aanvoelt en eruit ziet op een levend wezen:
het is echt een pocketgitaar, ondanks de gibson scale. klein, compact, voelt fijn aan, licht kopzwaar. was te denken met die layout. De headstock is vrij groot waardoor ze nog wat speelser/cartoonyer lijkt.

nu het leukste en het klotigste: een kleur kiezen en die kleur erop spuiten ... :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/jester.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0010.jpg

Henri H
31 december 2010, 01:13
Nu die echt vorm begint te krijgen kan ik hem ook wel waarderen.
Misschien zou de body in z'n geheel wat groter kunnen, 10% o.i.d.?
Wellicht wordt ie dan ook wat minder kopzwaar?

Michael AE
31 december 2010, 01:29
Ja, dat is ook mijn enige aanmerking. Ik vind de gitaar best wel wat hebben, maar een grotere body zou hem, IMO, helemaal afmaken!

barno
31 december 2010, 02:29
bodygrootte iets groter heb ik ook aan gedacht maar als ik vergelijk met andere gitaren vind ik het eigenlijk wel goed. Body lijkt mss kleiner omdat de neck er tamelijk ver inzit en de brug (en pup) ook ver naar achter komen.

Ze mag een iets "kleinere" uitstraling hebben wegens "studentgitaar". Ik ga mss toch de headstock een fractie verkleinen

als ik het zo bekijk, zitten er wel wat onverantwoorde "features" aan deze gitaar: slechte toegang hoge frets, geen ideale balans, one trick pony qua geluid (1 pup, 1 volume). maar ja, er zijn wel meer onhandige gitaren die ik heel leuk vind, vandaar mss :)

bodygrootte/verhoudingen: vergelijking met andere gitaren:


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/collagecomparingsizebody.jpg

Michael AE
31 december 2010, 02:38
Ja, het valt wel mee als je het zo ziet. Misschien is de headstock inderdaad het euvel voor mij. Ik ben benieuwd hoe hij er uit ziet met die kleinere headstock! (kleurtje er op zal ook wel uitmaken natuurlijk.)

loose-fur
31 december 2010, 11:43
Ik vind die body best wel een aardig ontwerp, Barno, maar ik heb dezelfde opmerkingen als de anderen hier: ofwel lijkt headstock en hals wat te groot (breed) tegenover de body, ofwel is die laatste wat te klein?
Bovendien geeft het me de indruk dat de hals wat ‘afhangt’ (voor de duidelijkheid, op die laatste foto’s: iets naar rechts helt ten opzichte van de middenlijn van de body). Vrij zeker dat het niet zo is maar dat die indruk verwekt wordt door de asymmetrische vorm van de body?

Ben benieuwd naar de kleur..


Tee.

Henri H
31 december 2010, 11:45
Een iets rankere headstock zal wel uitmaken, denk ik ook.

barno
31 december 2010, 11:59
Bovendien geeft het me de indruk dat de hals wat ‘afhangt’ (voor de duidelijkheid, op die laatste foto’s: iets naar rechts helt ten opzichte van de middenlijn van de body). Vrij zeker dat het niet zo is maar dat die indruk verwekt wordt door de asymmetrische vorm van de body?[/FONT]

Ben benieuwd naar de kleur..


Tee.

ja, op de foto geeft het die indruk wat maar bij een volledig asymmetrische body zet je de middellijn in principe waar je wil natuurlijk. wat ongewoon is hier is dat de kont van de gitaar ook asymmetrisch is. hier heb ik ze min ofmeer recht gezet. de strapbutton staat ook niet echt op de middellijn.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/straight.jpg

Rickenbender
31 december 2010, 13:26
Ik vindt het knap dat je telkens weer met een origineel eigen ontwerp komt.
Ook ik vindt de kop te groot uitvallen tov de body en zou de body bij de onderkant van de hals iets lager maken zodat de hoge noten ook goed berijkbaar zijn. Houd wel in dat het ontwerp drasties veranderd maar dat heb je altijd met een prototype. Zo heeft iedereen z'n mening klaar, uiteindelijk moet je doen wat je zelf het beste vindt. ;)

succes Ben :ok:

barno
1 januari 2011, 22:09
deze draad gaat ondertussen over twee gitaren: ff update over la cabronita:

ferrulles geboord, yes! goed in line, altijd tricky jobke

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0014.jpg

op basis van foto's mal gemaakt voor het slagplaatje:

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0019.jpg

mock up. pup is niet de TVjones, die heb ik nog niet hier. maar deze lijkt erop.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0020.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/IMG_0021.jpg

kamiel
1 januari 2011, 22:21
geil,:D (en nog wat tekens)

aaronstonebeat
1 januari 2011, 22:22
Strakkomundo :ok:

Die dingen gaan origineel toch voor een euro of 4 à 5000 over de toonbank?
Doen we het lekker zelf :D

barno
1 januari 2011, 22:42
ja ze zijn heel duur. waarschijnlijk dat er daarom veel zelf gebouwd worden want is nog makkelijker zelf te bouwen dan een tele.

marketing... tja iets raars.

niekb
2 januari 2011, 00:30
Erg fraai Barno.

barno
2 januari 2011, 15:18
halsje la cabronita gefret.

Zoals vele gitaarbouwklussen, heeft iedereen zo zijn manier om te fretten.

Na al die tijd doe ik het nog steeds op deze very basic manier, gewoon omdat ik denk dat het goed werkt voor mij, al geldt hier ook het devies: oefening baart kunst.

Ik teken de slots of met een scherpe potloodpunt. Ik leg eerst een hals van een van mijn fabrieksgitaren met gewenste schaal omgekeerd op de te fretten hals en teken eerst de fretposities over.

daarna met een buigzame lat trek voorzichtig een lijntje met een stanleymes. Dit diep ik verder uit met nog enkele halen (zonder de lat als geleiding).

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/frettenenstainen6.jpg

Dan zaag ik de slot in met een figuurzaagje. hier is het wel opletten, niet te veel kracht zetten zodat je loodrecht zaagt.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/frettenenstainen7.jpg


dan: hammertime. ik klop de eindjes slechts heel licht krom, net genoeg om wat extra spanning op de fret te zetten

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/frettenenstainen9.jpg

dan knippen. best voor je de volgende fret aanbrengt. (anders krijg je bovenaan de hals je tang niet meer tussen de frets...)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/frettenenstainen12.jpg

Daarna vijl ik de freteindes bij, eerst vlakken aan de rand van de neck, daarna uit de losse hand onder een hoek van ongeveer 30°
daarna gebruik een schuursponsje op de scherpe randjes weg te halen en ga met minivijltjes alle frets langs om ze smooth te vijlen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/fretsafwerken6.jpg

dat lijkt iets whiskey maar het is stain waarmee ik de neck wat donkerder ga maken

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/fretsafwerken.jpg

Cocobolo
2 januari 2011, 19:03
Mooie detailfoto's! Wat een mooi gezicht is zo'n maagdelijk stuk maple. Erg mooie hals zo. Ik ben benieuwd naar hoe donker je hem gaat maken met die stain.

Henri H
2 januari 2011, 21:20
Waar bestaat die stain uit Barno?

'k Vond ff snel deze wiki-site (http://en.wikipedia.org/wiki/Wood_staining), maar blijkt dat het uit vele stoffen kan bestaan, zoals b.v. water en petroleum.

