PDA

View Full Version : fretboard scale, ik snap er niks meer van



element
10 december 2010, 17:30
Mijn Peavey Wolfgang special hals heeft een 25,5" scale (= 647,7 mm, dus ik ga uit van de gebruikelijke 648 mm).

Deze gegevens heb ik bij de Stewmac fretcalculator ingegeven.
Als ik deze berekening bekijk zou ik vanaf de topkam op de 12de fret 324,000 mm moeten meten. Maar als ik de gitaar hals meet dan is het 324,500 mm. Omgerekend is dat een 649 mm scale. Kan dit? Of moet ik de 648 mm aanhouden.

Hieronder nog een keer de waarden van de berekeningen op de 12de fret.

scale 648 mm, 12de fret - 324,000 mm
scale 649 mm, 12de fret - 324,500 mm (komt overeen met de originele hals)
scale 650 mm, 12de fret - 325,000 mm

Wie kan me op de goede weg helpen?

M!KE

barno
10 december 2010, 17:43
verschil van halve mm, als ik het goed heb. zou ik me niet druk om maken, snaren worden afzonderlijk bijgesteld aan de zadel voor een zo goed mogelijke intonatie (perfect is eigenlijk onmogelijk bij een gefret instrument)

BLUEWEY
10 december 2010, 17:50
Heb 'n tijdje terug hier op Zelfbouw een topic over scale length geopend;
Verschil scale length tussen 24,9" en 25,4" > op pagina 4

Stijn gaf me de "gouden" tip via Google(zie link op dat topic) en daar op die link van "Martin" werd uitgelegd.., dat er 'n verschil marge van 0.10" wordt aangehouden. Dit houdt dus in, dat 24,9" ook 25" kan zijn en b.v. 25,4" ook 25,5" kan zijn.

Misschien helpt dit antwoord.

gtz.

PS; zie nu pas Barno's antwoord en dat is denk ik ook wel zo.

Cocobolo
10 december 2010, 18:37
ik kan me zelfs voorstellen dat die halve mm zit in jouw gebruikte meetlint/lineaal (maar misschien heb je een zeer nauwkeurige hoor :makeup: ).
Ik zeg dit omdat ik hier ooit een winkelhaak had die (na controle) een mm bleek af te wijken. Die heb ik gewoon weggegooid, daar krijg je alleen maar last mee.

element
10 december 2010, 19:11
ik kan me zelfs voorstellen dat die halve mm zit in jouw gebruikte meetlint/lineaal (maar misschien heb je een zeer nauwkeurige hoor :makeup: ).
Ik zeg dit omdat ik hier ooit een winkelhaak had die (na controle) een mm bleek af te wijken. Die heb ik gewoon weggegooid, daar krijg je alleen maar last mee.

Aan mijn liniaal gaat het niet liggen, die is zeer nauwkeurig (een typografische liniaal of hoe dat ook mag heten)http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

Bedankt voor de uitleg, als ik de 648mm neem moet het dus gewoon goed komen.
Ik wist ook niet dat er speling in mag zitten maar dat is me nu duidelijk. Ik ga de hals in photoshop tekenen, printen en dan overnemen op het hout en vervolgens nog een keer nameten tussen de fretslots in met m`n digitale schuifmaat.

Het is m`n eerste hals dus ik heb vast nog wel een paar vragen binnenkort.

M!KE

Mattia
10 december 2010, 21:04
De topkam wordt vaak ook iets 'gecompenseerd' door 'm enkele fracties van een milimeter (soms meer) richting brug te plaatsen, dusdanig dat je daadwerkelijke 'scale length' beter van fret naar fret kan worden gemeten. Ook zijn lang niet alle fabrieksgitaren loepzuiver qua constructie en scale spacing, dus het kan ook 'gewoon' een foutje zijn.

In wezen maakt het niet echt uit.

Lowland
22 december 2010, 19:17
Kleine verschillen in scale lenght treden altijd op. Zie ook het antwoord van Barno. om dit te compenseren kan je straks met je zadels de intonatie afstellen. Afhankelijk van de mate waarin je de zadeltjes kunt stellen kan je overwegen je brug 2 a 3 mm naar voren te plaatsen, zodat je straks zeker goed zit met het intoneren.
Nog even mbt het inzagen van je fretslots, meet straks iedere slot vanaf voorkant topkam. Ga beslist geen (fret)afstanden bij elkaar optellen want je stapelt maatverschillen bij elkaar op en dan krijg je je gitaar nooit meer zuiver.