PDA

View Full Version : jben op zoek naar jazz gitaar



siltjuhhhhh
9 december 2010, 09:54
hoi ben op zoek naa een jazz gitaar hollow body wat kunnen jullie me aanraden heb een washburn j7 gezien maar kan nergens info of recensie vinden ov is het helemaal niks en kan ik beter voor een ander merk kiezen

Squier4ever
9 december 2010, 10:10
Wat is je budget? Misschien moet je eerst een paar euro spenderen aan taalles, met name op het gebied spelling en interpunctie.....

Anyway, ik heb zelf een Epiphone Dot en een Gretsch 5120, ik speel dan wel geen jazz (alles behalve), maar ze kunnen het wel prima. Epiphone nieuw 300€ en Gretsch nieuw 650€.

beruk
9 december 2010, 10:21
die J7 heeft een jengelstengel toch? Dat word niet vaak gebruikt in de Jazz. Washburn maakt uitstekende gitaren qua prijs kwaliteit. Als je dat bedrag te spenderen hebt is er overigens genoeg te krijgen: Gretsch (G100), Ibanez, Hagstrom,Peerless

zeppo
9 december 2010, 12:19
Die 'duurdere' Washburns zijn best ok. Zelf heb ik een J8 (met P90's). Helemaal geen verkeerde gitaar.
Overigens is er op internet wel wat te vinden over de J7: gewoon even goed zoeken.

geertjan
9 december 2010, 14:25
Als je een leuke budget jazz gitaar zoekt zou ik zeker de Godin 5th avenue proberen. Mooi afgewerkte gitaren met een goed klinkende p90 (of 2) voor rond de €500. Ik vind de hals persoonlijk veel te dun, maar dat is wat je gewend bent.

G

EuroCinema
9 december 2010, 15:04
Ik heb een Washburn J6 waar ik een Gibson p94 in heb laten zetten. Voor de prijs zul je niet snel een betere archtop vinden. Eigenlijk jammer dat ik er zo weinig op speel.

Triggy
9 december 2010, 19:09
Als je een leuke budget jazz gitaar zoekt zou ik zeker de Godin 5th avenue proberen. Mooi afgewerkte gitaren met een goed klinkende p90 (of 2) voor rond de €500. Ik vind de hals persoonlijk veel te dun, maar dat is wat je gewend bent.

G

Helemaal mee eens, ondergewaardeerd merk dat Godin, die 5th A is een koopje voor hetgeen die biedt.

alex1959
9 december 2010, 19:19
PEERLESS, dat is de gitaar die je zoekt, heel veel waar voor je geld.
De vakbladen zijn het er overeens dit is de gitaar die naast Gibson, Gretch en Guild mag hangen.
Voor 1/3 van de Gibson prijs.

geertjan
9 december 2010, 20:01
Als je iets meer wil uitgeven is een 'The Loar' LH-650 misschien ook wel iets voor jou. Nog steeds onder de €1000, maar erg mooie gitaren voor het geld.
Ik heb de akoestische versie (LH-600) en ben er erg tevreden over (niet te vergelijken met een Godin geloof me). Enig probleem is dat ze nergens in de winkel liggen om uit te proberen..
Ik heb de mijne in duitsland besteld met een bang hartje, maar mijn verwachtingen werden ruimschoots ingelost.
Waar je wel op moet letten is dat ze een aparte nek hebben (v-profiel) wat wel wennen is en voor sommigen misschien niet is wat ze zoeken.
Ik vind het erg aangenaam spelen maar zoals gezegd is dat persoonlijk.
Ik heb de LH-650 niet kunnen proberen, maar afgaand op de kwaliteit van mijn LH-600 denk ik dat je niet teleurgesteld zal zijn.
Er is trouwens ook een budget versie (LH-350) die rond de €600 ligt denk ik maar nog niet verkrijgbaar waar ik de mijne kocht (je kent t misschien wel die online store die begint met een T...)

ps: Ik ben geen vertegenwoordiger voor The Loar ofzo, maar gewoon een erg enthousiaste klant die vind dat ze wel wat publiciteit mogen hebben

Outline
9 december 2010, 21:14
Ik heb de laatste tijd toch ook wel goede dingen gehoord over Peerless. Misschien die dan maar ´ns proberen?

Triggy
10 december 2010, 14:52
Ik heb de laatste tijd toch ook wel goede dingen gehoord over Peerless. Misschien die dan maar ´ns proberen?