Pirate
2 januari 2011, 22:21
heey bedankt voor de uitleg over het fretten! zo gaat het mij ook wel lukken denk ik, over dat zaagje. is dat gewoon zo'n ijzer zaagje?

http://www.allekabels.nl/product_images/s_9705146i.jpg

barno
2 januari 2011, 22:26
thx cocobolo. de lijmnaad van het fretboard had strakker gemoeten. bouw wsch later nog een correcte neck voor deze cabronita (met skunk stripe)

at hhuisjes: gitaren worden meestal gestained met wateroplosbare poedertinten. van bv Clou. ik gebruik een mix van ecoline en stainpoeder en water nrgl vereiste kleurdiepte.

edit: at pirate
ja, maar eentje met stevig zaagblad is aanrader. de juiste dikte van het blad is essentieel ifv goed passen van de frettang

Pirate
2 januari 2011, 22:52
thx cocobolo. de lijmnaad van het fretboard had strakker gemoeten. bouw wsch later nog een correcte neck voor deze cabronita (met skunk stripe)

at hhuisjes: gitaren worden meestal gestained met wateroplosbare poedertinten. van bv Clou. ik gebruik een mix van ecoline en stainpoeder en water nrgl vereiste kleurdiepte.

edit: at pirate
ja, maar eentje met stevig zaagblad is aanrader. de juiste dikte van het blad is essentieel ifv goed passen van de frettang

oke bedankt! dan zal ik frets halen en kijken of het lukt, waar kan ik eventueel een steviger dunner zaag blad kopen? bouwmarkt zeker?

barno
3 januari 2011, 17:38
neck stainen

altijd wat zoeken naar de juiste kleur, al bestaat daar geen standaard voor. hier een jap85 (geen nitro veronderstel ik), een usa 86 ri en een recente zelfbouw tele.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/comparingstain.jpg


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/stainneck2.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/stainneck3.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/stainneck4.jpg

lijkt te licht maar de blanke lak geeft er altijd nog wat meer diepte aan. Ik gebruik ecoline, drie lagen want duurt even eer het hout egaal verzadigd is met de kleur.

Henri H
3 januari 2011, 19:22
Ziet er wederom goed uit, wordt het hout wat mooier van, krijgt wat meer diepte e.d.
Is dat het enige of heeft het ook nog een duurzaamheidsfunctie o.i.d.

superfly
3 januari 2011, 19:37
Dan zaag ik de slot in met een figuurzaagje. hier is het wel opletten, niet te veel kracht zetten zodat je loodrecht zaagt.


Whow Barno, dat gaan er niet veel je na doen, zeker niet met een whiskey ernaast.:lp:

barno
4 januari 2011, 16:31
at hhuisjes: enkel esthetisch.

hier met enkele laagjes nitro derover. moet wel nog opgeschuurd en gepolijst.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/finishedneck6.jpg

quality controler mr. Bouvier

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/finishedneck2.jpg

barno
5 januari 2011, 14:36
lakken en metname de voorbereiding blijft een geweldige kl%teklus.

body tweemaal behandeld met bison epoxy gedoe, en dan telkens vlak geschuurd. Na een eerste laag zwart is duidelijk dat ik nog es zal moeten vullen in enkele nerven (essen is a bitch).
ik zou ook lagen zwart kunnen stapelen, maar die cellulose is niet goedkoop, dus toch maar eerst terug vullen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/schuren.jpg

Squier4ever
5 januari 2011, 15:40
lakken en metname de voorbereiding blijft een geweldige kl%teklus.

body tweemaal behandeld met bison epoxy gedoe, en dan telkens vlak geschuurd. Na een eerste laag zwart is duidelijk dat ik nog es zal moeten vullen in enkele nerven (essen is a bitch).
ik zou ook lagen zwart kunnen stapelen, maar die cellulose is niet goedkoop, dus toch maar eerst terug vullen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/schuren.jpg

OF gewoon niet vullen, heeft wel wat zo vind ik. Beetje Rat Rod look.

barno
5 januari 2011, 23:15
ja, maar niet deze: vermits ik van plan was 'm mooi af te werken zou het motief onkunde of luiheid zijn, en da's geen goede reden :)

oknarb180
6 januari 2011, 00:28
ja, maar niet deze: vermits ik van plan was 'm mooi af te werken zou het motief onkunde of luiheid zijn, en da's geen goede reden :)

Inderdaad, dat kan enkel wanneer je helemaal geen filler gebruikt. Dan geeft het over het gehele oppervlak hetzelfde effect. Als je gaat filleren, dan is een spiegeltjes-resultaat wel wenselijk.

Overigens weer een erg mooi project Barno!
(trouwens, vorige week nog ff op je site rondgekeken, maar dat heb je allemaal wel erg profesioneel opgezet zeg! Erg mooi gedaan zeg!!!) Ook leuk om foto's te zien waar je Guttlin's de overhand hebben op het podium! Dat moet wel een tof gevoel geven!

vr.gr.

Branko

barno
1 februari 2011, 16:24
thx branko

kleine update. De body moet nog opnieuw gelakt worden. maar heb 'm maar es opgetuigd en ja, ik ben opgetogen ... speelt heel fijn en de acoustische klank doet veel goeds vehopen. Ik wil 'm heel graag met de bestelde TV jones derin horen, maar die laat lang op zich wachten :(

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01103klein.jpg

hals gerelicced, zoals bij een echte cabro, lichtjes weliswaar want overgrote deel van de relics die ik zie, zijn onrealistisch zwaar gerelicced. Ik gebruik overigens geen kleurmiddelen om de plekken enzo donker te maken. ik schuur de lak voorzichtig wat terug en speel er gewoon regelmatig op met vuile handen... Ben normaal niet voor relic maar het moet gezegd, de feel van is wel aangenaam.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01101lein.jpg

pueblo
1 februari 2011, 16:38
Ik wil 'm heel graag met de bestelde TV jones derin horen, maar die laat lang op zich wachten :(


de vorige eigenaar van dat zevensnarig wrak vertelde mij dat hij toen 9 maand (dacht hij) had moeten wachten op die pickups van seymour duncan

barno
1 februari 2011, 20:03
oei. hoop dat het hier wat sneller gaat. zou vorige week op de bus zijn gegaan, facteur de weg kwijt, schat ik.

off topic, maar soit:

Heb een Guttlin gebouwd voor een vriend, typenaam Thin King Okapi. Heb es een graveerpoging ondernomen op de neckplate. jammer dat onder de chrome blijkbaar soort koperachtig metaal zit waardoor er een vuil kleurtje tevoorschijn komt.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/DSC01135.jpg

pueblo
1 februari 2011, 21:22
zou het geen idee zijn om nog wat dieper te graveren en dan te laten verchromen/vernikkelen? ofwel een plaatje ijzer kopen en daarmee aan de slag gaan

barno
1 februari 2011, 21:32
zou het geen idee zijn om nog wat dieper te graveren en dan te laten verchromen/vernikkelen? ofwel een plaatje ijzer kopen en daarmee aan de slag gaan

ow, da zijn allemaal ingewikkelde dingen voor mij, meer oi zijne winkel ... Nee, ik ga 'm zo laten, een okapi is tenslotte ook bruin ... en het lijkt op handwerk op die manier (is het ook dus da's okee)

toneblo
1 februari 2011, 21:38
neem een stukje rvs, polijst dat en dan graveren..
werkt wel!

st.robot
1 februari 2011, 21:45
en krijgen we misschien, alsjeblief, hopelijk die thin king okapi ook te zien? :soinnocent::cheerup:

