PDA

View Full Version : laidback



Funkicker
9 december 2010, 23:43
hooi

ik ben bezig met laidback timing,
ontzettend boeiend, hoe het kan dat je toch in de beat lijkt te spelen als je er net achter zit en het is een goeie manier van spanning oproepen

ik heb t altijd op gevoel gedaan maar ik moet het na de vakantie gecontroleerd kunnen,
dus misschien weet iemand er het fijne van?

is het theoretisch de bedoeling om alle noten precies even ver na de tel spelen, of klinkt het toch beter om t licht te laten varieren?

en mn hoofdvak leraar zei ook iets over echt vertragen,
klinkt erg goed aan het einde van een lijn, maar als ik het binnen de phrases probeer verlies ik snel de echte tel,
en als ik mn voet vast op die tel hou dan klinkt de vertraging niet echt lekker

is het oke om op je medemuzikanten te rekenen zodat je de tel kwijt mag raken of is het gewoon routine oefenen?

het beste idee is natuurlijk om mensen na te spelen
maar dan weet ik het nog niet helemaal zeker omdat de band vaak ook een tikje mee gaat hangen als iemand zo ver achter de rest aan speelt of zoiets..

bedankt!

EuroCinema
10 december 2010, 09:39
Dat laatst is helemaal waar. Binnen een band moet duidelijk zijn wie er "hangt" en wie er recht speelt. Als iedereen genoeg zelfvertrouwen heeft, komt het vanzelf wel goed. Maar als jij gaat hangen en je drummer denkt "oh blijkbaar ga ik te snel", gaat het mis. Hiervoor is overigens geen vast recept. Bij de Meters hangt Zigaboo Modeliste (drummer) superdiep erin, terwijl Nocentelli op gitaar rechter op de tel speelt. Keith en Charlie van de Stones draaien dat precies om.

Verder helpt het om triolen te oefenen, en swung sixteenths. De echte "hang-feel" zit ergens tussen recht en swing in, het is zeker niet willekeurig te laat spelen.

Funkicker
10 december 2010, 15:14
hmm tussen recht en swing in, ik speel vooral in swing en dan wil je ook echt niet voor de swing feel spelen toch?
maar in een bossa snap ik wel wat je bedoelt dat hoor je heel vaak inderdaad

bedoel met triolen oefenen om bijv. op elke 2de van 3 te spelen? want dat geeft voor mij juist weer een vooruit-gevoel
ik doe wel in kwart triolen de eerste vaak iets langer,
maar halve noot triolen kan je dat dan weer niet maken naar mijn oor

EuroCinema
10 december 2010, 16:08
hmm tussen recht en swing in, ik speel vooral in swing en dan wil je ook echt niet voor de swing feel spelen toch?
Dat zou ik niet zo snel zeggen. "On top of the beat" spelen (een gekke term voor er net vóór zitten) hoor je best vaak in jazz ook. Philly Joe Jones kon zo lekker net ervoor jagen op de drums, en ook Coltrane kon dat ademloze gefokte hebben in zijn timing bijvoorbeeld. Het voelt wel minder relaxt dan erachter hangen, maar dat is ook het idee. Voor mijn gevoel zit Elvin Jones er op A Love Supreme ook regelmatig nét voor, bijvoorbeeld.

Maar ik doelde eigenlijk meer op een funkgroove. Hoe zou je dit bijvoorbeeld omschrijven? http://www.youtube.com/watch?v=36ojJymYh40 Voor mijn gevoel zit het ergens in de magische zone tussen recht en swing.



bedoel met triolen oefenen om bijv. op elke 2de van 3 te spelen? want dat geeft voor mij juist weer een vooruit-gevoel
ik doe wel in kwart triolen de eerste vaak iets langer, maar halve noot triolen kan je dat dan weer niet maken naar mijn oor

Luister eens naar Miles hier (0:29 tot 0:31 bijvoorbeeld)
http://www.youtube.com/watch?v=P4TbrgIdm0E&feature=related
dan hoor je hoe zijn "slepen" neigt naar triolen, toch? Het is bijna een-twee-drie-een-twee-drie, maar toch ook weer niet helemaal. Daar kun je ook heel fijn mee vertragen.

driftkop
10 december 2010, 19:53
Keith en Charlie van de Stones draaien dat precies om.