X2, ik heb een Peerless New York, een hele fijne Jazzbox.
Verder ben ik erg gecharmeerd van mijn Epiphone Broadway, qua model (en niet qua prijs:soinnocent:) vergelijkbaar met de L5 van Gibson.

errolls
4 januari 2011, 07:22
Het licht er natuurlijk aan welke richting je op wilt gaan.
Ik speel zelf wat George Benson-achtige jazz en ben dus meer voor de Ibanez Hollow body gitaren.

Ik heb ook wat Epiphone's bespeeld maar dat is toch niet mijn ding,
of je moet die Japanners hebben uit de jaren 70, maar dan betaal je voor een 2ehandsje ook nog zo'n 500 euro of meer.
Maar het blijven toch de budget gitaren van Gibson
dus zorgt Gibson er wel voor dat deze gitaren natuurlijk niet als de originele Gibson klinken.

Ibanez daar tegen over heeft in het verleden meer z'n best gedaan om
Gibson te imiteren en is onder de jazz kenner nog beter gaan klinken dan sommige originele types (ES-175) bijvoorbeeld.

Mocht je i.i.g een budget gitaar kopen, kijk dan enkel voor een hals humbucker van Seymour Duncan SH-2(n) of een Gibson '57 (paf)
ze komen regelmatig op Ebay.com of Marktplaats voorbij
ze zijn vanaf 50 tot 100 euro te koop (nieuw)

peter_heijnen
4 januari 2011, 09:32
als je het meteen goed wilt doen:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=archgit&md=details&id=134174

errolls
4 januari 2011, 13:53
De Epiphone broadway en de Joe Pass signature zijn vrijwel identiek.
Moet wel toegeven dat het de enige gitaar van Epiphone die de warme en volle
jazz sound heeft, 400 euro zou een mooie prijs zijn.

De nieuwere modellen van Epiphone klinken wat geknepen.
de Es 355 b.v vind ik iets minder

Ik heb zelf een Ibanez artcore Ak 85 met SD Sh-2 pickup er in, 013 flatwounds er op a'12 euro. Een mooi gitaar tot op de details afgewerkt, made in China
maar dat is er zeker niet aan te horen en dat alles bij elkaar voor 300 euro!
en een goeie versterker zegt ook wat.

http://www.youtube.com/watch?v=Sel8NvpIsu4

Little Jay
4 januari 2011, 15:57
Hier in Den Haag zie ik de conservatoriumstudenten het meest met Ibanez en Epiphone naar de jamsessies komen en dat klinkt altijd prima. Heb zelf wel eens de Ibanez AK85 en de Epiphone ES-175 (Koreaans of Chinees, weet ik niet) van een paar van die jongens bespeeld en dat zijn prima gitaren, spelen comfortabel, goede gooi- en smijt werkpaarden zeg maar. Ik vind wel mijn Gibson ES-333 beduidend beter klinken en voelen, maar dan hebben we het ook over een andere prijsklasse (en een semi is toch wat anders dan een hollowbody).

Ik ken ook twee gitaristen die zo'n nieuwere Hagstrom hollowbody hebben (HJ550 of HJ600 denk ik), klinkt ook goed maar wel wat helderder en 'frisser' in mijn oren, gewoon een wat ander geluid maar zeker lekker. Hier in de jam-scene heb ik de Godin Kingpin (I of II) nog niet gezien/gehoord, maar op het forum van jazzguitar.be is men er erg enthousiast over, trouwens ook over Washburn.

Ook leuk om te scoren, maar lastiger te vinden: oudere Japanners uit 70er en 80er jaren. Bekendere merken als Ibanez (2355, de ES175-kopie) en Aria (ES175 kopie, het Herb Ellis model) gaan al richting 1000 of meer, maar vooral onbekendere als Condor, Yamato, Vorg, El Maya, Fresher, Pearl zijn vaak verrassend goed! Ze komen nog wel eens voorbij op marktplaats. Heb zo mijn Condor ES175 voor 150 euro kunnen scoren en da's een prima jazz-dame.

Last but not least heb ik een vreselijk goedkope Chinese Keiper in handen gehad (vanuit een ruil-actie) en die klonk ook verbazend goed.... had wel werk in de afstelling en afwerking van de frets nodig, maar is daarna een prima gitaar geworden, vergelijkbaar met Ibanez en Epiphone. Eén van de Basily-boys heb ik toruwens zien optreden met een Keiper.

De "nieuwe generatie" - Peerless, The Loar, etc. heb ik helaas nog helemaal geen ervaring mee.

Nou ja, je ziet 't, een absolute k**gitaar kopen is gewoon moeilijk geworden! ;-)

Maar zoals altijd geldt: uitproberen, bij voorkeur met een ervaren (jazz?)gitarist erbij als je je eigen oordeel nog niet vertrouwt.