Orpheo
1 februari 2011, 21:56
@barno Ik las dat fender voor zn dekkende kleuren ooit de voorkant en ik geloof ook de achterkant, lamineerden met maple fineer. Scheelt je vullen, en dus tijd.je kan dr veel strakker mee lakken.

barno
1 februari 2011, 22:34
at toneblo: wil toch liefst gechromeerde plate hebben zoals de andere hardware

at st robot: heb 'm al es ooit gepost, is een zwarte met cream bindings, maar nu met enkele cosmetische aanpassingen. als de logo's erop zitten, post ik m wel es

at orpheo: ja, dat heb onlangs ook ergens gelezen hier op forum. mss probeer ik het wel es want ik ben er eerlijk gezegd nog nooit in geslaagd een essen body echt perfect te fillen. en maple is echt spiegelglad te schuren zonder veel gedoe

barno
3 februari 2011, 17:04
ahaa, le TVJ est arrivé

past natuurlijk niet in het gat dat ik had gefreesd, da's net te smal, dus straks de bovenfrees terug bovenhalen.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/tvJONES.jpg

kamiel
3 februari 2011, 17:06
:cheerup::cheerup::cheerup:

altijd leuk:D

Zatar
3 februari 2011, 18:07
En zou het niet werken als je alles behalve de tekening afplakte en eens met een chrome verf spuitbusje erover ging?

oigun
3 februari 2011, 19:28
Ohlala, classy! Weet je de output van die puppies? Ik ben benieuwd waar nou het verschil zit met gewone filtertrons. Die zijn 4.7k oid. Waarschijnlijk zijn de magneten ook anders.

barno
3 februari 2011, 20:20
Ohlala, classy! Weet je de output van die puppies? Ik ben benieuwd waar nou het verschil zit met gewone filtertrons. Die zijn 4.7k oid. Waarschijnlijk zijn de magneten ook anders.

het zal je niet verbazen dat ik geen fluit ken van de specs :) naar 't schijnt zijn ze pretty hot. als je me zegt hoe ik dat moet meten met mijn nog nooit gebruikte multimeter , meet ik 'm even door...

edit: ff gezocht via google hoe meten: als ik het goed heb gedaan lees ik iets af van 7,63

kamiel
3 februari 2011, 20:33
haha, zo moet dat, zolang het scheurt is het top!:D

oigun
3 februari 2011, 20:51
Thnx, dat is een stuk hotter dan de filtertrons of de hotrods.

barno
3 februari 2011, 22:30
ha, juist de cabronita voorzien van pickup, snaren derop en eerste sounds: mmmmmmmm...yesyes!
klinkt eigenlijk zoals ze vaak wordt gereviewd: een rockaxe met toch voldoende twang, in the face maar toch sweet. i like it a lottt

een geweldig voordeel van iets dat wat relic moet zijn, is dat je bij het afbouwen niet supervoorzichtig moet zijn: echt iets voor mij (want op de Woml schaal scoor ik nogal laag ...) jammer dat ik in regel niet echt voor relic ben, anders zou ik niks anders maken :)

Pepe
3 februari 2011, 23:49
Het klinkt rauw he, die combi. Is dat een powertron of een classic? De laatste heeft twang genoeg maar de Powertron heeft meer growl, helderder dan een P90 en dikker dan een telecoil. Ik krijg er geen echt twang uit maar nog nooit de snaren verwisseld, dat zal wel uitmaken.
Grappig is dat mijn drummer totaal geen idee heeft van gitaren, voor hem lijkt elke gitaar op een bezem met waslijnen maar elke keer als ik wat op de Cabro heb gespeeld zegt ie, mooi geluid had je daar.

barno
4 februari 2011, 00:19
Het klinkt rauw he, die combi. Is dat een powertron of een classic? De laatste heeft twang genoeg maar de Powertron heeft meer growl, helderder dan een P90 en dikker dan een telecoil. Ik krijg er geen echt twang uit maar nog nooit de snaren verwisseld, dat zal wel uitmaken.
Grappig is dat mijn drummer totaal geen idee heeft van gitaren, voor hem lijkt elke gitaar op een bezem met waslijnen maar elke keer als ik wat op de Cabro heb gespeeld zegt ie, mooi geluid had je daar.

tis een powertron. yep fijne brul maar blijft toch lekker helder.

Twang, ja bij mij verse snaren, mss vandaar maar het is idd geen genuine fender twang die ik wel heb bij mijn andere zelfbouwtele met low output scoils.

ik ben es benieuwd wat ie doet in de band. zou zomaar mijn nieuwe holy grail kunnen worden: het enige wat ik vaak mis op de P90 gitaren die ik heb, is dat heldere. En als ik dan op strat ga spelen voor de mooie spank, mis ik soms wat body, dat compenseer ik dan wel met amp settings. mss is dit een valabel compromis.

Pepe
4 februari 2011, 00:41
Ik denk dat we in dezelfde vijver vissen. Ik heb iets met strats maar live doen ze het niet voor mij en LP's zijn te lomp. Daartussen zit het gebied van teles, Gretsches en LPjuniors.
De Cabro heeft van alle drie wat maar is geen compromis, eigen geluid met veel karakter.
Een goeie treble bleed maakt hem nog praktischer, een echte powertube rider.

En dat ie er zo cool uitziet is ook geen verkeerde eigenschap natuurlijk.

barno
4 februari 2011, 00:41
het voorlopige plaatje

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01155KLEIN.jpg


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01158klein.jpg


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01147KLEIN.jpg

edit: at pepe: heb jij er die cabronita schakeling op, iets esquire achtig is dat, dacht ik?

Pepe
4 februari 2011, 00:47
Nop. Luke heeft wat geexperimenteerd met bleeds en ik moet zeggen, dat pakte goed uit, beter dan mijn bleeds. Ik zou eens moeten kijken wattie nou precies gebruikt heeft.
Hij was zelf zo enthousiast dat ie nu die bleed standard in alle RR monteert.

Mooi is ze hoor.

Henri H
4 februari 2011, 08:17
...
Mooi is ze hoor.+1

De relic-job is ook mooi gedaan, lekker subtiel.

Ik ben zeer benieuwd hoe zoiets klinkt, hoewel we op de Tele-meeting ook een paar van dit soort Tele's tegen zijn gekomen met Powertrons/TV Jones pickups dan.
Ik vond het eerlijk gezegd niet veel meer met een Tele-sound te maken hebben, maar ik kan me voorstellen dat je toch een wat "dikker" geluid wilt, en een Tele speelt wel erg lekker.

Hendriks
4 februari 2011, 12:53
Te gek Barno , welkom bij Cabro club . Ziet er strak uit.
Ik heb ook een one pupper in gedachte , heb de hals al , ook wil ik iets met TV Jones gaan doen.

barno
4 februari 2011, 13:52
thx guys

er hele tijd op gespeeld daarnet: het is idd geen tele, op een andere manier ook wel heel allround. Met de Powertron uitermate geschikt voor Roawck. Dat speel ik niet zo vaak maar deze gitaar doet het je spelen, komt een heel geloofwaardige deep purple en ac/dc uit oa. en voorlopig enkel op een transistortje. de buizenbakken staan elders, dus ben benieuwd.