Het geniale van de Stones was dat Bill Wyman nog een fractie later speelde. Luister maar eens naar Satisfsaction met en koptelefoon

Funkicker
16 december 2010, 21:11
Maar ik doelde eigenlijk meer op een funkgroove. Hoe zou je dit bijvoorbeeld omschrijven? http://www.youtube.com/watch?v=36ojJymYh40

hm voor mij klinkt t als dat de drums achterliggen
t heeft wel wat maar t trekt me toch ook niet zo

als je op de tel zit maar de laatste syncope vertraagt krijg je het effect ook, in korte motiefjes dus langer gerekt

en de eerste 2 van triolen spelen met de 2de overgebonden, dan misschien iets voor de tel of zelfs iets er na, geeft voor mij de meest steady timing van ver achterhangen, het net achterhangen is met een metronoom gelukkig heel snel te oefenen

ik heb nog even nagevraagd, maar voor de tel is bij ons op school toch echt wel een taboe dus daar waag ik me voorlopig maar niet aan
maar ik zal toch ns beter luisteren naar coltrane enzo

miles is een hele goeie tip inderdaad, en ella trouwens ook!

Jimi Hendrix
16 december 2010, 21:30
moet 't persé jazz zijn?
luister dan eens naar martijn van iterson.
Echt een moddafokka op het gebied van timing (en na bekijken van onderstaand filmpje: ongelooflijke techniek, dynamiek en alles eigenlijk, held). http://www.youtube.com/watch?v=hHyUQyxkofw

voorin spelen kan ie ook:
http://www.youtube.com/watch?v=rR-HlHiSC-s&feature=related

jeetje na wat filmpjes van martijn te hebben gezien heb ik voor 't eerst in een jaar of 5 weer eens m'n jazzgitaar tevoorschijn gehaald.
(en ga'k op zoek naar opnames van m'n lessen bij hem)

anders
de LP Communique van dire straits.
opgenomen op de bahama's dus dan weet je't wel.

laid back spelen is wat mij betreft echt een gevoel (en dat zeg ik niet snel).
in time spelen met drums: dat moet je vaak doen en opnemen en dan luisteren hoe je relatief (aan die drummer/rest vd band) speelt: pushen of hangen? is dat wat de muziek nodig heeft?

EuroCinema
16 december 2010, 23:34
als je op de tel zit maar de laatste syncope vertraagt krijg je het effect ook,

Sorry maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.



in korte motiefjes dus langer gerekt en de eerste 2 van triolen spelen met de 2de overgebonden, dan misschien iets voor de tel of zelfs iets er na, geeft voor mij de meest steady timing van ver achterhangen,

Je maakt het nu veel te ingewikkeld. Wou je met zo'n redenatie aan de slag tijdens een improvisatie voor publiek?



het net achterhangen is met een metronoom gelukkig heel snel te oefenen

Now we're talking!



ik heb nog even nagevraagd, maar voor de tel is bij ons op school toch echt wel een taboe dus daar waag ik me voorlopig maar niet aan


:???: Dat moet toch haast een misverstand zijn?
Als je vooral in een swingfeel speelt, neem ik aan dat je een jazzopleiding volgt, het lijkt me toch moeilijk te ontkennen dat er op de meest gewaardeerde jazzplaten regelmatig "voorin" gespeeld wordt. (Neem alleen Ron carter in Miles' 2e quintet maar, de basis van moderne jazz). Lees dit stuk anders eens, het deel over Beat Placement. Dat legt misschien beter uit wat ik bedoel. http://www.daveliebman.com/earticles2.php?WEBYEP_DI=8

Funkicker
17 december 2010, 17:10
geweldige link!

ik hoor het inderdaad en ook niet zo zeldzaam, voor de tel spelen. ik denk dat het misverstand komt omdat het wel specifiek over de gitaar partijen ging, maar zelfs dan hoor je het inderdaad nog wel ns. ik vind t maar raar, misschien doelde hij op een bepaalde manier van voor spelen die niet lekker klinkt ofzo


Sorry maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt.

stel je hebt 4 8sten in swing, als je de laatste later speelt dan ie 'hoort' dan krijg je ook het gevoel als of je vertraagt
zoebadoe(wacht)dap(tel) ik weet niet of dat veel duidelijker is :p het komt ongeveer neer op
1-3 1--4 eerste in triolen tweede in 16den
maar dan op (lui) gevoel


Je maakt het nu veel te ingewikkeld. Wou je met zo'n redenatie aan de slag tijdens een improvisatie voor publiek?