En besef nog maar es hoe zalig een éénpup gitaar is: all playing, no fannying about met switch enz... geen energie steken in keuzes, gewoon gaan met de cabronitabanaan

at H Huisjes: eigenlijjk heb ik enkel de hals gerelicd. de body is gewoon geprepareerd voor nog enkele lagen zwart, maar idd, het lijkt wel op een relic :)

barno
6 februari 2011, 00:34
for what it's worth: FILMPJE van de La Cabronita (http://www.youtube.com/watch?v=UOTJvhvRQpU) (enkel clean, maar hij kan behoorlijk brullen met wat overdrive...)

Henri H
6 februari 2011, 00:40
Lekker hoor. :ok:

Pepe
6 februari 2011, 01:03
Ik vind het een wereldsound. Soort HiTech LoFi.

Tristan
6 februari 2011, 04:06
Haha, goed omschreven, geen idee of ik het wel tof vind eigenlijk.
Het lijkt me ergens een beetje nasaal, middig en stug, ik ben benieuwd hoe zoiets met wat drive klinkt.

barno
13 februari 2011, 17:48
Gisteren maidentrip voor de Cabronita. Als drie mensen na de show onafhankelijk van mekaar komen zeggen dat dat een bom van een gitaar is, dan is den zelfbouwert zeer content.

Cabronita en Fender Bassman is ook een winner combo: geeft toch genoeg warmte aan het vele hoog van de TV Jones. de gitaar snijdt zeer grondig maar op een manier die pleasing to the ear is. een dikke blijver dus. altijd moeilijk want dan zal er weer minder op andere gitaren gespeeld worden...

Pepe
13 februari 2011, 17:52
Halleluja. Daar drink ik op (ik was toch al bezig maar een goed excuus is nooit weg)

barno
13 februari 2011, 18:17
Halleluja. Daar drink ik op (ik was toch al bezig maar een goed excuus is nooit weg)

:)

nog ivm de treble bleed: ik denk dat ik 'm niet ga doen. heb gemerkt dat ik nu de volumeknop icm de tone kan gebruiken om ook het geluid van een halspup te fingeren.

muziekschuur
13 februari 2011, 18:34
Filmpje even gekijkt.

Zou het ook heerlijk doen op mijn Hiwatt achtige Floyd.... Jummie jummie.

Pepe
13 februari 2011, 19:08
heb gemerkt dat ik nu de volumeknop icm de tone kan gebruiken om ook het geluid van een halspup te fingeren.

Ja, makes sense, vooral met zo'n tonepot die op 9 al dichtslibt zodat je ook nog wat volume houd.
Zo heb ik een ouwe dunlop wah die zoveel tone sucked dat het weer een bruikbaar geluid wordt, een stratsound waar Dylan blij van zou worden.

Squier4ever
15 februari 2011, 09:22
En bedankt, nu moet ik weer een Cabro. Ik zou er haast mijn normale tele voor verkopen, misschien doe ik dat ook wel.

Nicks
15 februari 2011, 14:20
for what it's worth: FILMPJE van de La Cabronita (http://www.youtube.com/watch?v=UOTJvhvRQpU) (enkel clean, maar hij kan behoorlijk brullen met wat overdrive...)

Apart dat hij toch nog die telecaster-twang heeft. Ligt dat dan aan de brug of die filtertron die meer hoog behoudt?

barno
15 februari 2011, 14:58
Apart dat hij toch nog die telecaster-twang heeft. Ligt dat dan aan de brug of die filtertron die meer hoog behoudt?

Er zit wel een soort Twang in maar voor mij nogal verschillend van de echte Tele twang. die krijg je enkel met een gematigde output single coil imo.

Wat ik heel leuk vind aan de cabro is dat hij priemend goed door de mix komt maar toch niet storend hoog. Dat kan bij sommige tele's wel es een probleem zijn, als er wat mid mankeert.

Ben echt superblij met deze cabro. in neem straks mss een vergelijkend filmpje Cabro / Tele op.

Tristan
15 februari 2011, 15:03
Kan je misschien ook een stukje met drive en zonder reverb spelen?
Ik ben wel benieuwd hoe die Cabro dan klinkt, ook t.o.v. een gewone Tele.

Einzeln
15 februari 2011, 15:28
Zit er in zo'n cabro dan ook een tv powertron of een classic?

Nicks
15 februari 2011, 16:53
Er zit wel een soort Twang in maar voor mij nogal verschillend van de echte Tele twang. die krijg je enkel met een gematigde output single coil imo.

Wat ik heel leuk vind aan de cabro is dat hij priemend goed door de mix komt maar toch niet storend hoog. Dat kan bij sommige tele's wel es een probleem zijn, als er wat mid mankeert.

Ben echt superblij met deze cabro. in neem straks mss een vergelijkend filmpje Cabro / Tele op.
Kan ook liggen aan mijn interpretatie van hoe een telecaster moet klinken; ballen die kunnen zingen.

barno
15 februari 2011, 17:40
Ik ben echt geen held in demo filmpjes maken (ik ken geen rocklicks) maar kom, hier hoor je het verschil tussen een tele met vintage voiced pickups en de krachtige powertron.

de amp setting waren identiek, alleen bij de veel luidere cabro heeft de microfoon het geluid wat gecompressed. en de youtube compressie is ook a bitch maar soit, het gaat om het idee :)

crunch komt uit een TS 9


http://www.youtube.com/watch?v=HC5_vabsSMw

Einzeln
15 februari 2011, 17:56
Dat klinkt goed!

Tristan
15 februari 2011, 18:34
Klinkt lekker inderdaad.
De Powertron lijkt wat vlakker te zijn en erg veel midden te hebben, maar dat zal de compressie wel zijn waarschijnlijk.
Heb je 500k pots in die Cabro?
De Vintage Tele vind ik niet slecht klinken voor eentje met een rosewood toets, meestal vind ik die te neuzig maar deze lijkt daar niet zoveel last van te hebben.

barno
15 februari 2011, 18:54
Klinkt lekker inderdaad.
De Powertron lijkt wat vlakker te zijn en erg veel midden te hebben, maar dat zal de compressie wel zijn waarschijnlijk.
Heb je 500k pots in die Cabro?
De Vintage Tele vind ik niet slecht klinken voor eentje met een rosewood toets, meestal vind ik die te neuzig maar deze lijkt daar niet zoveel last van te hebben.

de gitaren komen in de clip niet echt tot hun recht door de mindere opname maar het geeft wel een idee van het verschil. De Tele is vooral goed clean; zijn handwound pickups (signature WB van de Seatsniffers), iets meer middy maar toch nog heel twangy.

De powertron: is natuurlijk een HB, dus idd veel meer oemph, ik ben normaal niet zo'n HB man, maar deze houden wel hun helderheid (ook weer vooral clean of met enkel randje), missen wel de spanky twang, maar da's logisch voor een HB. Ja, vrij veel compressie bij deze opname want de output is hoog. Het is het soort pickup die zelfs op hoog volume goed blijft klinken

500K's idd

beide gitaren hebben een body van 1 piece swamp ash

Pepe
15 februari 2011, 20:37
Sportief, een filmpje.
Waar de tele met een kapmes zich een weg baant door het oerwoud pakt de Cabro een buldozer en buldert knarsend de boel plat.
Meer Gretsch dan tele maar dan wel een Gretsch met een ego probleem :)

Saf
15 februari 2011, 22:10
mooie omschrijving.

Henri H
15 februari 2011, 22:59
Dat heeft Pepe weer mooi gezegd idd!

Lekker gespeeld ook, ben je beroepsmuzikant?

barno
15 februari 2011, 23:20
poëtische pepe heeft het treffend gezegd idd

@ h huisjes: klein deelberoepje soms mss :) maar nee niet echt, dan zou ik me geen +20 gitaren kunnen veroorloven :)

oigun
17 februari 2011, 09:18
klinkt inderdaad lekker!
Ik heb het idee dat de tv's wat beter in een cabronita passen dan"de "gewone filtertrons.

http://www.youtube.com/watch?v=HC5_vabsSMw

loose-fur
17 februari 2011, 11:59
Qua uiterlijk zou ik me erg makkelijk door de zwarte Cabro laten verleiden. Nu ik echter hun schreeuwen kan vergelijken ga ik liever met de blauwe van bil..



Tee.

barno
17 februari 2011, 14:21
Qua uiterlijk zou ik me erg makkelijk door de zwarte Cabro laten verleiden. Nu ik echter hun schreeuwen kan vergelijken ga ik liever met de blauwe van bil..



Tee.

ja, het zijn twee totaal verschillende gitaren. persoonlijk vind ik de tele beter voor het supercleane werk en de cabro voor het ruigere (maar in de clip komt de overdriven cabro door compressie niet echt tot zijn recht)

en hola, wat zie ik, er kunnen nu clips in de forumbrowser: tof! :)

Koot
17 februari 2011, 19:26
Wat een leuk filmpje, die vergelijking tussen de beide gitaren, met dezelfde soort geweldige licks. Prima. Allebei prachtinstrumenten. Ikzelf zou voor de Cabronita/TV Jones gaan. Zelfs met dat kl%$#terige YT geluid klinkt dat ding geweldig!!!
Wordt tijd dat ik mijn Telecaster/Cabronita variant met die TV Jones ga bouwen.

Klasse Barno!

barno
6 maart 2011, 15:24
ondertussen is de Cabronita af. enfin, ik beschouw ze als af: had gewacht met de stringferrules omdat ik dacht 'm nog te moeten lakken. de laklaag nu is niet goed genoeg als eindlaag.

Maar omdat ik 'm zeker zelf ga houden, kan ik het net zo goed laten. ziet er zo zelfs gerelicced uit-unintentional dus. De neck heb ik wel wat gerelicced, alhoewel: ik heb enkel de lak wat teruggeschuurd, maar omdat ik ondertussen heel veel op speel is die hals al behoorlijk vuil geworden.

Het is absoluut mijn favoriete gitaar van alles wat ik tot nu toe gebouwd heb. beetje jammer dat dat per toeval eentje is van een niet eigen ontwerp - so be it. Ik ga zeker nog TV jones pickups gebruiken in Guttlin modellen. duur maar dus echt wel goed imo.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/IMG_0125-MAIL.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01423-MAIL.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Cabronita/DSC01421MAIL.jpg

pueblo
6 maart 2011, 17:20
zou je hier geen guttlin rond kunnen bouwen?
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/gitaaronderdelen/vintage-dearmond-dynasonic-pickup-88350136.html?qq=dynasonic&pcpl=&pc_id=&afd=muziek

oigun
6 maart 2011, 20:18
Superb, heeft imho ook geen verdere fancy lakjob nodig. Kaalspelen dat ding!

Duhsjaak
7 maart 2011, 03:33
zou je hier geen guttlin rond kunnen bouwen?
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/gitaaronderdelen/vintage-dearmond-dynasonic-pickup-88350136.html?qq=dynasonic&pcpl=&pc_id=&afd=muziek

Hi
Eens dus met deze nobele heer.

En weet je zeker dat er niet een tweede pup wilt bijplaatsen? Ik heb mijn Hilo's in een Yamaha Pacifica Tele geprutst en het geluid daarvan is ook echt super.

Ik heb het idee dat je jezelf twee keer te kort doet.
- een pup te weinig
- een Guttlin te weinig

Als je rustig aan doet qua tempo is een paar laklaagjes te weinig helemaal niet zo erg.
En als je niet vlot uit de startblokken komt, haal ik nog een paar akelige rotvriendjes om op je in te praten.

Fijn begin van de week!
Gus

barno
7 maart 2011, 09:15
Zo'n 1-pup Cabronita doet je het licht zien: één goede pickup en een goede tone pot is alles wat je nodig hebt. Enfin ik toch, al mijn twee en driepuppers staan al tijdje werkloos hier.

Zatar
7 maart 2011, 10:19
En gelijk heb je! Niets is beter dan het simpel houden... niet meer denken van "welke stand moet'k nu weer hebben voor die PU?", 1 klank, altijd vet :)

pueblo
8 maart 2011, 13:58
ebay tv jones een setje, zou mooi staan in je servant model denk ik:
http://cgi.benl.ebay.be/Original-TV-JONES-Classic-Classic-pair-dearmond-style-/300534164357?pt=Guitar_Accessories&hash=item45f93b6b85

http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqF,!iEE1K8q0fFRBNdTW4bfrQ~~_12.JPG

barno
8 maart 2011, 14:58
thx voor de tip pueblo!

jammer dat ik voorlopig weer met een lege kas zit (what's new). duur hobbytje is me dit

barno
18 september 2011, 01:01
Bump

dit topic even terug gezocht. blijkt over verschillende gitaren te gaan maar de tele en cabronita ten spijt: back on topic.

De pilootversie van het nieuwe Guttlin model (aanvankelijk Prospect genoemd, later op suggestie van javaca Jester en mss wordt het toch nog Joker) heb ik niet helemaal afgebouwd maar genoeg om dingen te kunnen bijsturen en een echte te bouwen.

Neck zit iets dieper in de body, de headstock is kleiner gemaakt en bijgetuned enz...

Het moet een soort student model zijn maar omdat ik per toeval binding en juiste bit in huis had, toch maar luxe versie gedaan: voor een gegoede student dus :)

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03837Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03840Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03842Small-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03841Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03845Small.jpg

barno
18 september 2011, 23:07
vandaag fretboard gemaakt
stuk wengé dat ik nog had liggen (zie ik niet graag,ik ga het zo donker mogelijk maken)

en kleine mockup

http://www.gitaarnet.nl/forum/[IMG]http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03857Small.jpghttp://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03857Small.jpg

Martijn-w
18 september 2011, 23:24
Oeh nice one!

De headstock is niet zo mijn smaak, maar die body is gaaf!
Coole brug ook.

espike
19 september 2011, 13:11
Barno,

Ik vind m erg mooi tbh, de grote open nerven in het hout, en het stylistische model passen echt goed bij elkaar maar...

Hoe kom je ooit bij de hogere frets?

Orpheo
19 september 2011, 13:33
Barno,

Ik vind m erg mooi tbh, de grote open nerven in het hout, en het stylistische model passen echt goed bij elkaar maar...