hehehe ja eigenlijk wel :p maak me niet zo'n zorgen over dat is behoorlijk ingetraind je kent t idee wel, bijvoorbeeld
-23 123 12- (triolen) die laatste 2 bedoel ik die kan je best als gewone swing spelen vanaf dat mooie punt midden in de tel
maar wel een goed punt ik moet niet gaan over-theoretiseren! :ok:

Funkicker
17 december 2010, 17:11
laid back spelen is wat mij betreft echt een gevoel (en dat zeg ik niet snel).
in time spelen met drums: dat moet je vaak doen en opnemen en dan luisteren hoe je relatief (aan die drummer/rest vd band) speelt: pushen of hangen? is dat wat de muziek nodig heeft?
goeie tip :) martijn van iterson hou ik zelf alleen niet zo van, heb je niet ook lessen gehad bij maarten en jesse?

EuroCinema
18 december 2010, 10:38
geweldige link!

ik hoor het inderdaad en ook niet zo zeldzaam, voor de tel spelen. ik denk dat het misverstand komt omdat het wel specifiek over de gitaar partijen ging, maar zelfs dan hoor je het inderdaad nog wel ns. ik vind t maar raar, misschien doelde hij op een bepaalde manier van voor spelen die niet lekker klinkt ofzo


stel je hebt 4 8sten in swing, als je de laatste later speelt dan ie 'hoort' dan krijg je ook het gevoel als of je vertraagt
zoebadoe(wacht)dap(tel) ik weet niet of dat veel duidelijker is :p het komt ongeveer neer op
1-3 1--4 eerste in triolen tweede in 16den
maar dan op (lui) gevoel

hehehe ja eigenlijk wel :p maak me niet zo'n zorgen over dat is behoorlijk ingetraind je kent t idee wel, bijvoorbeeld
-23 123 12- (triolen) die laatste 2 bedoel ik die kan je best als gewone swing spelen vanaf dat mooie punt midden in de tel
maar wel een goed punt ik moet niet gaan over-theoretiseren! :ok:

:ok: ah kijk, ik snap het, klopt! Over dat laatste... het is wel goed om je eigen manier te hebben om naar zo'n feel over te schakelen. Een lickje, een manier van tellen... je kan het ook heel anders benaderen en wat meer als een acteur denken. Een manier van timen geeft vooral een bepaalde personality aan je spel. Rappers zijn daar briljant in. Snoop Dogg is/speelt de relaxte blower die ondertussen weleens heel gevaarlijk zou kunnen zijn, en zijn luie flow geeft dat prachtig weer. Die timing zegt: ik doe dingen wanneer ik het wil, had je daar problemen mee? Chuck D van Public Enemy is de onverzettelijke Black Activist die niet van zijn pad af te krijgen is, en zijn flow is ook keihard bovenop de beat. Eminem is de gefokte gek, en zijn timing heeft ook zoiets dat je denkt: doe nou even rustig. Zo ervaar ik dat dan. Het is een heel leuke oefening om eens een rapplaat op te zetten en in de flow van de rapper mee te improviseren. Of om tijdens het soleren eens in je hoofd een rap als ritmisch uitgangspunt te nemen.

Of om dichter bij jazz te blijven: zelfs zonder een noot te horen, zie je toch al aan hun hele houding dat Grant Green lui en met veel attitude timede

http://www.gibson.com/Files/aaFeaturesImages/Grant_Green%5B1%5D%20resize.jpg
en dat Tony Williams niet kan wachten om de volgende noot er bovenop of ietsje voor te slaan?
http://www.drummerworld.com/pics/drum17/tonywilliams009.jpg
Leef je in in die gasten, dan komt de timing bijna vanzelf!

:chicken: of zeg ik nu iets heel geks?

Comfortably Daniel
18 december 2010, 11:03
Ik ben totaal niet into the jazz, maar ik begrijp heel goed wat de bedoeling is met de verschillende timing. Het voorbeeld van de rappers is wel een goeie...daar hoor je echt heel goed de verschillen.
Ik speel zelf ook vaak met verschillende timing, maar dan zonder de theorie erachter. Denk dat veel afkijken en meespelen met nummers of andere gitaristen goed helpt.

Funkicker
18 december 2010, 15:08
hahah geweldig die foto's
k zal ns een snoopdoggy solo proberen wie weet
verder ken ik niet zoveel rappers eigenlijk
bestaat er misschien rap in swing? vast wel he
ben ik eigenlijk best wel benieuwd naar

thx!