Hoe kom je ooit bij de hogere frets?

volgens mij is 't barno's filosofie dat je je daarboven niet hoeft te bevinden ;)

barno
19 september 2011, 16:31
correct, het is om de gitarist tegen zichzelf te beschermen... ;)

oigun
19 september 2011, 19:34
Ik dacht er laatst over om die frets helemaal weg te laten.. tot 15/16 ofzo..:seriousf:

espike
19 september 2011, 19:46
Wel jammer, ik gebruik die frets nog best wel eens.
Een stukje guns n roses kan dan al niet, want fret 15-18 zijn niet meer practisch haalbaar.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor slag gitaar voldoende is, en dat de body- neck verbinding nooit meer los komt ;)

bass blom
19 september 2011, 19:47
correct, het is om de gitarist tegen zichzelf te beschermen... ;)

rare gasten die belgen :seriousf:

Ike57
19 september 2011, 20:36
Ik vind die hoge frets eigenlijk best wel mooi staan. Al is het alleen maar voor de sier. Het heeft wel wat en het brengt een soort van balans in het geheel ;)

Goed bezig Barno :ok:

barno
19 september 2011, 21:14
Wel jammer, ik gebruik die frets nog best wel eens.
Een stukje guns n roses kan dan al niet, want fret 15-18 zijn niet meer practisch haalbaar.
Ik kan me wel voorstellen dat het voor slag gitaar voldoende is, en dat de body- neck verbinding nooit meer los komt ;)


Mijn helden zijn lightnin' hopkins en jimmie vaughan. die doen ook moeilijke dingen maar niet up there

hoge noten: het kan wèl hoor bij deze gitaar, maar dan moet je al héél gemotiveerd zijn voor die noot :)

Je moet het ook zien in de "lijn" van gitaren die ik heb ontworpen. ik heb er die wel goede access hebben, deze obviously niet. En op een of andere "rare Belg" manier vind ik dingen die het wat moeilijk maken toch interessant :)

Orpheo
19 september 2011, 23:24
ik ben soms lui en pak een lick op hoge frets, maar dan de lagere snaren. hoef ik m'n handen niet zo te rekken :)

RS-Rik
20 september 2011, 21:11
Rare Belgen? In het verleden heb ik de eer gehad er een paar te mogen kennen. Goed, hun wegdek en regering functioneren niet naar behoren maar van hun attitude, zeker als het zaken in de kunst betreft, kunnen wij noorderlingen nog wat leren.



Erg mooi!

Javaca
20 september 2011, 22:36
Rare Belgen? In het verleden heb ik de eer gehad er een paar te mogen kennen. Goed, hun wegdek en regering functioneren niet naar behoren maar van hun attitude, zeker als het zaken in de kunst betreft, kunnen wij noorderlingen nog wat leren.



Erg mooi!
Hier kan ik me bij aansluiten.
De Hollanders hebben de grote bek, en de Belgen zagen niet maar doen het gewoon.

barno
23 september 2011, 14:06
update

ruwbouw hals is klaar.

De high fret access: heb me toch een klein beetje misrekend. De balans is meer dan goed nu. De neck had dus iets minder ver in de body mogen steken. En een fretje minder was ook beter geweest.
Maar da's voor als ik er ooit nog eentje bouw.

Ik heb er open tuners op gezet, past wel bij het instap sfeertje van de gitaar.
Normaal zou ik deze lakken in een hip kleurtje, maar omdat ik de laatste tijd veel aan het lakken ben, en geweten is hoe graag ik dat doe, ga ik deze voorlopig gewoon blank aflakken. Kleurtje kan later nog

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03889Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03890Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03893Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03891Small.jpg

oigun
23 september 2011, 14:28
Erg geslaagd! door de relatief dikke kont komt de balans al verder naar achter.
Keep em comin'

Hip kleurtje stainen misschien? Of een kleurtje zonder grainfillen kan ook erg tof zijn.

humbucker
23 september 2011, 14:36
Headstock wit en de body knalrood met witte slagplaat en knoppen enz.. Beetje die Supro/Italia sfeer ;)

Lijkt me geweldig op deze gitaar!

barno
23 september 2011, 14:39
thx

heb 'm al epoxygewijs gefilld, dus het stainen is geen optie meer.

at humbucker: ja, in die sfeer zal het zijn als ik er kleurtjes op doe.

humbucker
23 september 2011, 15:03
Doen!!!!!!

barno
26 september 2011, 23:59
Update

ik probeer het zo goedkoop mogelijk te doen, dus er zit wat mc gyver werk in: nuts & bolts van de ijzerwarenwinkel, brug gemaakt, moet nog gefinetuned worden, ook snarensleuf achterkant. Had backplate kleiner gewild maar vond geen oplossing om de brug te aarden dus moet het maar zo.

Hals hou ik lekker dik, heeft helemaal de feel van ouwe harmony. speelt al heel fijn, houten brug is dikke plus voor de klank. alleen moet ik de (gelukkig double action) rod nog bijstellen: nu krijgen de snaartjes de hals niet hol getrokken...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03900Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03901Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03903Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03905Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03906Small.jpg

pak kleiner (en handzamer) dan een gewone gitaar

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03908Small.jpg

RS-Rik
27 september 2011, 18:39
Ontwerp past goed bij de rest. Dezelfde stijl, dezelfde geest.

écht mooi vind ik m niet, ergens maakt deze niet datgene los wat die normale guttlins wel doen. Net zoals een Danelectro. Maar hij heeft ze-ker charme.

barno
27 september 2011, 22:00
omdat ik 'm waarschijnlijk toch dekkend ga lakken hier wat showroomfoto's in ongelakte versie.
Er komen nog andere knoppen op en mss doe ik toch een zwarte dogear cover ipv de cream.

Er zit nu een P100 in maar die wordt vervangen door een een P 90. Ook electrisch upgehooked. de houten
brug doet echt veel aan de klank, love it!

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03920Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03924Small-1.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03930Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC03925Small-1.jpg

RS-Rik
27 september 2011, 22:23
Hoe zit dat met intonatie? Een zelfbouw houten brug? heb je daar veel "problemen" mee in vergelijking met een instelbare brug?

Saf
27 september 2011, 22:34
heel gave plank Barno! Awesome

oigun
27 september 2011, 22:36
Helemaal met Saf eensch zoals gewoonlijk...
Goed te horen dat ie een kleurtje krijgt (en die knoppen kunnen echt niet hoor):hide:

barno
27 september 2011, 22:55
brug is gewoon een ebben stukje dat er nu los op staat, dus intonatie is prima te regelen. Als blijkt dat er genoeg spanning op zit, ga ik de kam zelfs niet vastzetten.

knoppen: I know, had echt niks anders voorhanden :)

Saf
27 september 2011, 22:56
als hij geen kleurtje krijgt dan houtenpup cover maken en houtenknoppen zoals de brug :)

Maar idd Rood met Wit zou heel mooi staan op deze denk ik.

budje
27 september 2011, 23:18
t is dat ik er geen centen voor heb, maar dit zou ik ongehoord durven kopen!
Koel ding!

Henri H
27 september 2011, 23:21
'k vin' 'm ook steeds leuker worden.
Je hebt ook wel oog voor foto's maken trouwens. :ok:

Koot
28 september 2011, 00:58
Wat een geinige gitaar. Heel origineel. Met originaliteit zit het bij Barno wel goed. Ook die brug, simpel, sober, doeltreffend. Klasse man!

barno
30 september 2011, 23:09
Thx guys
at HHuisjes: foto's maken, tja, ik doe maar alsof ik het kan, trek er vooral veel en haal er de betere uit :)

ondertussen aan het lakken. enfin de hals is al wit gelakt. voor de body: ik neig voorlopig naar lichtblauw met tortoise slagplaatje. Ik heb al spijt dat ik er witte binding heb opgedaan, maar soit.
De P90 cover ga ik waarschijnlijk wit lakken.

maar het kan nog alle kanten uit. behalve hals/headstock, die blijft wit.

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/jokercolours.jpg

aaronstonebeat
30 september 2011, 23:15
Ik vind het een erg leuke gitaar! Zat al die tijd al mee te lezen en vond dat ik niet van commentaar mocht onthouden.

Is die brug nu helemaal van wengé of zit er nog een zadel in?

oigun
30 september 2011, 23:31
t is dat ik er geen centen voor heb, maar dit zou ik ongehoord durven kopen!
Koel ding!

Vraag 'm alvast voor je verjaardag.

barno
1 oktober 2011, 00:17
thx Aaron
brug: stuk kwartiers wengé, overschot van een toets die ik vorig jaar op de meeting van stijn kreeg denk ik. en daarop een ebben kammetje dat er los op staat.

aaronstonebeat
1 oktober 2011, 01:20
Aha :)
Ik heb nog steeds dat toetsplankje wengé van Stijn liggen; zit er nog altijd over te denken om er samen met de oeroude plank mahonie uit het Drents Museum een Flying V van te maken.

Nog een vraag: zit de 'knieholte' van de gitaar niet wat ver richting de hals om haar zittend in balans te hebben?

barno
1 oktober 2011, 10:19
good eye aaron. De balans van deze is perfect aan de strap en idd iets minder goed zittend, hetgeen onlogisch is voor een "student" model omdat studenten toch vooral zitten in het begin.
*vindt vlug iets uit ter verantwoording* maar deze gitaar is bedoeld voor studenten die willen leren Rocken en die moeten dus de eerste les al rechtstaan met de benen gespreid. :)

nee, zelfs bij een ergonomiefreak als ik haalt het designduiveltje het toch soms :)

Kipnugget
1 oktober 2011, 14:57
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/jokercolours.jpg


in Lingo-stijl: Groooeeen! Grooeeen!
(en anders orange met witte slagplaat!)

Ziet echt tof uit Barno! Lekkere vintage look heeft-ie.

Kakihara
1 oktober 2011, 15:23
Ga je nu op studentikoze wijze verder overschotjes gebruiken voor de brug ? Kwestie van de kosten te drukken en zo ? :)
Het model leent zich volgens mij uitstekend tot kleurcombinaties à la '69 Fender Mustang Racing Stripes, of jaren '70 behangpapierkleuren (if that makes any sense :???: ). Groen met geel, paars met blauw, geel met oranje, oranje met rood, bruin met oranje.

barno
1 oktober 2011, 16:58
thx kipnuggett

at kakihara: yep, makes sense to me, early disco combinaties alsook de ploegkleuren van vierde provincialers :)

Ondertussen begonnen met lakken. in het kader van de besparingen op Europees, nationaal en regionaal vlak en vooral barno's portemonee ben ik gaan voelen aan alle spuitbussen die ik nog had staan van eerdere projecten. De drie volste hebben het gehaald voor een tricolore. Per chance niet orangje paars en groen :)

spirit
2 oktober 2011, 11:22
Mooi werk Barno, ben benieuwd naar die tricolore. Of op zijn "ik-haat-lakken",s trikolere:seriousf:

Mij lijkt trouwens een witte slagplaat het mooist bij een witte headstock.

Ike57
2 oktober 2011, 11:59
Ondertussen begonnen met lakken. in het kader van de besparingen op Europees, nationaal en regionaal vlak en vooral barno's portemonee ben ik gaan voelen aan alle spuitbussen die ik nog had staan van eerdere projecten. De drie volste hebben het gehaald voor een tricolore. Per chance niet orangje paars en groen :)

Och ja, 't is de crisis hè. Volle spuitbussen gaan tegenwoordig naar Griekenland. Wij blijven zelf met halfvolle zitten :seriousf:

Ben benieuwd wat het gaat worden Barno. Sterkte met het lakken ;)

oigun
2 oktober 2011, 12:05
Necessity is the mother of invention.. Waiting for a happy little accident to occur.

Word vast een KILLER!!

Tikkel
2 oktober 2011, 12:24
Mij lijkt trouwens een witte slagplaat het mooist bij een witte headstock.

Helemaal mee eensch! :strat:

almarvk
2 oktober 2011, 12:59
Het meest knappe vind ik dat Barno een boel ontwerpen kan maken die allemaal bij elkaar passen qua design en allemaal een goede balans hebben in de body vorm.
Vaak vind ik eigen ontwerpen een niet volledig uitgedacht en daardoor uit balans. Het lijkt allemaal zo makkelijk, en dat laat Barno ook zien, maar ik weet dat het nog verdomd lastig is. En het moeilijkste is juist om dat er weer makkelijk uit te laten zien. Oftewel; respect voor de designskills van Barno! :ok:

barno
2 oktober 2011, 14:10
thx almarvk, want ik steek er veel werk in, dat ontwerpen. En idd, beginnen met de instelling dat het makkelijk is, werkt niet.
Wat bij gitaren ontwerpen echt moeilijk is, is het feit dat er al zoveel bestaat en dat het vormpje van de body en headstock ook nog functioneel moeten zijn en moet passen in een "lijn" , dus je zit met heel veel beperkingen.

Lakken is nog steeds de nagel aan mijn doodskist: hate it to the bone. maar wel zeer content over de kleurencombi die ik voor deze heb.

De hals is easy maar de rest ... pffff

hier hals all white met lil' screaming man-logo op de achterkant

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04081Small.jpg

Saf
2 oktober 2011, 21:23
Lil'screaming man blijft awesome. Eigenlijk zoals eigenlijk de hele guttlin lijn. Blijf me er over verbazen.

kamiel
2 oktober 2011, 23:20
Het blijft toch raar, op facebook erger je jezelf kapot aan die 'vind ik leuk' knop, en hier mis je hem zomaar eens..

wat mooi, :D

Einzeln
3 oktober 2011, 10:05
Het blijft toch raar, op facebook erger je jezelf kapot aan die 'vind ik leuk' knop, en hier mis je hem zomaar eens..

wat mooi, :D

Bij google + zou ik nu +1 indrukken.

barno
6 oktober 2011, 18:03
thx guys

nog steeds aan het lakken.

logo's op headstock. Introducing het nieuwe Guttlin-logo.
Het Joker logo is uitgelopen toen ik er blanke lak overdeed, moet dus opnieuw :( . raar, het merklogo is op zelfde moment op identieke wijze erop gezet en deed het het prima onder de lak. mysterious ways...

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04099Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04096Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04106Small.jpg

in achtergrond ook nog een andere suprobody aan het lakken: die kleur heet desert sand en nog iets.

oigun
6 oktober 2011, 18:31
There goes confidence..... again....
Bij logo: mist heel dun laagje paar minuten wachten weer heel dun laagje etc. pas een zware laag als het al droog aanvoelt afhankelijk van de lak zware lagen na een paar uur of de volgende dag bij nitro.

barno
6 oktober 2011, 18:35
There goes confidence..... again....
Bij logo: mist heel dun laagje paar minuten wachten weer heel dun laagje etc. pas een zware laag als het al droog aanvoelt afhankelijk van de lak zware lagen na een paar uur of de volgende dag bij nitro.

:)
ja, ik weet het van het logo, iets te veel ineens gespoten, alleen raar dat het gutt logo er geen last van heeft. Mss is het een teken, niet helemaal tevreden van joker logo, dus nu de kans om het aan te passen :)

kamiel
6 oktober 2011, 19:08
laten we dat dan maar beroepsmisvorming noemen?:sssh:

barno
21 oktober 2011, 15:11
Gitaar is af!

moet nog gevlakt worden en brugposts moeten nog wat verzonken worden maar voor de rest: here it iz: new Guttlin model: The Joker

three tone: cream 'n black 'n white

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04224Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04227Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04228Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04229Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04231Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04236Small.jpg

barno
21 oktober 2011, 15:12
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04238Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04241Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04252Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04218Small.jpg

Basileia
21 oktober 2011, 15:21
Wauw! Stijlvol!

Kim Wilson
21 oktober 2011, 15:36
Het wit vind ik er niet zo mooi bij, maar verder een schitterend exemplaar! :lovelove:

aaronstonebeat
21 oktober 2011, 15:39
Super!
Zwarte achterkant vind ik er erg mooi bij staan; witte hals en de crème voorkant ook.
Iets nieuws in gitaarland :ok:

lindstrom
21 oktober 2011, 15:40
Nog even en je hebt de Bo Didley gitaar...















Waarom maak je eigenlijk geen Bo D. Gut?

KoenB
21 oktober 2011, 15:47
Suuuupervet! Ik vind de look echt heerlijk classy!

barno
21 oktober 2011, 15:53
thx all,

ik ben zelf ook behoorlijk enthousiast over de looks. ik mag dat zeggen omdat de kleurencombi deels toevallig is tot stand gekomen. In het kader van de budget benadering heb ik de drie volste spuitbussen die ik hier nog had staan van andere projecten genomen ... En de part Tuxedo look wilde ik vooral ook ifv de vintage uitstraling (denk Supro, Dano enz...)

Qua feel is de gitaar is eigenlijk een bijna perfecte twin van de Harmony Bobkat die ik hier heb: compact, dikke hals, zeer geschikt voor slide en deltablues pickin'

De knoppen zijn maar voorlopig. Ik hoop dat Oi mij op de meeting wat homebrew knopjes in wit/creme meebrengt :)

Terminus
21 oktober 2011, 15:57
Echt een prachtige gitaar, het ontwerp klopt helemaal. behalve die pickup, wit terwijl de rest van de gitaar meer crème is

lindstrom
21 oktober 2011, 15:59
behalve die pickup, wit terwijl de rest van de gitaar meer crème is

En de brug, daar zou ik me binnen 10 min helemaal aan openhalen..

Jeroen_K
21 oktober 2011, 16:21
En de brug, daar zou ik me binnen 10 min helemaal aan openhalen..

Inderdaad, waarom steken die pinnen zo ver uit?

bass blom
21 oktober 2011, 16:25
Inderdaad, waarom steken die pinnen zo ver uit?

lezen is moeilijk nietwaar?


Gitaar is af!

moet nog gevlakt worden en brugposts moeten nog wat verzonken worden maar voor de rest: here it iz: new Guttlin model: The Joker

aaronstonebeat
21 oktober 2011, 16:25
Lezen valt ook niet mee :stop:

Paar plaatjes meteen maar mee.


Gitaar is af!

moet nog gevlakt worden en brugposts moeten nog wat verzonken worden maar voor de rest: here it iz: new Guttlin model: The Joker

three tone: cream 'n black 'n white

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04224Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04227Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04228Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04229Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04231Small.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04236Small.jpg

barno
21 oktober 2011, 16:26
Inderdaad, waarom steken die pinnen zo ver uit?

omdat de gitaar nog moet worden afgesteld en ik in de eerste post vandaag al meldde dat dat nog moet worden aangepast ... ;)

edit: thx aaron en bass :)

Robdop
21 oktober 2011, 16:29
dat er nog geen grote gitaarfabrikant op je af is gestapt om jou aan te nemen als "designer". instant mojo!

barno
21 oktober 2011, 16:44
dat er nog geen grote gitaarfabrikant op je af is gestapt om jou aan te nemen als "designer". instant mojo!

ow, wat een compliment. nee, ik denk dat grote gitaarfabrikanten op dat vlak net zo bureaucratisch zijn als andere mastodonten.

ik heb al es een mail gehad van een chinese meneer met een gitaarfabriek, maar of ik daar blij mee moet zijn ... :)

Ike57
21 oktober 2011, 16:58
Je hebt het wel weer geflikt! Schitterend Barno - complimenten :ok:

Mijn enige - positief bedoelde - kritiek is de pup-cover. Óf creme, óf zwart zou misschien mooier lijken. Maar da's mijn eerste indruk. Misschien als ik hem in het echt zie op de meeting ..... :D

barno
21 oktober 2011, 17:06
thx ike

tja die witte cover: cream (zo was ie) was uitgesloten, vloekt met het creme van de top. zwart had ik ook maar vond ik te zwaar als vlak midden op de body, en ik zou zo ook de tuxedo aan de achterkant wat hebben afgezwakt.

Ik heb 'm wit gespoten en vond dat eigenlijk een geweldige vondst van mezelf :). ik denk dat het komt omdat ik weinig foto's vande gitaar in zijn geheel heb gepost want voor mij is die witte pup de perfecte link met de witte headstock. ik probeer altijd balans van kleurvlakken in te bouwen. zwart was daar wat pointless geweest. De knoppen worden trouwens ook wit.

tja, den uitleg is alles hé :)

Saf
21 oktober 2011, 17:24
Heel Sjiek!

oigun
21 oktober 2011, 18:01
GODVERDEGODVERDEGODVER>>>Ga snel even koud afdouchen...

Ukeloeder
21 oktober 2011, 18:13
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/GUTTLIN%20PROSPECT/DSC04224Small.jpg

:mmmm:

barno
21 oktober 2011, 18:15
GODVERDEGODVERDEGODVER>>>Ga snel even koud afdouchen...

thx saf en oi en ukeloader

at oi, binnenkort filmpje co featering the Gun Fuzz... should be fun :)

oigun
21 oktober 2011, 18:20
Laat even weten wat voor knoppen...dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.
Krijg het nog druk deze week.

Stuur wel een fototje. Filmpje>>FUN!!!

Cocobolo
21 oktober 2011, 18:43
ik vind hem super goed gelukt, echt een model dat volgens mij zo de winkel in kan.

Geinig trouwens dat je op de headstock voor de O van Joker hetzelfde symbooltje hebt gekozen als het puntje op de I van Guttlin compleet met jokermutsje. Geniaal :mmmm:

G.G.
21 oktober 2011, 18:48
Nice, nice! Gaat ie mee naar de DGBM?

barno
21 oktober 2011, 18:55
Nice, nice! Gaat ie mee naar de DGBM?

is een kleine opdonder, dus zal er nog wel bij kunnen.

spirit
21 oktober 2011, 21:09
Mooi gedaan Barno. Ik had me bij het tricolore idee iets héél anders voorgesteld :hide: ,maar dit is heel stijlvol.

stijnkenens
22 oktober 2011, 00:44
Karel ....

Thumbs up, echt een super mooi beestje !


s.

Duhsjaak
22 oktober 2011, 02:54
GODVERDEGODVERDEGODVER>>>Ga snel even koud afdouchen...

Hi
Tsjaaaaa........, je zult er nu wel onder vandaan zijn?
Dan ben ik nu aan de beurt.

En ik wil m graag horen. En nog eens extra zien, dus ik verheug me nu al op de mooiste van 2011.

Tering!!!!!!!
Vriendelijke groet, Gus

G.G.
22 oktober 2011, 09:42
is een kleine opdonder, dus zal er nog wel bij kunnen.

Cool! Ben benieuwd.